Gå til innhold

HD DVD selger mer enn Blu-ray?


Anbefalte innlegg

hvis ikke microsoft eller sonny kommer med bd spillere til konsollene så går de glip av noen kunder.

 

 

det kan virke som om noen her på forumet et så sterke tilhengere av blu-ray format at det ofrer noen filmer som eventuelt komme på hd-dvd formatet . er det så lurt ?

 

hvilket format var det warner brors. støttet sa dere ?

 

så kan man lure på hvor mange år det går før man ikke får tak i filmen på vanlig dvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo nevne en fordel jeg liker med HDDVD. Den er sonefri...
Bare for å nevne det: Alle filmer fra Paramount og Warner er sonefri. Og nesten alle tidligere utgitte filmer fra alle filmselskap er sonefri.
Hvis noen tror at sonefrihet på Blu-ray skulle bestå i noen som helst form hvis HD-DVD la seg ned og døde i morgen har jeg en bru eller to å selge. Grunnen til at de finnes (enn så lenge) er nok at kostnadene forbundet med flere mastere og parallelle pressinger er såpass høye at det ikke lønner seg mens markedet er ennå er svært begrenset.

 

At sonefriheten i HD-DVD er en potensiell fordel for europeiske filmkunder burde det altså være liten tvil om, i alle fall de som ikke bryr seg om internasjonalisering av titlene (dubbing, menyspråk, undertekster, osv.). Ironisk nok, dog, kan akkurat denne fordelen faktisk svekke HD-DVD på massemarkedet. Hvis tidlige adopterere av formatet i Europa kjøper en stor andel av titlene sine online fra USA (noe jeg tror de gjør[*]) er sjansen mindre for å få hylleplass i 'fysiske' butikker samt at europeiske nettpriser kan bli høyere. Frittstående DVD-spillere har alltid vært et (betraktelig) større marked enn konsollene, men denne muligheten til å nå 'mannen i gata' (når prisen blir lav nok) avhenger også av at media er lett tilgjengelig.

 

[*] I alle fall i mye større grad enn den i utgangspunktet uinteresserte PS3-eier (les: var ikke avgjørende i kjøpsbetraktningen for konsollen) som bedre kan tenkes å plukke opp en film eller tre på Free Record Shop (eller noe slikt) for å teste disse Blu-ray greiene.

Lenke til kommentar

Nå kjører Lefdal et interessant tilbud:

 

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...KoAAAEO6qE03xii

 

Standalone Blue-ray spiller til 4995,-. Mer info i tråd på Avforumet:

http://avforum.no/forum/hd-hardware-genere...-s-blu-ray.html

 

Liker at Lefdal/Elkjøp kjører tilbud på HD-DVD spillere, Blue-ray spillere og kurante plasmaskjermer (bl.a. Panasonic 42PX/PV70).

Lenke til kommentar
Det er fordi denne spilleren ikke leverer full hd. Ikke at det har så mye å si, for det er vel ikke så mange som har full hd tv.
Både ja og nei. Den støtter ikke transport av 1080P, men resultatet vist på en 'full hd' (1080x1920) tv skulle bli nøyaktig det samme for filminnhold med mindre den som har mastret platen og/eller designet TVens deinterlacer er en idiot.

 

De virkelige fordelene med progressiv signaloverføring vil vi ikke oppleve før både skjermene vi bruker frir seg fra opfriskningshastigheter arvet fra PAL/NTSC (og PC) slik at visningsfrekvensen kan tilpasses kildematerialet. Dette har i utgangspunktet ikke noe med 'full hd' å gjøre.

Lenke til kommentar
Synes fortsatt 5k er for dyrt. 3k så kan man begynne å snakke. Blir vel ikke før til høsten.
Antar at du da ikke tenker på HD-DVD, siden Toshiba HD-E1 har vært nede i 2995,- både her og der. Standalone Blu-ray spillere til denne prisen får vi vel neppe se før tidligst oppunder jul.
Lenke til kommentar
HD DVD-spillere har vært ned i 3k flere ganger ja. Men jeg synest at selv dette er mye for en spiller. Selvsagt er ny teknologi dyrt, men de hadde fått solgt vesentlig mer med lavere priser.

9070826[/snapback]

 

Vår første DVD-spiller kostet 3 500kr, og det var leenge etter DVD var både lansert og tatt alment i bruk. Prisfallet på HDDVD-spillere og Bluray-spillere er ikke så ille, egentlig, det er bare at folk forventer at det skal falle like fort som prisen på skjermkort eller CPUer, noe som i praksis er urimelig. :)

Lenke til kommentar
Tror 999,- er prisen man må ned på for å nå massemarkedet. I tillegg må HDTV bli standard i norskje hjem. Tar nok 2 år.

9070963[/snapback]

Under 1500 kr for spiller og 3000 kr for opptaker er nok passelig.

 

Det er veldig mange i Norge som har kjøpt ny TV i det siste, men langt fra alle av disse støtter HDTV (og de fleste som gjør det støtter "bare" 720p). Når det i tillegg koster såpass mye for HD DVD/Blu-ray så vil de selge lite. Det er fortsatt veldig mange som kjøper nye DVD-spillere/-opptakere nå, og de vil nok ikke bytte på en god stund. Jeg tror nok at det vil ta lenger tid før det blir stor utbredelse om det fortsetter slik det gjør i dag. (men hvem vet?)

 

jorgis: Ja det stemmer at DVD-spillere var svært dyre i mange år. Men om produsentene ønsker å "vinne" formatkrigen så må prisene betydelig ned.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Bah. Denne tråden minner meg om da man diskuterte DVD - eller DVD + "krigen".

Kven er det som "vant" den og som gikk seirende ut?

 

Det som kjem til å skje er at kombispillere for PC og standalone kjem til å bli standarden, og at folk ikkje bryr seg om formatet men kun filmen.

 

Største ulempene til konsollene er idag støy, spesielt Xbox sin flydur gjer den tilnærma ubrukelig til film (og irriterende i spill)

 

Personlig bryr eg meg ikkje om formatene, men tilgjengelighet og pris på nye filmer.

Lenke til kommentar
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=389363

 

Denne dukket opp hos ITavisen i dag. Om dette er sant vites ikke, men om det er det så kan det være et kraftig slag i underlivet til Blu-Ray.

9081842[/snapback]

Det er i og for seg sant, men særdeles lite nøyaktig rapportert.

Dette er et tilbud til deltakere på en bransjemesse der det koster penger å delta, og kun deltakere nyter godt av tilbudet.

Blu-ray-leiren fulgte opp med å gi bort spillere til folk fra et par hjemmekino-forum/sites som deltok på en fest BrD arrangerte (som så vidt jeg har forstått igjen førte til at Toshiba lot være å ta betalt for sine spillere, og lot de som hadde kjøpt oppgradere til toppmodellen for et lite mellomlegg).

 

da kan det ikke være lenge  før  noen  lager  hdd-optager  med  blye-ray/  hd-dvd brenner  eller  en varient  av det ?

9073162[/snapback]

 

Det finnes allerede kombispillere.

9115832[/snapback]

Det finnes én kombimodell, fra LG, og den støtter ikke alle funksjoner i formatene (og er så vidt jeg vet kun i salg i USA/muligens Kanada).

Ut over denne ene modellen har Samsung annonsert en kombispiller med full støtte for begge formater (sist jeg sjekket uvisst om den kommer i Europa), LG skal komme med ny modell etter hvert(med full støtte for begge formater), og det ryktes om i hvert fall prototyper under utvikling fra andre produsenter.

HDD-opptagere med brenner finnes så vidt jeg vet ute i Japan (er ikke sikker på om HDD-opptager med HD DVD-brenner er ute i salg, eller kun er annonsert).

 

Ellers kan jeg ikke se det kontroveriselle i påstanden; Går man til artikkelen det refereres til står det ettertrykkelig at det er snakk om standalones, dvs hverken PC-drev eller konsoller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...