Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En dags shining borte etter vask hos statoil


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Har en tragisk og sikkert for dere drevne folka, latterlig historie.

 

En dag for et par uker siden bestemte jeg meg for å polere og shine opp bilen, første gang jeg gjør noe sånt. Først vaska jeg den utenpå med klut og vann. Venta til alt var tørt så satte jeg igang med å polere med turtlewax sånn helt vanlig i et lite grønt spann med en liten svamp inni lokket. Brukte polergarn til å fjerne det og det ble alldeles nydelig. Tok også bumber shine på all utvendig plastikk og ble virkelig fornøyd.

 

Så, et par dager etterpå var den blitt litt støvete, tok innom på statoil og kjøpte meg gullvask, trille bilen inn i maskina i god tro. Når den kom ut og hadde tørka var lakken og plastikken like blass og jævlig som før jeg hadde polert og shina den.

 

Hva skjedde egentlig her? Hvordan bør jeg gå frem neste gang for å få et mer varig resultat? Skal hvertfall ligge langt unna statoil sine maskiner. Det er sikkert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

What a glorious feeling, I'm happy again ... :D

 

Neida, kødda som normalt. Du må bare unngå disse vannvittige gode vaskepakkene til etthvert av automatvaskeriene neste gang. :cool:

Lenke til kommentar
Voks er jo fett. Og når vasken inneholder "avfetting" er ikke dette noen god kombinasjon...  :( En nyvokset bil bør vaskes for hånd, med shampoo og uten avfetting.  :)

9042112[/snapback]

Det er en sannhet med modifikasjoner... men det kommer først og fremst an på hva man bruker av bilpleie :cool:

Jeg jobbet tidligere som distriktssjef hos importøren av Meguiar's, og vasket bilen ca en gang i uka hos statoil. Forskjellen er at denne hadde jeg selvfølgelig polert med Meguiar's Tech Wax, og den sitter på endel bedre enn diverse andre produkter hvis navn ikke skal nevnes ;)

Kjørte ca 45000km i året, og det holdt med to poleringer :cool:

Men første vask etter polering lønner seg uansett å ta for hånd!

Lenke til kommentar

Godt poeng. Bruker Meguiar's (M20 om det ikke er behov for rubbing først) selv, men vasker for hånd med NXT carwash, i alle fall nå om sommeren. Har ikke hatt behov for avfetting i det hele tatt i sommer (polerte i mai). Selv ikke etter langkjøring. 2200 km med et insekt eller 10000 i fronten, og heller ikke da var det nødvendig med mer enn shampooen. Bare et bittelitt hardere trykk på svampen enn normalt og insektene forsvant! :)

 

Har også opplevd relativt kort holdbarhet på "andre merker hvis navn ikke skal nevnes" i forhold til Meguiar's. Men det er selvsagt mulig jeg må krype til "maskin-korset" til vinteren. Det blir min første "Meguiar's-vinter", så jeg er spent. :)

 

Greit at det koster mer enn andre merker pr. flaske. Men når flasken holder til vesentlig flere behandlinger OG behandlingene holder bedre i seg selv, kan man jo spørre seg hva som egentlig er dyrt å bruke. ;)

Lenke til kommentar
Godt poeng. Bruker Meguiar's (M20 om det ikke er behov for rubbing først) selv, men vasker for hånd med NXT carwash, i alle fall nå om sommeren. Har ikke hatt behov for avfetting i det hele tatt i sommer (polerte i mai). Selv ikke etter langkjøring. 2200 km med et insekt eller 10000 i fronten, og heller ikke da var det nødvendig med mer enn shampooen. Bare et bittelitt hardere trykk på svampen enn normalt og insektene forsvant!  :)

 

Har også opplevd relativt kort holdbarhet på "andre merker hvis navn ikke skal nevnes" i forhold til Meguiar's. Men det er selvsagt mulig jeg må krype til "maskin-korset" til vinteren. Det blir min første "Meguiar's-vinter", så jeg er spent.  :)

 

Greit at det koster mer enn andre merker pr. flaske. Men når flasken holder til vesentlig flere behandlinger OG behandlingene holder bedre i seg selv, kan man jo spørre seg hva som egentlig er dyrt å bruke.  ;)

9042560[/snapback]

Det er godt å se at noen virkelig har skjønt det ;)

Jeg hadde kjørt ca 20.000km siden siste polering da jeg dro på første bilutstilling i fjor vår, og folk trodde jeg løy når jeg sa det og de så på bilen...

NXT Tech Wax sitter på som f*.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ville ikke brukt NXT Wash på nyvokset bil. Den er jo faktisk ganske sterk. Ville heller ha brukt Soft Wash eller Gold Class Wash, da disse er enda mildere.

 

Ellers hadde jeg kastet Turtle Waxen. Det skal liksom være en dyr og ordentlig voks... Jeg finner iallefall ikkenoe som føles som voks i den. NXT Wax og GC Wax dagen etterpå er bankers.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er et lite dilemma for de som lager bilvaskemaskiner også.

Folk forventer gjerne at bilen de aldri har polert og ikke har vasket siden forrige august, skal komme skinnende ren ut av vaskemaskinen:)

 

Maskinene ser desverre ikke forskjell på inntørket måkebæsj og polish som ikke har herdet. Men ellers ville jeg -ikke- anbefalt å bruke penger på de enkleste programmene. De dyre er gjerne både mere effektive og mer skånsomme på grunn av større vannmengder en det du får på de enkleste.

 

Har du nypolert bil eller av annen årsak ikke vil bruke de største programmene, så bruk heller en høytrykkspyler og svamp.

 

Og hvis bilen din er rød og fra 80-tallet, så bruk aldri maskinvask i det store og hele....

Lenke til kommentar

Men nå er vel Polering og Vox to helt forskjellige ting?

 

Skal "polering" av bilen vare, bør det etter min erfaring brukes maskin, og ett produkt som faktisk heter "Poleringsmiddel", og ikke Vox. "Å polere" vil jo egentlig si "å slipe," altså ved polering sliper man klarlakken med poleringsmiddlet og tar derved bort små urenheter i dybden. Deretter bør lakken voxes, da vil det fungere lengre. Helt til slutt kan man ha på en spesiell forsegling, som gjør at det varer lenge. Jeg har gjennomført dette på min Opel Calibra som er 13 år gammel, og har fått ett helt nydelig resultat. Jeg brukte produkter fra Autoglym.

 

DSC03547.jpg

 

 

IR :)

Lenke til kommentar
Men nå er vel Polering og Vox to helt forskjellige ting?

 

Skal "polering" av bilen vare, bør det etter min erfaring brukes maskin, og ett produkt som faktisk heter "Poleringsmiddel", og ikke Vox. "Å polere" vil jo egentlig si "å slipe," altså ved polering sliper man klarlakken med poleringsmiddlet og tar derved bort små urenheter i dybden. Deretter bør lakken voxes, da vil det fungere lengre. Helt til slutt kan man ha på en spesiell forsegling, som gjør at det varer lenge. Jeg har gjennomført dette på min Opel Calibra som er 13 år gammel, og har fått ett helt nydelig resultat. Jeg brukte produkter fra Autoglym.

 

 

At polering og voks i utgangspunktet er to forskjellige ting, er helt riktig. Det du sier om å polere er derimot ikke helt riktig; polering er ikke å rense; men å "glatte ut."

Poleringen er med andre ord det som skal jevne ut lakken slik at den blir blank, men mange kaller "alt-i-ett-produkter" fra f.eks Turtle for polish, mens noen kaller det voks. De fleste bruker som kjent slike produkter som både skal rense, polere og beskytte i en operasjon, mens for oss "viderekomne" er det gjerne en helt annen story...

Jeg for min del bruker kun ett "alt-i-ett-produkt;" NXT Tech Wax fra Meguiar's, rett og slett pga blankhet og holdbarhet uten sidestykke. Men for å få best mulig resultat, MÅ man til tider rense lakken grundig, og gjerne kjøre på med en ripefjerner. Autoglym funker bra det også, (har jobbet med det) men jeg holder en knapp på Meguiar's..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...