Gå til innhold

Nå skal jeg bli voldsmann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er sammenhengen? Du fikk bot fordi du kjørte for fort, og mener at slike som deg (hypotetisk sett) blir likestilt med de som banket opp 'ikke røyk', duden?

 

Jeez, du kjørte for fort, du ble tatt, grow up. Betal boten din og hold kjeft (dette gjelder alle, jeg gjentar; Alle, som klager over at fartsbøtene er for høye).

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben Øyvind. Du er ikke den eneste som føler urettferdigheten.

 

Veien bruker Norge som en melkeku mens de velger å være snille med folk som banker folk, voldtar og raner.

 

Jeg har selv fått bøter for fart, dette er enkelt for dem og tar lite tid.

Jeg har også levert inn anmeldelser da jeg og dama ble slått ned i byen av en rabiat idiot på amfetamin. Han ble tatt påstedet og de tok navn og alt.

Saken ble henlagt pga manglende bevis. 4 sting i hode og 20 vitner var ikke godt nok for politiet.

 

Politi er det yrket som skulle hatt mest troverdighet men desverre er det ikke slik(spesielt fra meg).

 

Dette gjelder også forsåvidt dommere også aktorer.

Lenke til kommentar
Jeez, du kjørte for fort, du ble tatt, grow up. Betal boten din og hold kjeft (dette gjelder alle, jeg gjentar; Alle, som klager over at fartsbøtene er for høye).

9000297[/snapback]

 

Det er ikke fartsbøtene som er for høye, det er alle andre straffer som er altfor lave.

 

Jeg tror det er det Dahle prøver å poengtere.

Lenke til kommentar
Noen tar ikke innover seg at de har gjort noe galt. Derfor har vi prikk-belastning systemet, for disse personene har en tendens til å begå feil igjen og igjen og igjen..

9001088[/snapback]

 

Det samme gjelder voldkriminelle. De skulle faen blitt prikkbelastet! Vold 3 ganger. Rett inn i buret, uansett hvor snill du er skal du ikke slippe tidligere ut. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det samme gjelder voldkriminelle. De skulle faen blitt prikkbelastet! Vold 3 ganger. Rett inn i buret, uansett hvor snill du er skal du ikke slippe tidligere ut. :thumbup:

9001174[/snapback]

Beste er vel å forandre seg selv, fremfor å sammenligne seg med straffen andre kjeltringer får. ;)

Lenke til kommentar
Det samme gjelder voldkriminelle. De skulle faen blitt prikkbelastet! Vold 3 ganger. Rett inn i buret, uansett hvor snill du er skal du ikke slippe tidligere ut. :thumbup:

9001174[/snapback]

Beste er vel å forandre seg selv, fremfor å sammenligne seg med straffen andre kjeltringer får. ;)

9001273[/snapback]

 

Er vel ikke det at man sammenligner seg selv. Men mer med at man ser på hvordan Norge straffer folk for å bryte diverse paragrafer. Og at sumsummarum så er det veldig merkelig.

Sammenligner man med andre land så er Norge litt for snill på vold, tyveri og narkotika men nesten i grenseland til galskap på trafikklover.

 

Er jo ikke rart at en kriminell (vold, ran, narkotika) gjentar sine handlinger senere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Føler at sinnet i meg bruser opp når jeg leser om sånne "unger" som "sloss" i gjeng og kommer unna med det. Det er så feigt at det er vanskelig å sette ord på det.

 

Å sammenlikne med å kjøre i 105km/t i en 80-sone blir litt feil, men det er jo ikkeno i forhold. Når det kommer til voldsforbrytelser er de norske reglene alt for milde! Norge burde øke strafferammen for slike saker, kanskje ikke til USA-nivå, men heller i den retningen enn slik reglene i Norge er nå.

Lenke til kommentar
Noen tar ikke innover seg at de har gjort noe galt. Derfor har vi prikk-belastning systemet, for disse personene har en tendens til å begå feil igjen og igjen og igjen..

9001088[/snapback]

 

Det samme gjelder voldkriminelle. De skulle faen blitt prikkbelastet! Vold 3 ganger. Rett inn i buret, uansett hvor snill du er skal du ikke slippe tidligere ut. :thumbup:

9001174[/snapback]

 

Vi skulle gjerne hatt en three strikes-ordning i Norge. Tre ganger tiltale angående vold, voldtekt etc gir automatisk livstid uten mulighet for prøveløslatelse. Dette sammen med generelt høyere straffer for diverse former legemsbeskadigelse og drap tror jeg kunne vært effektivt.

Lenke til kommentar

En god gammel diskusjon dette, som har vært oppe en rekke ganger her på forumet. I stedet for å gjenta meg selv klipper jeg ublygt fra en av mine tidligere poster om emnet:

 

Jeg ser i et dillemma i at gjengangere(!) skal slippe unna en straff som står til forbrytelsen fordi de kanskje ikke vil gjøre det igjen. På et eller annet tidspunkt må man kanskje kunne anta med rimelig sikkerhet at det vil de.

 

Om det er etter en fjerde eller fjortende dommen kan vel være individuelt, men et sted på veien har de rett og slett fått nok sjanser uansett.

 

Jeg er allikevel ikke tilhenger av en "3 strikes out", fordi det ikke tar hensyn til forbrytelsen. For eksempel en voldsmann som er dømt til et år i fengsel to ganger, og så ryker han inn for livstid tredje gang fordi han stjeler et brød. Men (tenke høyt) man kunne kanskje tenke seg en enkel multiplikator:

 

Lovbrudd nummer 1: Straffes etter vanlige rammer, med mulighet for prøvetid.

Lovbrudd nummer 2: Samme, men straffen ganges opp med 1,5

Lovbrudd nummer 3: Straffen ganges opp med 3.

Lovbrudd nummer 4: Straffen ganges opp med 6. Ingen mulighet for prøveløslatelse. (Men fortsatt arbeid med rehabilitering for den dagen han kommer ut.)

Og så videre...

 

Tallene er tilfeldig valgte, det viktige er prinsippet om at du ikke får ubegrenset sjanse til å skjerpe deg.

 

På den måten lukes gjengangere med alvorlige lovbrudd etterhvert ut, til glede for både samfunn og ofre. Samtidig vil ikke fyren havne i fengsel for alltid for å stjele et brød. (Men han vil få seksdoblet den vanlige straffen for brødtyveri.)

 

I tillegg vil jeg ha bort strafferabatten. Det er et meningsløst prinsipp at jo flere lovbrudd du rekker å gjøre før du blir dømt, jo lavere straff får du for hver av dem. Muligens med unntak av førstegangs overtredere, spesielt ungdomskriminelle, jeg ser at argument for at hvis staten ikke gidder å bure deg inn har den litt av skylden for at du forstatt driver på. Men det kan ikke gjelde når du først er dømt en gang. Da kjenner du konsekvensene.

 

Kanskje er det mer rettferdig overfor forbryter såvel som samfunn og offer at denne konsekvensen er krystallklar...

 

Jeg vet vi har diskutert dette før, men jeg klarer ikke å slippe tanken på at noe er riv ruskende galt med det systemet vi har, så lenge man blir minnet på det nesten hver eneste dag i avisene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når du kjører 25 km/t for fort gjør du sjansen for å kollidere litt større., og gjør sikkerheten for, i hovedsak deg selv, og i mindre grad de andre på veien mindre.

Når du banker opp en person på en veldig grov måte gjør du, med hensikt å skade personen, personens liv i fare.

 

Det at det er høy straff for brudd i trafikken har jeg ikke noe i mot, men jeg synes at de burde få et par år for å slå en person helseløs. Ikke bare skader de personen fysisk, men også psykisk. Og de kommer sikkert til å gjøre liknende igjen, siden de ikke taper så mye på det.

Lenke til kommentar

Støtter trådstarter (hvis jeg forstår ham rett). Nei, han vil ikke bli voldsmann, men han påpeker et stort problem med justisen her i landet. For dem som benytter vold og trusler for å nå sine mål er gevinsten ofte større enn straffen man får, som er latterlig liten. Er det noen samfunnet virkelig burde skjermes mot er det nettopp disse. Hvorfor er rettsikkerheten for kriminelle viktigere enn sikkerheten til ofrene?

Lenke til kommentar
Kjørte i 105 km/t i 80 sone og fikk prikker + kjeft + en rimelig feit bot.

 

I følge norsk rettsvesen er jeg en rimelig hardbarka kriminell.

 

Aftenposten i dag

 

Å lese slikt blir jeg da forbanna av. Det er vel liten tvil om hvilket parti som får stemmen min ved neste valg....

Fy f...

9000246[/snapback]

 

Helt enig Øivind. Noe er galt med systemet når man får hardere straffer for å kjøre litt for fort enn man får for vold. Leste i lokal avisen her også om dagen. En mann var tatt i svimlende 122km/t i en 80km/t sone. De gjorde en stor sak ut av det, akkurat som mannen var helt syk i hodet sitt. Sannheten er at 120km/t på den strekningen vedkommende ble tatt føles helt normalt. Har kjørt langt fortere der flere ganger. Nei, i Norge slipper volds forbrytere å voldtekts forbrytere ut etter de har sonet halve straffen, så vi kan få plass til de virkelig SINNSYKE kriminelle som har kjørt litt for fort.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også mine meninger om bøtenivået for trafikkovertredelser sett i sammenheng med andre, mer alvorlige lovovertredelser og i så måte er jeg enig med vår gode venn Dahle. Det jeg finner påfallende er at dette gikk opp for ham ETTER at han fikk bot. Når du med fullt overlegg har brutt fartsgrensen, vel vitende om at det kan medføre vakuum i lommeboken, er det ikke det minste synd på deg. At du i tillegg er så eplekjekk at du klarer å tirre politimannen til å kjefte på deg (min tolkning) får bli ditt problem. Nei, ta boten som en mann, den er ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...