Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Postet denne i Generelt men ser vel at den passer bedre her. Kan jeg fjerne innlegget på Generelt?

 

Jeg har nå satt sammen maskinen min og den funker greit. En ting jeg undrer meg litt over er effektforbruket. Måler effekten inn til psu til ca 115W... (Målt med instrument fra Clas'ern). Dette samtidig som cpu bruken skjelden er over 50% selv ved oppgaver som transcoding av video, utpakking av filer osv samtidig. Dette føles veldig lavt. Kjører cpu'en min på lavgir? Jeg får oppgitt at cpu frekvens er 2.4GHz som det skal være, likevel føles det litt "tregt". Ingen settinger i BIOS er endret og ingen overklokking foretatt.

 

Er det noen tester jeg kan foreta som gir meg en pekepinn om ytelsen er som forventet, og hvilke verdier skal jeg håpe på? Jeg har ikke noen særlige ambisjoner om overklokking.

 

Spec:

Intel Q6600 B3 stepping ...

MSI P35-NEO2-FR

ASUS RADEON X1650 512MB SILENT HDTV DVI-I PCI-E (EAX1650SILENT/ HTD/ 51)

4x 1GB DDR2 minne dual channel

SEAGATE BARRACUDA 500GB SATA-II

OCZ700GXS SLI-EU 700W psu

Noctua kjøler

Windows XP, 32 bit.

 

mvh

Asle

Du kan jo alltids kjøre ei runde av 3DMark06. Uklokket skal cpu-score ligge på ca.3500 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo alltids kjøre ei runde av 3DMark06. Uklokket skal cpu-score ligge på ca.3500 om jeg ikke husker feil.

Fikk følgende resultater. Ser dette anstendig ut for en helt ny pc eller er det noe som "hakker":

 

Main Test Results

3DMark Score 2001 3DMarks

SM 2.0 Score 692 Marks

SM 3.0 Score 714 Marks

CPU Score 3778 Marks

 

Graphics Tests

1 - Return to Proxycon 5.07 FPS

2 - Firefly Forest 6.464 FPS

 

CPU Tests

CPU1 - Red Valley 1.257 FPS

CPU2 - Red Valley 1.817 FPS

 

HDR Tests

1 - Canyon Flight (SM 3.0) 6.501 FPS

2 - Deep Freeze (SM 3.0) 7.77 FPS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sweet. har fått klokket min 6850 til 3.60ghz på stock kjøler.

 

En ting jeg plundrer på. i Bios setter jeg CoreVolt til 1.345v, Men når jeg ser i everest, så ligger den på 1.29v når jeg kjører den hardt i 3dmark 06. kan det ha noe med at PSU'en min leverer lite juice? maskinen er dønn stabil ellers.

Lenke til kommentar

Når jeg skriver hvilken volt jeg bruker, refererer jeg til CPU-Z. Det er det jeg bruker som "målt volt", om jeg ikke har mer nøyaktige instrumenter til å måle med. Volt satt i bios sier meg egentlig ikke så mye, cpu-z-volten sier derimot alt (om man bruker 1.4.1v (?) eller senere versjoner).

Lenke til kommentar

klokket nå til 3.6ghz, og fikk error i orthos etter 5min

 

1.45volt i bios

 

og tempen gikk fra 68grader som jeg har ved 3.4ghz til 79grader.. hadde testen fortsatt hadde den nok passert 80 grader..

 

 

hvorfor så mye høyere temp ved så liten klokk fra 3.4 til 3.6?

 

er snakk om Q6600 (G0)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg kjører idag Asus P5B dlx HK, med Intel C2D E6300, sammen med Geil 6400 2048MB Minne. Dual channel..

Tenkte jeg ville oppgradere CPU..

Vurderer da E4600 da den er bra priset..

Eller vil utbyttet være mye bedre med en Quad-Core ?

 

I dette tilfellet sjekket jeg litt data på komplett.no..

Der så jeg en verdi de kaller :Termospesifikasjon.... ??

E4600 har denne på 73,3 grader C

Q6600 har denne på 62,2 grader C

 

Hva betyr denne verdien ? Hva CPU tåler av temp ? Hva normal arbeidstemp er eller ??

Hvis den jobber varmere, så bør jeg kanskje vurdere å oppgradere kjøleren min ?

 

 

Bruker ofte maskinen min som server i LAN-spilling.. (5 maskiner totalt.) Så jeg har merket at det kan bli litt "hot" inni kabinettet.. Men det er et helt annet spørsmål.. (Kan ta det i kjøling-katgorien... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...