Gå til innhold

Har strømleverandøren rett til å komme rett inn?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bare lurer på en ting. Har nettleverandørenkraftleverandøren min rett til å banke på døra og si: "Hei. Nå skal jeg se på sikringskapet ditt. Slipp meg inn." ?

 

Eller kan jeg nekte han å komme inn i mitt hus om jeg ikke ønsker det?

 

Jeg har hørt med diverse mennesker, noen sier de kan og andre ikke. Noen som vet fakta?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at strøm-måleren er el-verkets eiendom? Uannsett så kommer de nok ikke på døra di. Mottar de ikke noen målinger ifra deg så regner de seg til ditt mest trolig forbruk etter visse tabeller..

 

 

Off-topic; Vet dere at den ISDN-boksen dere kjøpte i Gjør-det-Selv pakken ifra telenor ikke er din? ..at hvis du flytter så har du IKKE lov til å ta med deg isdn-boksen? Alt dette står i kontrakten i isdn abb ditt.. kjipe saker..

Lenke til kommentar

Nekter du han å komme inn for å lese av strømmemåleren så er det stor sannsynlighet for at du må leve uten strøm en periode til du slepper han inn... P.S har men kraftig nok magnet under boksen skal det i teorien være mulig å "kutte" ned på strømbruket.... :roll:

Lenke til kommentar

.. og denne magneten finner man i en gammel harddisk.

 

Jeg tror det kun er politiet og namsmannen som kan kreve å komme inn i et hus. Lisensjegerene til NRK kan for eksempel ikke kreve å komme inn og likeså en El-montør. Men en El-montør kan jo true med å slå av strømmen i motsetning til en lisensjeger som neppe kommer til å true med å stenge ned hele NRK sendinga.

Lenke til kommentar
Harddisker inneholder noen sinnsykt kraftige magneter. Demonter en gammel HD så skjønner du hva jeg mener :o

 

Ja, jeg vet godt hvordan det ser ut i en gammel hardisk. har plukket fra hverandre en på 20MB og et par på noen hundre, men hva har det med saken å gjøre? Jeg bare spør om et juridisk spørsmål angående firmaer som har sin eiendom innstallert i mitt hus sin rett til å se til eiendomen i mitt hus når det passer dem jeg.

Lenke til kommentar

Fondus skrev:

Ja, jeg vet godt hvordan det ser ut i en gammel hardisk. har plukket fra hverandre en på 20MB og et par på noen hundre, men hva har det med saken å gjøre? Jeg bare spør om et juridisk spørsmål angående firmaer som har sin eiendom innstallert i mitt hus sin rett til å se til eiendomen i mitt hus når det passer dem jeg.

 

Jeg videreførte kommentaren fra Blod og så svarte jeg på spørsmålet ditt. Ble det for mye tekst for deg?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg bare lurer på en ting. Har nettleverandørenkraftleverandøren min rett til å banke på døra og si: "Hei. Nå skal jeg se på sikringskapet ditt. Slipp meg inn." ?

 

Eller kan jeg nekte han å komme inn i mitt hus om jeg ikke ønsker det?

 

Jeg har hørt med diverse mennesker, noen sier de kan og andre ikke. Noen som vet fakta?

 

Takker for svar.

Tror du kan nekte dem å komme inn i huset/leiligheten din, men tror det er du som taper på det om du nekter dem tilgang. Husk de kan si at sikringsskapet er ikke kontrolert og derfor blir strømmen stengt? Dette er bare min tanke fondus vet ikke om de kan gjøre sånt?

Lenke til kommentar

Skal de inn, kan du nekte dem. Skal de kunne "tvinge" seg inn trenger de rettslig kjennelse, samme som politiet (De kan du også nekte å slippe inn uten kjennelse/ransakningsordre)

 

De kan heller ikke bare slå av strømmen. Det kreves faktisk en hel del før el.selskapet kan kutte strømmen. Spesielt nå om vinteren. At du nekter å slippe inn en kontrollør er ikke god nok grunn til å ta strømmen. Bare å si at det passer dårlig, kom igjen senere. (Slik at du kan snu strømmåleren rett vei, fikse ulovlig kabling, eller fjerne magnet, som en foreslo :) )

Lenke til kommentar

ok, m-kane. takker for et skikkelig svar... at last I got it :)

 

Men hva i granskauen mener du med det i quoten? Hvem har sagt at jeg har tenkt å tjuvkoble, sinke måleren (btw så har jeg elektronisk måler)? Jeg hadde bare en diskusjon om dette emne og dett var dett.

 

 

(Slik at du kan snu strømmåleren rett vei, fikse ulovlig kabling, eller fjerne magnet, som en foreslo :) )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...