Gå til innhold

Ny pc blir veldig varm, hva kan jeg gjøre?


Kwante

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte masse deler fra komplett.no for et par dager siden, og satt sammen pcen selv, alt har gått fint, men når jeg kjører Everest (program som bland annet måler temp. på pcen) viser det seg at GPU'ene mine er på 75 grader (ihvertfall 1 av dem..) og cpu'en er på 39 grader.. og dette er når jeg ikke gjør noe som krever mye av pcen, som f.eks nå som jeg skriver denne posten..

 

Her er specsene mine.

 

2 x Nvidia Geforce XFX 8800 GTX

Intel Core 2 Duo 2.4 ghz

XFX nForce 680i SLI

2GB Corsair TWIN2X 6400 DDR2

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Kabinettet har 2 x 1x80mm vifter, en foran helt nederst, og en bake helt øverst.

 

Noe jeg kan gjøre ?

 

Kabinettet har også en liten lcd skjerm foran som viser hastighet på vifter, klokke, og cpu varme. viftene mine kjører visst på 2230 og 2150 (varierer litt nå og da).. vet ikke hva de tallene betyr, men poenget er at i manualen står begge på 2700... vet noen om ett program, eller en manuell ting jeg kan gjøre for å kjappe opp viftene mine hvis mulig?

 

 

 

 

 

ps. jeg fant nettop ut at cpu viften min bare sto på 60% speed.. så nå er ikke cpu'en noe problem lenger.. plus at jeg fant ut at hvis jeg tar av "veggen" på kabinettet, synker tempen med ca 10 grader.. (ergo, jeg kan overleve med åpent kabinett intill jeg evt, kjøper en vifte til, som kabinettet er lagt opp til å kunne ha..)

 

ps.2: um.. jeg la nettop merke til en ting, begge viftene blåser luft inn i kabinettet.. er det meningen? Jeg trodde det var sånn at en skulle blåse inn kald luft, og en annen skulle trekke ut varm..?

 

ps.3: ting som dette kan vel ikke skyldes en kobling feil? (det bør merkes at viftene i kabinettet selv, ikke vises på noen programmer som skal monitore vifter etc.. )

 

Sorry for mange spørsmål, men er litt redd :p Brukte liksom 22800 kr på pcen..

 

 

 

På forhånd, tusen takk! Mads

Endret av Kwante
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 x Nvidia Geforce XFX 8800 GTX

Intel Core 2 Duo 2.4 ghz

XFX nForce 680i SLI

2GB Corsair TWIN2X 6400 DDR2

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Det eine kortet blåser vel varm luft på det andre, så litt heitt må det jo bli. I tillegg er det snakk om 8800 GTX.

 

vet noen om ett program, eller en manuell ting jeg kan gjøre for å kjappe opp viftene mine hvis mulig?

SpeedFan kan kanskje hjelpe.

 

ps.2: um.. jeg la nettop merke til en ting, begge viftene blåser luft inn i kabinettet.. er det meningen? Jeg trodde det var sånn at en skulle blåse inn kald luft, og en annen skulle trekke ut varm..?

Det er vel ein fordel om nedste vifta nede trekkjer inn kald luft, og den oppe blåser ut den varme lufta (som kjend stig den varme lufta opp).

 

ps.3: ting som dette kan vel ikke skyldes en kobling feil? (det bør merkes at viftene i kabinettet selv, ikke vises på noen programmer som skal monitore vifter etc.. )

Du kan byte om to av leidningane til vifta og den vil rotere andre vegen. Men at det har skjedd hos deg er heller lite sannsynleg.

Lenke til kommentar

takk for svar! Har prøvd speedfan, enten funka det ikke, eller så var det jeg som ikke forsto det.. men jeg kan prøve litt mer med det.. når det gjelder viftene så har jeg lyst til å endre vei på viften oppe.. det kan være der hele problemet ligger.. for jeg spilte nettop oblivion med full grafikk, og siden av kabinettet oppe.. og begge gpu'ene lå stabilt på 70c! noe jeg fint kan leve med..

 

ergo.. for å bytte vei vinden blåser, så må jeg bare bytte vei ledningen står?

Lenke til kommentar

Syntes da det høres ut som temperaturene er ganske normale for din maskin. 80 grader load på et skjermkort er ikke veldig mye, spesielt ikke ettersom du har to 8800gtx-kort. Grunnen til at temperaturene på idle også ligger så høyt er p.g.a. viftestyringa som kjører på både cpu og skjermkortene.

Lenke til kommentar

Hmm.. så du mener jeg ikke burde være beskymret? :p (Bare for å være sikker.. hehe.. vil ikke ta noen sjangser på at pcen min smelter eller noe xD)

Jeg er kanskje litt for beskymret.. jeg er vant til en laptop (Dell inspiron XPS Gen 2) med 6800 go ultra.. da var 60c veldig mye liksom..

 

bare ett siste spørsmål, burde jeg kjøpe en 1x80mm vifte som jeg setter i på "veggen" i kabinettet?

Lenke til kommentar

De fleste skjermkort tåler varme veldig bra. Mitt gamle 6600GT hadde loadtemp på 82 grader med standardkjøler, jeg overklokket det og hadde vel en 90 grader load på det. Det kortet har jeg i gamlemaskinen ennå og det funker som bare det, fortsatt med overklokk:) Det skjermkortet slo seg ut om tempen oversteg 127 grader, en tempratur jeg aldri nådde.

Lenke til kommentar
De fleste skjermkort tåler varme veldig bra. Mitt gamle 6600GT hadde loadtemp på 82 grader med standardkjøler, jeg overklokket det og hadde vel en 90 grader load på det. Det kortet har jeg i gamlemaskinen ennå og det funker som bare det, fortsatt med overklokk:) Det skjermkortet slo seg ut om tempen oversteg 127 grader, en tempratur jeg aldri nådde.

8963171[/snapback]

 

Jeg har stekt egg på et sånt!! :D:D:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...