Gå til innhold

Vista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Okay folkens, en del spørsmål går igjen og igjen når det gjelder Vista og valget mellom x86 eller x64 versjonen. Denne posten/tråden er et forsøk på å samle opp de aller vanligste spørsmålene og forhåpentligvis gi et enkelt og tilfredsstillende svar på dem.

 

1. Hvilken maskinvare kreves for å kjøre Vista 64bit?

Bortsett fra visse minimumskrav til prosessorhastighet samt minne og hardiskplass, er hovedpoenget å ha en prosessor som takler 64bit instruksjoner. De fleste/alle dual core prosessorer støtter dette, men når det gjelder singlecores er det litt mer komplisert. Her følger en enkel oversikt, den er ikke komplett, men skulle dekke det meste.

 

AMD

x64 støtte

Alle Athlon prosessorer som har "64" i navnet, samt FX51, FX53 og Opteron.

 

Ikke x64 støtte

Sempron, Athlon XP og eldre.

 

Intel

x64 støtte

-P4 600 serien (Prescott, 2mb cache)

-Pentium 4 "F" serien (Prescott core with 1MB L2 cache). Disse har bokstaven "F" tilføyd i navnet.

-Pentium 4 Extreme Edition 3.73GHz

-Pentium Extreme Edition 3.2GHz (dual-core)

-Pentium D processors (dual core)

-Core 2 Duo

-Core 2 Extreme

-Xeon, mange forskjellige Xeon prosessorer, her er de corene som støtter x64. (takk til JohndoeMAKT)

-Xeon SP 64 bit : Conroe, Kentsfield

-Xeon DP 64 bit : Nocona, Irwindale, Paxville DP, Dempsey, Woodcrest, Clowerton

-Xeon MP 64 bit : Cranford, Potomac, Paxville MP, Tulsa, Tigerton,

 

Ikke x64 støtte

-Alle Celeron

-Alle i 500-serien av prosessorer (520, 530, 540, osv.) Dette inkludert "J" serien.

-Eldre.

-Xeon DP 32 bit : Foster, Prestonia, Gallatin, Sossaman.

-Xeon MP 32 bit : Gallatin

 

2. Vil mine gamle 32bit programmer og spill fungere?

Vista x64 kan kjøre 32bit programvare, mye på samme måten som Windows XP kan kjøre 16bit programvare. Mange tror at dette medfører ytelsestap, dette stemmer ikke. I praksis går 32bit programvare like kjapt under Vista 64 som under Vista 32 (eller XP for den saks skyld), noen tester viser tilogmed at slik programvare går kjappere. Det store flertallet av programmer fungerer også uten videre. I de tilfellene en opplever ytelsestap skyldes det normalt sett to faktorer;

 

A) PC'n er i utgangspunktet gammel/treg og ligger nært opp til minimumskravene til Vista.

B) Driverproblemer (mer om dette senere).

 

I det store og hele er programvarestøtten i Vista 64 utmerket og betydelig bedre enn hva var tilfelle for XP 64 i sin tid. Programvare som typisk skaper problemer er enkelte litt eldre spill og sikkerhetsprogramvare, antivirus o.l. For den gjennomsnittlige bruker som spiller litt, surfer, chatter, gjør litt kontorarbeide og denslags er ikke programvarestøtte noe en trenger å bekymre seg over. OM en skulle slite med et program er det lurt å ta en titt på produsentens hjemmesider etter en oppdatert versjon eller patch.

 

 

3. "Driverstøtten til Vista 64 er elendig"

Dette er en vanlig anekdote som også har noe sannhet i seg. Noe av bakgrunnen for påstanden henger igjen fra XP 64 som lenge var plaget med dårlig driverstøtte. I VIsta 64 er dette noe annerledes, rett og slett fordi de fleste som utvikler drivere til Vista, også lager drivere til Vista 64 i samme slengen.

 

Det kan imidlertid være problematisk med enkelte typer enheter, typisk litt eldre scannere, printere, diverse halvsære PCI-kort osv, som gjerne ikke engang får drivere til Vista 32. Enhetene er rett og slett så gamle at produsenten har sluttet å utvikle drivere til dem.

 

I de tilfellene hvor det finnes drivere til Vista 64 er sannheten også noe diskutabel, ettersom enkelte typer drivere, da spesielt til skjermkort, ennå er temmelig umodne og dermed medfører dårligere ytelse enn under feks. XP 32. Det er gjort mye tester på dette og de må alle tas med en klype salt, ettersom det kommer nye drivere ofte et par ganger i måneden til nyere ATI og nVidia skjermkort. Det er ofte også tildels store forskjeller fra revisjon til revisjon. I skrivende stund ser det ut som om en kan regne med et ytelsestap på 10-15% fra XP 32 til Vista 32/64. Det er på sett og vis bemerkesesverdig lite med tanke på at drivere til Vista må bygges opp helt fra grunnen av pga OSets nye og superparanoide (sikkerhet) arkitektur. Ytelsesforskjellene mellom XP og Windows 9x var i sin tid betydelige, det tok noen år før XP ble alment akseptert som "spillOS". Det ser ut som om Vista er godt på vei og vil være "der" iløpet av høsten en gang.

 

4. Hvorfor skal jeg velge Vista 64

 

"Hva tilbyr Vista 64 som Vista 32 ikke gjør" er kanskje et bedre spørsmål. For å ta det enkelt, kort og greit.

 

-Bedre ytelse, spesielt med 64bit programvare (etterhvert som den blir innført).

-Bedre sikkerhet.

-Minneadressering over 4GB (XP32/Vista 32 støtter i teorien 4GB, i praksis klarer de fleste systemer bare å "see" eller benytte 2,5-3GB minne på en gang, selv om du har 3 eller 4GB i maskinen).

-State-of-the-art teknologi versus gammal, kjedelig og utdatert 32bitsteknologi.

 

Generelt sett ser overgangen til Vista 64 og til Vista generelt å gå mye bedre enn mange hadde fryktet. Ja det er en del innkjøringsproblemer, men til de av dere som er gamle nok til å huske overgangen fra 9x/2k til XP, så veit dere hvor slitsomt det kan bli. Alt av ny hardware vil 99 % sikkert få x64 drivere, samtidig vil alt av software som fortsatt er under utvikling enten bli gitt ut i x64 versjon, eller modifisert slik at 32bit versjonen fungerer. Det kan ta litt tid i noen tilfeller, men så utbredt funksjonaliteten er allerede i dag, er det ingen grunn til å frykte at en blir sittende med "katta i sekken". Dataverdenen ER på vei til 64bit OS enten vi liker det ikke, 32bit OS og programvare ER en utdøende rase.

 

5. Tweaking og Vista (64)

En liten edit til originalposten her.

 

Om du lurer på hvordan du får instillt Vista helt som du vil ha det, fjerna irriterende prompts osv, så er denne guiden hos How-To-Geek utmerket og dekker langt på vei de fleste kjente Vista-tweaks. Disse gjelder stortsett både for x86 og x64 versjonene.

 

6. OEM vs Retail - forskjellen?

Ok her kommer litt info, delvis grovt stjålet fra andre posters på forumet. Denne informasjonen er hovedsakelig praktisk "korrekt" og ikke nødvendigvis juridisk holdbar.

 

For den som ikke er klar over hva denne diskusjonen går ut på overhodet. Det er betytelige prisforskjeller mellom Vista OEM og Retail utgavene og også noen tekniske forskjeller.

 

Forskjellen mellom OEM og Retail versjonene av Vista er i bunn og grunn lisensmessige betingelser. I praksis medfører dette at man ikke kan bytte hardware frem og tilbake helt som man vil iforhold til Retail utgaven. For mange bytter av interne komponenter kan medføre reaktivering. Dette baseres på et poengsystem per komponent og en toppsum som triggrer reaktivering. Forøvrig, er det sjelden noe problem å få reaktivert, i verste fall må man ta en tlf til Microsoft, men dette er først og fremst mer en greie for å markere forskjellen på retail og OEM. Til syvende og sist er M$ fornøyde så lenge du faktisk har kjøpt en lisens og lager sjelden problemer.

 

 

En oversikt over poengsystemet, frekt sakset og redelig stjålet fra rosewell's post i denne tråden

* CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)

* IDE adapter (3 poeng)

* Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)

* Grafikkort (1 poeng)

* SCSI adapter (2 poeng)

* Lydkort (2 poeng)

* Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)

* Prosessor - CPU (3 poeng)

* RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)

* BIOS (bios ID) (9 poeng)

 

Det store abret med OEM og komponentskifter er hk. I prinsippet er OEM lisens bundet til det hovedkortet lisensen først ble aktivert på og skal ikke kunne reaktiveres på andre hovedkort. Imidlertid, ifølge rapporter på en del forum rundtomkring virker det som om M$ support er såpass velvillige at de faktisk "tilgir" og lar deg reaktivere lisensen om du har en god forklaring (dødt hk, RMA etc).

 

Så, hva betyr dette for den gjennomsnittlige bruker? En Retail lisens er svært dyr og gir samtidig optimal frihet og minst vidreverdigheter. For de fleste av oss som har lyst til å kjøre sånn nogenlunde "lovlig" er imidlertid en billig OEM lisens en gylden middelvei som det går ann å leve med både praktisk og juridisk. Mitt eget råd er å tenke nøye igjennom om du faktisk blir å ta med deg lisensen til mange forskjellige pc'er over flere år, eller om den originale boksen blir å kjøre i minst 2-3 år.

 

Hva med Vistas livsløp som OS? Vi veit enda ikke hvor lang tid det tar før Vista får en etterfølger, men med basis i utviklingstiden til Vista er vel 3-7 år et rimelig anslag. Høyst sannsynligvis nærmere sju enn tre år ;)

 

 

Avslutting

 

Dett var dett, håper denne lille FAQ'en kan hjelpe noen med valget av OS. Om noen har ting de mener hører hjemme her, versågo post ivei.

 

 

/DFN

 

(edit 03.07 - lagt til et avsnitt om OEM vs Retail, endret emnetittel for å bedre reflektere innholdet.)

Endret av DFN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes også følgende bør komme frem når det gjelder Vista 64bit - noe som står de fleste steder der man kan kjøpe softwaren:

 

NB: Vista 64bit godkjenner kun signerte drivere. Dersom du har komponenter som ikke har signerte drivere får du ikke installert disse med Vista 64bit!

8950587[/snapback]

 

Det er riktig at en kan skru av denne funksjonen. Det er en "switch" i bootmanageren til Vista, den tungvindte måten er command-line med bcdedit og den hurlumheia der, enkleste (som jeg gjør) er å bruke et lite freeware program som VistaBootPro som lar deg editere bootmanageren og dens options. Der kan man skru av tvungen driversignering. Jeg gjør dette som standard på mine egne bokser, ettersom jeg stoler på at jeg veit hvilke drivere jeg installerer :p For ukyndige brukere, eller feks. kontor/firmamaskiner er dette imidlertid en fornuftig funksjon.

 

Dette er ikke noe problem overhodet og tar deg svært lite tid å fikse om det er et problem.

 

/DFN

Lenke til kommentar

En liten kommentar til prosessorstøtten. AMD Opteron er ikke i listen og støtter 64 bit. Det står også at alle Intel Xeon støtter 64-bit, noe som ikke stemmer. Under navnet Xeon finner du et tonn av forskjellige kjerner med forskjellig støtte.

 

Xeon SP 64 bit : Conroe, Kentsfield

Xeon DP 32 bit : Foster, Prestonia, Gallatin, Sossaman.

Xeon DP 64 bit : Nocona, Irwindale, Paxville DP, Dempsey, Woodcrest, Clowerton

Xeon MP 32 bit : Gallatin

Xeon MP 64 bit : Cranford, Potomac, Paxville MP, Tulsa, Tigerton,

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
En liten kommentar til prosessorstøtten. AMD Opteron er ikke i listen og støtter 64 bit. Det står også at alle Intel Xeon støtter 64-bit, noe som ikke stemmer. Under navnet Xeon finner du et tonn av forskjellige kjerner med forskjellig støtte.

 

Xeon SP 64 bit : Conroe, Kentsfield

Xeon DP 32 bit : Foster, Prestonia, Gallatin, Sossaman.

Xeon DP 64 bit : Nocona, Irwindale, Paxville DP, Dempsey, Woodcrest, Clowerton

Xeon MP 32 bit : Gallatin

Xeon MP 64 bit : Cranford, Potomac, Paxville MP, Tulsa, Tigerton,

8982651[/snapback]

 

Takk! Siktet til de nyeste Xeonene, feks Core 2 Extreme eqvivalentene, burde lagt til en fullstendig liste der.

 

/DFN

Lenke til kommentar

feil, Ultimate er den eneste versjonen hvor man får med 32bit og 64bit versjonen samtidig...

 

ved andre utgave så får man kun 32bit versjon, og i dvd cover følger det med en voucher hvor det står hvordan man skal gå fram for å bestille 64bit versjonen av det operativ systemet du har kjøpt.

 

DU må logge inn på en microsoft side og trykke inn serial, når du så etterhvert har bestilt 64bit versjonen så ender du tilslutt med å betale gebyr/porto for å bli tilsendt 64bit versjonen-

Lenke til kommentar

Men dette poengsystemet er då vitterleg fjerna til fordel for eit system der OEM-lisensen fylgjer hovudkortet? At skifte av anna maskinvare enn hovudkort kan utløyse reaktivering av Windows Vista er ei kjennsgjerning, men dette inneber ikkje kjøp av ny lisens så lenge det ikkje vert skifta hovudkort.

 

Sjå til dømes denne sida her.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Men dette poengsystemet er då vitterleg fjerna til fordel for eit system der OEM-lisensen fylgjer hovudkortet? At skifte av anna maskinvare enn hovudkort kan utløyse reaktivering av Windows Vista er ei kjennsgjerning, men dette inneber ikkje kjøp av ny lisens så lenge det ikkje vert skifta hovudkort.

 

Sjå til dømes denne sida her.

9014789[/snapback]

 

Fra "Runes Verden"

"4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows"

 

Slik jeg tolker den quoten der er det der nettopp poengsystemet som kicker inn, bare forklart på en mye enklere måte. Er mulig du har rett dog, men har imidlertid kommet over informasjonen rosewell postet flere andre steder, så har valgt å ta den som god fisk. Den svarer også til de fullstendig uformelle testene jeg selv har gjort i forhold til hardwarebytter og hvor fort reaktiveringsfaenskapen begynner å skrike.

 

/DFN

Lenke til kommentar

Eg er ikkje ueinig i det du eller rosewell seier, men i FAQ-en din står det at dette poengsystemet vil utløyse behovet for å kjøpe ny lisens når ein går over grensa. Dette er noko heilt anna enn reaktivering, som berre krev ein telefon til Microsoft og ikkje kostar anna enn teljarstega. ;)

 

Ein ikkje behøver å kjøpe ny OEM-lisens før ein skifter hovudkort. :)

Lenke til kommentar
Eg er ikkje ueinig i det du eller rosewell seier, men i FAQ-en din står det at dette poengsystemet vil utløyse behovet for å kjøpe ny lisens når ein går over grensa. Dette er noko heilt anna enn reaktivering, som berre krev ein telefon til Microsoft og ikkje kostar anna enn teljarstega. ;)

 

Ein ikkje behøver å kjøpe ny OEM-lisens før ein skifter hovudkort. :)

9015785[/snapback]

 

Si meg har du faktisk lest hva jeg skriver? Jeg skriver jo nettopp at systemet i praksis er mer fleksibelt enn det kan virke

 

For mange bytter av interne komponenter kan medføre reaktivering. Dette baseres på et poengsystem per komponent og en toppsum som triggrer reaktivering. Forøvrig, er det sjelden noe problem å få reaktivert, i verste fall må man ta en tlf til Microsoft, men dette er først og fremst mer en greie for å markere forskjellen på retail og OEM.

 

Videre

 

Det store abret med OEM og komponentskifter er hk. I prinsippet er OEM lisens bundet til det hovedkortet lisensen først ble aktivert på og skal ikke kunne reaktiveres på andre hovedkort. Imidlertid, ifølge rapporter på en del forum rundtomkring virker det som om M$ support er såpass velvillige at de faktisk "tilgir" og lar deg reaktivere lisensen om du har en god forklaring (dødt hk, RMA etc).

 

Jeg kan ikke se noe sted hvor jeg konkret sier noe om å måtte kjøpe ny lisens, jeg sier jo faktisk det motsatte!

 

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...