Gå til innhold

Vista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer også på det med å oppgradere fra ultimate 32(OEM) til 64.

Har prøvd å finne ut av det på microsoft sine sider, men finner ingenting.

 

Fant forøvrig dette i en FAQ der:

 

"Kan jeg oppgradere fra en 32-bitersversjon av Windows til en 64-bitersversjon av Windows?

 

 

Nei. Hvis du for øyeblikket kjører en 32-bitersversjon av Windows, kan du bare oppgradere til en annen 32-bitersversjon av Windows. Hvis du du kjører en 64-bitersversjon av Windows Vista, kan du også bare oppgradere til en annen 64-bitersversjon av Windows Vista.

 

Detaljert informasjon om installasjon og oppgradering av 32-bitersversjonene av Windows finner du på websiden for installasjonsvalg for Windows Vista (32-biters) (kan være på engelsk) eller installasjonsvalg for Windows Vista (64-biters) (kan være på engelsk) på Internett."

 

Kilde

 

Såvidt jeg kan tolke det, så virker det som om det ikke går ann å bare oppgradere. Er det bare jeg som er helt utenfor skiva her eller?

 

Enn annen link fra microsoft som sier (som jeg tolker det) at det ikke går, uten å kjøpe ny OS.

 

Håper jeg tar helt feil her altså.

 

Men hvis noen her har gjort dette, så er det bare å vise vei med en link.

Endret av MBrandt
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg synes også følgende bør komme frem når det gjelder Vista 64bit - noe som står de fleste steder der man kan kjøpe softwaren:

 

NB: Vista 64bit godkjenner kun signerte drivere. Dersom du har komponenter som ikke har signerte drivere får du ikke installert disse med Vista 64bit!

 

Det er riktig at en kan skru av denne funksjonen. Det er en "switch" i bootmanageren til Vista, den tungvindte måten er command-line med bcdedit og den hurlumheia der, enkleste (som jeg gjør) er å bruke et lite freeware program som VistaBootPro som lar deg editere bootmanageren og dens options. Der kan man skru av tvungen driversignering. Jeg gjør dette som standard på mine egne bokser, ettersom jeg stoler på at jeg veit hvilke drivere jeg installerer :p For ukyndige brukere, eller feks. kontor/firmamaskiner er dette imidlertid en fornuftig funksjon.

 

Dette er ikke noe problem overhodet og tar deg svært lite tid å fikse om det er et problem.

 

/DFN

 

 

faen at jeg ikke leste det der før nå. Har knota med å få inn de nye NVIDIA drivere til 3dkortet i dager nå. Får teste det ut når jeg kommer hjem!

 

mvh aarh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Meget fin nyttig tråd dette. Fikk svar på mange spørsmål!

Men fortsatt sliter jeg med å bestemme meg da jeg andre steder hører folk slakte vista og da spesielt x64 versjonen.

 

Men fortsatt vil jeg ha det pga dx10 4gb ram etc og ikke minst siden x64 som nevnt i denne tråden er fremtiden..

 

Skal kjøpe pc i disse dager, men sliter virkelig med valg av OS. Er det nå slik at med mindre man er en "windows(vista) hater" så er det x64 som er tingen?

 

Spørsmålet er delvis besvart i tråden her. Altså det anbefales. Men andre steder er det også besvart den andre retningen..

Lenke til kommentar

Jeg vil helt klart anbefale deg å kjøpe 64bit, med tanke på at du kanskje vil kjøpe mer minne med tiden, så vil det være helt bortkastet hvis du har et 32bit OS.

Dx10 får du jo og med Vista 32bit.

Kjøp Home Premium, med mindre du har behov for de få eksta delene som kommer med de dyrere versjonene.

Kjører selv Vista 64bit og Ubuntu 64bit, og har ikke annet enn positive erfaringer så langt.

 

atlef.

Lenke til kommentar

Reint personleg så opplever eg det slik at dei som klagar på 64-bits Vista stort sett er dei som har drivarproblem av eitt eller anna slag, eller har problem med å få eitt eller anna program eller dataspel til å fungere. Då er det lett for at eit relativt isolert problem vert til ei generell fordømming av heile Vista 64... Personleg har eg ikkje hatt nokon slike problem (bortsett frå då Vista 64 var heilt splitter nytt, då hadde eg eit par små drivarproblem som vart fiksa kjapt). Eg trur det er mange feilaktige mytar ute og går om problem med 64-bits Windows.

 

Når det er sagt så meiner eg ikkje å rakke ned på dei som har reelle problem med 64-bit, men eg har inntrykk av at ei fjør har lett for å verte til fem høns.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Dette har inga praktisk tyding for vanlege folk då desse poenga ikkje avgjer når du må kjøpe ny lisens, berre når du må reaktivere Windows Vista. Reglane for OEM-lisensar finn du til dømes her:

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx

 

Her er eit utdrag frå den sida eg syner til ovanfor om akkurat dette:

 

poengene som det snakkes om gjelder hvordan Windows Vista teller hardware-endringer og når dette medfører behov for reaktivering. Så "poeng-greiene" er i høyeste grad relevant for reaktivering. Men dette må ikke mixes sammen med krav om ny lisens om man har OEM lisens for Windows og bytter ut et fungerende hovedkort. Krav om lisens og poengtelling for raktivering ved hardwarebytte er to forskjellige ting.

Dette kjem diverre ikkje heilt klårt fram her i FAQ-en.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stemmer. Det einaste som kan krevje at du må kjøpe ny lisens er viss du skifter ut eit fungerande hovudkort, sidan OEM-lisensen er knytt opp mot hovudkortet. Elles kan du byte skjermkort, harddiskar og andre ting så mykje du vil, det verste du risikerer er ei reaktivering. Eg har vore nøydd til å reaktivere Vista ein gong grunna skifte av maskinvare, og det eg då måtte gjere var å ringe til ei automatisk telefonteneste og få ut ein kode som eg måtte skrive inn i Windows, og så var alt i orden att.

Lenke til kommentar

Hm spurte netshop.no for en stund siden da jeg vurderer å kjøpe Vista Home Premium 64 bit OEM fra dem, og fikk dette svaret:

Hei,

 

Man må nok kjøpe en ny lisens dersom man "bruker opp" de 25 poengene. Eneste vei uteno dette er dersom man har en garanti eller reklamasjon som er skyld i byttet. Da må man bare bekrefte ovenfor Microsoft at dette er en gyldig årsak så åpner de lisensen igjen.

 

Tar netshop helt feil her eller? De som selger Vista burde jo vite det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tar netshop helt feil her eller?

Ja, dei tek fullstendig feil. Går du over dei 25 poenga må du reaktivere (noko som ikkje betyr anna enn å ta ein telefon til Microsoft), men det einaste som kan utløyse at du må kjøpe ny lisens er byte av (fungerande) hovudkort.

 

Diverre er det ekstremt mykje forvirring ute og går rundt akkurat dette...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Då eg kjøpte Vista (ikkje så lenge etter at det kom i salg) så var verken PC-en min eller tilleggsutstyret av aller nyaste dato. Sjølv då opplevde eg ikkje eit einaste problem i samband med usignerte drivarar. Eg har heller aldri opplevd nokon problem med dette seinare. (Eit problem eg derimot hadde heilt i starten var at det var noko av maskinvaren min det ikkje hadde blitt laga x64-drivarar til enno, men det er ei heilt anna problemstilling.)

 

Når dette er sagt så har eg i ny og ne sett kommentarar frå folk som har hatt problem med dette (om enn temmeleg sporadisk). Så viss du har ein PC som du tenkjer å installere 64-bits Vista på så ville eg anbefale eit kjapt søk på Internett for å sjekke at der finst signerte x64-drivarar til all maskinvaren din. Då er du i alle fall heilt sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...