Gå til innhold

Spørsmål ang utgaver (OEM osv)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Home Premium er nok passelig ja, du får ikke mye mer i ultimate vil jeg si.

 

Utgaven som koster 2500 kr kalles retail, og kan flyttes mellom forskjellige PC-er. OEM-utgaven er bundet til den første PC-en (eller enheten som MS kaller det) du installerer på. Det virker som om det er godt etablert at MS definerer PC-en som hovedkortet, så OEM-versjonen er altså bundet til det første hovedkortet du installerer på. Bytter du hovedkort må du også kjøpe ny OEM-lisens. I praksis kan det dog hende at MS lar deg overføre selv en OEM-lisens til et nytt hovedkort. De var veldig greie på dette når det gjaldt XP OEM, og det er flere som rapporterer at de er greie når det gjelder Vista også. Men ifølge lisensen er altså dette ikke tillatt.

Lenke til kommentar

Litt tilleggsinformasjon: Om du bytter skjermkort eller annen maskinvare et visst antall ganger kan det hende du må reaktivere Vista. Men dette gjøres ganske så lett. Generelt sett ville jeg anbefale å gå for en OEM-versjon om du ikke kjøper ny PC så ofte. ;)

Lenke til kommentar

Ved OEM kan du bare skifte hardware et visst antall ganger før du må kjøpe lisens. Dette hvis du passerer 25poeng.

 

Her er en liste over hvilke maskinvareendringer eller ny maskinvare som kan gjøres og hvor mange poeng en slik endring gir:

 

* CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng)

* IDE adapter (3 poeng)

* Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng)

* Grafikkort (1 poeng)

* SCSI adapter (2 poeng)

* Lydkort (2 poeng)

* Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng)

* Prosessor - CPU (3 poeng)

* RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng)

* BIOS (bios ID) (9 poeng)

 

Ved retail kan man visst skiffte ut hardware så ofte man vil. når man passerer 25poeng grensen så får man forespørsel om aktivering på nytt, men en ny lisens behøves ikke. Om dettte innebærer om man må ringe til SUpport å få ny serial eller om man kan bruke den samme som når man installerte OS første gang vet jeg ikke enda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...