Gå til innhold

Vista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då eg valde å kjøpe Vista Ultimate i OEM-versjon så var det av di denne kosta meg omtrent berre ein tredjedel av Retail-versjonen. Einaste ulempene med denne er at du ikkje får support frå Microsoft (som eg til dags dato aldri har hatt bruk for uansett), og at du må kjøpe ny lisens ved byte av hovudkort. Men, eg kan faktisk oppgradere hovudkort ein gong og framleis ha brukt mindre pengar på operativsystem enn om eg hadde kjøpt Retail-versjonen - og ved andre oppgradering kjem eg berre marginalt over Retail-prisen totalt sett. Så for meg, som oppgraderer maskinvaren relativt skjeldan, så var det eit enkelt val. :)

 

Oppgraderer ein veldig ofte så vil det nok ikkje løne seg med OEM. Og for alt eg veit så er det annleis med prisnivået på OEM-/Retail-versjon av Home Premium kontra Ultimate - men resonnementet er no uansett det same.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Spør her, istedenfor å lage ny tråd. Jeg skal snart ha ny pc, men har ikke bestemt meg for hvilken Vista-versjon jeg skal ha...

Hva egner seg best til spill? 32 eller 64? Jeg hadde tenkt å gå for 64, ettersom den kan ha mer ram, men jeg har blitt fortalt at den er mer ustabil... :hmm:

 

Litt OT: Burde jeg ha Home Basic, Premium eller Ultimate?

Lenke til kommentar
Hva egner seg best til spill? 32 eller 64? Jeg hadde tenkt å gå for 64, ettersom den kan ha mer ram, men jeg har blitt fortalt at den er mer ustabil... :hmm:

Kva som eignar seg best trur eg er hipp som happ. Eg har sjølv 64-bits Vista, og har enno til gode å finne eit spel som ikkje fungerar under denne. At 64-bit er meir ustabilt er nok berre eit rykte som heng att frå den tida då det var dårleg med 64-bits maskinvaredrivarar, men dette er skjeldan noko problem no lenger.

 

Vista Ultimate 64-bit har i alle fall vore det mest stabile operativsystemet eg har hatt, heilt frå starten. :)

 

Litt OT: Burde jeg ha Home Basic, Premium eller Ultimate?

Dette kan du lese meir om til dømes her: http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei. Jeg kjøper meg snart ny PC, og har tenkt meg 64-bits Vista. Jeg sitter i dag med en Vista Business 32bit Retail utgave. Hva vil være enkleste og billigste måte for å få 64-bit versjonen?

 

Jeg mener å ha hørt at man gratis kan oppgradere fra 32-bit til 64-bit, men ikke tilbake igjen. Noen som vet om det er noe i dette, eller om det bare er tull?

 

Off topic:

Jeg har dessuten klart å miste Vista DVDen (men har CD-key). Har Microsoft noen plasser man kan laste ned Vista? Tenker da evaluation-copy som jeg kan registrere med min produktnøkkel. Er det eventuelt mulig å låne en annen Vista DVD å registrere med min produktnøkkel?

 

On topic igjen:

Trådstarter burde kanskje også få med i guiden sin at støten for 16-bits applikasjoner er fraværende i 64-bits utgaver av Windows. 16-bits programmer er ikke lenger så vanlig, men det henger faktisk igjen i enkelte install/uninstall. Husker dette kunne være irreterende fra tiden jeg holt på med XP x64. Trådstarter burde kanskje også poengtere at man ikke får noe ekstra ytelse av å det å gå fra 32 til 64bit i seg selv. Også i de fleste 64-bit programmer er ytelsesøkningen svært beskjeden. Det skal svært "spesielle" og tunge programmer til for å få en markant økning. Ellers har jeg egentlig bare positive ting å si om 64-bit. Håper så mange som mulig begynner å ta i bruk 64-bits OS slik at man virkelig får 64-bits programvare på banen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Er det slik at når man skal innstallere vista 64bit første gang, og det ikke er noe os på pcen, så kan man ikke bruke 4gbram? Hørt rykte om det.

 

Riktig det, men det er ikke verre enn å sette inn brikkene igjen etter installasjonen.

Tja, eg installerte det no på ein PC med 4 GB med RAM no nyleg, utan noko problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...