Gå til innhold

[løst]Strukturell debatt rundt datadelen av forumet.


Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?  

243 stemmer

  1. 1. Er det nye forslaget i utgangspunktet en bedre struktur?

    • Ja
      164
    • Nei
      40
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[*]"Hardware" endret til "Maskinvare" for å få inn litt norsk her.

 

Faktisk den eneste endringen jeg er skikkelig imot, er det en ting jeg får fnatt av, så er det endring av ting som er fastgrodd som uttrykk... (kan vi ikke bare endret siden fra hardware.no til maskinvare.no i samme slengen, så er forvirringen total for min del)

 

Jeg kan forstå dette, men det har litt med at det er maskinvare som er det rette norske ordet. Akkurat som at Spill ikke heter Gamer og Bil og Motor ikke heter Amotor. Dette har ingenting med navnet på Hardware.no å gjøre. Det skal være forståelig for alle og ikke kun de av oss som er hardware-entusiaster. Har litt med at forumets struktur skal stå i stil med hva som er best helhetlig og ikke legges opp slavisk etter en av sitene.

 

Men jeg forstår ditt synspunkt, jeg er selv ganske nostalgisk over akkurat dette og har mine egne motforestillinger. Men for et best mulig forståelig og oversiktlig forum forstår jeg at det er best å ha et språk som allmennheten forstår (dvs norsk). Vi skjønner det nå uansett og om dette også er til bedre hjelp for en newbie som finner seg frem til forumet så er jo det egentlig ganske positivt. :)

Lenke til kommentar

Da kan du vel endre det fra hardware til datadeler, så har du ett utrykk som absolutt alle forstår. (Det er strengt tatt med korrekt oversatt enn maskinvare, høres enda mer fjernt ut og er så enkelt at selv bestemoren min forstår det) Jeg forstår at dette skal være "forenklende" men var det ikke en viss fordel at vi som har brukt forumet lenge også skal kjenne oss igjen? Ikke bare at nye brukere skal se forskjell på hardware og maskinvare/datadeler.

 

Blir frustret når folk skal endre på ting i "fornoskningens" hensyn... Beklager at jeg ikke kjøper at dette blir "mye lettere" for nye brukere, da jeg fremdeles tror det at denne siden blir frekventert av stort sett dataintereserte folk uansett.

Lenke til kommentar

En ide jeg fikk var å dele opp web utvikling i to kategorier, back end og front end.

 

+ back end

- programmering

- databaser

- css

- perl / språk

 

+ front end

- design

- estetikk

- kritikk

 

Flere ting jeg tenkte på var å ha noen slags "meta tags", f eks at man kan lage en tag som sier "perl" også kan man i ettertid søke på tags og finne alle tråder som omhandler perl.

Dermed behøver ikke vært språk sin egen kategori etc.

 

hvis noen har noen ideer eller kritikk rundt dette fyr løs! Jeg har ikke tenkt sånn kjempemye på det.

Lenke til kommentar

Kunne det vore ein tanke å lagt kategorien "Kjøling: Vann og ekstrem" under "Overklokking" i staden for som ein underkategori til "Kjøling" under "Maskinvare"? Trass alt så er det vel veldig ofte dei same folka som driv med vass-/ekstremkjøling og overklokking. Motargumentet måtte vere at det var ulogisk å dele opp "Kjøling"-kategorien på denne måten. Men kanskje noko å tenkje på, i alle fall?

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Synes absolutt "Hardware" trenger en oppdeling. Men hvorfor trekke inn "Programvare" og "Programmering"? Hardware og software er det da fint å skille mellom?

 

EDIT: Og coax er inne på noe; hva med en slik inndeling av Web-design:

 

Frontend

Alt som er relatert til web-design, HTML, XHTML og CSS.

Underfora: Websidekritikk

 

Backend

Programmering av dynamiske websider.

Underfora: Webprogramvare, Databaser, PHP, ASP, Ruby, Javascript

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
Synes absolutt "Hardware" trenger en oppdeling. Men hvorfor trekke inn "Programvare" og "Programmering"? Hardware og software er det da fint å skille mellom?

 

Som nevnt i første innlegg så er det for å få det samlet og mer oversiktlig. I teorien i hvert fall. Fremfor å klikke seg frem og tilbake så får man det samlet og det blir lettere også spesielt med bruk av "siste 24 timer" og lettere for hvermansen å finne frem om han har et enkelt spørsmål om problemer med Windows. Det passer bedre inn i den helhetlige strukturen for forumet.

 

For en datainteressert vil nå nesten alle kategorier være et klikk unna og (forhåpentligvis) innenfor et skjermbilde eller halvannet. Samtidig som hvermansen som skulle forville seg inn på Diskusjon.no finner det mer forståelig og enklere å finne frem. Så i teorien blir det en vinn-vinn situasjon. Så får vi her analysere om det vil vise seg det i praksis også. :)

Lenke til kommentar

Synes at Webdesign heller burde være en underkategori av programmering, og ikke omvendt.

 

Det blir litt teit å skille ut PHP, Perl etc. fra ennen programmering, og vi får spesielt et problem da .NET programmering brukes mye i backend til webprogrammering, men også veldig mye til klientprogrammer som ikke har noe som helst med web å gjøre.

 

Forslag:

 

+Programvare
- Brukerguider 
- Worklogs
- Generell programvare (erstatter Programvare->Programvare kategorien)
- Windows (erstatter Windows og Vista forumet)
- *nix
+Webdesign
	- Webkritikk
	- XHTML/XML
	- CSS
	- Javascript
+ Programmering
	- Generell programmering (erstatter Win/Dos og Generell Progr)
	- C/C++
	- .NET
	- Java
	- PHP
	- Andre språk

Jeg synes ikke det er nødvendig å ha egne kategorier for språk der det nesten aldri blir lagt noen innlegg, for det fører bare til at ingen leser dem (Python og Ruby?) disse ville kanskje fått mer respons hvis innleggene ble lagt i "andre språk" kategorien.

Det er heller ikke så mange innlegg i C# kategorien at denne ikke kan falle inn under .NET (selvom det teknisk er litt feil å legge C# der) samme gjelder VB.NET, så få gamle utdaterte VB6 spørsmål falle inn under Andre språk

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

GeirGrusom: Enig i at PHP ol. ikke bør ligge under webutvikling. Men jeg synes det blir feil å legge det under programmering. Webdesign, visuell kreativitet (hvis den blir lagt inn her), servere og webprogramvare har lite med programmering å gjøre.

 

Dessuten syns jeg det ikke bør være egne kategorier for html, css og javascript. Dette er ting som ofte går mye inn i hverandre og jeg tror det hadde vært mye bedre hvis det hadde vært et forum som het html, css, javascript og tilgjengelighet, hvor alt som har med teknisk frontend arbeid blir diskutert. Evt. kan javascriptdelen skilles ut hvis det skulle vise seg å bli veldig mye javascript og AJAX spørsmål. Men slik som det ser ut idag med mindre enn én tråd om dagen tviler jeg på at det vil bli noe problem.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Ja, det hadde jo vært en god løsning.

 

Men det er ikke nødvendig å ha en egen kategori for noe der det aldri skjer noe, for da vil ikke folk få svar på det de lurer på.

 

Jeg foreslår at Python, Ruby, Perl, Assembly, Visual Basic går under andre språk

C# og Visual Basic.NET går under .NET

Windows, Unix programmering går under Generell Programmering

 

Men jeg synes å lage en såpass stor greie ut av web-utvikling som å la den få et eget domene nærmest med front end og back end +++ er å dra strikken litt langt.

 

Når det gjelder Hardware, så jeg er aldri der, så jeg vet ikke hva som burde endres.

Men jeg synes man burde beholde navnet "hardware" på grunn av Hardware.no

Lenke til kommentar

Er for det meste enig med GeirGrusom når det gjelder layouten under programmering, men jeg syntes ikke at programmering burde ligge under programmer siden det gir meg (og andre?) inntrykk av at vi snakker om programmer som man bruker til programmering.

Når jeg kikker etter programmering så gir det for meg ingen mening å gå inn under programmer, jeg ser rett og slett ikke den røde tråden her.

Windows/dos programmering har ikke så liten aktivitet (pga .bat skripting) så det å legge også dette underforumet under generell programmering vil jeg tro vil bli for mye for et forum.

 

Ellers så beveger jeg meg sjeldent utenfor programmeringsforumet så for meg fungere det fint.

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut!

 

Servere er en fornuftig kategori å a med. Det er ikke alle som setter sammen en maskin kun for spilling.

 

Fordel å skille ut generelt windows/driver/nOObs snakk med utillities og tweaks. Blir dog kanskje vanskelig å skille mellom nybegynner snakk og hardcore snakk.

 

F.eks. diskusjoner til hvordan Winrar og Totalcommander performer på 32 bits vs. 64 bits os. Det er en del krøll relatert til dette da systemfilene ligger forskjellige steder på 32 bit og 64 bits windows.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Stotter GeirGrusom sitt forslag.

Men som JonT sier er jeg enig i at Webdesign/frontendkoding bor fa en egen kategori. ( men det blir jo litt teit a snakke om den kategorien nar den har sa langt navn da :p).

 

Synes egentlig det er greitt at PHP ligger under programmering, selv om det egentlig ikke er helt riktig.

 

Kanskje lage et forum som heter Webdesign og koding ? og ha alt i det?

Snarveier til Nettjenester og Databaser er et must.

Lenke til kommentar

Vel.. Jeg kan forsåvidt strekke meg til at det burde gjøres noe. Men slik oppsettene ser ut pr. nå må jeg avvente med å stemme. Men jeg skal følge med ;)

 

Når det er sagt kan jeg komme til poenget. Overklokking er et såpass stort emne i forumet, med mange trofaste brukere og nye tilskudd hver eneste dag, at jeg ønsker egen hovedkategori med tilhørende underfora. Samtidig kunne jeg tenke meg "Kjøling" som subforum under "Overklokking", men også med egen hovedkategori som i dag.

 

En annen tanke som slo meg var at det i dag mangler en egen kategori for stasjonære maskiner. Tenker jo da på ferdig kjøpte systemer slik som Dell, HP osv. Det er ikke bare oss som bygger selv som har problemer....

Lenke til kommentar
Men ta vare på lofi-versjonen! Ikkje lag eit oppsett som ikkje fungerer lofi! Er veldig greit å lesa forumet frå mobilen i lofi-versjon!
Det er ikke snakk om en utseendemessig endring på forumet, endringer blir kun i forhold til flytting, navneendring og oppretting av kategorier. Forumsystemet og designet blir det samme ;)

 

Jeg liker godt Dotten sitt forslag, synes det er viktig at det hvertfall blir ordnet opp i kategoriene der snart. Veldig vanskelig å finne frem og det blir mye scrolling...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...