Gå til innhold

Microkontrollere (MCU) - ressurser osv (i norge).


Anbefalte innlegg

Halla, jeg har den siste tiden fått litt dilla på microkontrollere og lignende emner (f.eks MCU-styrte roboter), men har hatt en del problemer med å finne ressurser angående dette for nybegynnere, da spesielt på norsk(ja, google har hatt sine runder).

 

Har funnet en del, men lurte på om det var flere på forumet som har interresse innenfor lignende felter, og som kanskje kunne bidra med noe (ordlister, nybegynnerguider, komponentlister, butikker, klubber, alt. forum).

 

I tillegg til at dette kanskje er en nisje i seg selv, er jeg tilfeldigvis bruker av linux(for tiden ubuntu), så om IDE, kompilere ol var tilgjengelig for GNU/linux hadde dette vært en _stor_ fordel (helst OSS så klart :!: ).

 

Fant ikke noe videre mye om microkontrollere eller lignende på hw-forumene, noe jeg synes var litt rart, med tanke på at dette kanskje er noe av det "mest hardware" man kan få :D (hvis det går an å si det sånn).

 

Takk for all hjelp, og over og ut (og god natt, da klokken er 02.32, og jeg er rimelig trøtt, noe som forklarer evt skriveleifer til en viss grad i hvertfall).

 

ps. Hva med en dedikert kategori til microkontrollere og robotics?

 

Min liste hittil over webressurser om MCU/robotics:

Hack a microcontroller with GNU/Linux - selvbeskrivende.

Instructables microcontroller kategori - en Make-side med stoff om MCU'er

tuxgraphics.org - byggesett og annet utstyr man trenger for å programmere MCU'er

Makezine.com - projects - en side med prosjekter som ofter inkluderer MCU'er

Vasco PIC-kategori - en side om Odessey, en PIC MCU programmeringsapplikasjon

Endret av logbot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja...jeg vet om en svært god side om microcontrollerprosjekter, men den er på engelsk da: http://www.best-microcontroller-projects.com/

 

også angående en kategori for microcontrollere er jo Programmering seksjonen en fin plass. Microcontrollere blir programmert med C- og assemblerspråk så så kan jo ta en titt på Assembly delen. Det er i assembly delen du finner det du leter etter.

Men en egen seksjon for microcontrollere hadde vært flott, siden det ikke bare er microcontrollere som bruker assembler. Så "thumbs up" for en microcontrollerdel der vi kan dele prosjektene våre etc.

Endret av toffen89
Lenke til kommentar

Hehe, kjempefint å se at man ikke er alene, og kan søke hjelp som nybegynner. Skal se om jeg får skaffet meg en eller flere MCU'er og en programmer å eksprimentere med en av de nærmeste dagene, skal bli gøy tenker jeg =).

 

Må få spørre om noen har noen informerende meninger om hvilke type microkontrollere som er "best", har tenkt på ARM-baserte, da disse skalerer veldig bra (fra 28pins DIP til flere hundre mHz brikker).

 

 

EDIT:

Ser ut som jeg greide å skaffe en ATMEL "AT90S1200-4PI" på sparket (hadde den liggende fra et besøk på NTNU i år). Så kanskje jeg greier å mekke meg en programmer med deler i huset i morgen =). Noen som vet om kompiler/overfører for denne MCU'en?

Endret av logbot
Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å skrive i C-kode så er AT90S1200 et dårlig valg siden den ikke har noe SRAM, bare 32 8-bits registre til bruk for variable, og en tre-nivås hardware stack. Du må i steden skaffe deg en ATtiny2313 eller kansje en ATmega f.eks ATmega48.

 

Selv bruker jeg PonyProg, avrdude eller STK500/AVRISP for programmering.

Endret av nidec
Lenke til kommentar

Jeg er en stor fan av microkontrollere. Har drevet med både PIC og AVR. Det finnes svært mange ressurser på området. Kan anbefale www.avrfreaks.com som er et forum for atmels AVR kontrollere.

 

Personlig foretrekker jeg PIC, ettersom produsenten microchip er svært generøse med vareprøver. Jeg har en skuff full med forskjellige varianter. I tillegg har jeg en genial PIC-brenner som kobles rett på USB, uten krav til ekstern strømforsyning (koster bare 300). For vareprøver: samples.microchip.com

For C-kodesnutter til PIC www.microchipc.com

 

Jeg vet dessverre ikke om noen norske sider som tar for seg MCUer...

Lenke til kommentar

Burde kanskje vært mekket en ressurstråd eller noe i den dur da, slik at man kan samle info om Microkontrollere og annet relatert elektronikk, en egen kategori hadde ikke vært å forakte nei.

 

Holder på å sample litt nå =), håper jeg får meg en MCU og noe...

 

Edit: hvis man ikke er med i ett spesielt firma, faker man da? har lest mye om det, når det gjelder sampling av deler.

Endret av logbot
Lenke til kommentar

Jeg driver med PICs en gang i blant. Jeg bruker mikrobasic og en hjemmesnekret programmerer, som er integrert i PCen. Det gjør alt mye lettere. Å lage programmerer selv sparer deg også mye penger.

 

Du kan kjøpe MCUer og ferdig programmerere fra Elfa, eller få gratis prøver fra microchip. Så langt har jeg fått 5 chipper, tre stykk 'F84Aer og to 'F88er. Jeg er alltid ærlig mot microchip folka. Bare oppgi bedriften din som skolen du går på, og at du er student. (Med mindre du virkelig jobber i bedrift.) Så langt har det gått greit, de er ganske greie med sampling.

Lenke til kommentar

Hmz, får vel bare bestille på elfa tror jeg. Går ikke på skole for øyeblikket, og koster vel ikke så mye uansett. Håper vel på å få mekket meg en robot i nærmeste fremtid, kanskje med radiostyring og sånt seinere.

Foresten helt utrolig at jeg hadde glemt elfa, har jo brukt de mange ganger før =/.

Lenke til kommentar

Farter rundt på elfa nå, og ser etter aktuelle chiper' og programmerer. Noen tanker om disse chipene?. Som jeg skrev ovenfor hadde jeg faktisk foretrukket en ARM, siden disse visstnok skal skalere fra 28pins DIP til større CPU'er brukt i mobiler og slikt, greit å kunne en arkitektur som kan det, eller har jeg misforstått noe helt her?

 

Fant en aktuell PIC,PIC16F877A. Ellers kunne jeg jo bare kjøpe Dette eksprimentkortet, vet ikke helt enda.

 

Noen tanker om ARM/PIC/AVR osv?

Lenke til kommentar

Atmels AVR er et veldig bra valg for kontrollere. I tillegg er den jo norskutviklet, greit å støtte opp om det..!

 

IAR lager veldig bra kompilatorer med IDE og debugger/simulator for Windows. For de fleste kontroller platformer kan du enten laste ned en 30 dagers evalueringsversjon eller det finnes "Kickstart" versjoner som er gratis og fullt funksjonelle men med begrensning på hvor stort prosjekt du kan kompilere, typisk begrenset til 4kB. For AVR finnes Kickstart versjonen her:

 

http://supp.iar.com/Download/SW/?item=EWAVR-KS4

 

Men skal du debugge i Windows på AVR har Atmel et eget IDE som er litt bedre, AvrStudio.

 

Ellers finnes ikke minst GCC for AVR også. Som tidligere nevnt er www.avrfreaks.net en viktig side for å lære seg AVR og få hjelp fra andre brukere.

 

Ellers kan jeg anbefale http://www.olimex.com/. Er et firma basert i Bulgaria som selger all slags evalueringskort for forskjellige kontrollere og debuggere, til en brøkdel av prisen for tilsvarende originalt eller fra andre. I tillegg kan de lage kretskort også veldig rimelig.

 

Brukte mye Microchip i mange år på jobben men ble etterhvert veldig frustrert på det firmaet pga veldig dårlig IDE for C debugging. Har nok kommet seg etterhvert nå kanskje.

Lenke til kommentar

Kjøper du deg en STK500, så har du en del knapper og leds å leke deg med, det følger med en mikrokontroller å starte med, samt STK500 har innebygget ISP. Dvs. du kan bruke den til å programmere mikrokontrollere som er satt rett i soklene på STK500, eller du kan bruke den til å programmere dine egne designs hvis du legger ut en ISP-port.

 

Elfa hadde tilbud på STK500 for ikke så lenge siden, men har ikke sjekket nå. I tillegg kan det være greit med en STK501 (som plugges i STK500) for å kunne benytte Atmega128, AT90CAN128 etc. uten lodding.

 

Hvis du ikke er interessert i AVR, så er Texas Instruments' serie med msp430 også veldig grei. Her får du et USB-utviklingssett m/programmerer til 20$, av og til 10$ når dem kjører kampanjer.

Lenke til kommentar
Du kan kjøpe MCUer og ferdig programmerere fra Elfa, eller få gratis prøver fra microchip. Så langt har jeg fått 5 chipper, tre stykk 'F84Aer og to 'F88er. Jeg er alltid ærlig mot microchip folka. Bare oppgi bedriften din som skolen du går på, og at du er student. (Med mindre du virkelig jobber i bedrift.) Så langt har det gått greit, de er ganske greie med sampling.

8935965[/snapback]

Andre steder å kjøpe fra:

http://www.kompotek.no/

 

http://www.lawicel-shop.se/shop/

http://www.elektronik-lavpris.dk/

Lenke til kommentar
Kjøper du deg en STK500, så har du en del knapper og leds å leke deg med, det følger med en mikrokontroller å starte med, samt STK500 har innebygget ISP. Dvs. du kan bruke den til å programmere mikrokontrollere som er satt rett i soklene på STK500, eller du kan bruke den til å programmere dine egne designs hvis du legger ut en ISP-port.

....

8938866[/snapback]

STK500 ser ut som et kjempebra sted å starte, både billig (850NOK + frakt) og med mye "stuff", men lurer litt på om det er mulig å bruke den med linux, siden jeg ikke har (eller har lyst til å installere) windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...