Gå til innhold

Microkontrollere (MCU) - ressurser osv (i norge).


Anbefalte innlegg

Finnes det noen annen kompitabel mykvare for dette brettet da? ellers så kunne jo kanskje en avrUSB500v2 vært aktuelt, selv om jeg da må på handletur etter komponenter, noe som forsåvidt sikkert bare er en rask elfa unna.

Har funnet en post om etsing av egne kretskort også, fatter ikke hvorfor jeg aldri har gjort slik som dette før, selv om jeg har elektro+elektronikk+s.elektronikk bak meg :( .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal kjøpe seg STK500 ville jeg kjøpt denne. Den inkluderer stk500 og en debugger som støtter debugging av alle 8 bits avr mikrokontrollere med 32KB flash eller mindre. Mye billigere enn å kjøpe stk500 kortet alene, vet dog ikke hvor mye frakten kommer på....

 

Jeg fikk heller ikke avr studio til å funke til wine, men vet det finnes noen åpen kilde kode prosjekter som lar deg programmere mikrokontrollere med stk500 men husker ikke hva de heter....

Lenke til kommentar
Som jeg skrev ovenfor hadde jeg faktisk foretrukket en ARM, siden disse visstnok skal skalere fra 28pins DIP til større CPU'er brukt i mobiler og slikt, greit å kunne en arkitektur som kan det, eller har jeg misforstått noe helt her?

 

8936451[/snapback]

 

Har aldri hørt om ARM i DIP-pakning. De i den mest håndterlige pakningen jeg har vert borti har vert i TQFP. LPC210x-serien og AT91SAM7-serien er de greieste å jobbe med.

 

ARM-arkitekturen har mange fordeler når det gjelder ytelse (slår alt annet jeg vet om innen mikrokontrollere (utenom AVR32 kanskje, men AVR32 er en ekstremt mye mere komplisert arkitektur, og de er bare tilgjengelige i BGA)).

 

Det å kunne en arkitektur er mest relevant innen assemblyprogrammering, men du bør vite at assemblyprogrammering på ARM er noe vanskeligere enn på PIC. Ikke det at jeg ikke anbefaler det, anbefale ARM kan jeg gjøre på det varmeste, det er en veldig fin arkitektur å jobbe med.

 

Eksempel på PIC-assembly:

movwf TEMP

rlf TEMP,W

addwf TEMP

 

Med ARM har man skikkelig mye fleksibilitet i hver instruksjon, eksempler:

 

ADDNE r0, r1, r2 lsl r3: Add if equal r1 til (r2 shiftet til venstre (r3) bits) og putt resultatet i r0, ikke sett statusflagg

 

EORHIS r0, r2, r1 lsr #12: Xor if higher r2 med (r1 shiftet 12 bits til høye), sett statusflagg

 

http://www.sciencezero.org/index.php/Instruction_set:_ARM

 

Glemte å nevne, ARM pleier ofte å klare høyere hastigheter, og de opererer med 32-bits tall, så kombinert med gratis shift for hver instruksjon, kondisjonell kjøring for hver instruksjon (ikke bare branches, slik som AVR har) og muligheten til å velge om hver instruksjon skal sette statusflagg eller ikke, så er dette en veldig kraftig arkitektur. De kan for eksempel kjøre linux eller dekode MP3 i software.

 

Edit igjen: Og på hvilke andre arkitekturer har man mulighet for å bruke morsomme instruksjoner som EORHIS, BICHI, ORRPL, MULLE, UMLAL, SMULLHIS og SMULLOS?

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Vel, kan virke som om PIC/AVR kan være greiest å starte med, siden disse virker litt mindre komplisert, og litt mer praktisk innpakning (DIP's) for hobbyister som meg.

Tror jeg tar og bestiller STK500, da jeg fant ressurser(link) for å bruke dette med linux :!: , i tillegg til at det så ut som et greit sted å starte på.

 

Hvis man skal kjøpe seg STK500 ville jeg kjøpt denne. Den inkluderer stk500 og en debugger som støtter debugging av alle 8 bits avr mikrokontrollere med 32KB flash eller mindre. Mye billigere enn å kjøpe stk500 kortet alene, vet dog ikke hvor mye frakten kommer på....

 

Jeg fikk heller ikke avr studio til å funke til wine, men vet det finnes noen åpen kilde kode prosjekter som lar deg programmere mikrokontrollere med stk500 men husker ikke hva de heter....

Siden du refererer til ser ut til bare å være en søkeside, som jeg fikk utløpt forespørsel på, var det AVRDEVKIT1-ND du mente(BUNDLE ATSTK500 + ATAVRDRAGON)? Er jo et genialt tilbud (pakken koster vel egentlig 50+84$ hvis jeg forstår innholdet riktig). Tror jeg går for den ja :cool:

 

EDIT: eeeller, 66$ i frakt var litt i meste laget :( får vel ta å regne på det, ser ut som tilbudet gjelder ut juli, så ikke noe hastverk :innocent:

Endret av logbot
Lenke til kommentar

lenge til stk600 kommer da?

Ser også at det kommer på ca 1100 inkl alt fra elfa, mens det blir 49$ + 67$( frakt) + 6$(internasjonal bestilling) fra Digi-key. Lurer på å bare bestille fra elfa, siden det nok blir en stund til jeg dykker inn i mer kompliserte saker. Forstod ikkje helt den der dragon tingen, men skitt au, får vel begynne i det små :)

Endret av logbot
Lenke til kommentar

Stk600 ble så vidt nevnt på avrtv.com (issue 2), finnes noen poster på avrfreaks som nevner den også, men det er stort sett spørsmål om når den kommer der også.

 

STK500 er tatt ut av produksjon ser det ut til, så det bør vell ikke gå for lenge før den kommer. Er stort sett det jeg vet om den...

Lenke til kommentar

Men STK500 ser jo ut som et bra kit det? kunne eventuelt bestilt avrUSB500v2, og bare kjøpt litt dioder, formotstander, utviklingsbrett og andre komponenter, og eksprimentert meg fram :!:

jaja, er atter en dag i morgen, og finner jo mer og mer info, så det er i hvertfall ikke forjeves å leite rundt og undersøke.

Endret av logbot
Lenke til kommentar

Usikker på hvordan det er å bestille fra DigiKey i USA, men under er et par grisebillige komboer:

 

STK500 + Dragon 49$: http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dk...=471464&Site=US

 

STK500 + JTAGICE mkII 150$:

http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dk...=471465&Site=US

 

JTAGICE mkII koster 299$ alene... Dollarkursen er også under 6 om dagen, så burde være veldig mulig å gjøre noen gode handler over dammen :)

Lenke til kommentar
Usikker på hvordan det er å bestille fra DigiKey i USA, men under er et par grisebillige komboer:

 

STK500 + Dragon 49$: http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dk...=471464&Site=US

 

STK500 + JTAGICE mkII 150$:

http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dk...=471465&Site=US

 

JTAGICE mkII koster 299$ alene... Dollarkursen er også under 6 om dagen, så burde være veldig mulig å gjøre noen gode handler over dammen :)

8962503[/snapback]

Vel, har ikke bestilt fra DigiKey selv, men vet at frakten til Norge var beregnet til 67$ + 6$ i "handling on international orders" når jeg skulle bestille den heller kjipt billige STK500+Dragon comboen.

Må innrømme at jeg ikke vet om det er verdt å bruke 100$ ekstra på en debugger enda (er det verdt det?), mye penger :ph34r: (kommer sikkert bare til å programmere chipsene om igjen hvis dem ikke funker som eg vil foreløpig).

 

 

Hei.

 

Et fint sett å lære på er dette: http://www.mikroe.com/en/tools/easypic4/

 

Takler fra 8 til 40 pinners PIC chipper.

 

har forgjengeren og den fungerer fint.

 

Good Luck

Ja, det så mighty interressant ut, skal sjekke det videre, takker :cool:

 

Joda, stk500 er et bra kit det. Så lenge du har en com-port eller to til overs så er det ikke noe problem i grunn, da er jo bare spørsmålet om du vil ha støtte for UC3 eller ikke. Men en dragon eller jtag ice (mk II) i tillegg er ikke så dumt.

Har alltids noen com-porter til overs, men vet ikke helt hva UC3 er da :innocent: ellers så kan det jo nevnes at siden jeg er helt i starten, er det kanskje ikke nødvendig å kjøpe alt på en gang, selv om jeg har lyst :dribble:

Endret av logbot
Lenke til kommentar

UC3 er den nye serien med AVR32 (32bits) mikrokontrollere som har innebygget flashminne (slik som de vanlige 8-bits AVRene). AP7 serien er også en AVR32, men den har ikke innebygget flash-minne, så en trenger det i tillegg på en ekstern IC for å kunne bruke den (her vil en som regel ha en boot-loader på flash-minnet og bruke det til å boote f.eks. linux fra CF-flash eller tilsvarende). noen andre forskjeller er det også...

 

Må innrømme at jeg ikke vet om det er verdt å bruke 100$ ekstra på en debugger enda (er det verdt det?), mye penger ph34r.gif (kommer sikkert bare til å programmere chipsene om igjen hvis dem ikke funker som eg vil foreløpig).

Det jeg har pleid å gjøre også, simulere i AVR Studio og laste opp og teste. Problemet er ofte at du ikke klarer å simulere rett siden du må påtrykke stimuli manuelt (hva inngangene skal være), og det blir derfor vanskelig å finne ut hvor koden krasjer. Med en JTAG ICE kan du f.eks. kjøre en og en instruksjon i programmet, eller sette et merke for hvor koden skal stoppe o.l.. Dette gjør ting mye enklere. Med utstyret koster en del penger ja. Selv har jeg bare en dragon for bruk til debugging, men den har sine begrensninger.

Lenke til kommentar

STK500 bør holde i massevis. AVR32 er alt for kraftig for enkle oppgaver, og det er en god del mer stress med lodding etc. En ATMega128 pleier være en passelig -- mange pinner, og en god del flashminne... Jeg har til og med kjørt bildebehandling på en slik uten problemer...

 

Hvis du ikke har ledig RS232-port på pc'en til STK500, så finnes det jo billige usb-overganger. For å bruke ATMega128 må du forresten ha tilleggskortet STK501 (som også faktisk kan brukes uten STK500 hvis du ser på kretsskjemaet hvor (regulert!) 5V og krystall skal kobles til i den store headeren.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg ikke vet om det er verdt å bruke 100$ ekstra på en debugger enda (er det verdt det?), mye penger ph34r.gif (kommer sikkert bare til å programmere chipsene om igjen hvis dem ikke funker som eg vil foreløpig).

Det jeg har pleid å gjøre også, simulere i AVR Studio og laste opp og teste. Problemet er ofte at du ikke klarer å simulere rett siden du må påtrykke stimuli manuelt (hva inngangene skal være), og det blir derfor vanskelig å finne ut hvor koden krasjer. Med en JTAG ICE kan du f.eks. kjøre en og en instruksjon i programmet, eller sette et merke for hvor koden skal stoppe o.l.. Dette gjør ting mye enklere. Med utstyret koster en del penger ja. Selv har jeg bare en dragon for bruk til debugging, men den har sine begrensninger.

8967597[/snapback]

Det er veldig sjelden jeg bruker JTAG'en min til debugging.. Man kommer veldig langt med printf og en LED. Men for enkelte bugs kan du spare noen timer med frustrasjon. Den største fordelen er kanskje at det går ekstremt raskt å programmere med JTAG i forhold til med ISP.. Men om det er verdt pengene til hobbybruk -- det spørs hvor mye penger du har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hm... får vel se om jeg får bestillt meg ett STK500 snart da, spesielt siden det funker under linux, skal vel bestille noen andre komponenter samtidig, så tar det vel litt som det kommer. Hadde tenkt å prøve meg litt på c/c++ i tillegg, kan jo få bruk for det seinere om ikke annet.

Apropos bestilling og elfa. Er ikke søkesystemet, og hele portalen deres litt dårlig, for å si det rett ut?

Jaja, får vel rote gjennom sidene på elfa, og finne det jeg skal ha.

 

Og takk for all hjelp, og heia for egen MCU(eller noe lignende) kategori =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...