Gå til innhold

Mulig å lodde seg forbi sikringa i en dimmer?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte en Co-Tech dimmer på Clas Ohlson og monterte den på et rom her i huset. Problemet er bare at lampa som er koblet til dimmeren, har en tendens til å kortslutte lyspærene veldig ofte. Jeg er 100% sikker på at det ikke har noe med dimmeren og gjøre, ettersom kortslutningene også oppsto før jeg monterte dimmeren.

 

Det egentlige problemet mitt er at dimmeren inneholder en glass-sikring på 1.25 ampere som ryker hver gang det oppstår en kortslutning! Dette er veldig irriterende, for hver gang det kortslutter så må jeg åpne opp hele dimmeren og bytte ut sikring, noe som jeg ikke alltid har tid til!

 

Derfor lurer jeg på om det vil være trygt å istedenfor lodde inn en kobbertråd i dimmeren som erstatning for sikringa, slik at hvis det nå kortslutter igjen, så vil istedenfor automatsikringa på kursen gå. Det er tross alt mye kjappere og slå på igjen en automatsikring enn å bytte ut en liten glass-sikring inni dimmeren hver eneste gang det kortslutter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller anbefale deg å bytte til at annet merke når det gjelder pærer. Hvis det er E27 sokkel bør du bruke Philips eller Osram. Disse har innebygd sikring i pæreholderen. Er det E14 sokkel bør du bytte lampe da disse ikke har sikring. Billige pærer hos Clas og Biltema er billige av en grunn: mangel på kvalitet. Du får hva du betaler for. Sjekk også spenningen i huset, er den høy bør du ha 250V pærer og er det vibrasjoner kan du sette inn trafikkpære. Dimmer uten sikring er også en mulighet.

Endret av Sandedk
Lenke til kommentar
Er det noe spesielt med den lampa siden du ikke vil bytte den ut? Virker jo litt lettere og mer fornuftig siden du vet det er den som forårsaker problemene.

8928194[/snapback]

 

Jeg vet at det lureste hadde vært å bytte ut selve taklampa, men denne taklampa er av en type som er ganske vanskelig å bytte ut. Faktisk så tror jeg at det bare er denne typen taklampe som passer akkurat her. Dette fordi det er et slags hull i taket som akkurat passer til nøyaktig denne lampa.

 

Vil heller anbefale deg å bytte til at annet merke når det gjelder pærer. Hvis det er E27 sokkel bør du bruke Philips eller Osram. Disse har innebygd sikring i pæreholderen. Er det E14 sokkel bør du bytte lampe da disse ikke har sikring. Billige pærer hos Clas og Biltema er billige av en grunn: mangel på kvalitet. Du får hva du betaler for. Sjekk også spenningen i huset, er den høy bør du ha 250V pærer og er det vibrasjoner kan du sette inn trafikkpære. Dimmer uten sikring er også en mulighet.

8928227[/snapback]

 

I dette tilfellet er det snakk om E14 sokkel. Pærene er kjøpt på RIMI, og er av merket Novaline. Vet ikke om det er spesielt bra eller dårlig.

Har også sjekka spenningen i huset, den er på 223 volt så det er nok ikke noe problem.

 

Dimmer uten sikring går også an, som du sier. Men tviler på at jeg gidder å kjøpe enda en dimmer for å bare kaste den gamle, det er derfor jeg vurderer og lodde forbi sikringa i den jeg har.

Lenke til kommentar
Det er vel trygt i den forstand at det ikke er noen fare for at huset brenner ned. Men det kan jo hende at dimmeren tar kvelden i stedet for sikringen.

8928107[/snapback]

Selv om ikke "huset brenner ned", så vil jeg ikke anbefale OP å "lodde forbi"sikringa.

Grunnen til det er at dersom det skulle oppstå en brann, av en eller annen grunn, ikke nødvendigvis dimmeren, og forsikringsselskapet finner ut at du har "tuklet" med dmmeren, så vil de bruke det som grunnlag for å gi deg avkortning i erstatning.

Lenke til kommentar
Det er vel trygt i den forstand at det ikke er noen fare for at huset brenner ned. Men det kan jo hende at dimmeren tar kvelden i stedet for sikringen.

8928107[/snapback]

Selv om ikke "huset brenner ned", så vil jeg ikke anbefale OP å "lodde forbi"sikringa.

Grunnen til det er at dersom det skulle oppstå en brann, av en eller annen grunn, ikke nødvendigvis dimmeren, og forsikringsselskapet finner ut at du har "tuklet" med dmmeren, så vil de bruke det som grunnlag for å gi deg avkortning i erstatning.

8928538[/snapback]

 

Ja, du har et poeng der. Men er ganske mye annet i huset her som er tuklet med en del, så tror uansett at forsikringa ville blitt såpass avkorta at en modifisert dimmer fra eller til nesten ikke ville vært merkbart på erstatningssummen :p

 

Elko 315GLE dimmer hadde løst problemet en gang for alle.

Den har nemlig innebygget elektronisk kortslutnings og overbelastningssikring.

8928485[/snapback]

 

Den ser veldig bra ut, liker at det er automatisk tilbakestilling på sikringen. Men som sagt så føler jeg ikke så veldig for å kjøpe enda en dimmer. Men det kan jo være at det er eneste løsningen, utenom å bytte lampe eller lodde forbi sikringa på dimmeren jeg allerede har. Vet ikke hvilke av alternativene som er best jeg :p

Lenke til kommentar

Ja og derfor forslaget med skjøtehylsa istedenfor lodding.

Du klipper skjøtehylsa i samme lengde som sikringa og setter den i sikringsholderen uten å måtte operere inni der.

Er ingen god løsning det heller men det virker som trådstarter har bestemt seg for å fikse problemet med sikringa selv.

Lenke til kommentar
Istedenfor å lodde sikringa så kan du jo prøve noe så enkelt som å klippe til ei 4mm2 uisolert skjøtehylse og sette den der sikringa sto.

Har gjort dette som midlertidig løsning når man ikke får tak i glassrørsikringer og utstyret må fungere øyeblikkelig.

8928750[/snapback]

 

Hm, mulig dette også. Men jeg vil helst egentlig bare slippe og måtte bytte sikringer hele tiden. Så derfor vurderer jeg å lodde forbi sikringa som en permanent løsning på problemet. På denne måten slipper jeg å måtte ta fra hverandre dimmeren hver gang det kortslutter.

 

her var det ene tipset dårligere enn det andre, lampen kan du antagelig bytte selv, men for arbeid på dimmeren som er en del av den faste installasjonen på du bruke elektriker! sikringen er der av en årsak!

8928852[/snapback]

Vell, lampen skulle la seg bytte selv ja, men som sagt så er det veldig vanskelig å gjøre dette, og lampen kan mest sannsynlig kun byttes ut med en ny lampe av akkurat samme modell.

Og jeg er (nesten) elektriker selv, så jeg vet hva jeg driver med tror jeg. :p

Lenke til kommentar

PTC sikringer

 

Om du får plass inni dimmeren og vil beholde en slags sikringsfunksjon kan PTC fungere.

PTC som står kontinuerlig i en krets med kortslutning holder strømmen lav men PTC selv kan bli ganske varm (100C +) så tenk over hvordan den monteres.

Med PTC kan det hende at lampen blir beskyttet slik at kortslutningen ikke forsvinner igjen, da får du varm PTC.

 

eventuelt,

 

Har du prøvet en treg sikring ? gjerne med litt større strøm rating, den raske varianten beskytter elektronikken, og skal samtidig ta overbelastning så den er satt til det dimmeren tåler kontinerlig. Om du selv passer på at lasten ikke er større en den orginale tillater er det mest et vern mot kortslutning (brann) du er ute etter og det bør du kunne få med en grovere type også.

Lenke til kommentar

4mm2 skjøtehylse i sikringsholderen i en dimmer er vell like galt som spiker i stedet for patron-sikringer i sikringsskapet :p

 

forsikringsselskap ser vell ikke gjennom fingrene på slike saker?!

 

sagt det før "ikke gi slike ymse råd til folk som ikke eier spøtt av peiling på slikt" Det kan fort gå galt...

Lenke til kommentar
PTC sikringer

 

Om du får plass inni dimmeren og vil beholde en slags sikringsfunksjon kan PTC fungere.

PTC som står kontinuerlig i en krets med kortslutning holder strømmen lav men PTC selv kan bli ganske varm (100C +) så tenk over hvordan den monteres.

Med PTC kan det hende at lampen blir beskyttet slik at kortslutningen ikke forsvinner igjen, da får du varm PTC.

 

eventuelt,

 

Har du prøvet en treg sikring ? gjerne med litt større strøm rating, den raske varianten beskytter elektronikken, og skal samtidig ta overbelastning så den er satt til det dimmeren tåler kontinerlig. Om du selv passer på at lasten ikke er større en den orginale tillater er det mest et vern mot kortslutning (brann) du er ute etter og det bør du kunne få med en grovere type også.

8929023[/snapback]

 

PTC kunne vært en mulighet ja. Men siden det er inne i en koblingsboks for skjult anlegg, hvor det er en del kabler, kan det muligens bli litt farlig hvis den når over 100 grader celcius.

 

Men en treg sikring derimot kunne vært et alternativ ja. Den sikringa som var i dimmeren fra før av var på 1.25 ampere (tåler max 285W). Faktisk er jeg ikke sikker på om den sikringa som var i dimmeren var treg eller ikke..."T1.25AH250V" står det på den. Går ut ifra at det er en kvikk sikring, så en treg siking er absolutt et alternativ.

 

4mm2 skjøtehylse i sikringsholderen i en dimmer er vell like galt som spiker i stedet for patron-sikringer i sikringsskapet :p

 

forsikringsselskap ser vell ikke gjennom fingrene på slike saker?!

 

sagt det før "ikke gi slike ymse råd til folk som ikke eier spøtt av peiling på slikt"  Det kan fort gå galt...

8929063[/snapback]

 

Vell, det som er saken er at hvis det skulle oppstå en kortslutning så vil denne kortslutninga gå gjennom dimmeren (uten sikring) og rett til automatsikringa på kursen. Spørsmålet er bare om dimmeren tåler denne kortslutningsstrømmen som kanskje varer et par tidelssekunder eller så før automatsikringa går.

Endret av Cookie1
Lenke til kommentar
4mm2 skjøtehylse i sikringsholderen i en dimmer er vell like galt som spiker i stedet for patron-sikringer i sikringsskapet :p

 

forsikringsselskap ser vell ikke gjennom fingrene på slike saker?!

 

sagt det før "ikke gi slike ymse råd til folk som ikke eier spøtt av peiling på slikt"  Det kan fort gå galt...

8929063[/snapback]

Det er akkurat like sikkert/usikkert som å lodde sikringen også.

Er jo tross alt sikring i skapet som berger ledningsnettet om kortslutning skulle finne sted igjen.

Regner i grunnen med at dimmeren tar kvelden på egenhånd ved første kortslutning om sikringa fjernes.

 

Enkleste rådet hadde vel vært å få bytta dimmeren med en bryter, har man ikke råd til skikkelig dimmer så har man ikke råd.

 

EDIT:

Men skulle du få brann i huset så ligger du syltynt an når etterforskerne skal begynne å lete etter brannårsaken og finner er modda dimmer.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Sikringen i dimmeren er der for å beskytte dimmeren mot for høye strømmer.

Kortslutter du sikringen i dimmeren vil denne garantert ryke ved neste kortsluttning i lampen, selv om sikringen i sikringsskapet ryker.

Det er ikke noen god løsning med treg, eller større sikring for da kan også

dimmeren ryke.

Er du sikker på at det ikke er overbelastning som er årsaken, at lampen tar for mye strøm i forhold til hva dimmeren tåler.

Det finnes ingen annen løsning på dette enn å reparere lampen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er vel trygt i den forstand at det ikke er noen fare for at huset brenner ned. Men det kan jo hende at dimmeren tar kvelden i stedet for sikringen.

8928107[/snapback]

Selv om ikke "huset brenner ned", så vil jeg ikke anbefale OP å "lodde forbi"sikringa.

Grunnen til det er at dersom det skulle oppstå en brann, av en eller annen grunn, ikke nødvendigvis dimmeren, og forsikringsselskapet finner ut at du har "tuklet" med dmmeren, så vil de bruke det som grunnlag for å gi deg avkortning i erstatning.

8928538[/snapback]

 

Det skal vel litt til at de får mehold i det, såvidt jeg har forstått så må de sannsynligjøre at akkurat din inngripen har vært en medvirkende årsak, det hjelper ikke å vise at du har gjort noe ulovlig, sålenge de ikke akn vise at brannen ikke hadde skjedd om du ikke hadde gjort det. Slik er det ihvertfall på bilforsikring såvidt jeg har fått med meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at den interne sikringen ikke er på mer enn 1.25A. Det betyr at den interne kretsen ikke er designet for høyere strøm. Om du bytter denne sikringen med en "spiker" vil du risikere at den interne kretsen tar kvelden, eller enda verre at noe tar fyr.

 

Det du heller kan gjøre er å modifisere den litt med feks. en sikringsholder du når fra utsiden. Da er det lettere å bytte sikringen om den skulle ryke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...