Gå til innhold

Da er jeg dritt lei av Mist strømforsyninger


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Mist 500W sommeren 2006 fra microplex. Denne viste seg og være defekt og lagde irriterende pipelyder klokken 01:18 vær natt. Denne er nå sendt tilbake til microplex for inspeksjon. i mellomtiden har jeg gått til innkjøp av ny pc og da tok jeg sjansen på en ny Mist 500W og denne kjøpte jeg hos digitalimpuls i oslo. Hatt denne et par uker nå og jammen har ikke denne dritt psu'en begynt å pipe på samme måte til samme tid. Dette er faen så irriterende.

 

Aldri mer Mist psu :thumbdown:

 

Måtte bare få det ut.

 

Til dere andre som sitter med samme psu og har en relativt stillegående pc kan legge øret ned ved psu klokken 01:18 og sjekke om det samme skjer med deres psu.

 

Er forresten den modulære modellen jeg har

Endret av Barkster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke bare noe rart som skjer med nettspenningen i huset deres på akkurat dette tidspunktet da?

8925435[/snapback]

 

Om det er det som skulle være grunnen så er det uansett en dårlig strømforsyning. Har en pc her som er en kompis sin som også har en annen strømforsyning og den har da ikke tatt noe skade.

Lenke til kommentar

Her MÅ det vere nettspenningen som er problemet. Der eg budde før hadde eg et lignende problem med en hjemmekino forsterker. Hver kveld rundt kl 23.00 kom det en dur fra høyttalerene. Prøvde med en eldre 2 kanals forsterker, akkurat det samme. Problemet har aldri oppstått her eg bur nå :)

Endret av Sheriff_buford
Lenke til kommentar
Om det er det som skulle være grunnen så er det uansett en dårlig strømforsyning. Har en pc her som er en kompis sin som også har en annen strømforsyning og den har da ikke tatt noe skade.

8925470[/snapback]

Hvorfor er du så sikker på at PSU har 'tatt skade'? Pipelyder trenger ikke bety at det er noe galt i den forstand at levetiden er forringet. Det kan sikkert være irriterende, men det er som regel bare en helt ufarlig resonnans.

Slike pipelyder ser jeg folk klager på fra alt mulig av PSU, skjermkort, hovedkort og skjermer.

 

Til dere andre som sitter med samme psu og har en relativt stillegående pc kan legge øret ned ved psu klokken 01:18 og sjekke om det samme skjer med deres psu.

Jeg må jo le litt av denne. Det kreves en viss fantasi for å tro at Mist har bygd inn ei klokke i PSUene sine. :!:

Lenke til kommentar

Dere har sikkert helt rett :blush: Men det er litt kjipt at strømforsyningen oppfører seg på den måten. Jeg burde kanskje gå til innkjøp av en UPS hvis det hjelper. Har jo hatt planer om innkjøp etter at Projektoren min kom i hus. Jeg har sett litt på Monster sine overspenningsvern og har jo lyst på den Dyreste av dem HTS1000 men den er litt dyr så da er jo HTS800 et greit alternativ tror jeg.

Lenke til kommentar

Ideellt sett er nettstrømmen en sinusbølge på 50 Hz, det er det som blir generert på kraftstasjonen. Men i strømnettet finnes det mye utstyr som påvirker dette og resulterer i en forvrengt kurveform. Det er lett å sjekke hvis man har tilgang til et oscilloskop.

Som kjent kan ennhver kurve beskrives som en samling sinusbølger med forskjellig frekvens og amplitude. Grunnfrekvensen er 50 Hz, alt det andre kan kalles overtoner.

Når det dukker opp en overtone med rett frekvens til å treffe resonsansfrekvensen til en spole så kan det oppstå en pipetone.

 

Teorien om hva som har skjedd her er da at det i nabolaget finnes noe utstyr som starter opp til fast tid, og som genererer støy på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...