Gå til innhold

Spinpoint når 1 TB


Anbefalte innlegg

Hm, det var rare størrelser, hadde trodd de ville følge størrelsen til hver av platene (da 333GB ganger X antall plater). Men nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvordan de vil bruke teknologien da.

9080308[/snapback]

Jeg tipper diskene blir konfigurert slik:

1000GB: 334GB/plate, 3 plater, 6 lesehoder

750GB: 300GB/plate, 3 plater, 5 lesehoder (short stroke)

500GB: 334GB/plate, 2 plater, 3 lesehoder

320GB: 320GB/plate, 1 plater, 2 lesehoder (short stroke)

 

Det som menes med short stroke er at hele platen ikke utnyttes. Det innerste området på platene, det som har lavest transfer rate, utnyttes ikke. Lesearmen slutter å lese et lite stykke ut på plata. Det gjør at gjennomsnittlig transferrate ikke vil droppe like langt ned på slutten av disse diskene som på 1TB-versjonen og 500GB-versjonen.

 

320GB-disken vil ha ca 4% uutnyttet plass, mens 750GB-disken vil ha ca 10% uutnyttet plass. Alle platene i en disk vil ha like mye uutnyttet plass.

 

Versjonene med 500 og 750GB vil trolig få "ett lesehode for lite" i forhold til antall plater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, det var rare størrelser, hadde trodd de ville følge størrelsen til hver av platene (da 333GB ganger X antall plater). Men nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvordan de vil bruke teknologien da.

9080308[/snapback]

Jeg tipper diskene blir konfigurert slik:

1000GB: 334GB/plate, 3 plater, 6 lesehoder

750GB: 300GB/plate, 3 plater, 5 lesehoder (short stroke)

500GB: 334GB/plate, 2 plater, 3 lesehoder

320GB: 320GB/plate, 1 plater, 2 lesehoder (short stroke)

9086662[/snapback]

Tror du ikke de vil ha 3*250 på 750gb diskene, og 2*250gb på 500gb diskene? Tror du ikke det blir billigere for samsung? Eller kjører de bare en platetetthet fra nå av for å spare penger?

Lenke til kommentar
Hm, det var rare størrelser, hadde trodd de ville følge størrelsen til hver av platene (da 333GB ganger X antall plater). Men nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvordan de vil bruke teknologien da.

9080308[/snapback]

Jeg tipper diskene blir konfigurert slik:

1000GB: 334GB/plate, 3 plater, 6 lesehoder

750GB: 300GB/plate, 3 plater, 5 lesehoder (short stroke)

500GB: 334GB/plate, 2 plater, 3 lesehoder

320GB: 320GB/plate, 1 plater, 2 lesehoder (short stroke)

9086662[/snapback]

Tror du ikke de vil ha 3*250 på 750gb diskene, og 2*250gb på 500gb diskene? Tror du ikke det blir billigere for samsung? Eller kjører de bare en platetetthet fra nå av for å spare penger?

9098586[/snapback]

 

Ytelses forskjellen på 250gb og 334gb pr. plate er jo enormt stor, så skulle de brukt 250gb tetthet måtte de kallt disse diskene noe helt annet enn F1.

Det er ytelsen som først og fremst er trekkplasteret på 334gb tetthet, billigere produksjonskostnader kommer i andre rekke og er ren bonus, iallefall for meg...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Vil "uutnyttet" diskplass brukes til bad blocks eks?

9100308[/snapback]

Neppe.

 

amiganostalgia: Jeg venter også spent på tilgjengeligheten.

 

micke090: Nei, jeg tror ikke de vil bruke 250GB-plater. Men den som venter får se. Kanskje er det jeg som får meg en overraskelse. ;)

Lenke til kommentar

Synes jeg leste før i dag at denne disken ikke er i salg før evt midten av august. Det er jo ikke så lenge til, relativt for jeg synes det er det, så er det rimelig å forvente at prisen på 750gb og lavere vil falle betraktelig da?

 

Jeg er også veldig glad i å ha en pc som er veldig stille, og det kan jo tyde på at denne disken vil bli yte mindre støy enn f.eks 750gb fra WD med 4 plater. Hitachi's 1tb har vel 5 plater tror jeg. Harddisker som har støyet i min pc har jeg byttet ut fortløpende, så jeg er vel litt kritisk på det.

Lenke til kommentar
Vil "uutnyttet" diskplass brukes til bad blocks eks?

9100308[/snapback]

Neppe.

 

amiganostalgia: Jeg venter også spent på tilgjengeligheten.

 

micke090: Nei, jeg tror ikke de vil bruke 250GB-plater. Men den som venter får se. Kanskje er det jeg som får meg en overraskelse. ;)

9109608[/snapback]

 

Skal du ta en öyvind og vedde med sykkeltur :p

Lenke til kommentar

Hehe.. Det blir i så fall et risikabelt veddemål så jeg kommer ikke til å satse noen 50 mils tur med rosa ballettskjørt nei. Men jeg kan jo si at dersom jeg får rett så sykler jeg til nærmeste butikk og kjøper en is til meg selv og dersom jeg taper så sykler jeg til nærmeste butikk og kjøper en is og en boblekonvolutt og sender den til deg. ;):p

Lenke til kommentar

Litt OT men jeg klarte ikke mer. Jeg har lest reviews på disse 1tb diskene som er ute i dag og 750gb diskene og kom fram til at WD sin nyeste virker å være det beste valget for meg. Veldig stillegående , silentpcreview, nok plass til å erstatte 3 disker i maskinen min, og jeg har god erfaring med WD disker. Så lenge de får kjøling, og det gjør de her. =D

 

Håper å se gode reviews av F1 disken og er nok redd for at prisen ikke er stabil før i september. Gleder meg til ny disk.

Lenke til kommentar
Så lenge de får kjøling, og det gjør de her. =D

9128079[/snapback]

Ideell harddisktemperatur ligger et sted mellom 40 og 50 grader*, så så veldig mye kjøling trenger de neppe.

 

* http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

9128799[/snapback]

 

Jeg kjører 120mm vifte som er i front i kabbet ,nede, og det fungerer utmerket.

Temperaturer mellom 31-34 grader på mine WD disker. Viften er lydløs.

Lenke til kommentar
Så lenge de får kjøling, og det gjør de her. =D

9128079[/snapback]

Ideell harddisktemperatur ligger et sted mellom 40 og 50 grader*, så så veldig mye kjøling trenger de neppe.

 

* http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

9128799[/snapback]

 

 

Ganske informerende om det stemmer, optimal temperatur ser ut som ca 40 grader. Er det noen andre studier som har konkuldert med det samme?

 

Temp på mine disker pleier å være rundt 30 grader for tiden, hmm :roll:

Endret av btwist
Lenke til kommentar
Litt OT men jeg klarte ikke mer. Jeg har lest reviews på disse 1tb diskene som er ute i dag og 750gb diskene og kom fram til at WD sin nyeste virker å være det beste valget for meg. Veldig stillegående , silentpcreview, nok plass til å erstatte 3 disker i maskinen min, og jeg har god erfaring med WD disker. Så lenge de får kjøling, og det gjør de her. =D

 

9128079[/snapback]

Har selv gode erfaringer med WD. Har en 100GB WD som har surret i 39160 timer. Har også en 200GB som har surret i 32962 timer. Har alltid brukt vifter til å kjøle dem ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...