Gå til innhold

Er det mulig å få redusert boten sin?


thamule

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk bot på 4200 i bot for å kjøre mot kjøreretningen i går.(kjørte til venstre for en øy.) Så snakte en kompis av meg om at det var mulig å få redusert boten, viss man mener at boten er for høy i forhold til hvor alvorlig det er. Samt betalingsevnen.

 

Noen innspill?

Endret av blaster88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jgrondal, han kjørte sikkert på feil side av en sånn en:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
wpe26.jpg

 

 

 

 

 

Til trådstarter, jeg veit om en som fikk mildere straff. (men det var for å ha kjørt for fort). Han dro (syklet heter det vel) og snakket med politiet på den lokale politistasjonen der de som hadde tatt han jobbet.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Ettersom politiet så han, så må det da ha vært andre biler i nærheten. :)

 

Personlig har jeg aldri sett poenget med å risikere så mye for å spare ett sekund eller to. Det er faktisk en grunn til at veien er delt.

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Satt på en buss en gang som gjorde det du gjorde, inn mot en rundkjøring. :D

Greit nok, veien var sperret av en lastebil og mindre biler kom forbi men bussen trengte mer plass.

Lurer på hva bussen hadde fått i bot.

 

Redusert får du nok ikke, utsettelse ja.

Dette svir vel, bortkastet kan man vel si.

Lenke til kommentar
jgrondal, han kjørte sikkert på feil side av en sånn en:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
wpe26.jpg

 

 

 

 

 

Til trådstarter, jeg veit om en som fikk mildere straff. (men det var for å ha kjørt for fort). Han dro (syklet heter det vel) og snakket med politiet på den lokale politistasjonen der de som hadde tatt han jobbet.

8843323[/snapback]

kjørte han så fort at han mistet lappen og måtte i retten? hvis ikke så skal det være rimelig vanskelig å få til det som har skjedd her. hvis du "bare" får et forenklet forelegg så må du eventuelt bestride forelegget for å få redusert det da må du også i retten så vidt jeg har forstått det.

 

er en liten stund siden jeg gikk gjennom den karusellen så kan vær jeg tar feil selvsagt.

 

over fire store lapper for der? var det andre biler i nærheten da eller?

tror jeg kanskje skal stoppe med å ta slike når jeg leser dette her :/.

8850650[/snapback]

 

fire lapper ja. det er fastsatt (forenklet)forelegg for å krysse en dobbel sperrelinje det vis jeg husker riktig, og det er det du gjør når du kjører på feil side av en slik øy.

 

Satt på en buss en gang som gjorde det du gjorde, inn mot en rundkjøring. :D

Greit nok, veien var sperret av en lastebil og mindre biler kom forbi men bussen trengte mer plass.

Lurer på hva bussen hadde fått i bot.

 

Redusert får du nok ikke, utsettelse ja.

Dette svir vel, bortkastet kan man vel si.

8850806[/snapback]

 

bussen hadde ikke fått bot. for som du sier en lastebil sperret veien. bussen har da i det spesielle tilfellet lov å krysse sperrelinjen. det er lastebilen som ville fått bot vis den sto ulovlig(noe det høres ut som)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det hele ble betegnet som "å kjøre mot kjøreretningen" og derfor 4200 i bot. Det var ingen biler som kom i mot eller noe. En bil som kom et stykke bak. Sivilbilen vet jeg ikke hvor stod, men den såg meg i vertfall.

 

Bortkastet og ja, jeg har lært av dette.

 

Men det er litt rart dette med politiressurser. En lørdagskveld stod jeg vakt ved et arrangement. Vi måtte nekte en drita full overberuset mann å komme inn. Han ble selvfølgelig hissig og vi måtte til slutt stripse henden bak ryggen hans og sette han ned på bakken. Ringte politiet og de sa vi måtte sette han i en taxi for de hadde ikke ressurser til å komme og hente han. Dette var selvfølegleig umulig i og med at mannen var gal. Vi måtte til slutt stripse både ankler, knær og armer før vi fikk han inn i en gammel russebil og fikk kjørt han hjem. De har ikke ressurser til å slike ting en lørdagskveld, men til å stå bak hushjørner og lure for å se om noen tar en snarvei det har de tid til. Sykt land vi lever i altså...

Lenke til kommentar
kjørte han så fort at han mistet lappen og måtte i retten? hvis ikke så skal det være rimelig vanskelig å få til det som har skjedd her. hvis du "bare" får et forenklet forelegg så må du eventuelt bestride forelegget for å få redusert det da må du også i retten så vidt jeg har forstått det.

 

er en liten stund siden jeg gikk gjennom den karusellen så kan vær jeg tar feil selvsagt.

 

Det var vel snakk om ca. 100 i 50 sone. Det er snart 20 år siden nå.

Litt komisk, for det hele skjedde mens han kjørte sin fødende kone til sykehuset.

De tok lappen på stedet, fikk kona på sykehus osv...

 

Men, han fikk tilbake lappen 2 uker etterpå. Med forklaring at kona var syk og måtte på sykehuset. Det holdt.

 

Dette er ingen røverhistorie, fakta. Kan ikke si hvem som gjorde det her, da flere her på forumet kjenner meg og vil lett finne ut hvem det er. Men jeg kjenner han veldig godt.

Lenke til kommentar
kjørte han så fort at han mistet lappen og måtte i retten? hvis ikke så skal det være rimelig vanskelig å få til det som har skjedd her. hvis du "bare" får et forenklet forelegg så må du eventuelt bestride forelegget for å få redusert det da må du også i retten så vidt jeg har forstått det.

 

er en liten stund siden jeg gikk gjennom den karusellen så kan vær jeg tar feil selvsagt.

 

Det var vel snakk om ca. 100 i 50 sone. Det er snart 20 år siden nå.

Litt komisk, for det hele skjedde mens han kjørte sin fødende kone til sykehuset.

De tok lappen på stedet, fikk kona på sykehus osv...

 

Men, han fikk tilbake lappen 2 uker etterpå. Med forklaring at kona var syk og måtte på sykehuset. Det holdt.

 

Dette er ingen røverhistorie, fakta. Kan ikke si hvem som gjorde det her, da flere her på forumet kjenner meg og vil lett finne ut hvem det er. Men jeg kjenner han veldig godt.

8855359[/snapback]

 

Det kalles nødrett. En nødrettshandling er en straffefrihetsgrunn. Kort og konsist er en nødrettshandling en riktig utført handling som ikke strider mot lov.

Lenke til kommentar
Det kalles nødrett. En nødrettshandling er en straffefrihetsgrunn. Kort og konsist er en nødrettshandling en riktig utført handling som ikke strider mot lov.

8856248[/snapback]

Blir litt off topic, men la oss si at en som ikke har lappen (en på 17år), MÅ kjøre naboen til sykehuset av en eller annen grunn. Hjerteproblemer eller lignende.

Kan den 17åringen da bli straffet for å ha kjørt uten førerkort?

Lenke til kommentar
Det hele ble betegnet som "å kjøre mot kjøreretningen" og derfor 4200 i bot. Det var ingen biler som kom i mot eller noe. En bil som kom et stykke bak. Sivilbilen vet jeg ikke hvor stod, men den såg meg i vertfall.

 

Bortkastet og ja, jeg har lært av dette.

 

Men det er litt rart dette med politiressurser. En lørdagskveld stod jeg vakt ved et arrangement. Vi måtte nekte en drita full overberuset mann å komme inn. Han ble selvfølgelig hissig og vi måtte til slutt stripse henden bak ryggen hans og sette han ned på bakken. Ringte politiet og de sa vi måtte sette han i en taxi for de hadde ikke ressurser til å komme og hente han. Dette var selvfølegleig umulig i og med at mannen var gal. Vi måtte til slutt stripse både ankler, knær og armer før vi fikk han inn i en gammel russebil og fikk kjørt han hjem. De har ikke ressurser til å slike ting en lørdagskveld, men til å stå bak hushjørner og lure for å se om noen tar en snarvei det har de tid til. Sykt land vi lever i altså...

8855259[/snapback]

 

Hadde folk forholdt seg rett til trafikkreglene og andre regler,så hade en jo sluppet det. Argumentet ditt hører en gjennomgående når personen blir tatt og mener politiet skulle gjort annet enn å plage han/henne.

Lenke til kommentar
Det kalles nødrett. En nødrettshandling er en straffefrihetsgrunn. Kort og konsist er en nødrettshandling en riktig utført handling som ikke strider mot lov.

8856248[/snapback]

Blir litt off topic, men la oss si at en som ikke har lappen (en på 17år), MÅ kjøre naboen til sykehuset av en eller annen grunn. Hjerteproblemer eller lignende.

Kan den 17åringen da bli straffet for å ha kjørt uten førerkort?

8856718[/snapback]

det tror jeg er noe som måte ha blitt tatt opp i retten.vis ikke det var meget snille politifolk som stoppet personen.

 

ville kanskje fått straff men den ville blitt mildere vil jeg tro. vel iallefall vis du kunne kjøre bil :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Hadde folk forholdt seg rett til trafikkreglene og andre regler,så hade en jo sluppet det. Argumentet ditt hører en gjennomgående når personen blir tatt og mener politiet skulle gjort annet enn å plage han/henne.

8856992[/snapback]

Så sant, så sant. Jeg bor like i nærheten av en rundkjøring hvor det er mange sjåførunger som synes det er tøfft å kjøre feil vei rundt og diverse andre dumheter. Synd at de har glemt alt de lærte på kjøreskolen.

Lenke til kommentar
Blir litt off topic, men la oss si at en som ikke har lappen (en på 17år), MÅ kjøre naboen til sykehuset av en eller annen grunn. Hjerteproblemer eller lignende.

Kan den 17åringen da bli straffet for å ha kjørt uten førerkort?

8856718[/snapback]

 

det er tatt opp i en post her tidligere, og det ble vel konstatert at han ville komme uten straff? skal se om jeg finner link til posten. =)

 

eller kanskje noen andre husker linken? :)

Endret av win32
Lenke til kommentar
Blir litt off topic, men la oss si at en som ikke har lappen (en på 17år), MÅ kjøre naboen til sykehuset av en eller annen grunn. Hjerteproblemer eller lignende.

Kan den 17åringen da bli straffet for å ha kjørt uten førerkort?

8856718[/snapback]

 

det er tatt opp i en post her tidligere, og det ble vel konstatert at han ville komme uten straff? skal se om jeg finner link til posten. =)

 

eller kanskje noen andre husker linken? :)

8863691[/snapback]

 

jeg fant jeg fant.

 

"Nødrett er retten til å begå lovbrudd for å berge seg eller andre ut av en nødsituasjon på bekostning av en annens rett, jf. straffeloven § 47."

 

kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=179597

 

 

og posten jeg nevnte, er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=770788&st=0

 

(beklager OT folkens) (beklager også dobbelpost folkens)

Endret av win32
Lenke til kommentar
Hadde folk forholdt seg rett til trafikkreglene og andre regler,så hade en jo sluppet det. Argumentet ditt hører en gjennomgående når personen blir tatt og mener politiet skulle gjort annet enn å plage han/henne.

8856992[/snapback]

 

Jeg vil anta at det er et argument som går igjen ja, som du sier, men likevel mener jeg det er en feilrioritering av ressurser. Men tråden er sporet av for lenge siden, så jeg skal la være å ta opp diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...