Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lite spørsmål angående TV i USA her. En TV kjøpt i Norge, vil den fungere i USA? Eller vil det bli problemer pga PAL/NTSC?

PAL/NTSC er ikke et problem på moderne TVer, disse går gjerne på digitale signaler uansett. På eldre TVer kan PAL/NTSC være et problem. I tillegg har man problemet med strømuttak. Ettersom USA er på 110V og vi er på 240V må TVen enten ha universell strømforsyning eller man trenger en omformer. Selve pluggen ser også annerledes ut der borte.

 

Okei. Omformer skal ikke være noe problem. Det er en relativt ny Sony KDL, så da regner jeg med at sonene går greit. Takk for hjelpen :)

 

Innlegg #1500 :innocent:

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Det jeg og mener, men en kompis av meg mener noe annet:

 

Han mener at han ville gått godt over 2 meter.. men dette vil ha skjedd med en ufattelig stor tidsperiode

Denne rekken konvergerer mot 2, hvilket betyr at hvis du gikk uendelig mange skritt, ville du gått nøyaktig 2 meter. Men siden du ikke kan gå uendelig mange skritt, vil du aldri gå hele 2 meter, bare veldig, veldig nær 2 meter.

Lenke til kommentar
Det jeg og mener, men en kompis av meg mener noe annet:

 

Han mener at han ville gått godt over 2 meter.. men dette vil ha skjedd med en ufattelig stor tidsperiode

Denne rekken konvergerer mot 2, hvilket betyr at hvis du gikk uendelig mange skritt, ville du gått nøyaktig 2 meter. Men siden du ikke kan gå uendelig mange skritt, vil du aldri gå hele 2 meter, bare veldig, veldig nær 2 meter.

 

Hvorfor ville man stoppet på 2 meter? Går man uendelige skritt, ville det vel bare blitt uendelige tall bak kommaet?

Lenke til kommentar
Hvorfor ville man stoppet på 2 meter? Går man uendelige skritt, ville det vel bare blitt uendelige tall bak kommaet?

Nei. De tallene som er listet (1,5-1,75-1,875-1,9375 osv) er bare "skritt" mot den endelige summen. Når man har addert alle siffrene (altså uendelig antall siffre) vil man få svaret 2. Eller, strengt tatt vil man få 1,9999999..., altså uendelig antall 9-tall etter komma. Men dette tallet er matematisk ekvivalent til 2. :)

Lenke til kommentar

 

Det jeg og mener, men en kompis av meg mener noe annet:

 

Han mener at han ville gått godt over 2 meter.. men dette vil ha skjedd med en ufattelig stor tidsperiode

Denne rekken konvergerer mot 2, hvilket betyr at hvis du gikk uendelig mange skritt, ville du gått nøyaktig 2 meter. Men siden du ikke kan gå uendelig mange skritt, vil du aldri gå hele 2 meter, bare veldig, veldig nær 2 meter.

 

Hvorfor ville man stoppet på 2 meter? Går man uendelige skritt, ville det vel bare blitt uendelige tall bak kommaet?

 

Skritene blir jo mindre og mindre, så det blir 1m+0,5m+0,25m+0,125m+0,0625m+.... som vist i posten lenger opp. Så du stopper ikke opp, men fremdriften eller avstanden du beveger deg fremover for hvert skritt nærmer seg uendelig liten uten å bli 0. Så det nærmeste du kommer 2 meter tilbakelagt avstand er 1,99999999...... meter.

 

Edit: Litt for sen :)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Så det nærmeste du kommer 2 meter tilbakelagt avstand er 1,99999999...... meter.

Jepp. Mange sliter med å forstå at 1,9999999... (med uendelig mange 9-tall) er lik 2, men dette tallet er faktisk nøyaktig lik 2. Det som kan hjelpe er å spørre seg selv hva 2 minus 1,99999999... er. :)

 

Yes, så man passerer aldri 2, men kommer nermere og nermere.

Ja, så lenge man har et endelig antall skritt. Men har man uendelig antall skritt, vil man komme på nøyaktig 2 meter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg er et godt eksempel på folk som ikke forstår at 1,9999... er nøyaktig lik 2.

OK, men da kan du jo stille deg følgende spørsmål: hvilket tall ligger mellom 1,999... og 2?

 

Red.:

 

Og, tar man disse uendelige 1,99999... tallene minus 2 vil man jo få -0,00000..........1

Nei. 2,000... - 1,999... = 0,000... = 0. Du mener at det skal være et 1-tall til slutt, etter 0,000..., men "..." betyr at rekken av nuller aldri slutter, så det er ingen plass å sette 1-tallet på. (Her snudde jeg visst regnestykket ditt, men argumentet er jo det samme.)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Jeg er et godt eksempel på folk som ikke forstår at 1,9999... er nøyaktig lik 2.

OK, men da kan du jo stille deg følgende spørsmål: hvilket tall ligger mellom 1,999... og 2?

 

Da tenker hodet mitt somså: 0,00000.......1 ligger i mellom 1,9999........ og 2

 

Edit: Problemet mitt her er vel egentlig at jeg ikke fatter helt "Uendelig"

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Og, tar man disse uendelige 1,99999... tallene minus 2 vil man jo få -0,00000..........1

Nei. Det er uendelig mange 9-tall etter komma. Altså kan man tenke seg at resultatet får uendelig mange 0-tall etter seg. Den slutter ikke på noe tall (og ihvertfall ikke på 1).

 

For å si det på en annen måte: Du sier jo selv at det skal ligge uendelig mange 0-tall før 1-tallet. Men hvis det er uendelig mange 0-tall, kan da dette 1-tallet eksistere? Man får jo rett og slett bare 0-tall uansett hvor mange sifre man prøver å "finne" i dette tallet, og da kan vi ganske enkelt si at dette 1-tallet ikke eksisterer.

 

Edit: Problemet mitt her er vel egentlig at jeg ikke fatter helt "Uendelig"

Ingen menneske kan fatte uendeligheten. Men vi kan til en viss grad forstå tall som tilnærmer seg uendeligheten. Og jeg synes det ser ut som du er på god vei til å skjønne det selv. :)

Lenke til kommentar
Jeg driver med såkalt blankvåpenkamp. Siste gang jeg var i strid knakk skaftet på stridsøksen, for tredje gang etter at jeg kjøpte den. Selv om det ikke er tidsriktig, vil jeg nå erstatte skaftet med noe som faktisk holder, og ikke minst at hodet kan skrus fast i skaftet uten at skaftet sprekker. Det jeg leter etter, er et stoff som har nogen lunde samme massetetthet (tyngde) som tre, og som er like sterkt, eller forhåpentlig vis sterkere. Det skal tåle en del knerting på skjold, så det bør ikke være for bøyelig heller.

 

Kan noen hjelpe meg å finne det riktige stoffet?

Evt. si litt om treets egenskaper også?

Åjj, det ver en uvanlig hobby gitt. :D

 

Hva slags tre bruker du i øksa nå? Inbiller meg at hickory er veldig vanlig i vanlige vedøkser. Det skal noe til å slite ut et økseskaft, nå slår stort sett ikke vedkubber tilbake da...

Lenke til kommentar
Hehe :p Skjønner nå at det er "uendelige" med 9-tall bak kommaet, men ikke hvordan dette tilsvarere to. Selv om jeg vet at det vil mangle et mystisk tall mellom 2 og 1,999....

 

 

Hvis man deler 2 på 1,99999999(og uenelig mange 9-tall), så vil man da få 0,00000000000(med uendelig mange 0-er). Hvis man har uendelig mange 0-er, hvor vil du da plassere 1-tallet ditt? Bak det uendelige antallet 0-er, men det går ikke - siden det er uendelig mange 0-er.

 

Uendelig er jo uendelig. Og hvordan kan noe man sette et tall bak en uendelig rekke med andre tall?

 

Capish? :p

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...