Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er forresten helt latterlig at NSB ikke har oppgradert toga sine. Spesielt de som går mellom halden - oslo.

Er mange som pendler til jobb og et mer bedritent firma enn nsb skal man lete lenge etter. Er like koselig hver gang jeg skal hjem og må ta toget som ser ut som det er fra før krigen, bråker og skraller med helt elendige seter.

 

Tenk å hatt et sånt japansk hurtigtog mellom der? Hadde vært nydelig.

Endret av discostu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For litt siden gikk jeg forbi et sykehus og der så jeg en syk dame med IV'en på slep, som forgjeves forsøkte å komme seg til røykeplasse for å røyke. "Ah", tenkte jeg, "så ironisk". Så til det jeg lurer på: Finnes det slike "kroneksempler" på ironi ute i naturen eller er ikke ironi naturlig..?

Lenke til kommentar
men vist du har lært at den fargen du ser er grønn,men den for alle andre ser ut som lilla.

og du kaller den Lilla.

ettersom det er det du har lært ...Vil det bli oppdaget?

 

Interessant spørsmål. Hvordan kan man vite at den lilla man ser, ser likt ut for en annen? Kanskje din lilla er min grønn.

 

Hvordan beskriver man egentlig hvordan en farge ser ut? Grønn er... Grønn???

Lenke til kommentar
Lite spørsmål angående TV i USA her. En TV kjøpt i Norge, vil den fungere i USA? Eller vil det bli problemer pga PAL/NTSC?

PAL/NTSC er ikke et problem på moderne TVer, disse går gjerne på digitale signaler uansett. På eldre TVer kan PAL/NTSC være et problem. I tillegg har man problemet med strømuttak. Ettersom USA er på 110V og vi er på 240V må TVen enten ha universell strømforsyning eller man trenger en omformer. Selve pluggen ser også annerledes ut der borte.

Lenke til kommentar
Interessant spørsmål. Hvordan kan man vite at den lilla man ser, ser likt ut for en annen? Kanskje din lilla er min grønn.

Hvis man har rød, og begge er enige om at den er rød, tilsetter man mer blått. Hvis en av dere sier at jo mer blå man tilsetter rødfargen, jo grønnere blir den, tar han feil. Han som sier den er lilla, har rett.

Lenke til kommentar
Interessant spørsmål. Hvordan kan man vite at den lilla man ser, ser likt ut for en annen? Kanskje din lilla er min grønn.

Hvis man har rød, og begge er enige om at den er rød, tilsetter man mer blått. Hvis en av dere sier at jo mer blå man tilsetter rødfargen, jo grønnere blir den, tar han feil. Han som sier den er lilla, har rett.

 

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte den, men mener du at om man f.eks har en farge man ere enig om, og tilsetter en ny farge vil den bli en ny farge?

Det vil jo ikke klare opp noe, for personen vil mest sannsynlig (Siden han allerede ser forskjellige farger) si at fargen da blir lilla, selv om han ser den som andres grønn? For han har jo lært at den fargen er lilla i såfall.

 

Mulig jeg misforsto

Lenke til kommentar
Det er forresten helt latterlig at NSB ikke har oppgradert toga sine. Spesielt de som går mellom halden - oslo.

Er mange som pendler til jobb og et mer bedritent firma enn nsb skal man lete lenge etter. Er like koselig hver gang jeg skal hjem og må ta toget som ser ut som det er fra før krigen, bråker og skraller med helt elendige seter.

 

Tenk å hatt et sånt japansk hurtigtog mellom der? Hadde vært nydelig.

 

Du klager på NSB sine "Type 73"? Vel, det er jo et av de mest moderne togsettene NSB har, og hvertfall ut fra de gangene jeg har reist Oslo - (Sarpsborg -) Halden (-Öxnered), så har det vært togsett av den typen der. Og spør du meg så ser de togene ganske så bra ut, både inn- og utvendig. Btw, tog av typen "Shinkansen" (de japanske hurtigtogene) vil jeg tro egner seg dårlig i Norge, med tanke på dårlige jernbanelinjer en del plasser.

Lenke til kommentar
Rød+blå=lilla

 

Han som sier den blir grønn, har lært feil ord for fargen lilla.

Slik jeg forstår spørsmålet, så spørs det ikke etter hvilke ord man bruker for fargen som er, men hvilken farge øyet tolker det som.

 

Men husk at vi "ser" ikke med øyet, vi ser med hjernen. Lyset har ikke "farger" når det oppfattes i øyet eller når det overføres til hjernen. Selve opplevelsen av farge oppstår først i hjernen.

 

Så for meg gir ikke denne diskusjonen om "hvilken farge ser man egentlig" mye mening. Det spiller ingen rolle farge et øye faktisk oppfanger (selv om jeg mener å vite at hvilke farger øyet oppfanger er ganske forutbestemt ut fra øyets oppbygning), når hjernen er opplært med og har bestemt seg for at en farge er "grønt" så er det grønt, samme hva.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Rød+blå=lilla

 

Han som sier den blir grønn, har lært feil ord for fargen lilla.

 

Du har misforstått heile problemstillinga.

 

Begge ser dei to samme fargane. Begge ser den samme blandinga, og begge ser det same resultatet - men dei oppfattar fargane ulikt. That's the question. Interessant problemstilling uansett, nokon som har gode svar?

Lenke til kommentar
Rød+blå=lilla

 

Han som sier den blir grønn, har lært feil ord for fargen lilla.

 

Du har misforstått heile problemstillinga.

 

Begge ser dei to samme fargane. Begge ser den samme blandinga, og begge ser det same resultatet - men dei oppfattar fargane ulikt. That's the question. Interessant problemstilling uansett, nokon som har gode svar?

 

Nei, man har ikke noe godt svar på denne klassike problemstillingen, man lærer seg at en viss farge (gitt av frekvensen til lyset, lysforhold osv) har et visst navn, hvordan folk mentalt representerer denne fargen er ikke kjent, akkurat som vi kjenner lite til hvordan folk mentalt representerer andre ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar ett steg på 1 meter, og halverer det for hvert steg, hvor langt fremover kommer jeg da?

 

 

Har hørt at svaret er 2 meter, men skjønner ikke hvordan dette kan ha seg xD :)

 

 

Edit:

Fordi; Summen av en konvergernt goemetrisk rekke er:

 

S= (a1)/(1-k) = 1/(1-0,5) = 2...

 

Kan noen skrive dette forståelig for en 15åring? :)

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

I prinsippet vil du aldri nå to meter, uansett hvor lenge du holder på. Her er en liten beregning av de tredve første stegene i Excel:

 

1

1,5

1,75

1,875

1,9375

1,96875

1,984375

1,9921875

1,99609375

1,998046875

1,999023438

1,999511719

1,999755859

1,99987793

1,999938965

1,999969482

1,999984741

1,999992371

1,999996185

1,999998093

1,999999046

1,999999523

1,999999762

1,999999881

1,99999994

1,99999997

1,999999985

1,999999993

1,999999996

1,999999998

 

Den vil fortsette å nærme seg 2 meter men aldri nå helt fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...