Gå til innhold

Lys-slynge etc., m/ LEDs (svakt lys) kjøpe hvor?


Anbefalte innlegg

heisan

Har nettop vært med på og sette opp nytt kjøkken hjemme, og når vi var nesten ferdig (sokkel listen i bånn var på plass), fikk fattern en stilig idè.

 

han hadde lyst på noe lys-greier nede ved sokkel-lista, som skal lage en stilig lys-effekt. (mørkt kjøkken).

da tenkte jeg at LEDs passer fint til det, siden det gir et ganske hvit lys, og lite strømtrekk og varmeutvikling.

 

Totale lengden på "slynga" må være rundt 8,3m lang. (evt. to slynger som man skjøter osv.)

 

jeg vet at man kan få kjøpt masse sånne ting ved juletider, men det er bare det at jeg vil ha det ""nå"".

 

Pris, tja, er vel ikke så viktig, men ikke noe særlig mer enn 500kr. eller no sånt.

 

Tips til hvor vi burde se etter det? nettbutikker? vanlige butikker?

 

og til slutt, en liten tegning av hvor jeg mener jeg skal ha lysene:

 

(ikke tenk for mye på det jeg skrev på tegningen, det med "4cm lange og brede osv." bare det som står øverst)

 

takker for alle forslag! (hvis jeg har forklart på en grei måte) :)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en følelse av at det vil være billigst for deg å kjøpe separate dioder.

 

Her er en tanke:

Kjøp en trelist av typen du trenger.

Kjøp en kvalitetsbor som ikke fliser treet, og prøv å få lånt en stativ-drill hvis du ønsker nøyaktighet.

Finn ønsket mellomrom du ønsker å plassere diodene, og bor!

Ja.. og kjøp dioder i ønsket farge...

Kan anbefale http://www.lsdiodes.com

 

Elfa har lys-lister som er 45 cm lange... ligger på 405 pr stk + moms for hvite leds.

 

EDIT: Hadde det ikke vært überfett å montert 3-fargers RGB-dioder, slik at man kan kontrollere lyset i alle fargenyanser? Da kan man styre lysene i forskjellige "moods" i tillegg til "party-mode"! Kan lett lages med mikrokontroller, og trenger ikke koste mye ekstra! Søk etter "RGB5LED" hos www.futurlec.com... koster $0.50 pr stk.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

har vært litt inne på tanken og lage noe selv.

da kan jeg jo nesten få det til, under 100kr. (istedetfor og kjøpe noe ferdig som koster bortimot 3000spenn, og det er litt for mye til dette)

 

Trelist, bor og borstativ har jeg, så da blir det bare og regne ut hvor mange dioder jeg skal kjøpe ;)

 

EDIT:

skal se om jeg ikke finner en RGB-led med hvit farge også.

eller om jeg gjør det enkelt, med bare hvite dioder ;)

skal sjekke ut litt

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

kanskje det er litt logisk det du sier der... :p

 

EDIT:

har tenkt litt, og bestemt meg for hva jeg gjør.

jeg kjøper:

- 560 hvite dioder ( :dribble: ) (ble ganske dyrt med 560 dioder, på futurlec ble det 306$ :p )

- Strømforsyninger, f.eks. 6-7stk, for at det ikke skal bli noe særlig spenningsfall (hvor kan sånt kjøpes?)

 

Alt annet har jeg.

skisse over hvordan jeg har tenkt og lage den trelista: :)

post-38181-1181070757_thumb.png

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har eksprimentert litt med lysdioder i gulv og taklist og har gjort følgende erfaringer,

 

Om du lar lysdiodene ligge horisontalt nær gulvet vil selv de minste ting på gulvet (smuler, sand osv) kaste lange skygger og du kommer til å måtte bruke støvsugeren flittig. Samme med lys i taklist. Om du lar de ligge horisontalt vil du se at taket slett ikke er så flatt som du har trodd.

 

For å bore huller er beste løsninge en overfres, da får du helt "skarpe" kanter på hullene - med søyleboremaskin og vanlig bor blir ikke resultatet like pent.

 

Good Luck

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har eksprimentert litt med lysdioder i gulv og taklist og har gjort følgende erfaringer,

 

Om du lar de ligge horisontalt vil du se at taket slett ikke er så flatt som du har trodd.

 

Good Luck

8794589[/snapback]

 

Du mener vannrett?

 

(overfres og alt det har jeg, eneste ""problemet"" er og skaffe alle de LED'ene jeg skal ha.

men tror uannsett at 560stk. er litt overkill.

tror rundt 200-300 holder. ;)

Lenke til kommentar

Du mener vannrett?

 

(overfres og alt det har jeg, eneste ""problemet"" er og skaffe alle de LED'ene jeg skal ha.

men tror uannsett at 560stk. er litt overkill.

tror rundt 200-300 holder. ;)

8794964[/snapback]

 

Hei

 

Tror at horisontalt er det samme som vannrett - ja!

 

Masse billige lysdioder å få tak i på nett.

 

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Som ragstian sier her i en post, du vil se mye rart på gulvet.... :D

 

Vær klar over at disse hvite diodene har en veldig kraftig og smal strålingsvinkel.

Vil derfor kaste lyset langt ut som en smal kjegle, typisk rundt 20 grader spredning.

Regner med du vil dimme ned lysene en god del, det vil dempe problemet noe.

 

Det beste til slikt bruk hadde vel vanligvis vært å finne en LED med stor spredning, og gjerne diffus kapsel som sprer lyset. Blir et mere behagelig lys av det.

 

Du har ikke vurdert å bruke EL-wire da? Hvis det er bare et veldig svakt lys du er ute etter, kan det virke greit.

Er en tynn plastleder som lager et glødende lys, leveres i flere farger.

Men det koster litt det også da, kommer nok fort på rundt 30 kroner pr. meter pluss driver til en 100-150.- Det lyser som sagt ikke mye opp, mere et markeringslys i mørke.

Kan jo se litt på det her f.eks.

 

 

Ellers vil nok det rimeligste bli å kjøpe 1-200 LED, frese litt og legge det inn i listen selv....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

ser nok ut som at jeg velger en DIY løsning. (fattern syns 2-3000kr var litt for mye)

 

skal bestille 200LED, som koster rundt 150 kr. (under tollgrensa)

Hvis jeg bestiller 2 ganger, så har jeg rundt 400LED, og det burde holde.

(må bare finne et kredittkort jeg kan bruke før jeg får bestilt :) )

 

også er det bare og finne noen lister, som jeg kan frese spor i, også borre hull til led'ene.

 

men når det gjelder spredningen på diodene, vil den bli veldig "Rett ned", og lite spredt til sidene?

kan jeg bare ta en fil og file av tuppen på dem litt?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Nei, filing tror jeg ikke hjelper... det er den interne reflektoren som bestemmer vinkelen.

8799152[/snapback]

 

 

De fleste LED's har ikke noe reflektor innebygget, det er selve plastkroppen som fungerer som en linse.

Så hvis du sliper/freser tuppen på en LED flat, vil du endre spredningen en del.

Kan også rubbe/sandblåse kapselen for å matte ned litt, det sprer også lyset en del.

 

Prøv litt forskjellige metoder på noen LED, monter de i en liten stump med list og prøv ut.....

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...