Gå til innhold

Lys-slynge etc., m/ LEDs (svakt lys) kjøpe hvor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
var det jeg mente også, at man kunne pusse dem ned litt.

 

da sender jeg avgårde bestillingen! :)

 

 

EDIT: da var 200LED's bestilt! (kosta 150kr + fri frakt = 150kr totalt!)  :thumbup:

8800347[/snapback]

 

Hei.

 

Hiver meg på bølgen - bestilte 1000 stk hvite leds + 20 RGB - for bruk av RGB dioder sjekk disse:

 

http://www.electronics-lab.com/projects/games/005/

http://www.petesworld.demon.co.uk/homebrew...lergb/index.htm

http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/rgbcont.htm

 

 

Good Luck

Endret av ragstian
Lenke til kommentar
Hei.

 

Hiver meg på bølgen - bestilte 1000 stk hvite leds + 20 RGB -

8805468[/snapback]

 

 

Hei, lurte på hvor mye du måtte gi for dette? Og hvor du bestillte?

Blir vel godt over de lusne 200 kronene som tollerne lar passere vel....

 

 

Nettulf

8806247[/snapback]

Hei.

 

Ca 700 pluss toll.

Bestilte fra : http://ledshoppe.com/

 

Good Luck

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

sånn, da var 200 LED's til bestilt, så snart har jeg 400 LED's jeg skal lodde sammen. blir litt jobb, men tror det skal bli bra! :)

 

Når det gjelder motstander, jeg kan tenke meg at jeg må ha en del, men med tanke på spenningsfall osv., hvor mange strømforsyninger burde jeg fordele dette på?

en annen ting, det greieste er vel og seriekoble noen LED's, også ha en liten motstand i serie med dem igjen?

 

Fyfaen, når jeg tenker på det, dette blir noen timer med loddebolten, og noen meter med loddetinn... :whistle:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
sånn, da var 200 LED's til bestilt, så snart har jeg 400 LED's jeg skal lodde sammen. blir litt jobb, men tror det skal bli bra! :)

 

Når det gjelder motstander, jeg kan tenke meg at jeg må ha en del, men med tanke på spenningsfall osv., hvor mange strømforsyninger burde jeg fordele dette på?

en annen ting, det greieste er vel og seriekoble noen LED's, også ha en liten motstand i serie med dem igjen?

 

Fyfaen, når jeg tenker på det, dette blir noen timer med loddebolten, og noen meter med loddetinn...  :whistle:

8815419[/snapback]

 

Hei.

 

I stedet for å bruke motstander er det bedre å bruke en LM317 koplet som konstantstrømsgenerator. Du kopler tre - fire lysdioder i serie og så en LM317 i serie med dette. For eksempel se følgende linker:

 

http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/2...flicka_led.html

http://www.otherpower.com/otherpower_lighting_leds.html

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Hva slags type strømforskyning tenker du å bruke? Spenning?

Hvilke dioder er det du har kjøpt?

 

Med en 12V strømforskyning ville jeg koble 4 leds i serie + en liten motstand ~22ohm.

På 100 LED blir det da 25 serier som hver trolig vil trekke fra 10-25 mA, og tilsammen 0,25-0,65 A. Dvs opp mot 2,5A for 400 dioder. Dette bør fint kunne leveres av en liten switchmode strømforskyning. F.eks. denne fra biltema

 

 

Ser nå at strømforskyningen jeg har linket til kun leverer 1,7A ved 12 V men med stabil regulering rett rundt 12V vil dette trolig likevel går gret.

 

Et annet alternativ kan være flere av denne som leverer 1A ved 12V og kun koster 60,-

 

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Til strømforsyning ville jeg gått for ihvertfall en trafo på 24V AC.

Når den er likerettet, får du omtrent 34V DC, og har da mulighet til å koble 9-10 LED i serie.

Bruker du en vanlig jernkjerne trafo, er det også greit å skaffe en dimmer til den.

 

Det billigste og enkleste er å bruke en seriemotstand på hvert ledd.

 

 

Har du seriøst tenkt å bruke 400 LED's på omtrent 8 meter?

Blir omtrent 1 LED hver andre cm det.... :ohmy:

Tror det skal bli lyst nok på gulvet, blir ikke mulig å overse noe møkk på gulvet der nei! :thumbup:

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Til strømforsyning ville jeg gått for ihvertfall en trafo på 24V AC.

Når den er likerettet, får du omtrent 34V  DC, og har da mulighet til å koble 9-10 LED i serie.

Bruker du en vanlig jernkjerne trafo, er det også greit å skaffe en dimmer til den.

 

 

8817354[/snapback]

 

 

hvordan klarer du å få ut 34V fra en 24V trafo :hmm:? mener du 24 ut av trafo, og ca 22,8V etter likeretting (ca 0,6/0,7V tap per likeretter diode (2 stk.))?

Lenke til kommentar
Til strømforsyning ville jeg gått for ihvertfall en trafo på 24V AC.

Når den er likerettet, får du omtrent 34V  DC, og har da mulighet til å koble 9-10 LED i serie.

Bruker du en vanlig jernkjerne trafo, er det også greit å skaffe en dimmer til den.

 

 

8817354[/snapback]

 

 

hvordan klarer du å få ut 34V fra en 24V trafo :hmm:? mener du 24 ut av trafo, og ca 22,8V etter likeretting (ca 0,6/0,7V tap per likeretter diode (2 stk.))?

8817622[/snapback]

 

Hei.

 

Ved å buke en likeretter og glattekondensator vil kondensatoren lades opp til toppspenningen av den likerettede vekselspenningen.

Spenningen ut fra likeretter med glattekondensator er lik med RMS spenningen * roten av 2, dvs at 24V * 1.41 = 33,8V

 

For en mere utførlig forklaring se her: http://www.music.indiana.edu/department/au...ng/Chapter3.pdf

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Hei.

 

Når vi snakker om vekslespenning, er det en RMS verdi som blir oppgitt.

Hvis du måler en vekselspenning med et oscilloscop, vil du se at nivået fra toppen av den positive sinuskurven ned til toppen på den negative sinuskurven er høyere enn du måler med en vanlig Fluke (multimeter.)

 

Når vi likeretter denne spenningen med en brolikeretter og kondensator, vil den glattede likespennngen bli lik toppspenningen på vekselspenningen.

Altså VRMS x roten av 2 som er omtrent 1,41

 

Dette er grunnleggende kunnskap på grunnkurs elekro og tilsvarende, og står beskrevet i alle lærebøker der.

Så hvis du ebola950 synest dette virker veldig rart, så ta en tur på biblioteket å lån deg en bok... :thumbup:

 

Har ikke noe god link på norsk ihvertfall, men prøv å se litt her:

Effektverdi Wikipedia

Voltmeter Wikipedia

 

 

 

EDIT: Feil i link.

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Jeg har en trafo liggende, som er ment til downlights. kan jeg bruke denne?

den er på 200W, 12V og det blir 16,66A, og jeg skulle tro det holder. (jeg tenker nå på og bruke denne til alt)

men hvordan er det med spenningsfall og lignende, hvis jeg setter trafoen på midten, blir det ca. 4,15m til siste punkt (LED) (støy med så lange lengder?)

:)

Lenke til kommentar
Jeg har en trafo liggende, som er ment til downlights. kan jeg bruke denne?

den er på 200W, 12V og det blir 16,66A, og jeg skulle tro det holder. (jeg tenker nå på og bruke denne til alt)

men hvordan er det med spenningsfall og lignende, hvis jeg setter trafoen på midten, blir det ca. 4,15m til siste punkt (LED)  (støy med så lange lengder?)

:)

8832851[/snapback]

 

 

Du kan bruke den ja, er det en vanlig jernkjerne trafo, eller en liten, elektronisk sak? Er det en elektronisk er jeg usikker på hvordan det vil virke med likeretter på den.

Ulempen er at du får bare 4-5 LED i serie på hvert ledd med den spenningen, blir litt mere koblinger da.

EDIT: Enkelte elektroniske trafoer må ha en minimums belastning. Er det en slik du har, må du sjekke mere data på den før bruk.

 

Spenningsfall bør ikke bli noe stort problem, men avhenger litt av hvor mange LED du tenker på å bruke.

Et grovt regnestykke hvis vi sier 20mA gjennom hver LED og 300 totalt, tilsier et totalt strømforbruk på ca. 1,5A. Har da regnet med 4 LED på hver seriekobling.

Så du kan godt bruke en mindre trafo også om du vil.

 

Med så lite strømtrekk bør det bli lite spenningsfall, selv med 0,75mm2 leder. Velger du 1,5mm2 leder er det ihvertfall ikke merkbart spenningsfall.

 

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
HEi.

 

Da er 1000 stl leds i hus - ingen toll og kun fem dager fra bestilling til levering - Ble sendt fra Hong Kong - Raskere enn å sende pakke med posten fra Stavanger til Trondheim!

 

Good Luck

8834937[/snapback]

 

 

Ikke ille det! :thumbup:

 

Var det de 10mm RGB LED's du kjøpte?

Kunne du gi en liten tilbakemelding på lysstyrke og spredning på de?

Samt om de blandede fargene blir jevne, eller om det er separate spots fra hver farge?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...