Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

8903756[/snapback]

 

Heisann, og takk for raskt svar.

Jeg kjører nå single channel med en minnebrikke i gul og en i svart minnespor. Har prøvd med en brikke i hvert av de svarte minnesporene, og da kommer problemene. Jeg har klart å resette BIOS til alle default-values, men problemet består. Kommer inn i BIOS, og alt står på Auto.

 

Har det noe for seg å teste om det går bedre med minnet i begge de gule sporene i stedet?

8903793[/snapback]

eva2000 får bedre resultater med minnebrikkene i de svarte sporene enn i de gule...

8916028[/snapback]

 

Takk, da skal det testes i løpet av helgen, sammen med ny BIOS!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge en av gutta på XS så er 0501 for P5K, og ikke Deluxe versjonen. Kan mao. se ut som om BIOS 0501 er lagt i feil mappe hos ASUS... lol...

8915990[/snapback]

Jeg tror nok det er riktig, for når jeg tittet på de 2 biosfilene utpakket heter de; "P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM" og "P5K-ASUS-0501.ROM" og det kan vel også være en sannsynelig forklaring på den store forskjellen i størrelse :)

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at jeg var så heldig med første møte med mitt P5K Deluxe, men spør dere andre om råd før jeg eventuelt returnerer kortet.

 

Siden jeg fortsatt venter på vannblokk til grafikk- kort har jeg jo hatt hk liggende noen uker, men tenkte nå at tiden var inne for å sette sammen maskinen på luftkjøl mens jeg venter. Byggingen gikk greit, og maskinen startet opp til bios uten noe problemer. Men så begynte problemene, jeg har 2xRaptor som skal i raid0, og ville derfor starte med å "rebuilde" raid. I følge manual skal gjøre som følger:

manual:

Setting the RAID item in BIOS

You must set the RAID item in the BIOS Setup before you can create a RAID set(s). To do this:

1. Enter the BIOS Setup during POST.

2. Go to the Main Menu, select IDE Configuration, then press <Enter>.

3. Select the item Configure SATA As, then press <Enter> to display the configuration options.

4. Select RAID from the Configure SATA As item options, then press <Enter>.

5. Select the item Onboard Serial-ATA BOOTROM, press <Enter>, then select Enabled from the options.

6. Save your changes, then exit the BIOS Setup.

Helt vanlig med andre ord, men jeg har ikke noe som tilsvarer punkt 5 i min bios (har dere?)

Har flashet ny bios, først til den nyeste beta linket litt over her, og så til siste offesielle, uten at det har gjort noe fra eller til, og har resatt bios også, bare for å ha prøvd (forøvrig en helt sinnsyk plassering av jumperen når man har 8800gts ol med orginalkjøler, men skal vel heldigvis en del til at man trenger det på dette kortet...)

På andre Intel ICH(x) chipset jeg har hatt har jeg trykket ctrl+i for å komme til raid meny, og det er også prøvd. Noen ganger har jeg også kommet til denne menyen, men da har det bare stått "Intel raid config bla bla bla" på toppen av svart skjerm, og etter litt tid går den enten tilbake til bios, eller forsøker å boote (som selvsagt feiler). Noen ganger bruker den også vanvittig lang tid under post, før jeg kommer til bios...

 

Vel, for å gjøre en lang historie kort, det jeg til slutt har funnet ut er at mitt hk ikke detekterer sata- device'er annet enn det som måtte være koblet til sata6.

Har prøvd med 3 forskjellige disker+ en dvd på alle plasseringer, og uansett hva jeg gjør er det kun det som er tilkoblet sata6 som dukker opp i bios.

 

Testet også en Windows install med dvd koblet til sata6 og div disker på de andre, men Windows finner ingen harddisk.

 

Er det noen som har noe tro på at dette er noe annet en RMA?

Vil jo nødig send tilbake et kort som er i orden, men føler vel at det meste er prøvd her nå :hmm:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

He he, jeg har i andre tråder nevnt at P5K Deluxe nok ikke er det beste valget om man ikke er glad i litt utfordringer, rett og slett fordi det er nytt og "umodent".

 

Men jeg fikk vist mer rett enn jeg forventet for min egen del, har aldri vært borti så mye tull :!:

Som nevnt i innlegget over er det ikke samsvar mellom manual og praksis når det gjelder raid- oppsett, og jeg fikk bare 1 av 6 sata porter til å virke. Da jeg startet opp i dag morges var det 1 sata til på plass, 4 manglende :innocent:

 

Så jeg dro og skaffet meg et nytt kort, monterte sammen og da ble endelig diskene detektert, og jeg fikk laget et raid. Men min sata-dvd ble ikke funnet nå, og etter litt fikling med det fikk jeg den til å virke så lenge den ikke er plugget i sata1. Satte så i gang XP installasjon og etter masse knot med floppy (som ikke var HK sin feil) fikk jeg installert. Men første boot til XP endte i blåskjerm, og det gjorde de neste også...

 

Så da måtte jeg gi opp det prosjektet, og forsøke en enkel disk i steden. Og nå har jeg faktisk fått XP på plass, og maskinen booter fint :w00t:

 

Håper nå inderlig at min neste post ikke handler om problemer, men heller klokkeresultater eller noe. Har riktignok ikke de helt store forventningene foreløpig med orginal luftkjøler på både grafikk og cpu. ;)

Lenke til kommentar

Jeg må si at min erfaring med kortet er veldig bra, og dette er mitt første s775 system :) Merker at jeg så vidt har skrapt skorpen av alle muligheter som finnes her. Maskinen er stabil som aldri før, og det går raskere enn noensinne :)

 

Trist at noen har hatt problemer, men det er vel ikke til å unngå så tidlig etter release :no: Håper alt løser seg snart :)

 

 

Akkurat nå kjører jeg min E6600 på 3200MHz (400MHz FSB, 8x MP), minnet ligger på 960MHz (5:6 divider). Bruker stock Intel vifte som gjør en utrolig god jobb! Har en Scythe Infinity som jeg egentlig skulle bruke, men jeg klarer bare ikke å få fingrene til for å feste den skilleig :blush:

 

Jeg har satt vCore til 1.425V i bios, CPU-Z viser 1.396V. Minnet kjører på 2.3V, resten står på auto. Alt mulig form for energi-sparing o.l. er slått av ;)

Lenke til kommentar

Fant en post på XS hvor man har tatt opp SATA konfigurasjon, uten at jeg har tatt meg bryderiet å lese denne, men den kan muligens hjelpe deg noe med tanke på de problemstillinger du tar opp...

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147680

 

Legger forøvrig med linken til eva2000 sin P5K Deluxe; Problems and fixes på XS forum som bør være obligatorisk lesning for alle med dette MOBO:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=144199

 

Ellers fungerer kortet som bare pokker etter min mening, og har hatt langt mindre problemer med dette enn f.eks. P5W DH Deluxe, EVGA 680 +++ Er så langt superfornøyd med tanke på stabilitet, klokking, crossfire, etc., og kjører i dag stabilt på 4,3GHz (430FSB og 10 multiplier).

 

Skulle det være noe, så må det være at kortet ikke ser ut til like RAM-brikkene mine, iallfall ikke dersom man ser på hva andre klarer å kjøre brikkene sine på. Men det er jo ikke akkurat en uoverkommelig problemstilling... LOL

Lenke til kommentar
elf_man Postet i dag, 19:42

Jeg må si at min erfaring med kortet er veldig bra, og dette er mitt første s775 system  Merker at jeg så vidt har skrapt skorpen av alle muligheter som finnes her. Maskinen er stabil som aldri før, og det går raskere enn noensinne

Det er hyggelig å høre at det funker bra for deg, og særlig da når det er din første LGA775 er det jo litt ekstra greit å ikke bli "skremt" med alt mulig tull. Min erfaring med hovedkort fra før av er at det kan være litt lotto hvem som får problemer. Mitt DFI NF4 Expert er det feks svært mange som har hatt de merkeligste feil, hos meg har det nok vært det mest stabile og idiotsikre hk jeg har hatt... (Overlevde tom vann i 2 pci porter :whistle: )

Har jo inntrykk av at de langt fleste er fornøyd med P5K Deluxe, men nå var det altså min tur til å bli plaget :p

 

Rob Halford Postet i dag, 19:44

  Fant en post på XS hvor man har tatt opp SATA konfigurasjon, uten at jeg har tatt meg bryderiet å lese denne, men den kan muligens hjelpe deg noe med tanke på de problemstillinger du tar opp...

Ja takker så mye for tipsene Rob, jeg har lest trådene til Eva2000 på XS, og diverse andre forum, og bare på XS tråden er det i alle fall en hel del med liknende problemer som meg, dog ser det ikke ut til at de er så hardt rammet at 5 sata porter mangler, som det altså gjorde på det kortet jeg byttet inn i dag. Men sata som kommer og går, er noe som går igjen. Det jeg har nevnt ang feil i manualen er det også fler som har oppdaget, men det er altså bare og sette "sata til raid" og så trykke Ctrl+i under post og glemme det som står i manual om "Serial-ATA BOOTROM" fant jeg ut.

 

Men nå begynner jeg å bli litt pissed her altså, etter å ha fått på plass alle drivere (minus grafikk) i XP på en enkel disk, fikk jeg blåskjerm i det jeg var inne på Probe2. Etter det fikk jeg bare svart skjerm, og ingen boot. Driver nå å installerer XP igjen, på en annen disk, og har koblet vekk alt annet enn dvd og den disken.

Sata port nr 1 virker ikke på dette kortet heller, uansett hva jeg plugger inn der (og den bruker da også lang tid i post). Flytter jeg den samme enheten til en av de andre portene kommer de opp med en gang.

Under formatering av disken nå stoppet det plutselig opp til en svart skjerm, som sa at det var en disk konfigurasjonsfeil - kan ikke lese fra disk bla bla bla... Alt står da på standard og Sata som IDE, akkurat som det gjorde da jeg fikk installert Winows i stad.

 

Jeg begynner å tro at enkelte serier av P5K Deluxe desverre har alvorlige sata-problemer.

 

Men en ting, det kan jo være tilfeldig, og jeg har helt klart noe uregelmessigheter ifht sata fremdeles, men er det noen av dere som har hatt noe crash i forbindelse med Probe?, eller med AI boost (heter vel noe annet nå, men tenker på det klokkeverktøyet). Syns huske å ha lest om noe slikt før, men husker ikke helt...

 

He he, nå har jeg fått installert Windows igjen, med en disk, så får vi se hvor lenge det varer denne gangen :p

Lenke til kommentar

Får vel avslutte dagen med litt hyggeligere post. Når dette kortet først klarer og "holde på" sata -diskene er det jo en fornøyelse å ha med å gjøre må jeg si. Vet ikke hva som er stabilt, eller absolutt maksimum frekvens enda, men klokkeresultatene så langt er jeg veldig fornøyd med. :)

post-56388-1182638403_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå har HK faktisk oppført seg eksemplarisk, og jeg har fått testet en god del. Har fortsatt bare en disk og en DVD tilkoblet, og kvier meg for å plugge inn resten i frykt for at helvete igjen bryter løs. Jeg må jo etterhvert finne ut om sata1 faktisk er permanent defekt på dette hk også, og er den det må det jo byttes inn enda en gang...

Men jeg venter i alle fall til jeg har fått avklart RMA på det første kortet, for jeg vil ikke være uten hk for lenge, og kan jo altså heller ikke kjøpe nytt annenhver dag :!: Kan kanskje dersom det må byttes også være greit å vente til butikken har fått inn et nytt parti, jeg mistenker som tidligere nevnt "seriefeil". Det og få to nye hk med tilnærmet samme feil er ikke hverdagskost i min verden i alle fall, og det er jo tydelig på XS også at det er en del sata- problemer.

 

Vel vel, utover det fungerer dette nå i alle fall svært bra. Så langt virker det Orthos- stabilt på 3,4Ghz, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer lenger også.

Testet akkurat 3DMark06 på 3,6Ghz og fikk da bikket meg godt over 11.000 der, så det er jeg godt fornøyd med :thumbup:

 

En ting jeg fortsatt sliter med er blåskjerm hvis jeg bruker Probe, eller AI-boost. Jeg bare åpner programmet, feks da Probe, og innen ca 1 minutt bare crasher det til blåskjerm. :dontgetit:

 

Bruker dere andre dette, og i såfall hvilken versjon? (cd eller Asus.com)

post-56388-1182712621_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg vurderer dette hovedkortet når jeg skal kjøpe ny PC. Men jeg er kommet helt i utakt med minne og hva som er bra, rå og passer til dette kortet, noen som kan gi meg tips på hva slags minne jeg bør velge?

8954817[/snapback]

 

Tryggeste er å laste ned denne listen: http://www.asus.no/470/download/products/1646/1646_10.pdf

Det er en QVL (Qualified Vendor List) med alle minner som er testet og sertifisert for dette hovedkortet. Det betyr ikke at andre IKKE virker, men disse er GARANTERT å virke!

 

Selv har jeg 2GB Kingston Value RAM (husker ikke vilken modell) og de fungerer bare i single-channel. Får ikke bootet når jeg setter dem til DualChannel. Får bare feilmeldingen:

Overclocking failed. Press F1 to enter setup or F2 to load default.

 

Fryktelig irriterende!

 

Lykke til!

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Jeg vurderer dette hovedkortet når jeg skal kjøpe ny PC. Men jeg er kommet helt i utakt med minne og hva som er bra, rå og passer til dette kortet, noen som kan gi meg tips på hva slags minne jeg bør velge?

8954817[/snapback]

Jeg støtter det pstub sier, og utover det er det ingeting jeg har lest som tilsier at det skal være noe spesielt krevende på minnebrikker dette hk (som man jo feks er vant med fra NF4, og generelt AMD).

Så lenge du velger riktig type, altså heholdsvis DDR2 eller DDR3 avhengig av hvilket kort du velger, skal det nok godt gjøres at det ikke vil virke, i alle fall det som gjelder DDR2. DDR3 vet vi vel ikke så mye om enda, jeg gjør i alle fall ikke det.

 

Har forresten oppdatert førstesiden i denne tråden med litt mer info og bilder, og kan sikkert legge til mer om noen har ønsker ;)

Lenke til kommentar
Jeg er interessert i max fsb på kortene... Kan overklokkingsfolka sette ned multiplikatoren på prosessorene sine og se hvor høyt de kommer?

8955667[/snapback]

Mange møter i følge info tidligere i tråden "en vegg" ved 490-500. Selv prøvde jeg akkurat nå og uten at jeg vet hvor stabilt det faktisk vil være i praksis fikk jeg i alle fall kjørt 8M SuperPi ved fsb540 her. (i følge Windows da med en cpu hastighet på 4,86Ghz... det hadde vært noe :D )

Siden dette ikke er aktuelle hastigheter med min E6600 gikk jeg i trinn på 10 og 10, og maskinen hang seg under Windows på 550, så gikk da ned 10, og testet litt SuperPi. Det vil jo uansett som jeg har vært inne på før alltid være individuelle forskjeller på hvor langt man kommer :)

post-56388-1182957524_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan kanske vara OT detta, men jag har P5K "vanilla" på testbänken. Den största skillnaden mellan detta och Deluxe är nog stötten för Raid. P5K har inte ens stötte för raid på intelportarna. Extern slot + SATA E2 ger möjlighet för raid.

 

Annars klockar det väldigt bra tycker jag. Jag har ju oändligt med minne att tillgå så det kommer nog ta lite tid, men en första test med PC8500 5-5-5-15 (1066mhz) minne ser bra ut. Kör de i 1150mhz med 5-4-4-10 timings och det ger hälsosamma 6245MB/s i memtest. Helt stabilt i några timmar i vart fall. Jag har förövrigt också ca 490fsb som "spärr" så 1:1 klockning blir kanske lite begränsat til under 1000mhz. Men dividers fungerar såpass bra så man märker inte av det.

 

Ett tips till er med "sämre" minne. Subtimings satt till Auto är i realiteten ganska stramt har jag märkt. Prova 8-30-8-8-8.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
Kan kanske vara OT detta, men jag har P5K "vanilla" på testbänken. Den största skillnaden mellan detta och Deluxe är nog stötten för Raid. P5K har inte ens stötte för raid på intelportarna. Extern slot + SATA E2 ger möjlighet för raid.

8962576[/snapback]

Det er absolutt ikke of topic syns jeg, tråden handler i alle fall pr idag om P5K-serien, og resultater fra vanilla er interessant. Jeg kunne tenkt meg å sett litt cpu klokk resultater med vanilla også. I tillegg til dette du nevner med raid er jo strømforsyning vesentlig anderledes, men de eventuelle fordelene med dette vil ikke vise seg før strømforbruket øker, type høy frekvens og høy V-core, og enda bedre med en Quadcore.

Det er jo ingen tvil om hensikten med den forbedrede strømforsyningen, men i likehet med liknende ting som feks 24 pins PSU, 8 pins og "P4"- kontakt, ekstra pci-e strøm osv, er det ikke selvsagt at man vil ha noe nytte av det i praksis... Det er jo noe kjøligere med 8fas strømtilførsel, men hvem bryr seg egentlig om det dersom det er stabilt på lik fart?

 

Jeg viste ikke at du ikke kunne sette opp raid på Vanilla, og lurer også selv på hva som skiller P5K Deluxe fra P5K-E som varmluft spurte om, utover det pstub har nevnt med heatpipe og LAN (som er det eneste jeg klarer å finne av forskjeller også)

 

Fant forøvrig en sammenlikningsliste over alle P5K, som jeg tenkte og hive inn på forsiden også. Den er ikke superdetaljert, men gir litt oversikt over serien :)

post-56388-1183046790_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...