Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Fungerer gode gamle PATA-disker på dette hovedkortet? Har 2x200GB liggende og vil nødig investere ~1000 spenn i ny 500GB SATA om dette vil fungere.

8963948[/snapback]

Ja det fungerer, men det er som på mange av de nyere hk, kun en IDE kanal. Så skal du bruke dine 2 IDE disker må du belage deg på sata dvd/cd spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan informere om to nye kort i P5K serien som er på vei! P5K Premium og P5K3 Premium. Disse vil være nye modeller i den tidligere så populære "Black Pearl" serien til ASUS. Har ikke så mye informasjon enda, men P5K3 Premium vil ha 2GB INTEGRERT DDR3 minne med kobber heatpipe og heatsink! Det vil da ikke være mulig å utøke eller bytte ut minnet, men det burde ikke være nødvendig heller med tanke på at det kommer til å bli ganske high-end.

post-8983-1183107583_thumb.jpg

post-8983-1183107634_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det P5K3 Premium-kortet så passe sinnsykt ut... Litt rart hvis de velger en løsning på et så high end kort som innebærer at bruker ikke kan velge minnebrikker. Er vel rettet mot entusiastene, og de liker å velge komponenter selv. Så ganske så fett ut må jeg innrømme... Tipper det vil koste rundt 4-5K ja.... Kan ikke se noen fysiske forskjeller mellom p5k premium kortet og vårt kort... Noen som har en idé om forskjellene?

Lenke til kommentar

Ening med sgc i at det ser jo helt rått ut. Og jeg vet jo ikke hva de minnebrikkene egentlig er for noe, men jeg er også litt skeptisk til hvorvidt entusiastene vil ha noe sånt.

Uansett er det sikker salgbart til den kategorien som kjøper Core 2 Extreme QX6700, og 2x8800Ultra i sli, som ikke nødvendigvis er så opptatt av å fikle med hardwaren, men skal ha det værste.

 

Kan forøvrig heller ikke se noe umiddelbar forskjell på Premium og Deluxe, men noe er det vel :)

Lenke til kommentar
Akkurat nå kjører jeg min E6600 på 3200MHz (400MHz FSB, 8x MP), minnet ligger på 960MHz (5:6 divider). Bruker stock Intel vifte som gjør en utrolig god jobb! Har en Scythe Infinity som jeg egentlig skulle bruke, men jeg klarer bare ikke å få fingrene til for å feste den skilleig :blush:

 

Jeg har satt vCore til 1.425V i bios, CPU-Z viser 1.396V. Minnet kjører på 2.3V, resten står på auto. Alt mulig form for energi-sparing o.l. er slått av ;)

8929330[/snapback]

 

Jeg skal selv montere et HK med E6600 senere denne uken, og har bestilt en lignende kjøler som jeg er litt bekjymret for at vil passe.

Fikk du montert din Scythe kjøler skikkelig? Kunne du evnt. tatt noen bilder så jeg får se hvordan den passer. (avstnd til heatpipes o.l.)

 

Jeg skal montere en Scythe Ninja kjøler dette HK-et.

 

En annen ting; de instillingene du nevnet på din OC. Er det alle instillingene jeg skal tenke på. Har ikke overklokket noe annet enn AMD siden Intels Celeron 300 cpus:)

Lenke til kommentar
Killer_DT Postet 02/07-2007 : 09:06

En annen ting; de instillingene du nevnet på din OC. Er det alle instillingene jeg skal tenke på. Har ikke overklokket noe annet enn AMD siden Intels Celeron 300 cpus:)

I sin enkleste form er det ingen heksekunst å klokke LGA775, er i grunn bare å øke fsb, og passe på at minnet får en passende fart etter fsb økningen. Jeg pleier alltid å sette alle de instillingene jeg vet hva skal være manuelt. Jeg har ikke eksperimentert nok med dette hk enda, men erfaring fra andre hk er at ting som står på Auto ikke alltid blir det man ønsker seg. Så kan være greit å sette minnetider, V-dimm, V-core, multipler, pci-e osv manuelt syns jeg. Men det er bare å prøve seg frem, har du klokket Celeron, klarer du klokke denne også, og sansyneligvis er dette hk vesentlig lettere å ha med å gjøre dersom overklokken feiler enn med din gamle Celeron. Er stort sett bare å starte på nytt, og endre den for optimistiske klokken til noe mer kjørbart dersom det blir for mye. :)

 

Nå har jeg forresten endelig fått kastet ut orginalkjøler, og fått på vannblokk på cpu og 8800gts, så er spent på hvordan det vil fungere. Ikke minst er jeg spent på hvor mye kjøling hk vil trenge når cpu-viften og dermed kjøling i området rundt er borte.

post-56388-1183799358_thumb.jpg

 

 

Har på luft kunnet kjøre rundt 3,4Ghz, over dette har det blitt litt ustabilt så det skal jo bli interessant å se om det vil være mulig å kjører litt høyere med vann. Nå skal det sies at mitt hovedfokus med vannkjøl er lydløshet, så vil nok ikke ha super-lave vanntemperaturer til daglig drift. Syns forresten stock- kjøleren har gjort en veldig god jobb, med helt greie temperaturer, og uten veldig mye støy. Så det var en positiv overraskelse, siden den ser relativt lik ut som min gamle P4 Prescott kjøler, som pga sin enorme varmeutvikling fikk viften til å kjøre over 4000 rpm, og uten å overdrive hørtes ut som en støvsuger. Har ikke opplevd noe liknede med denne C2D så langt.

post-56388-1183800002_thumb.jpg

 

 

Ok, vil komme tilbake til resultater når jeg har fått testet litt, må bare få laget ferdig viftestyringen til de 3 radiatorviftene, så skal det være klart. :)

 

Litt ot her, men de som skulle få lyst til å bytte orginalkjøler på 8800 gts 640 til heldekkende vannblokk, bør være forbredt på en rimelig møysomelig rengjøringsjobb...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det begynner å bli bra mange kontaktpunkter på highend grafikk, og jeg ble også litt forbauset over den enorme kjerne størrelsen, den minner litt om den gamle prosessoren 486... :p

post-56388-1183800771_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for tips, får tingene på mandag og gleder meg til å se hvor mye jeg får den opp i.(selv om pc-en ikke er til meg)

 

Husker tilbake jeg til Prescott jeg også, hvor høy tdp hadde en slik egentlig? Tror min prescott 3,0GHz lå på 130-135w, noe som er nesten dobbelte av e6600 såvidt jeg har forstått. Hva var det Intel tenkte på med prescott egentlig ??

 

EDIT: svar på den under.

Ja skal poste erfaringer og siden jeg pleier å ta noen bilder når jeg bygger nye dyre ting så skal jeg sikkert få postet noen av dem.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Killer_DT Postet i dag, 12:28

Hva var det Intel tenkte på med prescott egentlig ??

Frekvens - Gigahertz... var nok det de tenkte på :D

Men Netburst arkitekturen går vel ikke inn i historien som noe utpreget velykket nei. Det eneste jeg syns det bragte med seg av positive ting var HT (Hypertrheding), dette gjorde opplevelsen av respons hvis man drev med tyngre oppgaver i bakgrunnen vesentlig bedre enn hos konkurrenten, selv om konkurrenten fikk tingene unna raskere stort sett.

 

Men nok om det, da får du ha lykke til med byggingen, og post gjerne litt resultater etterhvert som du får testet litt ;)

Lenke til kommentar

Da var vi forbi 4Ghz! (og nede på 12 tallet i SuperPi)

Man må jo bare like dette hk?

Som de som har fulgt tråden har fått med seg hadde jeg visse startproblemer, og måtte faktisk få et nytt kort, men etter det har det jo bare blitt bedre og bedre dette her, fikk til gode resultater og kortet har vært helt stabilt med orginalkjølere.

Men som vist av bildene noen poster over har jeg nå fått bygget ferdig maskinen med vann, og nå kom jeg jaggu over 4Ghz med E6600'en min også.

Hva som er stabilt vet jeg fortsatt ikke, men regner vel med at det blir i området 3,6Ghz.

 

4,032Ghz:

post-56388-1183846682_thumb.jpg

 

Vet ikke hva som er vanlig, men syns det var meget bra resultater i Everest minnetester også, skriving og latency var kvikkere enn jeg hadde forventet.

post-56388-1183846850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Venter bare på en Q6600 nå, så er jeg i gang med et P5K Deluxe system... Men Q6600 har vel ikke så store potensialet med luftkjøling? Er jo speca til 105W i utgangspunktet.

9026511[/snapback]

 

 

rund 3.0ghz med luft kanskje ,cpu som du vet er gansk varm

Lenke til kommentar
Venter bare på en Q6600 nå, så er jeg i gang med et P5K Deluxe system... Men Q6600 har vel ikke så store potensialet med luftkjøling? Er jo speca til 105W i utgangspunktet.

9026511[/snapback]

Det er vi veldig spent på å høre resultatene av, man kan vel forvente i det området Lordsmygen antyder med luft på en såpass relativt "het potet"

Men jeg tror P5K Deluxe vil være et bra utgangspunkt for Q-serien. Hvor nødvendig det faktisk er med 8 pins strømtilførsel, 8-fas regulering osv for prosessorer som bruker mindre strøm enn sin forgjenger (P4) kan vel sikkert diskuteres. Men jeg tror slike ting vil vise seg desto mer nyttig med Quadcore.

 

Og at dette er et utmerket klokkekort er jeg i alle fall ikke lenger i tvil om etter at jeg passerte 4Ghz med det som skal være en middelmådig stepping C2D.

 

Håper du kommer tilbake med dine erfaringer her, både jeg og sikker flere andre har vel noen vage planer om en Quadcore på dette hk etterhvert...

 

Lykke til med ny maskin til deg også hYLeAPe, det kommer garantert til å bli bra det oppsettet der :thumbup:

Lenke til kommentar

Ser nå at det ligger en ny bios til P5K Deluxe på Asus.com. Det er foreløpig en beta og den heter 0501 og ble lansert 9/7-07.

Men jeg finner ikke noe informasjon om hva som er nytt i denne versjonen.

 

Selv er jeg fornøyd med 0404, og har nå foreløpig med min E6600 lagt meg på 3,7Ghz som standard cpu fart, og minnet på 515Mhz. Det var i alle fall stabilt på en 3 timers runde med orthos, og dermed tilnærmet stabilt.

 

Eneste jeg ikke er helt fornøyd med enda er viftestyringen for kabinettvifter. Her savner jeg mitt gamle DFI NF4 Expert, som Asus burde "se og lære av" når det gjelder viftestyring fra bios.

 

Har jo altså denne maskinen vannkjølt, og bygget i et LianLi kabinett med 3 orginale 120mm vifter. Den har en vifte som trekker luft fra baksiden av kassa, og blåser mot hovedkortets heatpipe- løsning, samt minnebrikkene ved hjelp av et justerbart "luftstyringsdeksel". Også er det også en vifte som kan blåse inn eller ut gjennom sidedøren, midt foran grafikk- kortet.

Den siste er foran harddisk kassetten, og pga litt for kort ledning er den pr i dag koblet til Cha_fan4 som ikke har noen viftestyring, så den må jeg forlenge ledningen, eller finne andre løsninger på.

Ser slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1184161573_thumb.jpg

 

 

Såvidt jeg kan se er det ikke mulig å få disse viftene til å kjøre under ca 1000rpm, mens jeg kunne tenke meg en litt lavere fart for lydløshet ved "kontor-oppgaver" og liten eller ingen belastning.

 

Har noen av dere andre fått vifter til å gå under 1000rpm?

Vet ikke hva som er årsaken, men toppfart er ca 1500-1600rpm på viftene, og laveste ratio i bios er 60%, så jeg antar at det dermed ikke er mulig å få noe lavere fart i fra hovedkortets Qfan styring.

 

Lurer også fremdeles på om noen av dere andre bruker Ai Boost og Probe2 med hell på dette hk?

Hos meg fører det fortsatt til blåskjerm- crash, så har gitt opp de 2 programmene. Ser også at jeg i diverse andre tempsensor programmer har en AUX temp på 127, men vet ikke om dette er hk, eller grafikk- kort. Lurer på om det kan være omgivelsestemp på Nvidia 8800.

Er uansett ikke noe her som er 127 grader, men bare lurer på om dere andre også ser noe sånt...

Lenke til kommentar
hei :cool:

Jeg har nettop bestilt detta kortet og venter det i posten om 4-5 dager. Skal bo en E6600, 4GB Ballistix PC8500 og 8800 gtx på det :D

Gleder meg sinnsykt til å hente den esken!! :thumbup:

9026689[/snapback]

Ble vist Q6600 på meg å :thumbup:

Har avbrutt bestillinga og venter til etter 22. juli...

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd BSOD'er...? Har akkurat installert P5K Dlx (404 bios), Q6600, 2*2GB + 2*1GB Corsair CL5 og et "gammelt" Gf6600GT. Har installert Vista Ultimate 64, lagt inn alle driverne fra Asus samt siste driver fra Nvidia.

 

Funka fint med diverse surfing etter drivere og informasjon.

 

Så under installasjonen av VMWare Workstation 6, så kom det en BSOD som sa STOP og kun 0'er i feltene bak. Boota, så funka installasjonen. Starta så IE7, og fikk BSOD igjen.

 

Skal forske nærmere på dette i morgen på kontoret, men er det noen som har vært borte i tilsvarende...?

 

Maskinen virka forrøvrig ganske "børse", vant til å jobbe på en dual Opteron 248 med WinXP, og dette virket klart kjappere! (selv med Vista) Blir spennende å se når VMWare og Visual Studio er i full drift.

Lenke til kommentar
Noen som har opplevd BSOD'er...? Har akkurat installert P5K Dlx (404 bios), Q6600, 2*2GB + 2*1GB Corsair CL5 og et "gammelt" Gf6600GT. Har installert Vista Ultimate 64, lagt inn alle driverne fra Asus samt siste driver fra Nvidia.

 

Funka fint med diverse surfing etter drivere og informasjon.

 

Så under installasjonen av VMWare Workstation 6, så kom det en BSOD som sa STOP og kun 0'er i feltene bak. Boota, så funka installasjonen. Starta så IE7, og fikk BSOD igjen.

 

Skal forske nærmere på dette i morgen på kontoret, men er det noen som har vært borte i tilsvarende...?

 

Maskinen virka forrøvrig ganske "børse", vant til å jobbe på en dual Opteron 248 med WinXP, og dette virket klart kjappere! (selv med Vista) Blir spennende å se når VMWare og Visual Studio er i full drift.

9053587[/snapback]

 

Autotimingsene til minnet på dette kortet blir satt rimelig stramt. Jeg anbefaler at du setter disse manuelt for å være på den sikre siden. Hjalp ihvertfall for meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...