Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Ser ut til at ting går seg til nå... Har ganske dårlig minne, så forventer at det stopper meg nå snart på timings 5-5-5-15 @ 460fsb = 3,22GHz med en E6320 (standard klokk 1,86).

 

...Oppdatering: Kom meg opp på 490fsb (3,45Ghz - nærmer seg 100% overklokk :D) og fikk kjørt igjennom Super_pi og surfet litt, men etterhvert krasjet det. Har lav CPU temp, og kjører 1,40volt. Jeg har D9HNL-minne (Crucial PC5300 2x1GB) , og det skal visst ikke gå noe høyere enn 490mhz, så det stemmer bra med når jeg fikk blåskjerm.

 

Etter en litt humpete innkjøring må jeg si dette hvedkortet virker veldig nice!

Endret av sgc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter en litt humpete innkjøring må jeg si dette hvedkortet virker veldig nice!

8792364[/snapback]

Det var jo hyggelig å høre, og det var jo også en bra klokk du fikk til slutt syns jeg. Men kan du si litt mer om den "humpete innkjøringen"?

Var det biosflash som løste problemet, eller noe annet. Det kan jo være greit for andre som måtte oppleve noe lignende å vite :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hva som gjorde utslaget, men når jeg gikk fra auto til manuell innstilling av volt på cpu og minne startet klokkingen for fullt. CPU-z viser fremdeles 6xmuliplikator, så det er bare tøys. Den vister før manuell innstilling av cpu-volt svingninger fra 1,075 volt til 1,300 volt hvert 3. sekund. Asus PCprobe, sisoft sandra osv viser derimot riktig multiplikator og prosessorhastighet. Super_pi hastighet tilsvarer 7 multiplikator. Skal kjøpe noen D9GMH brikker nå, så jeg kan se hvor langt prosessoren vil gå med meg.

 

Ja, oppgraderte Bios til 311. Endret flere ting på én gang, så vanskelig å si hvilken faktor som gjorde utslaget.

Endret av sgc
Lenke til kommentar

Ok sgc, da tolker jeg det til at denne multipliktor problematikken egentlig er et cpu-z problem (du bruker nyeste versjon?) At den viser feil V-core er vel mer regelen, enn unntaket... :)

 

Men dette med boot problemer skjønte jeg ikke helt, men om jeg forstår deg rett fikk du slike problemer hvis du satte manuell fsb, men lot resten stå på auto.

Skal ikke påstå jeg har vært borti akkurat det samme, men har opplevd liknende på andre hk, at det kan bli kluss om man lar feks minne/V-core eller andre ting stå på auto.

 

Uansett høres det jo ut som du har fått orden på det nå, og det var da uten biosflash eller? Vet jo ikke hvilken bios du har, men såvidt jeg kan se er det enten 0202, eller 0311.

0311 kom 27 mai, og skal gi støtte for nye cpu, men det ser ikke ut til å være annet enn div Celeron. Din E6320 skal være støttet fra første bios (0202)

0311 skal i tillegg ha bedret enhets-støtte for AHCI mode, ellers intet nytt i følge Asus. :)

Lenke til kommentar
Det blei til at eg kjøpte dette kortet.

Virker veldig bra til no, men trur eg står over klokking til mannen på loftet skrur ned tempen på denne hetesommeren.

8825363[/snapback]

So you don’t want to play rough Tony?

 

He he, med bra du er fornøyd så langt, jeg venter fortsatt på vannblokk og har hatt så mye andre prosjekter at jeg ikke har giddet å sette det opp med luftkjøl. Men ellers har du vel rett i at den temperaturen "de" har satt på, ikke er den mest klokkevennlige... :D

 

Har du høye temperaturer på selve hk også eller?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Det blei til at eg kjøpte dette kortet.

Virker veldig bra til no, men trur eg står over klokking til mannen på loftet skrur ned tempen på denne hetesommeren.

8825363[/snapback]

So you don’t want to play rough Tony?

 

He he, med bra du er fornøyd så langt, jeg venter fortsatt på vannblokk og har hatt så mye andre prosjekter at jeg ikke har giddet å sette det opp med luftkjøl. Men ellers har du vel rett i at den temperaturen "de" har satt på, ikke er den mest klokkevennlige... :D

 

Har du høye temperaturer på selve hk også eller?

8825594[/snapback]

 

Det gjer ikkje så mykje uansett, for det er ikkje så mykje eg bruker maskina no i sommar uansett.

 

Husker ikkje heilt kva temp eg hadde, men lav var ikkje den.

Men eg observerte at det var endel grader i forskjell mellom asus probe og TAT.

både Idle og full load.

Kven er er mest til å stole på?

Lenke til kommentar

Glemte helt å si en ting: flott initiativ av PCP160 dette her. Var noe snakk om max fsb på kortet. På mitt møter jeg en vegg på 490fsb. Kan kjøre prosessoren på 1,38V på 480fsb, men på 490fsb hjelper det ikke uansett hvor mye volt jeg pumper inn i prosessoren (hadde et par forsøk på 1,55volt uten å lykkes. Da står north bridge og south bridge volt på auto.

Lenke til kommentar

Hei!

Kjører med Corsair Value RAM 2GB kit, men får ikke kortet til å kjøre dual-channel med dette minnet, noe som irriterer meg. Om jeg prøver, så får jeg bare en feilmelding med "Overclocking failed" Press F1 enter setup, F2 to load defaults. Ingen av valgene hjelper!

 

Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar

pstub, når du sier "ingen av valgene hjelper", betyr det at du dersom du trykker F1 ikke kommer inn i bios heller?

Kjører du standard hastighet på alt, eller er det snakk om overklokking?

 

Jeg tar for gitt at du bruker riktige spor for dualchannel slik at ikke det er problemet, og ville da dersom du kommer inn i bios forsøkt å sette minnetider (og eventuelt også hastighet) manuelt. Og for feilsøkingens skyld kan du også prøve noe slakkere timing enn oppgitt for dine brikker.

Hvis du derimot ikke kommer inn i bios er det litt værre, da er det ikke så mye annet enn eksperimentering med minnespor, reset av bios, eller oppdatering av bios jeg kan komme på av tips. :)

Lenke til kommentar
pstub, når du sier "ingen av valgene hjelper", betyr det at du dersom  du trykker F1 ikke kommer inn i bios heller?

Kjører du standard hastighet på alt, eller er det snakk om overklokking?

 

Jeg tar for gitt at du bruker riktige spor for dualchannel slik at ikke det er problemet, og ville da dersom du kommer inn i bios forsøkt å sette minnetider (og eventuelt også hastighet) manuelt. Og for feilsøkingens skyld kan du også prøve noe slakkere timing enn oppgitt for dine brikker.

Hvis du derimot ikke kommer inn i bios er det litt værre, da er det ikke så mye annet enn eksperimentering med minnespor, reset av bios, eller oppdatering av bios jeg kan komme på av tips. :)

8903756[/snapback]

 

Heisann, og takk for raskt svar.

Jeg kjører nå single channel med en minnebrikke i gul og en i svart minnespor. Har prøvd med en brikke i hvert av de svarte minnesporene, og da kommer problemene. Jeg har klart å resette BIOS til alle default-values, men problemet består. Kommer inn i BIOS, og alt står på Auto.

 

Har det noe for seg å teste om det går bedre med minnet i begge de gule sporene i stedet?

Lenke til kommentar
Glemte helt å si en ting: flott initiativ av PCP160 dette her. Var noe snakk om max fsb på kortet. På mitt møter jeg en vegg på 490fsb. Kan kjøre prosessoren på 1,38V på 480fsb, men på 490fsb hjelper det ikke uansett hvor mye volt jeg pumper inn i prosessoren (hadde et par forsøk på 1,55volt uten å lykkes. Da står north bridge og south bridge volt på auto.

8873274[/snapback]

 

Du kunne kanskje forsøke litt mer guff på Northbridge. Har ellers hørt P5K Deluxe endrer strap på 500 FSB, dette vil kunne ses som lavere bandwidth i f.eks memtest86+.

Lenke til kommentar
Glemte helt å si en ting: flott initiativ av PCP160 dette her. Var noe snakk om max fsb på kortet. På mitt møter jeg en vegg på 490fsb. Kan kjøre prosessoren på 1,38V på 480fsb, men på 490fsb hjelper det ikke uansett hvor mye volt jeg pumper inn i prosessoren (hadde et par forsøk på 1,55volt uten å lykkes. Da står north bridge og south bridge volt på auto.

8873274[/snapback]

 

Du kunne kanskje forsøke litt mer guff på Northbridge. Har ellers hørt P5K Deluxe endrer strap på 500 FSB, dette vil kunne ses som lavere bandwidth i f.eks memtest86+.

8903983[/snapback]

 

Ja, det går an, men en vegg på 490-500 er visst standard med dette kortet etter det jeg har lest (vet også at enkelte har nådd 550). Irriterer meg en del, for er sikker på at prosessoren kunne kjørt fint på 3,6 og kanskje opp til 3,8 med forsvarlig volt og enkel luft. Hadde så lyst på 100% overklokk med denne prosessoren, men gir nå opp. Selger E6320 prosessoren, og har bestilt en god-batch E6600 prosessor som snart står for tur. :thumbup:

Lenke til kommentar
pstub Postet i dag, 13:52

Har det noe for seg å teste om det går bedre med minnet i begge de gule sporene i stedet?

Ja, det er der de skal stå for dualdrift. Bruk sporet nærmest cpu samt nr 3 fra cpu; A1 og B1 som altså er de gule sporene. Kan være litt forvirrende om man ikke er kjent med det, men det er altså 2 kanaler A og B som så har 2 spor 1 og 2, så for å bruke begge må en brikke i hver kanal, ellers blir begge stående i samme A eller B kanal og man får ikke dualchannel.

He he, vet ikke hvor mye klokere du ble av det, men prøv i bare de gule du:)

 

sgc Postet i dag, 15:21

Ja, det går an, men en vegg på 490-500 er visst standard med dette kortet etter det jeg har lest (vet også at enkelte har nådd 550). Irriterer meg en del, for er sikker på at prosessoren kunne kjørt fint på 3,6 og kanskje opp til 3,8 med forsvarlig volt og enkel luft. Hadde så lyst på 100% overklokk med denne prosessoren, men gir nå opp. Selger E6320 prosessoren, og har bestilt en god-batch E6600 prosessor som snart står for tur.

Siden du nå skal over på annen cpu er det kanskje et fett, men jeg ville ikke sagt at grensen var nådd uten å ha testet litt spenningsøkning på hk også.

Etter mitt syn er det ikke noe som er "standard" når det gjelder klokking, det kan muligens være "gjennomsnittelig", men ikke standard.

Ikke ment som kverrulering altså, er bare min erfaring at det er svært varierende hva man får til, og hva som må til for å komme dit, på godt og vondt...

 

Lykke til med den nye 6600 i alle fall, og om det er som Karamell sier at minnebåndbredden går ned ved 500+ fsb er det i praksis kanskje like greit og ikke komme lenger? ( om man da ikke skal langt forbi ;) )

Lenke til kommentar

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware..._deluxe/15.html

 

Her testet de to p5k deluxe hovedkort og endte på 490+- på begge to.

 

 

"I was able to post and even get to the Windows desktop at over 500MHz, but without real stability. Perhaps some better cooling or subsequent BIOS revisions would allow for stable performance at that staggering 500MHz plus FSB speed, however given that we tried two boards, with multiple BIOS revisions, it would be fair to say that everyone cannot expect to reach 500+ MHz with good stability"

 

I denne tyske testen ender de på 488...

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...ifi_edition/10/

 

Jeg ender 490.

 

Svært begrenset utvalgsstørrelse, men det eneste jeg har tilgjengelig. Å si at 490 er gjennomsnittlig blir feil synes jeg (sånn man tradisjonelt ser for seg at gjennomsnitt blir utregnet - "mean" - mens det jeg prøver å henvise til med "standard" er "mode" - altså den mest frekvente verdien.

Lenke til kommentar

Hei og hå!

Til dere entusiaster (som om det er noe annet her på forumet) kan jeg opplyse om at BIOS 0403 er sluppet på ASUS FTP server, dog enda ikke tilgjengelig på den vanlige nedlastings-siden. Jeg vet dessverre ikke hvilke problemer som løses med denne nye BIOS'en. Kan lastes ned her:

 

ftp://ftp.asus.com.tw/PUB/ASUS/mb/socket775/P5K%20Deluxe/

 

Vær så god! :thumbup:

 

[EDIT]

Nå har det seg sånn at jeg har noen kontakter innenfor ASUS (jobber der...) så jeg har akkurat fått siste BETA BIOS (0404) fra Taiwan. Den er vedlagt her! BIOS 0403 er også BETA, just so you know!

 

P5K_ASUS_Deluxe_0404.zip

Endret av pstub
Lenke til kommentar
tyty. skal dumpe det inn i bios, og se om det gir meg en fsb-boost  :D

8911910[/snapback]

 

Ser nå at BIOS 0501 er lagt opp på FTP serveren også! Men den er bare halvparten så stor som de andre BIOS filene som er lagt opp tidligere! Virker skummelt å laste inn den da syns jeg... Noen som har noen kommentarer på dette?

Lenke til kommentar
tyty. skal dumpe det inn i bios, og se om det gir meg en fsb-boost  :D

8911910[/snapback]

 

Ser nå at BIOS 0501 er lagt opp på FTP serveren også! Men den er bare halvparten så stor som de andre BIOS filene som er lagt opp tidligere! Virker skummelt å laste inn den da syns jeg... Noen som har noen kommentarer på dette?

8913051[/snapback]

 

Ifølge en av gutta på XS så er 0501 for P5K, og ikke Deluxe versjonen. Kan mao. se ut som om BIOS 0501 er lagt i feil mappe hos ASUS... lol... Ellers funger 0404 som en drøm så langt, og den er testet bedre enn 0403 på en rekke faktorer (se siste side i vedlagte link).

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=144199

Lenke til kommentar

8903756[/snapback]

 

Heisann, og takk for raskt svar.

Jeg kjører nå single channel med en minnebrikke i gul og en i svart minnespor. Har prøvd med en brikke i hvert av de svarte minnesporene, og da kommer problemene. Jeg har klart å resette BIOS til alle default-values, men problemet består. Kommer inn i BIOS, og alt står på Auto.

 

Har det noe for seg å teste om det går bedre med minnet i begge de gule sporene i stedet?

8903793[/snapback]

eva2000 får bedre resultater med minnebrikkene i de svarte sporene enn i de gule...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...