Gå til innhold

Realistisk vann i spill. Elver og fossefall

Anbefalte innlegg

Skrevet

FarCry til 360 er vel det peneste vannet jeg har sett hittil, selv om det ikke er så mindblowin at det gjør noe.

Ellers har Halo 3 ganske greit vann også, allerede i Betaen.

Men mangler fortsatt å se noe skikkelig relastisk. Ikke bare overflaten, men også at det reagerer når objekter treffer vannet, vindstyrke som skaper bølger o.l.

Tar nok en del år før det blir vi ser noe slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eg såg nokon nevnte HL2. Nei, eg synes ikkje Sourcemotoren lagar noko særleg realistisk vatn. Joda, det ser fint ut, og tønner kan flyte osv i det, men det er alt. Vatnet er ikkje noko meir dynamisk ut i frå det.

Edit:

Eg fann eit bilete av Crysis, og elva dei har laga virka ganske imponerande (dårleg bilete). Som du ser er det Real-life vs. Crysis:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
070312-3.jpg

Dei resterande bileta finn de her.

Endret av aspic
Skrevet (endret)

det dær hadde vært skøy. men det er nok utrolige resurser som kreves av grafikk prosesorene. det å kunne regne ut dynamiskt vann samtidig som masse annet som textures osv osv er nok dagens prosessorer for svake til. dette er en lang vei og gå. man må nok vente 1 år eller 2 før dette begynner så smått og vise seg i spill.

Endret av Airbeam
Skrevet
Kommentarer tas gjerne imot

9168299[/snapback]

Det så bra ut, men du har vel ikke programmert fysikken selv, men bare aktivert det så det ser ut som det er inne i et glass (til tider)? Heller poengløst å poste, men det så bra ut, likevel. :p

Skrevet (endret)

:| Lagde et glass som jeg skjulte? :p Men var likevel vanskelig da :S Ikke dett enkleste heller...

EDIT: Som sagt er det min første ;) Kom med kommentarer hvis dere vil, eller fortsett diskusjonen om watever!

Endret av Kimelimm
Skrevet

Noen som husker "The day after tomorrow"? De brukte 4 tettskrevete A4 sider av matematiske formler bare for å få vannet der til å rendre seg sånn nogen lunde realistisk.

Det er per dags dato umulig å rendre vann i et spill som faller realistisk. Det er alt for mange ting som skal falle samme at det lar seg ikke gjøre. Det blir bare for mye for en maskin å klare å takle.

De kunne derimot kanskje forsøkt å gjøre litt med vannet, og jeg ser hvor morsomt det kunne være og stemningsskapende å ha realistisk vann i f.eks et RPG. En idyllisk skog med vannet som renner. Det hadde vært noe.

La oss håpe at de prøver å få til noe nå når man begynner å få litt bedre teknologi.

Skrevet
De kunne derimot kanskje forsøkt å gjøre litt med vannet, og jeg ser hvor morsomt det kunne være og stemningsskapende å ha realistisk vann i f.eks et RPG. En idyllisk skog med vannet som renner. Det hadde vært noe.

La oss håpe at de prøver å få til noe nå når man begynner å få litt bedre teknologi.

9169262[/snapback]

Tja.. Hvorfor skal de bruke hundretusenvis mer timer og resurser på å få vannet til å virkelig renne når de kan få det til å se ut som det renner.

Er vel ikke stor nok need for realistisk vannsimulasjon i spill enda, så de gjør det på den enkle måten.

Skrevet

Når maskinvaren er rask nok til å regne ut dynamisk vann i real-time så så vil det jo være enkelt for utviklere å implementere det i spillene. Man skulle nesten tro det ble enklere enn å få det til å virke ekte. *activate water physics* fosser og elver og bølger lager seg selv...

Skrevet

Men dette er vatn som berre er til pynt. Det trådstarter er ute etter er vatn som ein kan røre, skyte, gå i osv. så oppfører vatnet seg slik det ville ha gjort i verkelegheita, dynamisk vatn.

Skrevet
Tja.. Hvorfor skal de bruke hundretusenvis mer timer og resurser på å få vannet til å virkelig renne når de kan få det til å se ut som det renner.

Er vel ikke stor nok need for realistisk vannsimulasjon i spill enda, så de gjør det på den enkle måten.

9170915[/snapback]

Rennende vann hadde vi i f.eks Build engien som Duke Nukem 3D og Blood kjørte på. Da var det tilstrekkelig å lage en brush med vann texture og legge en convoy entitet til med dra egenskaper. Det er ikke nok i dag.

For å få til rennende vann som virkelig ser bedre ut enn den løsningen, regner jeg med at den beste måten å gjøre dette på er enten ved hjelp av sprites (som f.eks HL1 brukte for å lage regn) i små skala som skytes ut av en sprite shooter med påfallende fysisk dra til spritene, eller en pixel shooter som du bruker i f.eks 3Ds Max til å lage rennende vann.

Problemet med sistnevnet er at pixlene må være såpass små at du maskinen trenger å rendre millioner av små pixler konstant hele tiden, samtidig som den må beregne fallbanen til dem slik at de falle som de skal. Dette påregnet at resten av det grafiske skal kjøres.

Det er bare alt for mye som skal til for å få dette til å se bra ut. En maskin per dags dato kan ikke kjøre dette.

Får da håpe at PhysX enheten som kjører separat fra prosessor kan brukes til å kjøre dette på en realistisk måte. Den hadde i alle fall avansert veske simulator så man får håpe at den fungerer.

Skrevet

Interessant tema. Tror nok vi får se en del spill som implementerer vannfysikk på en skikkelig måte denne generasjonen. Regn og måten regndråper treffer bakken på håper jeg vil gjøres bedre enn hva vi har sett tidligere.

En annen ting som må bli bedre er ild, røyk og eksplosjoner som det til nå er svært få spill som har håndtert tilfredstillende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...