Gå til innhold

Realistisk vann i spill. Elver og fossefall


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

m2MYFq_iNLA

 

det her er vel da realistisk vann :)

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082
Skrevet

Så bra ut det der!

Skrevet (endret)

Mener å huske at jeg var imponert over vannet til Vietcong-spillet da det kom ut. ;)

Men notildags er det ikke så imponerende lengre vel? ^^

Endret av mESA
Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Spilte litt Rollercoaster Tycoon 3: Soaked nå, ser ut som at det vannet er litt dynamisk da :)

Er det det, eller er det bare jeg som ser litt feil?

Skrevet
Så langt er jeg mest imponert over vannet i Bioshock når flyet krasjer inn i den tunnelen.

8784922[/snapback]

Bioshock bruker vel bare vanlige shadere som alle andre spill, bare av bedre kvalitet. Selv om scenen i seg selv er imponerende, så er det fremdeles bare scriptet. Ikke veldig imponerende når det gjelder vannteknologi. Hydrophobia er langt mer imponerende pga. vannet oppfører seg som vann. Selvsagt gjenstår det å se hvordan dette fungerer, og hvor bra vannet blir sammenlignet med dagens shader-vann.

8785246[/snapback]

Lair har vel dynamisk vann..

8787686[/snapback]

Ikke etter det jeg kan se. Bare vanlig pixel shader. Hva gjør vannet i Lair dynamisk?

8788418[/snapback]

Feil.

 

Bioshock har rimelig dynamisk vann som skal kunne tilpasse seg mange situasjoner. Ikke like avansert som CGIfilmene som ble linket tidligere, men en god kombinasjon av enkel vannfysikk(altså svært avansert i spillforstand) og lur bruk av shadere, tekstureffekter, og partikler. De har hyret inn en egen programmerer til å ta seg av vannfysikken, og en egen art-designer til å ta vanneffektene. Altså langt mer enn de fleste vanlige spill. Selvfølgelig brukes nok scripting også, men det er ikke til å komme unna på dette tidspunktet.

 

Lair har simulerte 3Dbølger, altså beveger sjøen seg i 3D basert på landmassene og objektene i sjøen, og shaderne legges oppå det igjen. Hvis noe kræsjer i sjøen så vil dette lage dynamiske 3Dringer i vannet. Mest sannsynlig ikke like avansert som Bioshock, som tross alt handler om vann, men likevel ett godt hakk over de fleste spill.

 

Begge disse er eksempler på langt mer dynamisk vann enn man er vant med. Utover i denne generasjonen kommer man nok til å se mye mer av dette, inkludert mer dynamiske og simulerte elver og dammer slikt, selvom det selvfølgelig kommer til å være relativt primitivt i forhold til "ekte" vannsimulering.

Skrevet

Kom til å tenke over at jeg satt og spilte GTA Vice City Stories en dag her og falt ut i sjøen. Da la jeg merke til at RockStar hadde animert sjøen som et 3d-objekt. "Lurt", tenkte jeg! Dette er jo egentlig en ganske smart måte å gjøre det på. Legg på masse shaders oppå der igjen så vil det nok se ganske bra ut.

 

Men "ekte" vannsimulering er nødt til å koste ekstremt mye maskinvare med tanke på regnekraft, ettersom ingen har en klar definisjon på hvordan det oppfører seg. Men det blir nok skal dere se! Utviklingen av slike ting har gått ekstremt fort siden vi kom over år 2000 og enda fortere skal det nok gå! Så jeg ser ikke bort fra at dette vil være en realitet innen 2015, kanskje før også. Med tanke på at det som kommer ut av spill og teknologi akkurat nå ble utviklet for en del år siden. Så innen 2015, har det nok kommet en god del heavy shit! :)

Skrevet

De har fått det til fra Alias|Wavefront med sitt program Maya. Der har de inkludert ett eget vannsystem som gir deg riktignok 100% ekte fysikk med vann. Mange nyere filmer som har tatt ibruk dette i filmer, men blir vel en stund til vi ser det i spill.

Skrevet
Kan det stemme at det er dynamisk vann i Kameo for xbox360?

9139073[/snapback]

Tror det er bare animert. Det har liksom ikke fysiske verdier, altså du kan ikke flytte på vannet, på en måte. :hmm:

Skrevet

Hehe, skjønner at jeg var på bærtur. Jeg hadde sett den tidligere posten om at lait hadde den effekten at hvis du kastet f.eks en fiende i vannet så ville det oppstå ringer rundt fienden.. En simpel versjon av the real thing. Det var da jeg kom på kameo. Når hun svømmer eller hopper i vannet blir det ringer rundt henne.

 

Er jeg fortsatt på bærtur?

Skrevet
Er jeg fortsatt på bærtur?

9139713[/snapback]

Tror det. :hmm: Det er bare en animasjon, liksom. Til og med gamle spill hadde dette. Det er sikkert ikke en ren animasjon i tradisjonell form, men kontrollert bevegelse av vertexene ihvertfall da, altså "pre-defined". :p

Skrevet

Det er en viss "woaw-effekt" hver gang jeg tester Morrowind, at et så gammelt spill hadde så flotte vanneffekter... Men er det HL2 som har best visuelt/dynamisk vann eller?

Skrevet

Vannoverflatet i svømmebassenget i Flatout ultimate carnage er det mest realistiske eg har sett. Du finner det i stunt mode, og når du lander og mannen synker til bunne kan du sitte å se på ham mens han synker.

Ser så og si ekte ut :)

Skrevet
Zora's River i Zelda Twilight Princess er ikke så verst.

Zora's River

9140304[/snapback]

Syntes det så litt for "luftig" ut jeg da men. :p

9140798[/snapback]

 

det så jo ikke bra ut i det heletatt.. joda, de har rett "farge" på vannet... men that's it.. kunne likegjerne vært tyntflytende glidekrem båten lå i.... :innocent:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...