Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

Typisk at Norge spiller en kjempekamp mot Skottland ja, og man skal snakke om hvor nærme man kom.... Eller som Ståle sa, hadde kampen mot Skottland blitt stoppet etter 88 minutter så hadde det sett langt bedre ut. Spørsmålet er om Ståle er riktig mann til å lede landslaget, kan ikke se noen voldsom progresjon. Kanskje han funker best som klubbmanager hvor han henter spillere som passer hans måte å spille på. Landslagssjef er en annen rolle hvor man skal få mest mulig ut av spillermaterialet som er tilgjengelig og man har begrenset tid med troppen. Min første tanke er Tom Nordli 😂 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har Rekdal sittet i VG-studio snart et menneskeliv( hans egne ord) og håpet på et sluttspill, og da ment veldig mye om hva som burde vært gjort, endret osv. Spesielt nå i det siste. Kunne vært fristende å gi han sjansen til å vise at han har rett resept.
Har noen ganger tenkt det, at Rekdal muligens kunne fungert bedre som landslags-trener enn som klubbtrener.
Men tviler på det. Er neppe dyktig nok. Den eneste jeg tror kunne gjort landslaget litt bedre av Norske trenere, er Solskjær. Men selv det er ganske usikkert. Som nevnt tidligere, tror jeg helst vi må engasjere en utenlandsk trener av ypperste format. 
Der finnes ingen ny "Drillo" i Norge nå.
Mener ikke nøvendigvis med Drillos fotballfilosofi, men som har den type magi og formidlingsevne som Drillo hadde på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Grunnsteinene til et godt fotballag blir først og fremt bygd i de bakre rekker.

Keepere og forsvarsspillere som gjør tabber har vært en gjenganger i over 20 år.

Hareide fikk kritikk og fyken for ikke å gjøre det bedre, men fikk det til i Danmark umiddelbart. Er dette tilfeldig? Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (2 minutter siden):

Kanskje vi må innse at vi holder rett og slett ikke nivået med landslaget. Ja vi har to supergode spillere i Haaland og Ødegaard, men ''thats it''. Tror vi har en større sjans å nå VM med gampefotballen til Drillo. Vi mestrer i det minste det. 

Igjen, Skottland har ikke en bedre tropp enn Norge og kom seg til EM. Det så vi i kampen på Ullevål hvor skottene knapt var over midtstreken de første sytti minuttene. 

Troppen er god nok, men marginene var ikke på vår side.

Lenke til kommentar
hocanee skrev (19 minutter siden):

Dette har vi sagt i over 20 år

Hvor mange av de skotske spillerne som spilte mot Spania kommer inn i den norske førsteelleveren?

Den eneste som er bankers er Robertson på venstrebacken. McTominay og McGinn er aktuelle på midten, litt avhengig av hvordan man spiller. Ellers er de norske spillerne like gode eller bedre på alle posisjoner.

Så det at troppen ikke er god nok, kjøper jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Problemene til Norges landslag stikker langt dypere enn treneren. Haaland - ufattelig god til å score, men makan til lat spiller og elendig kroppsspråk når det ikke går veien eller butter imot. Samme som med Carew i sin tid. Late spillere med fet lønningspose, som knapt vet hva karakter er for noe. "blø for drakta" er det få norske spillere som gjør. Om vi skrur tiden tilbake til Drillos landslag på 90-tallet - se på hva materialet vi hadde. Dem blødde og kriget for hver en ball. Vi har én (Ødegård) og muligens Berg (om han har dagen), resten er en gjeng surrehuer som bare fungerer i medgang, og til og med da så kommer den typiske arrogansen inn (de siste 10min om vi leder), som alltid knekker oss. Klippekort har jo vært en evig diskusjon på landslaget. Ingen, siden Drillo, tørr å sette "stjerner" ut av laget. Å spille for landslaget skal være prestasjonsbasert, ikke status i fotballverden. Noen som husker igjen Dan Eggen og "Panzer" Hagen? Totalt ukjente spillere som kriget seg inn på landslaget, og dem var omtrent totalt ukjente med tanke på status. Vi trenger trenere som tørr å benke spillere, og skape en krigersk still. Reka aka Rekdal? Mulig. Vemmelig fyr, men kanskje akkurat det vi trenger? Nusa og Ødegård er de eneste som bør være bankers på Norge, etter min mening. Dem tørr, dem går foran, dem kriger.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Denne myten må dø. 

 

Hva har det med prestasjonen på landslaget å gjøre? Så du kampen i går? Ikke kom her å si at Haaland var god i presset! 

Guardiola pisker alle til å presse intenst, ellers ryker du rett ut av laget. Ta av Haaland-brillene, og ta på landslag/fotball-brillene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (2 minutter siden):

Hva har det med prestasjonen på landslaget å gjøre? Så du kampen i går? Ikke kom her å si at Haaland var god i presset! 

Guardiola pisker alle til å presse intenst, ellers ryker du rett ut av laget. Ta av Haaland-brillene, og ta på landslag/fotball-brillene heller.

Selvsagt presser ikke Haaland like mye på landslaget som for City. Men det er ikke pga. latskap, som var din påstand, men pga. spesifikke instrukser fra Solbakken. 

Norge kan ikke presse Spania høyt gjennom en hel kamp, spanjolene er rett og slett for gode med ball, og dermed er det ikke noe poeng for Haaland å presse alene på topp som en ensom okse. Da løper han seg bare tom og har ikke noe å gi på overgangene. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Selvsagt presser ikke Haaland like mye på landslaget som for City. Men det er ikke pga. latskap, som var din påstand, men pga. spesifikke instrukser fra Solbakken. 

Norge kan ikke presse Spania høyt gjennom en hel kamp, spanjolene er rett og slett for gode med ball, og dermed er det ikke noe poeng for Haaland å presse alene på topp som en ensom okse. Da løper han seg bare tom og har ikke noe å gi på overgangene. 

 

Hvilke instrukser Haaland får av Solbakken, vet både du og jeg lite om i grunnen. Men det jeg så i går, med måten han hang og slang, og var den eneste som "ruslet" rundt når Spania hadde ballen i oppbyggingsfasen, var vemmelig å se på. Kommentatorene nevnte også det samme. 

 

Det er jeg enig i, men en ensom spiss bør presse mer enn det Haaland gjorde i går. I går, var Haaland lat (i presset). Om vi så samme kamp i går, så så du kanskje at når alle var med å presset til tider, så vant vi fort ballen. Vi bør presse mer kollektivt enn det vi gjør under Solbakken, samme hvilke nasjoner vi møter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (12 minutter siden):

Hvilke instrukser Haaland får av Solbakken, vet både du og jeg lite om i grunnen. Men det jeg så i går, med måten han hang og slang, og var den eneste som "ruslet" rundt når Spania hadde ballen i oppbyggingsfasen, var vemmelig å se på. Kommentatorene nevnte også det samme. 

 

Det er jeg enig i, men en ensom spiss bør presse mer enn det Haaland gjorde i går. I går, var Haaland lat (i presset). Om vi så samme kamp i går, så så du kanskje at når alle var med å presset til tider, så vant vi fort ballen. Vi bør presse mer kollektivt enn det vi gjør under Solbakken, samme hvilke nasjoner vi møter.

Vet du hva Messi sa til en av de unge på Inter Miami som ba han om råd for å bli en bedre fotballspiller? mer. Da konserverer man energi og får med seg mye mer av spillet. 

Så ja, Haaland rusler ofte, som mange spisser gjør. Men det er ikke fordi han er lat (man blir ikke en av verdens beste spisser av å være lat), men fordi de ballsikre spanjolene enkelt kan spille rundt Haaland og da har han kastet bort energi på ingenting.

Man kan gjerne argumentere for at Norge som lag bør presse høyere, men husk at dette er veldig vanskelig å få til og krever visse spillertyper Norge ikke har mange av.

Norge tapte i går fordi man ikke klarte å slå mer enn fire-fem pasninger uten å miste ballen til aggressive spanjoler. Jeg talte minst fire overganger som ble sabotert av altfor lav pasningskvalitet og da blir det vanskelig å score. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Vet du hva Messi sa til en av de unge på Inter Miami som ba han om råd for å bli en bedre fotballspiller? mer. Da konserverer man energi og får med seg mye mer av spillet. 

Så ja, Haaland rusler ofte, som mange spisser gjør. Men det er ikke fordi han er lat (man blir ikke en av verdens beste spisser av å være lat), men fordi de ballsikre spanjolene enkelt kan spille rundt Haaland og da har han kastet bort energi på ingenting.

Man kan gjerne argumentere for at Norge som lag bør presse høyere, men husk at dette er veldig vanskelig å få til og krever visse spillertyper Norge ikke har mange av.

Norge tapte i går fordi man ikke klarte å slå mer enn fire-fem pasninger uten å miste ballen til aggressive spanjoler. Jeg talte minst fire overganger som ble sabotert av altfor lav pasningskvalitet og da blir det vanskelig å score. 

Nei, jeg kjenner ikke Messi, eller kjenner noen som kjenner Messi, så det vet jeg ikke. Lurer på hva Claude Makélélé hadde sagt til Messi ang den påstanden der. Uansett.

 

Ang Haaland, så har jeg sagt min mening. Jeg mener han er lat i presset, for Norge. Vi blir ikke enig uansett. Respekterer ditt synspunkt.

 

Jeg mener ikke Norge bør presse høyere, men å presse hardere og mer kollektivt. Helt enig i at vi mangler spillere til å presse høyere.

 

Enig igjen. Men hovedpoenget mitt - skrev jeg i mitt første innlegg her. Så jeg lar det være med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (1 time siden):

Om vi skrur tiden tilbake til Drillos landslag på 90-tallet - se på hva materialet vi hadde. Dem blødde og kriget for hver en ball. Vi har én (Ødegård) og muligens Berg (om han har dagen), resten er en gjeng surrehuer som bare fungerer i medgang, og til og med da så kommer den typiske arrogansen inn (de siste 10min om vi leder), som alltid knekker oss. Klippekort har jo vært en evig diskusjon på landslaget. Ingen, siden Drillo, tørr å sette "stjerner" ut av laget. Å spille for landslaget skal være prestasjonsbasert, ikke status i fotballverden. Noen som husker igjen Dan Eggen og "Panzer" Hagen? Totalt ukjente spillere som kriget seg inn på landslaget, og dem var omtrent totalt ukjente med tanke på status. Vi trenger trenere som tørr å benke spillere, og skape en krigersk still. Reka aka Rekdal? Mulig. Vemmelig fyr, men kanskje akkurat det vi trenger? Nusa og Ødegård er de eneste som bør være bankers på Norge, etter min mening. Dem tørr, dem går foran, dem kriger.

 Der er noe sant i det. Men fotballen har vel utviklet seg en hel del siden 90-tallet. De utenlandske laga var ikke så gode/spilte ikke i så høyt tempo som nå, da gikk det an å få resultater med Drillo-fotball. Men vi så hvordan drillo fikk økende problemer med å videreføre dette i sin andre periode, og innrømmet også at de var nødt til å spille på en annen måte hvis de kunne komme videre. Det skjedde i samråd med spillergruppa.

Der er flere forhold her. Spania fikk ny trener rett før første møte med Norge i denne kvaliken, og har blitt bedre og bedre siden da. Det kan virke rett observert, at de gjorde sin beste kamp sålangt med den nye treneren i går.
Et godt Spansk lag har de fleste problemer med. Og det er riktig nok at det ikke var der vi tapte kvaliken. Det var glippene
mot Georgia (borte) og Skottland. I de kampene skulle det vært 4 poeng mer vi kunne hatt i dag. 
Bortsett fra at det raknet på slutten i de kampene, gjorde vi det nokså greit. Så det er en kjennsgjerning at den defensive lagdelen har vært, og fremdeles er en betydelig svakhet. Det har helt sikkert temmelig mye å si for dette her.

 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Så din påstand er altså at Haaland bevisst ignorerer sjefen sine instrukser fordi han ikke gidder? 

NEI! Min mening og påstand - er to helt forskjellige ting. Slutt å kveruler! 

Se hva jeg skrev. Kan gjenta det her: "men makan til lat spiller og elendig kroppsspråk når det ikke går veien eller butter imot." Der har du både min mening og påstand. Diskuter eller kveruler til krampen tar deg. Men Dét er dét jeg mener, og det jeg så i kampen i går. Ferdig diskutert fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (4 minutter siden):

NEI! Min mening og påstand - er to helt forskjellige ting. Slutt å kveruler! 

Se hva jeg skrev. Kan gjenta det her: "men makan til lat spiller og elendig kroppsspråk når det ikke går veien eller butter imot." Der har du både min mening og påstand. Diskuter eller kveruler til krampen tar deg. Men Dét er dét jeg mener, og det jeg så i kampen i går. Ferdig diskutert fra min side.

Jeg kverulerer ikke, jeg spør deg om hva du mener. Noe som er helt vanlig på et diskusjonsforum. Ingen grunn til å bli sur. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...