Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Fra eg var liten så ble eg gjevnelig voldsmisbrukt i hjemmet, låg i 3 månder på sykehus i en alder av 3 år fordi en full far banket meg og min mor bevistløse.

Volden fortsatt i flerfoldige år uten at det fekk noen konsekvenser.

Ble mobbet på skolen, hadde store taleproblemer pågrunn av feilaktig øre opperasjon som tok flere år og få rettet på.

Alkoholisert far, deprimert mor.

 

Joda,hatt det fint eg :) men i motsetning til andre så springer eg ikkje og griner og putter i sprøyte i handa bare ting butter meg litt i mot.

Det er synd å høre,

men du må fortsatt forstå at ikke alle klarer å takle ting som barn slik du gjorde.

Samt oppsøker få av barna "rusflukten", men de får den introdusert som noe som vil gjøre ting bra igjen. Ikke forvent at alle skal være så sterke som du var.

 

+ jeg sier ikke at alle som hadde det vondt blir heroinister, jeg sier at mange av de som er det hadde det vondt.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra eg var liten så ble eg gjevnelig voldsmisbrukt i hjemmet, låg i 3 månder på sykehus i en alder av 3 år fordi en full far banket meg og min mor bevistløse.

Volden fortsatt i flerfoldige år uten at det fekk noen konsekvenser.

Ble mobbet på skolen, hadde store taleproblemer pågrunn av feilaktig øre opperasjon som tok flere år og få rettet på.

Alkoholisert far, deprimert mor.

 

Joda,hatt det fint eg :) men i motsetning til andre så springer eg ikkje og griner og putter i sprøyte i handa bare ting butter meg litt i mot.

Det er synd å høre,

men du må fortsatt forstå at ikke alle klarer å takle ting som barn slik du gjorde.

Samt oppsøker få av barna "rusflukten", men de får den introdusert som noe som vil gjøre ting bra igjen. Ikke forvent at alle skal være så sterke som du var.

 

Viss det er av interrese så fortsatte volden frem til eg var 14 og han fekk hjerneblødning og ble bevegelsehemmet for resten av livet.

 

Poenget er at vi kan ikkje legalisere rusmiddel, når en ser kan det kan gjøre med mennesker.

Du har livet en gang, så får du gjøre det beste utav det, eg mener såklart at ønsker folk virkelig å dope seg så skal dem få lov til det.

Men er vell ingen som vil leve den skjebnen, du har alltid andre valg.

 

Tror ikkje Cannabis vil passe inn i Norge.

Hadde en oppvegningstråd om kordan eg vegde det opp tildigare, mitt syns på det skal nok en del til for at eg forandrer på, siden eg jobber i USA blir nok verken bruk eller lignendene noengang aktuelt, for her er straffene strenge.

 

Det handler ikkje om å være sterk, det handler om og være realistisk.

Lenke til kommentar

Viss det er av interrese så fortsatte volden frem til eg var 14 og han fekk hjerneblødning og ble bevegelsehemmet for resten av livet.

 

Poenget er at vi kan ikkje legalisere rusmiddel, når en ser kan det kan gjøre med mennesker.

Du har livet en gang, så får du gjøre det beste utav det, eg mener såklart at ønsker folk virkelig å dope seg så skal dem få lov til det.

Men er vell ingen som vil leve den skjebnen, du har alltid andre valg.

 

Tror ikkje Cannabis vil passe inn i Norge.

Hadde en oppvegningstråd om kordan eg vegde det opp tildigare, mitt syns på det skal nok en del til for at eg forandrer på, siden eg jobber i USA blir nok verken bruk eller lignendene noengang aktuelt, for her er straffene strenge.

 

Karma.

 

Du må skille mellom rusmidler, alkohol gjør skummelt mange slik som du nevner.

Dessuten er det at det går galt med noen få ikke et argument for at flertallet ikke skal få lov.

Dersom du virkelig mente at de skal få lov til det hadde du vel vært fort en legalisering?

 

Å ruse seg er ingen skjebne, men en del av en aktiv livsstil. Jeg er sikker på at du enten røyker, drikker alkohol, drikker te, kaffe eller lignende.

 

Forskjellen mellom deg og andre rusmisbrukere/rusbrukere er at de andre har forstått at det eksisterer en 300+ rusmidler der ute som du bare ser på som "Narko"

 

At det ikke ville passe inn forstår jeg ikke som et argument. Uansett er det her og det vil ikke forsvinne.

 

Du skal se du ikke blir redd for straffen snart nok, for de blir mildere og mildere i USA og fler og fler foreslår dekriminalisering.

 

+ Forøvrig se gjerne videoen jeg postet en side tilbake.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Såg den.

 

Eg drar aldri linjer i mellom rusmiddel og enklet individer sin skjebne.

 

Men poenget med det å legalisere et rusmiddel er at det sender ut "vibber" om at det å bryte loven kan skape et aksept.

 

Rusmiddel blir mindre og mindre farlig, mener alikavell ikkje ufarlig.

 

Det finnes mange typer Cannabis, tro meg.. kjenner folk som har drevet både produksjon, import, salg og selvbruk.

 

Det var en tråd i helse delen, som blei merga i lag med den her, anbefaler at du går og leser det eg skreiv.

 

Men kan ta det opp igjen i grove trekk.

 

Etter at en del av mine venner valgte og drive med narkotika foranndet å drive med ærlig arbeid så hadde dei faktisk et grunnlag som kunne fått ken som helst til og begynne og lure.

 

Han sa at så lenge farane med og importereog distrubere narkotika( Cannabis, billig kokain og små mengder med dårlig heroin) også litt party dop, men såvidt eg forsto det så kjøpte dem det i pulver og lagde piller utav det, husker ikkje heilt.

 

Men vi hadde mange samtaler der vi pratet om kordan folk oppsøkte miljøet blant langerene og at langerene gjerne blandet inn sterke stoffer for og skape en "annen rus" som gjor at dei kom tilbake for å dette.

 

Kva dei blanda, kordendei gjor det og farane med det veit eg ikkje, ville ikkje vite.

 

Men i vertfall så sa han at farane med å drive det her illegalt var så små at uansett.

 

Han ønsker legalisering fordi då kan dei rekrutere folk til tyngre stoffer, ved hjelp av blanding.

 

Er jo selvfølgelig i mot det dei gjør, siden eg er i mot narkotiskestoffer generelt.

 

Men som han sier selv "om ikke jeg gjør det, så gjør bare noen andre det værre"

 

Viss vi skal samle trådene mine så ville det nok gått mye opp og opp igjen, men der noen opner for noe loveligt, vil noen gjøre noe illegalt med det.

Lenke til kommentar

1:

Men poenget med det å legalisere et rusmiddel er at det sender ut "vibber" om at det å bryte loven kan skape et aksept.

 

Rusmiddel blir mindre og mindre farlig, mener alikavell ikkje ufarlig.

 

2:

Det finnes mange typer Cannabis, tro meg.. kjenner folk som har drevet både produksjon, import, salg og selvbruk.

 

 

3:

Etter at en del av mine venner valgte og drive med narkotika foranndet å drive med ærlig arbeid så hadde dei faktisk et grunnlag som kunne fått ken som helst til og begynne og lure.

 

4:

Han sa at så lenge farane med og importereog distrubere narkotika( Cannabis, billig kokain og små mengder med dårlig heroin) også litt party dop, men såvidt eg forsto det så kjøpte dem det i pulver og lagde piller utav det, husker ikkje heilt.

 

Men vi hadde mange samtaler der vi pratet om kordan folk oppsøkte miljøet blant langerene og at langerene gjerne blandet inn sterke stoffer for og skape en "annen rus" som gjor at dei kom tilbake for å dette.

 

Kva dei blanda, kordendei gjor det og farane med det veit eg ikkje, ville ikkje vite.

 

Men i vertfall så sa han at farane med å drive det her illegalt var så små at uansett.

 

5:

Han ønsker legalisering fordi då kan dei rekrutere folk til tyngre stoffer, ved hjelp av blanding.

 

Er jo selvfølgelig i mot det dei gjør, siden eg er i mot narkotiskestoffer generelt.

 

Men som han sier selv "om ikke jeg gjør det, så gjør bare noen andre det værre"

 

Viss vi skal samle trådene mine så ville det nok gått mye opp og opp igjen, men der noen opner for noe loveligt, vil noen gjøre noe illegalt med det.

 

1: Det er kun et problem fordi folk har blitt løyet til. Planten burde aldri vært ulovliggjort og tør de som holder det ulovlig innrømme det så er det ikke noe problem med "vibber".

 

2: Cannabis er cannabis ruderalis, sativa og indica. Rusen avhenger av slektskapet til hybrider mellom disse eller om de er ren-arter.

 

3: skjønner ærlig talt ikke hva du sier der. :\

 

4: Rusen er jo da åpenbart ikke problemet, men personene selv.

 

5: Greia er at nå er det ulovlig og ingen har kontroll over slikt.

Blir det lovlig kan f.eks staten ta kontroll over hva som blir solgt, gjøre det bedre og

informere folk om hva som faktisk en bør holde seg unna.

 

Det store poenget med legaliseringen er at når folk kjøper cannabis på f.eks et form for cannabismonopol så vil ikke slike som vennen din være der og tilby dem sterkere ting.

Lenke til kommentar
Viss vi skal samle trådene mine så ville det nok gått mye opp og opp igjen, men der noen opner for noe loveligt, vil noen gjøre noe illegalt med det.

Det gjøres jo uansett. Men så lenge det kun er mulig å få tak i ulovlig, så kan ikke jeg eller andre skaffe det fra 'kontrollerte' plasser og dermed har vi ingen mulighet for å sikre oss fra at noe er iblandet. Hadde det vært lovlig (som polet og alkohol) så hadde man unngått mye av denne ukontrollerte virksomheten og man har vært mye sikrere på at man har fått hva man skal ha.

Lenke til kommentar

Det store problemet med leagliseringen er at det er akkurat det dem kommer til å gjøre, men då må dem gjøre det mer vanedannande, om vi har en slags "coffee shop" opplegg så kommer dem nok til å pisse seg inn der for og selge litt av sitt eget under bordet.

 

Det er ikkje heilt som på film, men filmskapere får jo ideane sine i frå en plass også.

Lenke til kommentar
Viss vi skal samle trådene mine så ville det nok gått mye opp og opp igjen, men der noen opner for noe loveligt, vil noen gjøre noe illegalt med det.

Det gjøres jo uansett. Men så lenge det kun er mulig å få tak i ulovlig, så kan ikke jeg eller andre skaffe det fra 'kontrollerte' plasser og dermed har vi ingen mulighet for å sikre oss fra at noe er iblandet. Hadde det vært lovlig (som polet og alkohol) så hadde man unngått mye av denne ukontrollerte virksomheten og man har vært mye sikrere på at man har fått hva man skal ha.

 

Nja, smuglersprit har vi jo fortsatt, selv omdetfekkseg en litensmekk med all metanolen.

Men alså desverre så kommer den statlige produksjonen til å ha restriksjoner. No skal ikkje eg legge meg ut i akkurat den delen der, siden eg ikkje veit det grunnleggande i funksjonane rundt verken produksjon eller blanding av stoffer.

 

Men alså, eg er ikkje bekymret for dei som tar dissa stoffene, siden det aldri blir aktuelt for meg så kommer eg nok neppe til å bry meg heller, men det er jo et diskusjonsforum.

 

Men det er slemme gutter der ute som ikkje har lyst at andre skal ta pengane deira.

Lenke til kommentar

Cannabissen som selges blir mer potent, da dyrkere har blitt flinkere til å gro planter. Dette er ikke det samme som at det blir farligere.

Har sett bevis for det jo, i form av psykotiske episoder som en følger av økt THC-nivå på bekostning av de andre psykoaktive stoffene som balanserer THC-rusen. Dog dette går til fordel for en legalisering.

Lenke til kommentar

Men poenget med det å legalisere et rusmiddel er at det sender ut "vibber" om at det å bryte loven kan skape et aksept.

Blir det ikke bakvendt å si at cannabisbruk/legalisering er et problem fordi det bryter med dagens lovverk? Satt på spissen kan man jo da komme med et motargument om at det problemet enkelt løses ved å fjerne/endre lovparagrafen. Ingen paragraf, intet lovbrudd, intet problem ;) Og ellers er jo historien full av eksempler på at ting vi i dag betegner som helt normalt tidligere har vært forbudt, eksempelvis homofili. Ikke at jeg skal dra den sammenlikningen noe lengre her, men poenget er at lovparagrafer ikke er skrevet i stein.

 

Vi må stille oss spørsmålet om hvorvidt vi er best tjent med dagens forbud, eller om det finnes en bedre måte å føre narkotikapolitikk på. Her er min holdning at dagens forbud skaper flere problemer enn det løser. Jeg tror ikke en legalisering ville løse alle problemer, så naiv er jeg ikke. Men jeg tror at totalbelastningen for samfunnet ville blitt mindre.

 

@Vizla: Det var snakk om det der i forbindelse med et innslag på NRK Nyheter (i går tror jeg) om syntetisk cannabis. De intervjuet ei fra Helsedirektoratet, som vektla at noe av grunnen til at syntetisk cannabis er så farlig nettopp er mangelen på kompleksiteten av virkestoffer man ser i organisk cannabis.

 

BTW: NRK3 viser en dokumentar om cannabis, "Dopeffekten", i morgen kl. 22.10.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, utgangspunktet er vell heller kor vidt legaliseringen vil skape større skader en fordeler, og for "folk flest" så ser eg absolutt ingen fordeler.

 

Fordeler:

* Uskyldige slipper straff

* Økonomisk gevinst (i form av skatter og avgifter)

* Kvalitet (cannabis vil bli kontrollert for urenheter)

* Svekker det svarte markedet

* Vi får våre individuelle friheter som mennesker

 

Ulemper:

* Mulighet for økt kjøring i narko-rus

* Folk vil fortsatt kaste bort livet sitt til rus

* Det svarte markedet trenger en ny inntektskilde

 

 

Kom gjerne med en bedre liste dersom du har noe å tilføye. Nå skal det sies at jeg er positiv til legalisering da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, utgangspunktet er vell heller kor vidt legaliseringen vil skape større skader en fordeler, og for "folk flest" så ser eg absolutt ingen fordeler.

 

Fordeler:

* Uskyldige slipper straff

* Økonomisk gevinst (i form av skatter og avgifter)

* Kvalitet (cannabis vil bli kontrollert for urenheter)

* Svekker det svarte markedet

* Vi får våre individuelle friheter som mennesker

 

Ulemper:

* Mulighet for økt kjøring i narko-rus

* Folk vil fortsatt kaste bort livet sitt til rus

* Det svarte markedet trenger en ny inntektskilde

 

 

Kom gjerne med en bedre liste dersom du har noe å tilføye. Nå skal det sies at jeg er positiv til legalisering da.

 

Den første fordelen din faller bort, siden det perdagsdato strider i mot norsklov,så dem er ikke uskyldige.

 

Ulemper:

- Familiesplid

- Det svarte markede vil gå nye veier, alså det kan ende i en forverring.

- Økonomisk gevinst? neppe.

- Individuell frihet får du virkelig ikkje av og røyke cannabis.

Lenke til kommentar

Men sånn eg forstå deres syn på "frihet" så skal ikkje politiet legge seg opp i kva enkelt personen styrer på med?

 

Alså dere ønsker og kunne bruke rusmiddel, siden dere legger det på den måten der så ville det indirekte henvise til alle rusmiddel.

 

Viss vi skal legalisere noke sånt, så mener eg at vi også skal bli medlem i EU i tilegg til at vi privatiserer alt som har med helserelaterte instistusjoner og gjøre,skaper forsikringer, der forsikrsingselskapene selvklart kommer til og gjøre det dyrt for dei narkomane.

 

I tilegg så bor vi i Norge, kva trur du at det kommer til å koste for en join?

 

For min del, siden eg neste år, og dei neste årene fram over kommer til å betale bare trygdeavgiften så er det vell kanskje rart at eg bryr meg, men skjønner godt at det plager folk.

Lenke til kommentar

Jeg skrev "ved en legalisering". Som tidligere nevnt har homofili vært forbudt. Samt at det i Nazi tyskland var noen interessante lover. Å støtte oppunder disse uten grunn, er naivt.

 

Jeg ser du nevner ulemper, og jeg kan avkrefte alle.

 

- Det svarte markede vil gå nye veier, alså det kan ende i en forverring.

Her er jeg enig, dette er derimot basert på en teori. Mafiaen ble ikke verre i USA etter at prohibition ble fjernet.

 

- Økonomisk gevinst? neppe.

 

I fjor ble 13 ton hasj og marihuana beslaglagt på grensen. Til en gjennomsnittspris på 100kr/g, tilsvarer dette en omsetning på 1,300,000,000. Dersom politet har rett, når de sier at bare 10-30% blir tatt, kan vi regne ut fra 30%. I såfall har Cannabis og hasj-industrien i Norge en omsetning på kr 86 658 000 000. Selv med en én prosent avgift, ville vi nærmet oss en milliard kroner. At hasj blir regulert på samme måte som tobakk og alkohol er en selvfølge.

 

- Individuell frihet får du virkelig ikkje av og røyke cannabis.

Nei, men du bruker din individuelle frihet til å røyke cannabis. Da du er et individ, og du har rett til å gjøre med deg selv hva du vil.

 

 

Har du ingen seriøse forslag, som bygger på fakta?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, utgangspunktet er vell heller kor vidt legaliseringen vil skape større skader en fordeler, og for "folk flest" så ser eg absolutt ingen fordeler.

Vel, jeg er ikke enig. Jeg mener det for "folk flest" er fordelaktig med en legalisering fordi det på et samfunnsmessig plan vil medføre mindre belastninger i form av ressursbruk enn dagens forbud. En legalisering vil kunne føre til betydelige inntekter for staten på linje med det dagens alkohol- og tobakkutsalg gir, og politiet vil trolig bruke færre ressurser på å straffeforfølge brukere og smålangere. Jeg mener vi også vil få en mindre rekruttering til de tyngre rusmidlene hvis cannabis gjøres tilgjengelig på det legale markedet, siden faren for kontakt med de tunge rusmidlene da minskes.

Lenke til kommentar

Jeg skrev "ved en legalisering". Som tidligere nevnt har homofili vært forbudt. Samt at det i Nazi tyskland var noen interessante lover. Å støtte oppunder disse uten grunn, er naivt.

 

Jeg ser du nevner ulemper, og jeg kan avkrefte alle.

 

- Det svarte markede vil gå nye veier, alså det kan ende i en forverring.

Her er jeg enig, dette er derimot basert på en teori. Mafiaen ble ikke verre i USA etter at prohibition ble fjernet.

 

- Økonomisk gevinst? neppe.

 

I fjor ble 13 ton hasj og marihuana beslaglagt på grensen. Til en gjennomsnittspris på 100kr/g, tilsvarer dette en omsetning på 1,300,000,000. Dersom politet har rett, når de sier at bare 10-30% blir tatt, kan vi regne ut fra 30%. I såfall har Cannabis og hasj-industrien i Norge en omsetning på kr 86 658 000 000. Selv med en én prosent avgift, ville vi nærmet oss en milliard kroner. At hasj blir regulert på samme måte som tobakk og alkohol er en selvfølge.

 

- Individuell frihet får du virkelig ikkje av og røyke cannabis.

Nei, men du bruker din individuelle frihet til å røyke cannabis. Da du er et individ, og du har rett til å gjøre med deg selv hva du vil.

 

 

Har du ingen seriøse forslag, som bygger på fakta?

 

 

I et illegalt marked så vil det illegale alltid være et alternativ, det er ikkje automatisk sånn at når vi legaliserer cannabis så kommer folk på gata til å stoppe og selge det, dem kommer til å selge det billigere.

Importen av hardere stoffer kommer til å øke, produksjonen av til dømes Ecstacy som er et dødelig stoff kommer til og ekslpodere.

 

Dem som importerer cannabis i dag importerer det å selger det som det stoffet dere kjøper.

Om det blir legalt så må dem kunne "utkonkurere" det stoffet som blir solgt i den eventulle coffeeshop modulen vi ville ha skapt.

 

Det her kan vi vell alle se ikkje fører noen bra vei.

I Nederland får du jo også kjøpt "herpa" pot.

 

Norge florera med Metaamfetamin og heroin, mest sansynlig mer en noen annen plas i Europa, når det kommer til anntal missbrukere per innbygger i landet, da spesielt i Oslo.

 

Leste en kronikk engang om at mange av samfunstoppane våre i dag har bygd opp sitt imperie på kvitvasking av dop penger, blant annent Kristian Siem og en del andre sleipinger ble nevnt i den samanhengen, med ganske konkrete retningsvisere.

 

Det eg frykter med det illegale markede er at det kommer til å skape vanedanande stoffer som dem selger som skal tilsvare den "legale" cannabisen, så da er vi omtrent kor langt? 30 år tilbakei tid ca.

Lenke til kommentar

Det eg frykter med det illegale markede er at det kommer til å skape vanedanande stoffer som dem selger som skal tilsvare den "legale" cannabisen, så da er vi omtrent kor langt? 30 år tilbakei tid ca.

 

Det skjer akkurat nå, syntetiske cannabinoider som er stort farligere enn naturlige cannabinoider flyter over på det lovlige og ulovlige markedet.

Lenke til kommentar

Det eg frykter med det illegale markede er at det kommer til å skape vanedanande stoffer som dem selger som skal tilsvare den "legale" cannabisen, så da er vi omtrent kor langt? 30 år tilbakei tid ca.

 

Det skjer akkurat nå, syntetiske cannabinoider som er stort farligere enn naturlige cannabinoider flyter over på det lovlige og ulovlige markedet.

 

Tenk deg viss vi legaliserer cannabis..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...