Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Bare les det der, så skjønner du nok kva eg vil fram til.

Tror jeg fant det.

Det svarte jeg på i forrige post, det blir sluppet ut så små mengder at du ikke blir berusa.

Ja, fettet vil bli 'etterfylt' ,men det går ikke motsatt vei(THC-utslipp fra fettet holder ikke rusen gående i 10 uker..),

om du røyker igjen og utslippet vil fortsette og du vil fortsatt ikke få noen rus.

 

 

Tar litt mer utav sammanhengen, hadde vært greit om du hadde lest heile.

 

Konsentrasjonen av virkestoff i ulike cannabispreparater

THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol) er det mest psykoaktive stoffet i cannabis, men bare ett av over 400 stoffer i cannabisrøyk. Konsentrasjonen av THC har betydning både for rusens intensitet og skadevirkningene. På grunn av foredling av cannabisplanten har konsentrasjonen av THC i marihuana og hasj øket de siste 15 årene, fra henholdsvis 0,3-4% og 6-8 % til opptil 20%. Mange bruker forskningsresultater fra 60-70 tallet for å argumentere for at hasj ikke er så farlig, men da konsentrasjonen av THC var lavere før har disse resultatene begrenset verdi idag.

 

 

 

Hvordan virker cannabis i kroppen?

Det er nå påvist at THC virker som en neurotransmitter. Neurotransmittere er signalstoffer som virker som "budbringere" mellom ulike sentra i hjernen. THC binder seg til reseptorer (mottagere) som hovedsakelig finnes i bestemte deler av hjernen. Disse funnene stemmer godt overens med virkningene og bivirkningene av cannabis, og da spesielt de psykomotoriske virkningene (muskelbevegelser styrt av hjernen) og innvirkningen på de kognitive funksjonene (tenkeevne og hukommelse). Som andre stoffer virker hasj forskjellig fra person til person og avhengig av dose, men hovedvirkningene kan deles inn i to: Hasj virker både dempende og euforiserende. Den ene rusen gir brukeren ro og avslapning, den andre påvirker følelsesliv og tankefunksjoner. Med dette menes forstyrrelser av tidsoppfatning, sanseinntrykk og oppmerksomhet, samt at korttidshukommelsen og innlæringsevnen svekkes. Ved høye doser eller langvarig bruk kan hallusinasjoner og vrangforestillinger forekomme.

 

Kronisk rus

Ved langvarig og jevnlig bruk hoper THC seg opp i fettvevet slik at stoffet vil være konstant tilstede i kroppen. Mange vil etterhvert bli sløve og passive. Denne forandringen skjer gradvis, og det kan være vanskelig for brukeren å innse at det har skjedd pga. cannabisbruken. Den akutte rusen gir nå en følelse av å fungere "normalt", og man kan føle at det er nødvendig å røyke cannabis for å være i stand til å utføre noe. Røykingen oppleves som et energitilskudd, som må til for at man skal føle seg vel. Den kroniske rusen har nå blitt en ny normaltilstand, og den akutte rusen får en ny funksjon, ved at man ikke lenger røyker for å oppleve rusen, men for å fungere "normalt".

 

Skadevirkninger av cannabis

Cannabis er blant de mer psykopatogene narkotiske stoffene. Med dette mener man at bruk av cannabis kan føre til utvikling av ulike psykiske forstyrrelser som angst, hallusinasjoner og vrangforestillinger i større utstrekning enn f.eks. bruk av heroin. Bruk kan også utløse akutte forvirringstilstander, som bl.a. kjennetegnes av vanskeligheter å orientere seg i tid og rom. Rusen kan utløse angstanfall av varierende styrke, noe som iblant fører til langvarig panikkangst. I forbindelse med denne angsten kan det også forekomme langvarige tilfeller av uvirkelighetsfølelse (ofte kalt depersonalisasjonssyndrom).

 

Cannabis og tankefunksjoner

Flere studier har vist at utbredt bruk fører til nedsatt evne til komplekse tankeoperasjoner, dårligere korttidshukommelse og vanskeligheter med å fullføre oppgaver som krever tankemessig fleksibilitet. Hvor lenge disse skadene vedvarer er uklart. Dette betyr at det er vanskeligere å lære når du bruker hasj. Det blir både vanskeligere å følge med på skolen, og å huske det etterpå.

 

Påvirker kroppens utvikling

Kroppslige og psykologiske modningsprosesser forstyrres ved bruk av cannabis. Bruken påvirker hormonbalansen i kroppen, som igjen påvirker spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Ungdom i vekst er mer utsatt for skadevirkninger enn voksne, og bruken kan forsinke puberteten. Utviklingen kommer i gang igjen et par måneder etter at man slutter å bruke.

 

Cannabis, psykoser og schizofreni

Det er delte meninger om cannabisbruk kan føre til schizofreni. Det finnes likevel et stort antall rapporter som bekrefter en sammenheng. Cannabispsykosen vil ofte være kortvarig, og kan vare fra én til seks uker. Det vil også være en risiko for at psykosen blir langvarig (opptil flere år), men dette skjer svært sjelden. Psykosen karakteriseres av forfølgelsesmani, vrangforestillinger og hallusinasjoner, og av og til aggressivitet og oppstemthet. Sannsynligvis øker selvmordsrisikoen, og opplevelsen kan ha innvirkning på personen for resten av livet. Ifølge nyere vurderinger regner man med at ca.10% av alle kroniske cannabisbrukere rammes av en psykose eller et cannabisutløst delirium. Denne økningen kan ha sammenheng med at konsentrasjonen av THC er høyere enn tidligere.

 

 

Om det her kan motbevisest så gjerne.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Priim.

 

Denne offentlige etaten lyver den óg. Det er derfor det er greit å ha flere studier som kan peke til dette.

 

Her har du et tilfelle hvor statens strålevern overdrev tall og statistikk for å fremme sin sak:

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2112749.ece

Men det er ikke bare om radioaktivt avfall Laake mener Strålevernet gir feilinformasjon.

 

I brevet til helseministeren viser hun til at avdelingsdirektør Per Strand i Statens strålevern har overdrevet dødstall og kreftrisikoen fra radon, og dermed feilinformert både norske myndigheter og publikum.

 

Forøvrig kan jeg også peke til at det ligger en norsk wikileaks-artikkel hvor det sies at nrk hadde måttet redigere en artikkel om et intervju av en forsker om cannabis. Slik at den ikke skulle gi folk en forståelse om at cannabis var "positivt"

 

http://www.wikileaks.org/wiki/Norwegian_paper,_NRK,_censored_article_saying_cannabis_safer_than_alcohol,_a_year_after_publishing,

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Siden er jo skapt som en informativkilde for Cannabis bruk, men dere kan jo motbevise det også, fungerer like bra som at vi spør dem etter kilden deres.

 

Egentlig så er det vell dette som skaper debatten?

Kor vidt det her er virkelighet eller fiksjon.

 

Men såklart, appell til autoritet er jo kjempe "fail" Anarki hadde vært heilt supert alså.

Lenke til kommentar

Priim.

 

Denne offentlige etaten lyver den óg. Det er derfor det er greit å ha flere studier som kan peke til dette.

 

Her har du et tilfelle hvor statens strålevern overdrev tall og statistikk for å fremme sin sak:

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2112749.ece

Men det er ikke bare om radioaktivt avfall Laake mener Strålevernet gir feilinformasjon.

 

I brevet til helseministeren viser hun til at avdelingsdirektør Per Strand i Statens strålevern har overdrevet dødstall og kreftrisikoen fra radon, og dermed feilinformert både norske myndigheter og publikum.

 

Forøvrig kan jeg også peke til at det ligger en norsk wikileaks-artikkel hvor det sies at nrk hadde måttet redigere en artikkel om et intervju av en forsker om cannabis. Slik at den ikke skulle gi folk en forståelse om at cannabis var "positivt"

 

http://www.wikileaks.org/wiki/Norwegian_paper,_NRK,_censored_article_saying_cannabis_safer_than_alcohol,_a_year_after_publishing,

 

 

Joda, klar over det :)

 

Men siden det er en informativ etat så reknet/r eg med at dei har den beste intrresse og hjelpe folk med informasjonensin, sidendet verken tjener dei i ene eller andre retningen og lyge.

 

Og henviser dei til Fredrik Skavlan med dr Skavlan?

 

Så er vell også Wikileaks en småsnodig kilde, men fiksjon eller ikkje. Så er det vell ingen som har slått det fast i noen retninger.

 

Eller?

 

Kor vidt det er meir skadelig en alkohol er jo et argument som gjerne veger litt, men det blir jo vertfall påstått at Cannabis har en potensiel negativ effekt igjennom sitt THC nivå, på tross CBD.

 

CBD skal "nøytralisere" THCet, eller uskadeliggjøre det, men uskadeliggjør det alt av stoffene i innhaleringa?

 

Det har vell et nokså høgt tjærenivå også.

 

Så dere kan påstå og bevise at Cannabis ikkje er helseskadelig på noken måta, no går eg ikkje utifra at det er henholdsvis per joint, men for en forbruker overtid.

 

Nå skal det sies at de fleste jeg kjenner som røyker hasj er kommunister, eller marxister.

 

Politisk ståsted er vell heller urelevant, men Karl Marx hadde jo en del spennende måter å tenke på.

Lenke til kommentar

Så dere kan påstå og bevise at Cannabis ikkje er helseskadelig på noken måta, no går eg ikkje utifra at det er henholdsvis per joint, men for en forbruker overtid.

Det er det ikke noen som har sagt. Vær grei og ikke putt ord i munnen på oss fanatikere :)

 

Det vi sier er at cannabis ikke er farlig nok til at folk skal nektes å bruke det.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Så dere kan påstå og bevise at Cannabis ikkje er helseskadelig på noken måta, no går eg ikkje utifra at det er henholdsvis per joint, men for en forbruker overtid.

Det er det ikke noen som har sagt. Vær grei og ikke putt ord i munnen på oss fanatikere :)

 

Det vi sier er at cannabis ikke er farlig nok til at folk skal nektes å bruke det.

 

Nja, dro den litt langt, men har sett at når folk "veger" det opp så var aldri dei negative effektane.

 

Men anyhow.

 

Dei negative effektane er vell folk uenige om og kor farlig det egentlig er har vell ingen oversikt over.

 

 

Men det at det ikkje skadeliggjør "nok" til at folk skal nektest å bruke det er jo et paradoks.

 

Det samme kan vell egentlig seiast omanre rusmiddler, siden det i utgangspunktet skal kun påvirke den personen som ruser seg.

 

Men vi alle veit jo ringvirknigane og påkjennelsane det fort kan bli for dei pårørande rundt den narkomane, uten at eg skal seieat heroin og cannabis er det samme, den legger eg megikkje utpå.

 

Så summ av sumarum så føler eg at eg sitter med dei samme tankane rundt legalisering som før, forstår at mange ønsker legaliseringen og viss en mener at dei risikoane er så små at det er værdt og legalisere stoffet som kan skade mennesker.

 

Tror vertfall ikkje det hjelper oss, er vertfall en lang vei og gå før noke sånt kan bli realisert her i landet. Mye praktisk rundt det her som faktisk kunne vært spennende og se en modul på.

Lenke til kommentar

1:

Dei negative effektane er vell folk uenige om og kor farlig det egentlig er har vell ingen oversikt over.

 

":

Men det at det ikkje skadeliggjør "nok" til at folk skal nektest å bruke det er jo et paradoks.

 

3:

Det samme kan vell egentlig seiast omanre rusmiddler, siden det i utgangspunktet skal kun påvirke den personen som ruser seg.

 

Men vi alle veit jo ringvirknigane og påkjennelsane det fort kan bli for dei pårørande rundt den narkomane, uten at eg skal seieat heroin og cannabis er det samme, den legger eg megikkje utpå.

 

4:

Så summ av sumarum så føler eg at eg sitter med dei samme tankane rundt legalisering som før, forstår at mange ønsker legaliseringen og viss en mener at dei risikoane er så små at det er værdt og legalisere stoffet som kan skade mennesker.

 

Tror vertfall ikkje det hjelper oss, er vertfall en lang vei og gå før noke sånt kan bli realisert her i landet. Mye praktisk rundt det her som faktisk kunne vært spennende og se en modul på.

1: Det har vi du gitt og den store risikoen er at noen få enkeltindivider kan mentale lidelser om de har det latent

 

2: hvorfor er det et paradoks?

 

3: Og du tror ikke det har noe med at folk har blitt løyet til og tror alt av rusmidler som ikke er lovlig er djevelen selv?(du så tydeligvis ikke videoen jeg postet)

Foreldre som vet noe om cannabis vil ikke bli fra seg om deres barn røyker det. Familiekonflikter etc som forbudstilhengere bruker som et argument er tåpelig da i cannabisens tilfelle konfilktene kommer av illegaliteten og propagandaen den fører med seg.

 

4: en skal ikke mene, en skal vite, og i dagens samfunn vet man at det ikke er så farlig som man har trodd som følge av mangelfull forskning og meningsløs blomstring av propaganda.

 

Og du har enda ikke kommet med ett overbevisende argument for hvorfor det ikke skal hjelpe oss.

Jeg kan gi deg noen for hvorfor det skal hjelpe oss:

 

1: Vi sparer penger vi kan bruke på andre ting.

2: Kontroll av markedet. Færre mindreårige får tak i det, bl.a.

3: De som trenger hjelp får det lettere.

4: Færre harde rusmisbrukere(se på portugal).

5: du tar fjerner en enorm del av inntekten til kriminelle.

(6: en kunne jo håpe at folk begynte med cannabis i stedet for alkohol..)

the list goes on..

 

edit: + se på linkene folk poster, så skjønner du hvorfor det er tyngde i argumentene deres.

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Om det her kan motbevisest så gjerne.

Motbevise blir vanskelig da de ikke opplyser kilder, men skal kommentere litt med bakgrunn i de forskningsundersøkelsene jeg har lest om emnet.

 

Konsentrasjonen av virkestoff i ulike cannabispreparater

THC (delta-9-tetra-hydro-cannabinol) er det mest psykoaktive stoffet i cannabis, men bare ett av over 400 stoffer i cannabisrøyk. Konsentrasjonen av THC har betydning både for rusens intensitet og skadevirkningene. På grunn av foredling av cannabisplanten har konsentrasjonen av THC i marihuana og hasj øket de siste 15 årene, fra henholdsvis 0,3-4% og 6-8 % til opptil 20%. Mange bruker forskningsresultater fra 60-70 tallet for å argumentere for at hasj ikke er så farlig, men da konsentrasjonen av THC var lavere før har disse resultatene begrenset verdi idag.

Det stemmer sikkert at innholdet av THC stiger også, men jeg er uenig i påstanden om at man feilaktig tar utgangspunkt i gammel forskning. Svært mye av den forskningen man finner på nettet er fra år 2000 og oppover. Mye av den finner man i denne tråden. Videre vil jeg også hevde at THC-mengden kan stige takket være dagens forbud. Dersom cannabisdistribusjonen kom inn under regulerte former ville man kunne motvirke dette. Og igjen tror jeg majoriteten av brukerne ville søke til lovlige distribusjonskanaler hvor de vet hva slags produkt de får.

 

Hvordan virker cannabis i kroppen?

Det er nå påvist at THC virker som en neurotransmitter. Neurotransmittere er signalstoffer som virker som "budbringere" mellom ulike sentra i hjernen. THC binder seg til reseptorer (mottagere) som hovedsakelig finnes i bestemte deler av hjernen. Disse funnene stemmer godt overens med virkningene og bivirkningene av cannabis, og da spesielt de psykomotoriske virkningene (muskelbevegelser styrt av hjernen) og innvirkningen på de kognitive funksjonene (tenkeevne og hukommelse). Som andre stoffer virker hasj forskjellig fra person til person og avhengig av dose, men hovedvirkningene kan deles inn i to: Hasj virker både dempende og euforiserende. Den ene rusen gir brukeren ro og avslapning, den andre påvirker følelsesliv og tankefunksjoner. Med dette menes forstyrrelser av tidsoppfatning, sanseinntrykk og oppmerksomhet, samt at korttidshukommelsen og innlæringsevnen svekkes. Ved høye doser eller langvarig bruk kan hallusinasjoner og vrangforestillinger forekomme.

Cannabis og tankefunksjoner

Flere studier har vist at utbredt bruk fører til nedsatt evne til komplekse tankeoperasjoner, dårligere korttidshukommelse og vanskeligheter med å fullføre oppgaver som krever tankemessig fleksibilitet. Hvor lenge disse skadene vedvarer er uklart. Dette betyr at det er vanskeligere å lære når du bruker hasj. Det blir både vanskeligere å følge med på skolen, og å huske det etterpå.

Den beskrevne virkemåten stemmer sikkert, men det bør her vektlegges at forskningen viser at ved moderat bruk forstyrres ikke innlæring og korttidshukommelse utover den perioden man er direkte ruspåvirket. Kun ved kronisk misbruk blir denne effekten varende, men ingen studier har så langt kunne påvise kronisk nedsatte kognitive funksjoner. Med andre ord svekkes ikke de kognitive funksjonene ved såkalt rekreasjonelt bruk som er det majoriteten av brukerne bedriver, og selv ikke ved tungt misbruk er det funksjonstapet man ser irreversibelt.

 

Kronisk rus

Ved langvarig og jevnlig bruk hoper THC seg opp i fettvevet slik at stoffet vil være konstant tilstede i kroppen. Mange vil etterhvert bli sløve og passive. Denne forandringen skjer gradvis, og det kan være vanskelig for brukeren å innse at det har skjedd pga. cannabisbruken. Den akutte rusen gir nå en følelse av å fungere "normalt", og man kan føle at det er nødvendig å røyke cannabis for å være i stand til å utføre noe. Røykingen oppleves som et energitilskudd, som må til for at man skal føle seg vel. Den kroniske rusen har nå blitt en ny normaltilstand, og den akutte rusen får en ny funksjon, ved at man ikke lenger røyker for å oppleve rusen, men for å fungere "normalt".

Det bør bemerkes at man her snakker om misbruk. Misbruk av rusmidler skal man alltid advare mot. Men dette er således ikke noe som er unikt for cannabis.

 

Skadevirkninger av cannabis

Cannabis er blant de mer psykopatogene narkotiske stoffene. Med dette mener man at bruk av cannabis kan føre til utvikling av ulike psykiske forstyrrelser som angst, hallusinasjoner og vrangforestillinger i større utstrekning enn f.eks. bruk av heroin. Bruk kan også utløse akutte forvirringstilstander, som bl.a. kjennetegnes av vanskeligheter å orientere seg i tid og rom. Rusen kan utløse angstanfall av varierende styrke, noe som iblant fører til langvarig panikkangst. I forbindelse med denne angsten kan det også forekomme langvarige tilfeller av uvirkelighetsfølelse (ofte kalt depersonalisasjonssyndrom).

Cannabis, psykoser og schizofreni

Det er delte meninger om cannabisbruk kan føre til schizofreni. Det finnes likevel et stort antall rapporter som bekrefter en sammenheng. Cannabispsykosen vil ofte være kortvarig, og kan vare fra én til seks uker. Det vil også være en risiko for at psykosen blir langvarig (opptil flere år), men dette skjer svært sjelden. Psykosen karakteriseres av forfølgelsesmani, vrangforestillinger og hallusinasjoner, og av og til aggressivitet og oppstemthet. Sannsynligvis øker selvmordsrisikoen, og opplevelsen kan ha innvirkning på personen for resten av livet. Ifølge nyere vurderinger regner man med at ca.10% av alle kroniske cannabisbrukere rammes av en psykose eller et cannabisutløst delirium. Denne økningen kan ha sammenheng med at konsentrasjonen av THC er høyere enn tidligere.

Sammenhengen mellom cannabisbruk og psykiske lidelser er omdisktuert. Man ser en korreleasjon ja, men det medfører ikke automatisk at man kan fastslå et kausalt forhold. Ut fra det jeg har lest heller man pr. idag mest til at allerede eksisterende psykiske lidelser kan forsterkes ved bruk av cannabis og i noen tilfeller utløses hos personer med en genetisk disposisjon. Det er i hvert fall lite som tyder på at moderat cannabisbruk kan utløse akutt psykiatri hos ellers friske individer. Men her skal man være klar over at det er en del usikkerhetsmomenter, og man skal således (som alltid) advare sterkt mot misbruk eller bruk hos personer med kjent psykiatri eller familiær forekomst av alvorlige psykiske lidelser. Men igjen er dette noe som ikke er unikt for cannabis - det gjelder i minst like stor grad for alkohol! Vi hører stadig om at cannabis kan utløse psykoser, men få er klar over at det er noe som heter alkoholutløste psykoser også.

 

Påvirker kroppens utvikling

Kroppslige og psykologiske modningsprosesser forstyrres ved bruk av cannabis. Bruken påvirker hormonbalansen i kroppen, som igjen påvirker spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Ungdom i vekst er mer utsatt for skadevirkninger enn voksne, og bruken kan forsinke puberteten. Utviklingen kommer i gang igjen et par måneder etter at man slutter å bruke.

Det kan godt være dette stemmer, men (igjen, igjen) er det ikke unikt for cannabis. Alkohol virker også forstyrrende på hormonbalansen i kroppen. Bruk av rusmidler blant mindreårige skal man alltid advare mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...