Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell på å være fysisk og psykisk avhengig (Jeg tror jeg kan få si det etter å ha sluttet med snus).

 

Fysisk avhengighet gjør deg til et desperat menneske og er på alle tenkelige måter verre enn psykisk avhengighet.

 

Den fysiske avhengigheten er den som gir deg hodeverk, lengsel, dårlig humør, desperasjon og sulten. Den psykisk avhengigheten er egentlig bare et sammenheng av den fysiske avhengigheten og det er kosen og tidsfordrivet (som kommer av lengsel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder jo ikke legalisere bare fordi en liten gruppe har en sykdom. Det er jo bare dødslatterlig piss.

 

Om vi skal diskutere at de med sykdommer ikke får riktig behandling, så får vi diskutere det. Men det har null og miks med legalisering å gjøre som sådan.

Jeg driter i va en doktor skriver ut, om noen trenger en blås so-be-it. Er kokain rette medisin for visse tilfeller, så får de skrive det ut da. Men da diskuterer vi om det er riktig å bruke kokain for å hjelpe de syke.

 

Legalisering bør jo argumenteres på andre måter. Jeg ser overhode ikke logikken i at ALLE skal ha lov til å ta en blås, bare fordi det finnes noen syke som trenger det. Bullshit.

 

Først og fremst så er kokain utprøvd som legemiddel for over 100år siden (før de introduserte heroin) og det er også grunnlaget for at kokain er forbudt. Rett og slett for at det hadde et enormt stor avhengighets antall på relativt kort tid. Cannabis forskning viser at brukere av stoffet ikke har noen høy avhengighet og at problematikken med å slutte ikke er stor.

 

Medisinsk har det en bedrende effekt på flere sykdommer / lidleser. Bedrende i den forstand at mennesker med for.eks cancer diagnoser og cellegift behandling kan få en mer verdig hverdag. Dette finnes det masse forskning på. Men cannabis har ingen legende effekt, det hjelper bruker til en mer verdig og levelig hverdag. Leger i Norge idag skriver ut preparater med cannabis allerede.

 

Det er noe med å se seg selv enkelte ganger. Å drikke seg sanseløst full hver helg (gjerne fredag og lørdag) er greit. Alkohol er den rusen som i Norge tar flest liv, ødelegger familier, barns oppveskt osv... Dette har vi 1000vis av bevis på. Hvermansen mener dette er greit. Men statestikker myndighetene sitter på viser at det er minimalt med problematikk i forhold til cannabis i forhold til alkohol. Straffene for cannabis er enstålig rettet mot salg, kjøp, oppbevaring og bruk. Ikke vold og andre alvorlige krimminelle handlinger. Det største problemet med cannabis er støtten store kriminelle nettverk får av rein fortjeneste for salget. Å det er ikke få millioner kroner i året vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Den lista der gjelder ikke bare når man ikke er innrøykt...bare for og legge til det :)

 

Det er sant. :) Og flere av påstandene på lista vil også være lite aktuelle ved legalisering. Angst, Uro osv er ofte i forbindelse med mulighetene for å ble merket / tatt for bruk / oppbevaring.

Lenke til kommentar

TORO: Tror mye av panikk-anfall blant ung ungdom som røyker hadde forsvunnet hadde de vist at politiet, familie osv ikke rævkjører de hvis de blir tatt. Hvis man aldri har blitt tatt så er politiet skummelt...for mange ihvertfall:P

Når jeg tenker tilbake så ser jeg at jeg ble kaldere og kaldere når det gjaldt det med politiet. Familie kan jeg ikke si noe om siden jeg kommer fra en slekt proppa med misbrukere.

 

 

Darkslayer: Aldri dra inn de harde stoffene i legalisering av cannabis diskusjon, det blir som og skyte av seg pikken å prøve etterpå og ha sex :tease:

 

Cola, speed, heroin osv. er så mye tyngre og skadelig at INGEN har godt av det. Rett og slett for det gjør ting med kroppen som jeg vil påstå ikke går under positivt:P

 

De har ganske gode medisiner for mennesker som trenger "speed".

Men der er problemet og få det på papir. Som foreks. adhd ( husker ikke det nye navnet )

 

 

Dårlig ordlagt hele innlegget av meg, men håper noen forstår det ihvertfall. Har misbrukt alle de kjente stoffene og har også sett hva det gjør med folk.

Cannabis er det eneste jeg kan si med hånda på hjertet ikke skader deg til slutt( innenfor det man kan si sikkert. Det er alltid en risiko for at man er en av de som kan få psykose eller at det trigger andre ting). Det gjør cola, speed..all pulver, E osv.

 

Hmm, fikk egentlig lyst til og slette innlegget mitt :blush:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på å være fysisk og psykisk avhengig (Jeg tror jeg kan få si det etter å ha sluttet med snus).

 

Fysisk avhengighet gjør deg til et desperat menneske og er på alle tenkelige måter verre enn psykisk avhengighet.

 

Den fysiske avhengigheten er den som gir deg hodeverk, lengsel, dårlig humør, desperasjon og sulten. Den psykisk avhengigheten er egentlig bare et sammenheng av den fysiske avhengigheten og det er kosen og tidsfordrivet (som kommer av lengsel).

 

det er like mye fysisk (som du kaller det) avhengighet med cannabis som ved tobakk og snus

 

avhengigheten betegnes av at man får abstinenser når man slutter. og jeg kan love deg du får kaldsvette og andre abstinenser når du slutter emd cannabis/hasj

 

metadon brukes som medisin til de som slutter med herion og metadon fungerer på den måten at det fjerne abstinensene samtidig som at suget etter mer herion ikke kommer (har ikke prøvd herion men kjenner folk)

 

 

TORO: Tror mye av panikk-anfall blant ung ungdom som røyker hadde forsvunnet hadde de vist at politiet, familie osv ikke rævkjører de hvis de blir tatt. Hvis man aldri har blitt tatt så er politiet skummelt...for mange ihvertfall:P

Når jeg tenker tilbake så ser jeg at jeg ble kaldere og kaldere når det gjaldt det med politiet. Familie kan jeg ikke si noe om siden jeg kommer fra en slekt proppa med misbrukere.

 

 

Darkslayer: Aldri dra inn de harde stoffene i legalisering av cannabis diskusjon, det blir som og skyte av seg pikken å prøve etterpå og ha sex :tease:

 

Cola, speed, heroin osv. er så mye tyngre og skadelig at INGEN har godt av det. Rett og slett for det gjør ting med kroppen som jeg vil påstå ikke går under positivt:P

 

De har ganske gode medisiner for mennesker som trenger "speed".

Men der er problemet og få det på papir. Som foreks. adhd ( husker ikke det nye navnet )

 

 

Dårlig ordlagt hele innlegget av meg, men håper noen forstår det ihvertfall. Har misbrukt alle de kjente stoffene og har også sett hva det gjør med folk.

Cannabis er det eneste jeg kan si med hånda på hjertet ikke skader deg til slutt( innenfor det man kan si sikkert. Det er alltid en risiko for at man er en av de som kan få psykose eller at det trigger andre ting). Det gjør cola, speed..all pulver, E osv.

 

Hmm, fikk egentlig lyst til og slette innlegget mitt :blush:

 

speed/amfetamin tørker inn kroppen din. hvis du tar dette er det viktig at du drikker liter på liter med vann (3-4 liter på 12 timer ca anbefales)

men jeg har adhd og har gått på ritalin i 4 år, 20mg 2stk 3 ganger daglig og det er 20mg rein amfetamin i hver tablett så ikke nevn at speed ikke er godt for noen fordi det er medisin som alt annet

 

kokain har også sine gode sider på medisin fronten men akkurat hva vet jeg ikke her og nå

(ikke schizofreni og slikt men lignende ille folk)

 

Herion er rein dop og er den eneste tingen som kan kalles dop, nettopp fordi det gjør ikke godt for noen andre enn schrizofrener og slike folk

men det er fortsatt fungerende medisin

 

metadon er skrevet ovenfor

 

så det å si at de tyngre stoffene ikke er godt for noen i det hele tatt er feil fordi det brukes som medisin til alle slags mulige folk hele tida.

 

problemet er bare at det er flere misbrukere på svartemarkedet enn det er pasienter som det brukes som medisin...

Lenke til kommentar

Jeg sier jo det: De har ganske gode medisiner for mennesker som trenger "speed".

Men der er problemet og få det på papir. Som foreks. adhd

 

 

 

Jeg mente at der er medisiner for de som trenger det, vi trenger ikke gate-typen leaglisert.

 

Jeg går på subuxone selv foreks. Er meget glad for at det i det hele tatt ble funnet opp.( angående det med metadon så prøver de og få flest mulig til og bruke subutex\subuxone sa de på møte jeg var på LAR. Metadon har ganske heftige bivirkninger, lever med ei som går på det. Men det fungerer. Det gjør alle 3, men hvilken som passer best for deg må man bare teste ut egentlig )

 

 

Som jeg også sier over( bare på en litt annen måte ): JEG FORKLARER MEG RÆVA og vurderte og slette det.

Jeg vet utmerket godt hva alle de stoffene gjør og er, men forklaring er ikke min sterke side desverre.

 

HELE poenget mitt er at det finnes medisiner for de som trenger det og vi trenger ikke det på gata...for og sette på spissen.

Men det at mange ikke får hjelp og begynner med selv-medisinering er en annen sak....

Og ikke si noe jeg ikke har sagt, jeg har ikke sagt speed ikke er bra for noen. Det jeg sa står øverst i innlegget her.

 

 

Så hele dritt-innlegget over bunner i...det finnes medisiner ;)

Problemet er og få det på papir( jeg ser nå at jeg skulle tatt med flere sykdommer enn adhd, men poenget er de tsamme uansett)

Har fremdeles på følelsen at dette kommer til og bli misforstått :hmm:

 

Og for og si det slik, jeg hadde vært sprutende gal om jeg sa at speed ikke er medisin for en med adhd uten og gå inn på det.

 

Edit: Det du sier med væske, lurer på hvor mange som klarer og opprettholde den jeg :!:

Jeg glemte ihvertfall alltid mat og drikke, før jeg begynte med faste rutiner på det.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

åhhh sub, nam ;P hehe (subitex)

 

mat og drikke:

ja maten kan man glemme.. der er det så og si ingen som husker på det og derfor er speed et kvinnelig lykke drug pga der er det best slankemiddelet du kan få. men så lenge du får i deg ei skive eller to og 3-4liter i døgnet så skal kroppen ikke ta skade av speeden (annet enn at du blir syltynn etter lengre bruk)

 

jeg forstår hva du sier og jeg er heller ikek så flink til å sette ting på ord og i skrift men prøver iallefall :p

 

de har sluttet med rohypnol og somadriler for eksempel pga det var så sinnsykt mye større marked på svarte markedet 8ulovlig) enn det var på papir via legen for sykdommene og det var andre medisiner som kunne erstatte det

 

men disse tyngre stoffene som blir pratet om her har aldri vært noe debatt eller tankegang engang på at skulle bli legalisert.

 

det er cannabis og hasj som diskuteres om å bli legalisert og det pga det jeg skreiv tidligere at det er så ufarlig som det kan få blitt omtrent. kan quote meg selv bare slik at du gjerne forstår hva jeg mener litt bedre:

 

 

 

Jeg venter fortsatt i spenning på at du faktisk skal vise til rapportene som beviser at cannabis er totalt ufarlig. Jeg skulle gjerne også ønske å høre din definisjon av ufarlig i samme slengen,

 

her har du omtrent svaret:

 

Cannabis er definitivt ikke ufarlig. Men de reelle skadene er så små at det spiller så liten rolle i den store sammenhengen.

 

cannabis som alt annet har sine bivirkninger og slikt og derfor sier dere at det ikke er totalt ufarlig.

men cannabis sine bivirkninger er så lite alvorlige og så små at det ugjør ingen fare for helsen din og derfor sier jeg at det er totalt ufarlig

jeg tar ikke hver minste lille nanoprikk til argument for at det er farlig.

jeg ser heller på hva som virkelig er farlig og ikke. hva som ødelegger helsen din eller ikke

 

http://www.itavisen....-apple-er-verst

ta denne som eksempel på det:

"Linux var det OSet med flest sikkerhetshull i første halvdel i 2010, men hullene karakteriseres ikke som like alvorlige som de funnet i produkter fra Apple og Microsoft. "

 

" Apple beholder også i år sin posisjon som selskapet med flest sikkerhetsbrister. Apple stod for ikke mindre enn fire prosent av alle sikkerhetsfeil under den aktuelle perioden. "

 

 

linux er de med flest feil men mac er verst fordi det er mer alvorlige feil.

 

samme sier jeg cannabis er totalt ufarlig fordi de bivirkningene som er der er så ufarlige for din helse og er så små at det utgjør ingen fare. derfor sier jeg at cannabis er totalt ufarlig og derfor sier rapportene også det. nøyaktig det samme: det har sine bivirkninger men de er ikke farlige eller alvorlige så cannabis er totalt ufarlig.

 

til og med i den ene linken der jeg kun lest overskriftene stod det at cannabis var sunt og godt for hjertet.

 

 

det er så ufarlig i forhold til andre ting, spesielt de vi har diskutert i de siste postene at det er ingen motargumenter for hvorfor det ikke skal legaliseres

 

se hvor bra amsterdam har det ;) det er ikke så mye kriminalitet der du hører om....

 

de få negative tingene som er ved cannabis og hasj er når du ikek er innrøyka og det er blitt bekreftet av flere her (den lista som jeg quota lengre oppe)

 

det er fillesaker

 

det blir som å sitte å telle hvor mange tannpirkere du har igjen så fillesak er hasjo og cannabis i forhold til andre saker.

 

vi får et vanvittig mye roligere samfunn

vi får en anna tankegang

vi får gjort mer effektivt

vi får en anna stemning i landet

regjeringen styrer anderledes

 

og i tillegg så hva tror du politiet helst vil komme inn til i et hus? et hus med 10stk som fester og bråker og krangler? eller et hus med 10 stk som sitter å røyker og spiller poker og ler og har det morro på rolig vis eller ser film eller lignende?

politiet hadde glatt gått ut av huset hvor det har blitt røykt uten å gi noen straff eller si noe istedenfor å gjøre det samme mot et hus fult av fulle folk i krangles og bråk.

politiet har latt meg gå uten bot eller noe selv om de så pipa på bordet og mekket under bordet flere ganger i stavanger. og det fordi de vet jeg ikke driver med tyngre ting som ødelegger liv eller jeg gir ikke til mindreårige og jeg holder meg fint og balansert og har det greit slik som beskrevet

 

DERFOR MÅ vi få legalisert hasj og cannabis

au for at man halverer fengsels køen omtrent

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Er helt enig med deg:)

Ikke så nam nå lengre :tease: er dritlei av og sitte hver dag med det i kjeften.

 

Yupp, vet det er cannabis som diskuteres...prøvde desperat og få frem ikke dra inn de tyngre stoffene pga. det ene og det andre:)

 

Jeg håper at en dag det blir lovlig....rett og slett for jeg vil ha noe jeg kan gjøre lovlig jeg også :(

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Er så hjertens enig :thumbup:

 

At cannabis står slik den gjør i dag syns jeg faktisk er latterlig.

Og folk kan ta meg på den med alkohol, men få frem oversikt over hvor mye vi bruker på de som misbruker det hvert år( staten altså, folk elsker og dra frem det med narkomane), hvor mange som dør osv.

 

Er en av de som har vokst opp med alkohol opp til ørene og gjort mitt når jeg ble eldre. Alkohol er et av de største drittstoffene som vi har er min konklusjon.

 

Nei, er faktisk ingen grunn til at cannabis skal være ulovlig.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før men sier det igjen.

Har alltid ment av dersom to stoffer skulle legaliseres så burde det blitt cannabis og heroin. De to ytterste ytterpunkter. Hvorfor? Cannabis selvfølgelig for å skille markedet, så unge folk ikke unødig kommer inn i miljøene. Og heroin fordi for det første - heroinister trenger det og bør ikke betale for det. Klarer man å stoppe tilførselen av nye potensielle heroinister så vil potensielt antallet heroinister synke over tid og forhåpentligvis holde seg stabil der nede.

 

Og for det andre, svært få blir heroinister fra streit A4 og rett til heroin. De fleste havner der via miljøet. Og se for dere da, at cannabis og heroin hadde vært bort fra de illegale milijøene, hva har stått igjen? Amfetamin, kokain, LSD, etc etc. Hvem går fra kjøttkaker til amfetamin da? Fjerner man hasj så er det jo langt færre som havner innenfor sirkelen i utgangspunktet.

 

Dette ville fullstendig snudd det hele opp-ned mener jeg.

Hvem hadde da blitt heroinister? Hvordan hadde det skjedd?

Lenke til kommentar

jeg må innrømme jeg ble paff da jeg leste at du ville legalisere heroin.

jeg syns de heroinistene om finnes bør få gratis herion via en instanse ja men ikke at det blir legalisert

 

som du selv sier at hvis vi fjerner cannabis og hasj fra miljøet, hvem vil da bli heroinister og slikt?

og det er der jeg setter mitt sprøsmål til deg kenny bones, hvorfor legalisere herion hvis cannabis blir legalisert slik at vi ikke får heroinister?

 

syns du virkelig herion er et stoff som er så ufarlig at det bør bli fritt tilgjengelig for ola nordmann (allmennheten) ???

 

heroin er det eneste stoffet som kan kalles dop og er det verste av dem alle og du vil legalisere det?

 

jeg er fullstendig enig at hvis vi legaliserer cannabis og hasj så vil vi få ekstremt mye ferre heroinister og folk i miljøet og unge vil ikke dette utpå kjøret og det på grunn av de kan ta seg en jonas uten å bryte loven og derfor blir tankegangen dems anderledes slik at det er veldig veldig mange som da ikke går til sterkere stoffer

 

men det er ikke dermed sakt at vi bør legalisere heroin for å få gratis heroin til de heroinistene som finnes..

 

legaliserer vi heroin så vil jo landet gå konkurs på 3 år fordi alle ligger bare å slapper i sofaen uten å gjøre noe

dette skjer langt i fra med hasj da det ikke er 1/100 dels så sterkt engang.. med hasj får vi bedre mennesker. med heroin får vi ødelagte mennesker.

 

ønsker du flere heroin vrak?

Lenke til kommentar

Skulle heroin blitt delt ut så er det for at de mest slitne som har prøvd det meste skal få et verdig liv.....

 

Jeg har store problemer med og se for meg heroin som lovlig, rett og slett for det er det det er.

Og hva det kan gjøre med mennesker og som jeg selv har opplevd.

 

Så om det hadde blitt det så skulle det ha vært meget strenge regler rundt hvem, hva og hvor.

Lenke til kommentar

det forslaget ditt kenny bones er allerede satt igang i oslo. det er flere instanser som gir bort heroin gratis til til mest avhengie junkiene.

 

men det er så fram og tilbake i regjeringen om dette så det blir avsluttet og startet opp og avsluttet hele tiden.

 

man kan lese om det med gratis heroin til junkies i avisene hele veien

Lenke til kommentar

jeg tar en titt i lokal avisa og i distriksavisa og i vg 1 gang om dagen ca. leser ikek alt men får med meg hva som skjer liksom... leser de interesante tingene da seff (nett aviser)

 

det er mye snakk om cannbis legalisering og gratis heroin og juksing med tallene fra politiet og alt mulig som kommer fram hele tida

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...