Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Legalisering av kannabis:

 

jeg tror svært mange ville startet med dette, spessielt unge, som vil prøve nye ting osv.

cannabis ville vært million butikk.

dette betyr at unge påvirkes, presses til å kjøpe dette, slik at en slu millionær kunne tjent enda mere på det..

 

ungdommene blir avhengige etterhvert, og når de blir eldre, etter mange års røyking, utvikler de forskjellige plager som kols, hjerte og kar sykdommer etc. akkurat som det er med røyken i dag..

det betyr at mange flere må få beandling for plagene, og at det blie ENDA flere helsekøer enn det er allerede i dag.

 

altså en større utgift for samfunnet.

 

nei takk, nokk med det vi har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært mange starter med det allerede, kanskje spesielt unge. Gjerne fordi de vil prøve nye ting. Cannabis er allerede en millionbutikk, og de som tjener på det er yrkeskriminelle.

 

Man blir ikke avhengig av cannabis. Forskjellige lungeskader kan man få hvis man røyker det, spesielt hvis man blander med tobakk. Det går an å bruke en vaporizer eller innta det oralt for å unngå dette.

 

Staten ville nok tjent veldig mye på en legalisering. Politiet kunne konsentrert seg om viktigere saker, og staten kunne fått inn penger via moms, ekstraskatter etc.

 

Hvis du er interessert i å lære litt om cannabis, eller vil sjekke opp mine påstander angående f.eks. avhengighet kan du lese på sider som wikipedia og erowid. Denne tråden er også proppfull av informative poster som er mye mer dyptgående enn min, i tillegg til mange forskjellige kilder.

Lenke til kommentar
Svært mange starter med det allerede, kanskje spesielt unge. Gjerne fordi de vil prøve nye ting. Cannabis er allerede en millionbutikk, og de som tjener på det er yrkeskriminelle.

 

Man blir ikke avhengig av cannabis. Forskjellige lungeskader kan man få hvis man røyker det, spesielt hvis man blander med tobakk. Det går an å bruke en vaporizer eller innta det oralt for å unngå dette.

 

Staten ville nok tjent veldig mye på en legalisering. Politiet kunne konsentrert seg om viktigere saker, og staten kunne fått inn penger via moms, ekstraskatter etc.

 

Hvis du er interessert i å lære litt om cannabis, eller vil sjekke opp mine påstander angående f.eks. avhengighet kan du lese på sider som wikipedia og erowid. Denne tråden er også proppfull av informative poster som er mye mer dyptgående enn min, i tillegg til mange forskjellige kilder.

 

vell, definer "avhengig" , jeg mener at man blir avhengig av rusen man opplever ved å røyke cannabis, eller den avslappene effekten.

dette er også et spørsmål om hvilken retning vi vil at norge skal gå, legaliserer vi cannabis, vil sikkert andre kreve at andre stoffer også blir legalisert, fordi "men cannabis ble jo det"

det ender med at vi får flere skadelige middler i markedet, dvs flere helseproblemer.

 

tror ikke politiet bruker så mye ressurser på å ta folk som bruker cannabis, men at hvis du BLIR sett, så får du deg en klekkelig bot, som faktisk staten tjener på:p akkurat som parkeringsbøter.

 

det er ikke det at cannabis er så ekstremt farlig i seg selv, men at legaliserer vi ditt så vil andre kreve at vi legaliserer datt... hehe

Lenke til kommentar

Å bruke argumentet, legaliserer vi cannabis, må man legalisere andre stoffer er for dumt.

 

Selvfølgelig må man ikke det, det er en god grunn til at debatten om legalisering av cannabis er så omfattende som den faktisk er. Nettopp fordi at stoffet er så harmløst.

 

Poenget ditt med at folk blir avhengige av rusen, er dog bra. Jeg er enig at i enkelte blir avhengige av rusen man får av cannabis, men dette er de samme menneskene som blir avhengige av alkohol rusen. Lett påvirkelige mennesker, vil alltid ha dette problemet. Uansett rusmiddel.

 

Jeg er sterkt uenig i at flere ville startet med cannabis, etter en eventuell legalisering. Jeg tror nærmest at antall cannabis-røykere ville gått ned.

Det ville blitt en mye enklere distribuering, hvor man f.eks hadde hatt aldersgrense på lik linje med alkohol, og man ville i tillegg fått vekk all den ulovlige distribueringen av cannabis, som er ganske stor her til lands. Ved en eventuell legalisering, ville det blitt mye vanskeligere for unge under 18 år, og få tak i stoffet. Som de idag får tak i utrolig enkelt.

Lenke til kommentar

Altså, det meste går ut på psykisk avhengighet, skal vi bruke dette argumentet må jo WoW forbys. For å ikke glemme koffein, (som faktisk er fysisk avhengighetsdannende i tillegg) sjokolade og fast food.

 

MSG – E620-E635 er stoffer som i ferdigmat gjør den "avhengighetsdannende", altså annen mat vil smake mindre og ikke være helt det samme. Dette gjør det tungt for folk å starte på dietter fordi mat uten disse stoffene vil smake mindre... Skal vi forby dette også? Stoffet er i seg selv ganske ufarlig, men kombinert med at det finnes i fet og dårlig mat så er det jo en killer for mange predisponerte mennesker. (predisponerte for fedme).

 

Nei, for det er folks egen sak hva de putter i kjeften.

 

EDIT: Kilder på MSG for de som ikke har hørt om dette før: http://www.naeringsvett.no/industriens-mak...andre-e-stoffer

Endret av Bata
Lenke til kommentar
Poenget ditt med at folk blir avhengige av rusen, er dog bra. Jeg er enig at i enkelte blir avhengige av rusen man får av cannabis, men dette er de samme menneskene som blir avhengige av alkohol rusen. Lett påvirkelige mennesker, vil alltid ha dette problemet. Uansett rusmiddel.

 

Dette er helt feil. Alkohol kan føre til fysisk avhengighet, dvs at kroppen trenger alkohol for å fungere. Abstinensene er kraftige, man kan faktisk dø hvis man går "cold turkey". De som er "avhengig" av cannabis er ikke fysisk avhengig, men psykisk. Dette er samme type avhengighet som man kan få av World of Warcraft, sjokolade, trening etc.

Lenke til kommentar

Koffein er også fysisk avhengighetsskapende, men hovedsaklig psykisk. Om man har høyt koffeininntak over lang tid vil man få hodepine og føle seg tom for energi i noen få dager om man går "cold turkey". Denne fysiske abstinenstiden er ikke værre enn dagen etter en våt tur på byen (etter min erfaring i alle fall).

 

 

Når det gjelder legalisering av cannabis trenger ikke dette medføre legalisering av andre stoffer, men jeg mener vi burde legalisere alle stoffene som finansierer organiserte kriminelle miljøer under oppsyn (samme som alkohol med høy %).

 

TheJan; jeg vil mye heller at en slu millionær blir rikere på å levere et godt cannabis-produkt under nøye oppsyn enn at pengene går i lomma på de som driver med organisert voldlig kriminalitet og menneskehandel...

Lenke til kommentar

Eg tykkjer det er skremmende korleis ungdom vart informert. I mine auger er ein joint ein sjelden gong mykje betre enn å drikke seg drita kvar helg.

Men ingen seier noko på det. Å drikke kvar helg er heilt vanleg. Og skadeleg.

 

Bra innlegg, eg er heilt for legalisering av cannabis. Det skader kanskje i store mengder (då ein føler seg normal av å vere rusa), men sånn er det då med alkoholikare óg! Det har alt å gjere med Noregs kultur. Hadde alkohol kome no, hadde me aldri fått selje det lovleg.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett denne videoen, Cannabis Cures Cancer - "Run From The Cure" The Rick Simpson Story?

 

"Rick Simpson Story After a serious head injury in 1997, Rick Simpson sought relief from his medical condition through the use of medicinal hemp oil. When Rick discovered that the hemp oil (with its high concentration of T.H.C.) cured cancers and other illnesses, he tried to share it with as many people as he could free of charge. When the story went public, the long arm of the law snatched the medicine - leaving potentially thousands of people without their cancer treatments - and leaving Rick with unconsitutional charges of possessing and trafficking marijuana!"

 

Handler altså om en kar som snakker varmt om cannabis og dens medisinske egenskaper. Har ikke sett den selv enda, så jeg kan ikke uttale meg om filmen. Men Cannabis er jo lovlig i flere land til medisinsk bruk, så kanskje er han inne på noe?

 

EDIT: Var dere midt inn i en diskusjon, kanskje? Beklager at jeg avbrøt!

Endret av Vale
Lenke til kommentar
vell, definer "avhengig" , jeg mener at man blir avhengig av rusen man opplever ved å røyke cannabis, eller den avslappene effekten.

Man blir ikke fysisk avhengig av cannabis, som man kan bli av f. eks Alkohol. Men man kan bli psykisk avhengig, akkurat som med WOW.

dette er også et spørsmål om hvilken retning vi vil at norge skal gå, legaliserer vi cannabis, vil sikkert andre kreve at andre stoffer også blir legalisert, fordi "men cannabis ble jo det"

det ender med at vi får flere skadelige middler i markedet, dvs flere helseproblemer.

Hvilke nye rusmidler er det du snakker om?

Vi vil ikke få noen flere skadelige rusmidler, da man allerede kan få tak i alt. Ved å legalisere og regulere kan man f. eks kjøpe det i helt egne butikker med aldersgrense og kvalitetssikring. Slik er det absolutt ikke i dag, men du vil vel at det skal være enkelt for mindreårige å få tak i og bli avhengige av sterkere rusmidler?

tror ikke politiet bruker så mye ressurser på å ta folk som bruker cannabis, men at hvis du BLIR sett, så får du deg en klekkelig bot, som faktisk staten tjener på:p akkurat som parkeringsbøter.

Og godtar du ikke bota så blir det rettsak, med alle utgiftene det fører med seg.

Når også kriminelle organisasjoner tjener på at narkotika er ulovlig. Politiet tjener ikke på det.

det er ikke det at cannabis er så ekstremt farlig i seg selv, men at legaliserer vi ditt så vil andre kreve at vi legaliserer datt... hehe

Så du mener at man har mere kontroll ved å bare forby rusmidler, istedet for å kunne regulere markedet, sette aldersgrenser kvalitetskontroll osv?

Lenke til kommentar

Jeg har sett den, men det er for det meste pseudoscience det går i. Skal ikke sies at man ikke kan bruke stoffer i cannabis (deriblant cannabidiol) til å behandle forskjellige ting (slik som brystkreft), men at herb bokstavelig talt er "the healing of the nation" har jeg veldig vondt for å tro. Det refereres hovedsakelig til anekdotale bevis og det legges fram så og si ingen dokumentasjon på effektene som cannabis har og ja, som sagt.. Pseudovitenskap..

 

Hadde det vært en slik enorm sak for medisinsk cannabis hadde vi hørt mange høyere skrik fra den akademiske arenaen enn hva vi gjør, spesielt fra leger og andre som jobber innenfor toksikologi.

Lenke til kommentar

"Kur mot kreft" er alltid for godt til å være sant, ja, desverre...

 

I nevnte film kommer det frem andre helsemessige fordeler også... Jeg kan nevne bedret matlyst og nattesøvn, økt sexlyst, noen sa at de så mer positivt på livet ved bruk av cannabis, og at det derfor hjalp dem ut av depresjoner og angst. Noen kommentarer?

 

Og jeg vet at filmen ikke er helt bra å bruke som kildematriale, det var bare noe jeg kom over:) Det kan jo være artig for noen å se den. Det er ingenting som slår en skikkelig konspirasjonsteori!

Lenke til kommentar

Kan være greit å ta det opp, kanskje. Helst for dem som IKKE har erfart det selv... Hvorfor er cannabis lovlig til medisinsk bruk i enkelte land? Noen som vet om sikre kilder til at cannabis HAR medisinske egenskaper?

 

Bare prøver å vinkle diskusjonen litt annerledes.... Det er greit at det er godt å røyke litt, og det er greit at det er "ufarlig" som mange mener her, ser jeg. Men har det dokumenterte medisinske virrkninger?

 

Mulig det er tatt opp før, jeg har ikke lest hele tråden.

Lenke til kommentar

Ja, medisinske virkninger a'mass.. Første og mest opplagte er smertestillende. Og dette er faktisk en ganske effektiv pain-killer UTEN fare for lever samtidig som du ikke blir avhengig (i motsetning til opiater m.m.)

 

Kan også brukes som søvnmedisin (da over kortere perioder, da langtidsbruk vil virke mot sin hensikt i lengden i.e. umulig å sovne uten).

Lenke til kommentar

Vale:

 

En av THCs medisinske egenskaper er beskyttelse av hjerneceller (folk som sier at cannabis dreper hjerneceller er derfor helt på jordet): http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/21/17/6475

 

Cannabis dreper ikke kreftceller (virker det som) slik som mange gjerne sier, det hindrer veksten av de (slik at kroppen kan fjerne de lettere): http://www.cannabis-med.org/studies/ww_en_...ow.php?s_id=193 og http://cancerres.aacrjournals.org/cgi/cont...full/64/16/5617

 

De smertestillende effektene er jo ganske velkjent og en god medisinsk egenskap.

 

 

Det er ikke vanskelig å finne disse studiene så du finner nok flere hvis du søker.

Lenke til kommentar

FLarsen, det er vistnok ikke THCen som beskytter hjerneceller, det er CDBen i cannabis som gjør det ifølge dokumentaren på BBC som jeg linket til for et par sider tilbake.

 

Det er faktisk temmelig interessant og enda et argument for legalisering. Det betyr jo at det er enda viktigere å ha korrekt hasj der ute og ikke bare noe som er proppfult med THC, som igjen kan føre til at man blir psykisk ustabil eller får en dårlig "high". Det viser seg da at dersom cannabisen har en god balanse mellom THC og CDB så får man en god high med tilhørende latterkrampe og god stemning. Og ikke paranoia og urasjonell frykt, som de fleste sannsynligvis kan kjenne seg igjen i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...