Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fartsbot uten fartsmåling


tsunammi2k

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig lovene/reglene på fartsovertredelser uten fartsmåling? Ja, jeg ble tatt her om dagen, i 40-sonen, uten å bli målt. Visste ikke helt hvordan loven er når de ikke har bevis så jeg aksepterte boten. De kjørte i en sivilbil forbi meg i motgående kjørefelt og merket garantert jeg ikke kjørte i 40. Kunne jeg ha blånektet og sluppet unna? (De var 2 stk i sivilbilen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er langt ifra noen ekspert, men ja, det tror jeg du kunne ha gjort.

 

En kamerat av meg kjørte aaalt for fort i 80-sonen med bil, og sivilpurken kjørte BAK ham. Etter noen runder i retten slapp han fra det med kontoen i behold.

(Han hadde fortjent bot for idioti, spør du meg da).

 

Edit: Jeg burde kanskje ha fortalt at politiet ikke hadde bevis, utenom sitt eget speedometer, som visstnok ikke var kalibrert eller noe i den duren.

Endret av Tharos_
Lenke til kommentar

Har lurt på det samme selv..

 

Tenkte vel på det senest i går, når jeg kastet meg litt på bremsen når jeg så en politibil som sto til venstre i ett kryss og ventet på meg..

Hadde ikke så stor fart da, for jeg hadde ikke bremsene i behold.. heldigvis.. :p

(Nei, jeg sier det ikke som om jeg er stolt over at jeg kjører for raskt)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig lovene/reglene på fartsovertredelser uten fartsmåling? Ja, jeg ble tatt her om dagen, i 40-sonen, uten å bli målt. Visste ikke helt hvordan loven er når de ikke har bevis så jeg aksepterte boten. De kjørte i en sivilbil forbi meg i motgående kjørefelt og merket garantert jeg ikke kjørte i 40. Kunne jeg ha blånektet og sluppet unna? (De var 2 stk i sivilbilen)

8748220[/snapback]

Hva fikk du bot for? Uaktsom kjøring eller fartsovertredelse?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig lovene/reglene på fartsovertredelser uten fartsmåling? Ja, jeg ble tatt her om dagen, i 40-sonen, uten å bli målt. Visste ikke helt hvordan loven er når de ikke har bevis så jeg aksepterte boten. De kjørte i en sivilbil forbi meg i motgående kjørefelt og merket garantert jeg ikke kjørte i 40. Kunne jeg ha blånektet og sluppet unna? (De var 2 stk i sivilbilen)

8748220[/snapback]

Ja, såfremst du nekter og de ikke har bevis i form av f.eks utskrift av fartsmåler så kan de ikke gi deg bot.

 

Hadde svartemaja bak i en 70 sone, en kompis kjørte. Dro av for å fylle bensin, svartemaja etter. Ut hopper to betjenter som begynner å spørre og greve for å få han til å signere på at han kjørte for fort. Han lukter lunta og blånekter for at han hadde kjørt for fort. Etter vel 15 minutters krangling går politifolkene og lar oss være i fred. Siden de ikke har fartsmåler i svartemaja og de ikke greier å få han til å inrømme at han hadde kjørt for fort så blir det ingen sak.

Politiet har ingen bevis og kan derfor ikke sikte han. At to politifolk sier "du kjørte for fort" holder ikke vann i en retssak.

 

Når politiet skal ha deg til å signere noe som helst, så er det gjerne ett tegn på at de ikke har nok bevis til å kjøre en retssak.

Lenke til kommentar
At to politifolk sier "du kjørte for fort" holder ikke vann i en retssak.

8761693[/snapback]

Er du helt sikker på dette? Om du sladder rundt en rundkjøring, holder det jo helt fint om én politimann er vitne - så hvorfor skulle ikke det samme gjelde fart? Forutsatt at det går vesentlig fortere enn fartsgrensen. I en 40-sone er det jo ikke spesielt vanskelig å registrere om du holder høyere hastighet. De kan vel ikke akkurat gi deg en fartsbot uten målt fart, men det er jo alltids backup-lover som kan brukes?

Lenke til kommentar
Du kjørte alt for fort og var heldig som ikke mistet lappen, ta det som en mann og lær av det.

8776454[/snapback]

Hva han skal lære?

Hva er galt med å kjøre for kjapt der det er forsvarlig, og ikke er annen trafikk f.eks.?

 

Svaret ditt var litt urelevant, for man må få vite sine rettigheter, selv om man gjør noe galt..

Lenke til kommentar

Ok, jeg kjørte akkurat der igjen, det var visst 40 opp bakken og 50-sone ned! Men vi har skrevet under på at vi kjørte 63 km/t i 40-sone, hva skjer da? Kan vi klage på at vi kjørte 63 km/t i 50-sone og få redusert bot? Men det som er litt bæd, er jo at de 2 tjenestemennene som tok oss vet godt vi ikke kjørte i 63 km/t, vi risikerer jo å måtte snakke med de om vi skal klage på bota?

Lenke til kommentar

Nå åpner faktisk politi instruksen for benyttese av faktisk så "gammeldags" som klokke/tidtaker for å ta en fartskontroll. Så om politiet kjenner regelverket godt nok, og i tillegg er sikre på hva de har på kroken sin. Så får de nok alltid vridd det til slik de vil ha det.

 

Høyere fart en hva skiltene sier er både forbudt og farlig for medtrafikanter.

Lenke til kommentar

Vel etter nærmere undersøkelser viser det seg at vi overskred fartsgrensen på 40 FØR bakken ned, men at vi ikke ble stoppet før vi kom i slutten av bakken (50-sone), ved et lyskryss, for å komme på en forkjørsvei. I boten står det gatenavnet, men denne gata omfatter både en 40 og en 50-sone?! Om vi har underskrevet på at vi kjørte 63 km/t i 40-sone vil vel bety at vi allerede har akseptert dette og ikke kan klage på dette?

Lenke til kommentar

Dersom også politiet erkjenner at overskridelsen fant sted i 50-sonen burde det gå greit å forandre størrelsen på boten i forhold til dette.

 

Jeg ville nok uansett la saken ligge i og med at du kjørte fortere enn 63. Det kan jo tenkes de har utskrift av en fartsmåler eller noe lignende.

Lenke til kommentar
At to politifolk sier "du kjørte for fort" holder ikke vann i en retssak.

8761693[/snapback]

Er du helt sikker på dette? Om du sladder rundt en rundkjøring, holder det jo helt fint om én politimann er vitne - så hvorfor skulle ikke det samme gjelde fart? Forutsatt at det går vesentlig fortere enn fartsgrensen. I en 40-sone er det jo ikke spesielt vanskelig å registrere om du holder høyere hastighet. De kan vel ikke akkurat gi deg en fartsbot uten målt fart, men det er jo alltids backup-lover som kan brukes?

8762037[/snapback]

 

Hvis det går til retten, blir vel dette bare en ord-mot-ord sak. Begge parter kan vinne. Pluss retten koster en del da.

Lenke til kommentar
At to politifolk sier "du kjørte for fort" holder ikke vann i en retssak.

8761693[/snapback]

Er du helt sikker på dette? Om du sladder rundt en rundkjøring, holder det jo helt fint om én politimann er vitne - så hvorfor skulle ikke det samme gjelde fart? Forutsatt at det går vesentlig fortere enn fartsgrensen. I en 40-sone er det jo ikke spesielt vanskelig å registrere om du holder høyere hastighet. De kan vel ikke akkurat gi deg en fartsbot uten målt fart, men det er jo alltids backup-lover som kan brukes?

8762037[/snapback]

 

Hvis det går til retten, blir vel dette bare en ord-mot-ord sak. Begge parter kan vinne. Pluss retten koster en del da.

8846982[/snapback]

 

Av rettspraksis kan du trygt si at en politimann i tenestetid pleier å vinne disse "ord-mot-ord" kampene, for å ikkje snakke om 2..

 

Retten koster en del med tanke på advokat, men kva om du ender opp med å bli dømt til å betale saksomkostnadene og? 10.000? ++ ? MEGET stygg sak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...