Gå til innhold

Microsoft entrer møbelindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok, dette er absolutt noe av det kuleste jeg har sett!

 

Må bare ha en slik som arbeidspult, tenk å ha artikler, notater etc tilgjengelig rett på pulten mens man arbeider! (kan selvfølgelig ha det idag, men da må vi bruke papir ;) )

 

Det papirløse samfunnet tok et kjempeskritt idag ;)

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Vel, potensialet er jo enormt.

Men det er vel prisen på et slikt bord som vil avgjøre hvor utbredt det blir.

Jeg kunne godt tenkt meg at et sånnt bord blir like vannlige i alle hjem som et vanlig middagsbord er nå liksom.

Men tror nok at et sånnt bord vil komme til å koste en del mer enn middagsbord flest...

Lenke til kommentar

Meget imponert over hvor godt de har fått til brukergrensesnittet, det er alfa-omega for et slikt produkt.

 

Så for meg med en gang brettspill osv hehe, men her kan man jo få alt. Likte måten de splitta regninga på, og ant. bruker de fingeravtrykk som kode. Dog litt skremmende også (ser for seg menn som blir utnytta mye lettere på baren hehe)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
<-- snip -->

Den omtalte modellen i artikkelen er ikke trykkfølsom men man må jo starte en plass :)

8739359[/snapback]

Må rette meg selv her, den er definitivt trykkfølsom. Trodde et øyeblikk de brukte samme teknikk som ved en tidligere demonstrasjon der de hadde kamera over bordet. Svakheten var der at den ikke alltid kunne se hvor folk trykte.

 

 

http://on10.net/Blogs/larry/first-look-mic...cing-computing/

Anbefaler å se denne video demonstrasjonen, selv om intervjueren virker passiv og lite entusiastisk :ermm:

Lenke til kommentar

Nevnte de ikke priser på 2-4000 dollar i den ene filmen? Det er jo ikke så gale pris for noe helt nytt og så gdamn kult :) Om priser ligger på der til å begynne med så skal du ikke se bort ifra at flere privatpersoner kjøper seg en sånn om det er mulig..

Lenke til kommentar
<-- snip -->

Den omtalte modellen i artikkelen er ikke trykkfølsom men man må jo starte en plass :)

8739359[/snapback]

Må rette meg selv her, den er definitivt trykkfølsom. Trodde et øyeblikk de brukte samme teknikk som ved en tidligere demonstrasjon der de hadde kamera over bordet. Svakheten var der at den ikke alltid kunne se hvor folk trykte.

8741730[/snapback]

 

Bordet i seg sjølv er ikkje trykkfølsomt, i alle fall ikkje den prototypen eg fekk sjå. Då var det kun snakk om eit webkamera, men den er "simulert trykkfølsom", dvs. at den klarer heilt fint å skille ei berøring frå ei ikkje-berøring.

Lenke til kommentar

Umodent er en ting, men for dyrt? Prisen som er forespeilet er $5000 (30000 kr). Det er ikke mer enn du betaler for en heftig PC rigg i dag. Husk at dette er en 30" touch skjerm med en ganske heftig maskin innebygget.

 

Kan godt se for meg å ha noe slikt i hus om noen år. Jeg er også glad for at Microsoft og Bill Gates forfølger "touch screen" fantasien - men dessverre er folk så opphengt i at alt må ha tastatur og mus for at de skal bruke det enda... noe som kan sees på de lave salgstallene av tablet PCer og UMPCer. Jeg kan love deg at når du først blir fortrolig med å kunne trykke på skjermen i stedet for å ratte rundt med mus hele tiden så vil det føles mye mer naturlig. Tror kanskje folk har litt "skjerm-angst" for at de i gamle dager fikk statisk utladning hver gang de kom nært skjermen eller noe sånt. Eller så skjemmes folk så mye av de skitne fingrene sine at de ikke tør å ta på skjermen! :)

Lenke til kommentar

Dette imponerer meg ikke i det hele tatt!

For flere år siden, snublet jeg over GAMMEL sony teknologi hvor de gjorde tilsvarende.. Bare det som var fett med sony teknologien..

 

De hadde masse transparente skjermer, som de da la ned på et bord.

Når de ble lagt ned, ble modulene aktivert og man kunne da dra ting fra ene modulen og over i andre, uten at de var fysisk koblet sammen!

 

Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men kan jo påpeke dette var mange år siden, før bluetooth og slikt. Jeg lurer på om jeg først fant en video på youtube og så googlet etter navnet på han ene vitenskapsmannen og sådan fant frem til en fet side innenfor sony sin website et sted, dypt inne. Der var det sykt mye gromt de har researchet.

 

Det de gjorde i demoen, var å sette ned feks bildebehandlingsmodul, så dro han "drag and drop" via luften, et bilde fra ene skjermen til den andre, behandlet bildet.. La så ned flere moduler+++.. var überfett egentlig.

 

woot, jeg fant den:

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Umodent er en ting, men for dyrt? Prisen som er forespeilet er $5000 (30000 kr). Det er ikke mer enn du betaler for en heftig PC rigg i dag. Husk at dette er en 30" touch skjerm med en ganske heftig maskin innebygget.

 

Kan godt se for meg å ha noe slikt i hus om noen år. Jeg er også glad for at Microsoft og Bill Gates forfølger "touch screen" fantasien - men dessverre er folk så opphengt i at alt må ha tastatur og mus for at de skal bruke det enda... noe som kan sees på de lave salgstallene av tablet PCer og UMPCer. Jeg kan love deg at når du først blir fortrolig med å kunne trykke på skjermen i stedet for å ratte rundt med mus hele tiden så vil det føles mye mer naturlig. Tror kanskje folk har litt "skjerm-angst" for at de i gamle dager fikk statisk utladning hver gang de kom nært skjermen eller noe sånt. Eller så skjemmes folk så mye av de skitne fingrene sine at de ikke tør å ta på skjermen! :)

8746502[/snapback]

 

At det er en heftig maskin og dyr teknologi får så være, men med unntak av noen ting, så kjøper jeg ikke ting for konponentenes teknsike aspekter alene, man ser pris kontra nytte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ganske vanlig at folk er skeptisk til all ny teknologi. Det var mange som sa mobiltelefon var "unyttig" for de - folk kunne jo plage deg overalt. Mye greiere med vanlig fast telefon da... eller enda lengre tilbake... hva skal man med telefon, det er jo forferdelig upersonlig - mye bedre å dra og besøke de - eller skrive et godt gammeldags brev! :)

 

Vet at man ikke skal svelge all teknologi og produkter som gies ut på markedet. Men interaksjon med datamaskiner spesielt har stått bom stille i evigheter rett og slett fordi folk ikke tør eller gidder å endre bruksmønsteret sitt. Når interaksjonen virker fremmed så blir man ofte ekstra tilbakeholden.

 

Det er ikke noe galt i å foretrekke det man er vant med heller, men heldigvis er det noen som tør å prøve nye ting så vi kan få litt variasjon i måten vi benytter teknologi. Jeg syntes dette bordet virker som et friskt pust i så måte, selv om det kan virke litt over the edge og hypet. Det er uansett en del interessante egenskaper å bite seg merke ved, nemlig proximity computing. Vi har lenge hatt teknologier for dette men ikke utnyttet i noe god måte. Å kunne legge noe på skjermen for å kople de er et godt eksempel. På samme måte som at bilen din starter så lenge du har nøkkelknippe i lommen. Tror vi vil se mer og mer av denne typen interaksjon. Årsaken er ganske enkelt at det er mer intuitivt - vi mennsker liker å bruke fingrene våre - ta på ting, flytte de, etc, og et brukergrensesnitt som legger opp til dette betrakter vi som mer intuitivt en et som er "gjemt" bak kontroller og obskure kommandoer. Det er ikke bare MS sin markedsføring som gjør at de selger OS som hakka møkk, men det faktum at folk føler seg komfortabel nok i det grafiske grensesnittet.

 

Selv er jeg glad MS tør å gjøre disse stuntene, for de gir en pekepinn på den teknologiske fremtiden - og ikke minst åpner mulighetene for nye former for interaksjon med teknologi. Hvorvidt du betrakter noe som nyttig eller ikke er da uinteressant, så lenge det finnes andre folk som ser det som nyttig og vil gjerne kunne ta i bruk denne teknologien.

Lenke til kommentar
Ganske vanlig at folk er skeptisk til all ny teknologi. Det var mange som sa mobiltelefon var "unyttig" for de - folk kunne jo plage deg overalt. Mye greiere med vanlig fast telefon da... eller enda lengre tilbake... hva skal man med telefon, det er jo forferdelig upersonlig - mye bedre å dra og besøke de - eller skrive et godt gammeldags brev!

Men dette er jo helt korrekt, jeg må slå av mobilen på jobb for å få gjort den jobben jeg driver med.

 

Dessuten har jeg merket at folk kan gjøre seg til uvenn eller skape kriser fordi du ikke har svart på en SMS innen en viss tid. En SMS? jøjje meg da.

 

EDIT:

Jeg fikk litt sjokk når en ca. 60 år gammel dame som jobbet i helsevesenet ga meg følgende beskjeder

 

- "Bruker du aldri mobilen din du? jeg får ikke tak i deg".

Jo jeg setter den på lydløs når jeg ikke ønsker å bli forstyrret, eller slår den av når det er lite batteri og jeg ikke har lademulighet. Og ringer tilbake når jeg ser ubesvarte. Ellers kan man få tak i meg gjennom sentralbord siden vi ogaå har callinger for å bli forstyrret til enhver tid.

 

- "Sjekker du aldri SMS? Jeg sendte en timeavtale til deg"

Det hender rett som det er at SMS innboksen min går full. Det hender også at jeg ikke er i nærheten av telefonen på en døgn, siden jeg ikke er en mobilslave. Samtidig tar jeg ikke SMS som seriøs korrespondanse.

 

 

Og ja... jeg er en av de som irriterer meg over folk som tror de er alene på bussen når de snakker i mobilen, og som blir irritert når folk man er på besøk hos absolutt må ta alle telefoner og sitte å skravle i lang tid istedet for å si "jeg er opptatt nå, ringer deg tilbake", samme med folk man er på time hos eller folk man dater.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ganske vanlig at folk er skeptisk til all ny teknologi. Det var mange som sa mobiltelefon var "unyttig" for de - folk kunne jo plage deg overalt. Mye greiere med vanlig fast telefon da... eller enda lengre tilbake... hva skal man med telefon, det er jo forferdelig upersonlig - mye bedre å dra og besøke de - eller skrive et godt gammeldags brev! :)

 

Vet at man ikke skal svelge all teknologi og produkter som gies ut på markedet. Men interaksjon med datamaskiner spesielt har stått bom stille i evigheter rett og slett fordi folk ikke tør eller gidder å endre bruksmønsteret sitt. Når interaksjonen virker fremmed så blir man ofte ekstra tilbakeholden.

 

Man trenger ike å være skeptisk til ny teknologi fordi man har et realistisk forhold til det når det kommer. Mobiltelefon var et dårlig kjøp for mange når den kom, nå er det et billigere og bedre produkt, og flere har det. At man nå synes produktet er for dyrt kontra hva man får betyr hverken at man er skeptisk til teknologien, eller avfier prodktgruppen for all framtid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Theo, jeg er helt enig med deg her. Teknologi har gjort hverdagen mer stressende også - det er helt sikkert. Bare se på frustrasjoner folk har med spam i mailboksen, eller telefoner når man minst trenger det. Og ikke minst denne "følelsen av noen ikke bryr seg" fordi man ikke svarer på mobilen. Forstår deg veldig godt der...

 

Og hvem har vel ikke opplevd at en kundebehandler betrakter telefonen som ringer som høyere prioritet enn kunden som han behandler. Til tider skulle jeg ønske jeg var modig nok til å nappe telefonen ut av hendene deres og slenge på røret. :)

 

Man kan jo argumentere med at veldig mye av teknologien vår egentlig burde vært avskaffet for at vi skal kunne slappe bedre av, men så er det jo en del heldige bivirnkinger også av enkelt teknologi da. F.eks. er det jo kjekt å kunne nå noen raskt hvis kona er på vei til å føde et barn, eller at man har gått seg bort i skogen. Selv mener jeg at det mest meningsløse tidssluket i all tid er masse dårlige tv-programmer. Fytti grisen så mye søppel folk ser på. Personlig foretrekker jeg underholdning jeg kan delta i - interaktivitet - dermed en ihuga gamer også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...