Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2mx, eksamen, 2007


Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Og vinkelen var...? Sliter så sykt med å gjøre om formler så kan bli et lite problem :) , fikk undt 94-95 gader

8781357[/snapback]

Jeg tror det stemmer rimelig bra.

 

sqrt(61)² = sqrt(17)² + sqrt(40)² - 2sqrt(17)sqrt(40)cos x

 

Regn ut, så får du minus bittelitt, noe som tilsvarer ca. 94-95°.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leste den oppgaven der man skulle regne ut vinklene i en trekant når man viste lengden av sidene må da ha vært ungdomsskole pensum. Jeg måtte lese oppgaven et par ganger før jeg skjønte at jeg hadde fått en gavepakke.

Det var jo bare å bruke cosinussetningen på alle kantene (A,B,C). Men jeg snudde såklart litt på trekanten for å få det til å passe inn i formelen.

Merkelig lett...

Lenke til kommentar
Når jeg leste den oppgaven der man skulle regne ut vinklene i en trekant når man viste lengden av sidene må da ha vært ungdomsskole pensum. Jeg måtte lese oppgaven et par ganger før jeg skjønte at jeg hadde fått en gavepakke.

Det var jo bare å bruke cosinussetningen på alle kantene (A,B,C). Men jeg snudde såklart litt på trekanten for å få det til å passe inn i formelen.

Merkelig lett...

8782151[/snapback]

Snudde på trekanten? Vi fikk jo ikke oppgitt noen trekant, bare 3 sider i en trekant. Det var ikke noen tilhørende figur. Det eneste jeg snudde på var cosinussetningen, slik at jeg fikk "cosA=" i stedet for "a^2="

 

Jeg var litt i tvil om det lå noe skjult i oppgaven. Syns det virket litt for lett :hmm: Cosinussetningen hører vel egentlig til 1MX pensum, eller hur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Jeg var litt i tvil om det lå noe skjult i oppgaven. Syns det virket litt for lett  :hmm: Cosinussetningen hører vel egentlig til 1MX pensum, eller hur?

8783647[/snapback]

 

Nei, for oss i den gamle reformen er det vk1-pensum, men er enig i at den var overaskende lett og er redd jeg kanskje har oversett noe.

Lenke til kommentar
Når jeg leste den oppgaven der man skulle regne ut vinklene i en trekant når man viste lengden av sidene må da ha vært ungdomsskole pensum. Jeg måtte lese oppgaven et par ganger før jeg skjønte at jeg hadde fått en gavepakke.

Det var jo bare å bruke cosinussetningen på alle kantene (A,B,C). Men jeg snudde såklart litt på trekanten for å få det til å passe inn i formelen.

Merkelig lett...

8782151[/snapback]

Snudde på trekanten? Vi fikk jo ikke oppgitt noen trekant, bare 3 sider i en trekant. Det var ikke noen tilhørende figur. Det eneste jeg snudde på var cosinussetningen, slik at jeg fikk "cosA=" i stedet for "a^2="

 

Jeg var litt i tvil om det lå noe skjult i oppgaven. Syns det virket litt for lett :hmm: Cosinussetningen hører vel egentlig til 1MX pensum, eller hur?

8783647[/snapback]

"evne til å se logiske sammenhenger" ;) . Da tar du jo ikke cosinussetningen på alle 3. Ihvertfall den siste tar du bare 180 - A - B... Det de ser etter vil jeg tro, ikke direkte riktig svar. Eller?

Lenke til kommentar
"evne til å se logiske sammenhenger" ;) . Da tar du jo ikke cosinussetningen på alle 3. Ihvertfall den siste tar du bare 180 - A - B... Det de ser etter vil jeg tro, ikke direkte riktig svar. Eller?

8783807[/snapback]

 

Jeg brukte cosinussetningen på de to første, men tok selvsagt 180*-(a+b) på den tredje. Jeg synes det går like raskt å bruke cosinussetningen som siniussetningen, så brukte liksågodt den på den 2.!

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Lærerene på vår skole vil klage på oppgave 3 (sannsynlighets saken).. De mente det ikke stod noe i boken vår ang dette, hadde vært digg å få den annulert ja!

8788658[/snapback]

nja, lærern min sa at det va den oppgaven som skilte 6'ern fra 5'ern og var evne for en elev å se sammenhengen og kunne resonere seg frem. Visstnok løsbar med 1MX-pensum...

Lenke til kommentar
Ser ut som 4b) kan bli fjerna fra lista :) . Var noen som hadde klaga og at det var utenfor 2MX pensum :)

8788622[/snapback]

Lærerene på vår skole vil klage på oppgave 3 (sannsynlighets saken).. De mente det ikke stod noe i boken vår ang dette, hadde vært digg å få den annulert ja!

8788658[/snapback]

Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

Du treffer spikeren midt på hodet kloffsk. :)

 

Jeg er drittlei av maset om "hvilken formel skal vi bruke?", "hvor finner jeg dette her?", "dette må dere notere i formelheftet!". De som har lyst til å tenke selv kan ta MX, resten som kun vil bruke matematikk burde ta MZ (2MZ + 3MZ tilsvarer faktisk 2MX).

Greit nok at sannsynlighetsoppgaven var vanskelig, men jeg kom i mål etter en times knallhard tenking. Og jeg er ikke noen racer i sannsynlighet. Og angående cosinussetning-oppgaven så var den bare morsom. Jeg lærte litt av hvert av den.

Lenke til kommentar
Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

ja, syt syt, er kun 4b eventuelt som var utafor pensum fordi det har aldri blitt lært at en (a-vektor + b-vektor)^2 kan løses med algebraisk fremgangsmåte.

Jeg sier ikke at den er umulig, tror selv jeg klarte den ved litt fiffige løsninger, men i prinsippet var det samme.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Ser ut som 4b) kan bli fjerna fra lista :) . Var noen som hadde klaga og at det var utenfor 2MX pensum :)

8788622[/snapback]

 

Eh? Den var jo relativt lett! Var ikke det den oppgaven der du skulle bevise cosinussetningen ved hjelp av skalarproduktet til to vektorer?

 

Lærerene på vår skole vil klage på oppgave 3 (sannsynlighets saken).. De mente det ikke stod noe i boken vår ang dette, hadde vært digg å få den annulert ja!

8788658[/snapback]

 

Hele oppgave 3 var jo grei, og jeg brukte kun det jeg har lært i 2MX. Brukte bare vanlige formler for sannsynlighet og prosentregning (ungdomsskolepensum)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

ja, syt syt, er kun 4b eventuelt som var utafor pensum fordi det har aldri blitt lært at en (a-vektor + b-vektor)^2 kan løses med algebraisk fremgangsmåte.

Jeg sier ikke at den er umulig, tror selv jeg klarte den ved litt fiffige løsninger, men i prinsippet var det samme.

8788880[/snapback]

 

Hmm? Hva mener du her egentlig?

Lenke til kommentar
Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

ja, syt syt, er kun 4b eventuelt som var utafor pensum fordi det har aldri blitt lært at en (a-vektor + b-vektor)^2 kan løses med algebraisk fremgangsmåte.

Jeg sier ikke at den er umulig, tror selv jeg klarte den ved litt fiffige løsninger, men i prinsippet var det samme.

8788880[/snapback]

 

Hmm? Hva mener du her egentlig?

8789495[/snapback]

at du har en c-vektor (klarer ikke tegne sånn pil, så bruker bokstavene fra nå av) som er gitt ved - a + b. Så når du tar den vektoren ganget med seg selv får du jo (-a+b)^2, og at når du tar c^2 bruker du cos (c,c) = 1 , mens når du gjør det med (-a+b)^2 får du cos (a,b).

Eller noe sånt. Det var ihvertfall en eller annen flott fyr som hadde sendt inn klage på grunnlag av det.

Lenke til kommentar
Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

ja, syt syt, er kun 4b eventuelt som var utafor pensum fordi det har aldri blitt lært at en (a-vektor + b-vektor)^2 kan løses med algebraisk fremgangsmåte.

Jeg sier ikke at den er umulig, tror selv jeg klarte den ved litt fiffige løsninger, men i prinsippet var det samme.

8788880[/snapback]

 

Det er jo ganske logisk da.. Eller hva syns du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...