Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2mx, eksamen, 2007


Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja for guds skyld. Logisk tenking står ikke i pensum!!

8788795[/snapback]

ja, syt syt, er kun 4b eventuelt som var utafor pensum fordi det har aldri blitt lært at en (a-vektor + b-vektor)^2 kan løses med algebraisk fremgangsmåte.

Jeg sier ikke at den er umulig, tror selv jeg klarte den ved litt fiffige løsninger, men i prinsippet var det samme.

8788880[/snapback]

 

Det er jo ganske logisk da.. Eller hva syns du?

8789609[/snapback]

c^2 = c*c*cos(c,c)

c^2 = (-a+b)^2

c^2 = a^2 + b^2 + 2abcos(a,b)

 

Jeg sier IKKe at det ikke er logisk. Jeg gjenforteller kun det lærern min sa til meg. Og nei, jeg hadde ikke skrevet det ned i regelboka, er ikke så jævla avhengig av å skrive eksempler/tull i regelboka, har enda til gode å bruke noe annet enn det som står der originalt...

 

Tydeligvis var det feil av meg å fortelle det. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Det kan vel seriøst ikke være slik at noen oppgaver kan bli fjernet etter eksamen?

8789767[/snapback]

Fint mulig det. Skoler kaster jo hele eksamensinnelveringer når det gjøres feil, senest engelskeksamnen ved Sykkylvn VGS hvor skolen presterte å gi elevene feil eksamen.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Hva mener du, har de bare kastet elevene sitt arbeid uten deres samtykke?, det at skolene gjorde noe var ikke det jeg mente. Det jeg mente var om utdanningsdirektoratet sier at en oppgave ikke teller noe for at de har fått klager fra mattelærerne som det blir hintet til her.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet med å utlede cosinussetningen fra de opplysningene vi fikk. Mulig det var en vanskelig oppgave for noen - ja. Men den var da på ingen måte utenfor pensum? Vi har både cosinussetningen og skalarprodukt som pensum. Konjugatsetningene har vi kunnet lenge, og vel så det. Så på hvilket grunnlag en klage skal baseres skjønner jeg ikke. Greit nok at noen finner oppgaven urettferdig og vil klage, men da bør man vel ha et grunnlag også. Det å si at man ikke ser at: c^2 = (a-b)^2 --> c^2 = a^2 + b^2 - 2ab likner VELDIG på cosinussetningen er ikke noe grunnlag i seg selv. Sånn sett hadde vel folk klaget på alt de synes var vanskelig på en eksamen :p Uansett så er det flott at folk er oppmerksomme ;)

 

PS: Svaret er på ingen måte siktet mot chokke, men kun en liten tanke fra meg :)

Lenke til kommentar
Hvilken parameterfremstilling kom dere frem til? Hvilken fremgangsmåte brukte dere?

 

Fant forresten ut av ett spørsmålene ovenfor. Jeg hadde bare løst den på en helt annen måte enn alle andre og fått andre verdier i parameterfremstillingen. Men parameterfremstillingen min gir samme graf som det dere fikk, og begge kan skrives y = 1,2x + 4 dersom man gjør om fra parameterfremstilling til funksjonsuttrykk på formen Y = ax + b. Så null problemo med det :thumbup:

 

Men det jeg fortsatt lurer på er hvilken fremgangsmåte dere brukte for å komme frem til:

 

X = 5t

Y = 6t + 4

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å stryke en oppgave. Tenk på de som har sittet og slitt med den i to-tre timer og fått riktig, men hatt dårlig tid på resten av prøven.

Hvis oppgaven er gitt, så er den gitt. Da får vi heller bare godta at snittet blir en god del lavere enn supersnittet fra i fjor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Det kan vel seriøst ikke være slik at noen oppgaver kan bli fjernet etter eksamen?

8789767[/snapback]

 

Joda.. Tror det er en grei sjangse for at sannsynlighets oppgaven blir stryki.. Er så jævli mange som har klaget på den, også lærere..

8792456[/snapback]

 

Fortell litt mer, har dere erfaring med at lignende har skjedd før?

Er det fra din skole det er så mange som har klaget, kan jeg spørre hva skolen din heter?

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Går på Ås vgs...

 

Var ivertfall en go del av elevene som har bemerket at oppgaven var dritt, og i dag gikk det rykte om at flere av lærerene skulle snakke sammen og sende inn en klage.

8793050[/snapback]

 

Åja, men tror nok ikke det er nok til at den blir anullert, har lest for eksempel at det ble sendt inn klager på fysikk-eksamen i fjor, men tror ikke noe spesiellt ble gjort. Da det i fjor eller forfjor var gjort en stor feil i en 1my eller 1mx eksamen(var en graf som skulle forestille et strikkhopp eller noe som var tegnet feil), så ble det bare sagt at de som hadde oppdaget det og skrevet om det ville bli belønnet.

Så det at dere har hørt rykter om at lærerne skal sende inn en klage, vel det tror jeg ikke får så mye å si, bortsett fra at det blir skjerpet til et annet år. Men for all del, om de kunne latt de som ikke klarte den "slippe unna" og heller vektlegge resten av prøven mer, og la de som klarte den vektlegge oppgave 3 en del og ikke være så streng på resten av prøven, ja da vinner jo alle. :) Men tviler som sagt veldig på at det vil skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...