Gå til innhold

Kristnes "enerett" på bibelvers. Dobbeltmoral?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132
Jeg tror verden blir enklere å forholde seg til når man har forkastet gud og kan tenke helt selv. Når man slipper å lete etter en mening i det meningsløse.

8669203[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis sant. Tenk deg om Gud ble motbevist. Tenk deg alle de fattige folka som har null mening med livet.

8672665[/snapback]

Fattige folk med null mening i livet? Hah :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Melisma, din Gud er slik jeg ser det ikke noen gud. Det er virkeligheten du kjenner. Ditt bilde av gud er menneskeverd, humanisme og kjærlighet. Det er de samme følelsene, moralen og etikken som jeg og de fleste andre har. Men vi kaller det ikke for gud. Jeg tror verden blir enklere å forholde seg til når man har forkastet gud og kan tenke helt selv. Når man slipper å lete etter en mening i det meningsløse.

8669203[/snapback]

 

 

altså det jeg mener er at når jeg ser to mennesker som elsker hverandre, ett barn som ler, dyr som tar vare på barna sine osv.. da kjenner jeg Guds kjærlighet blomstre.. det som er greia er at jeg tror at Gud finnes, at han våker over oss og passer på oss, At han har en plan med oss alle.. så Gud eksisterer for meg, og alt det gode jeg ser i verden bekrefter Han`s kjærlighet og omsorg for oss alle :)

Lenke til kommentar
Fattige folk med null mening i livet? Hah :nei:

8673009[/snapback]

Tja... Folk som er vant med tørke, sult, lik, skuddsår, terror, tortur, David Hasselhoff og rusk i øyet, samt har null penger tror jeg ikke hadde giddet livet så forferdelig mye lenger hvis religion ble motbevist.

Lenke til kommentar
Fattige folk med null mening i livet? Hah :nei:

8673009[/snapback]

Tja... Folk som er vant med tørke, sult, lik, skuddsår, terror, tortur, David Hasselhoff og rusk i øyet, samt har null penger tror jeg ikke hadde giddet livet så forferdelig mye lenger hvis religion ble motbevist.

8673480[/snapback]

Men det du virkelig sier, er at absolutt alle fattige folk er religiøse som bare det?

Lenke til kommentar

Når de kristne forkaster skapelsen, noahs ark, dommedag, helvete -- så kan vel de fattige forkaste helvete og tro at man kommer til himmelen når man dør, uansett.

 

Så...

 

Hvorfor skal da de fattige som lever i konstant sult, fattigdom, tørste med støv på øynene leve dette livet når et bedre live venter i andre enden?

 

Det er et bedre incentiv til å ta selvmord enn det at "dette livet er det eneste ene man noen gang har".

 

(Incentiv?! Herregud... Man blir tullete av å være på nettet for lenge. Med "et bedre incentiv" mener jeg selvfølgelig "en bedre grunn" -- og skyt meg neste gang jeg sier et sånt ord.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Men det du virkelig sier, er at absolutt alle fattige folk er religiøse som bare det?

8674117[/snapback]

Nei, men mange er det, fordi de lever i ellers ganske religiøse deler av verden.

 

F.eks: Midt-østen, Indonesia og store deler av Afrika.

 

Hvorfor skal da de fattige som lever i konstant sult, fattigdom, tørste med støv på øynene leve dette livet når et bedre live venter i andre enden?

8674150[/snapback]

Du har da vel ikke lov til å ta selvmord, har du det da? Av Bibelen, altså.

 

Det er et bedre incentiv til å ta selvmord enn det at "dette livet er det eneste ene man noen gang har".

8674150[/snapback]

Det er ikke det det handler om, men heller "Hva er poenget med å leve et liv fullt av lidelse, når det ikke er noe etterpå, likevel."

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Fattige folk med null mening i livet? Hah :nei:

8673009[/snapback]

Tja... Folk som er vant med tørke, sult, lik, skuddsår, terror, tortur, David Hasselhoff og rusk i øyet, samt har null penger tror jeg ikke hadde giddet livet så forferdelig mye lenger hvis religion ble motbevist.

8673480[/snapback]

Hvordan kan du bevise det?

Lenke til kommentar
Hvordan kan du bevise det?

8677071[/snapback]

Jeg kan ikke det, men uten religion så har de absolutt ingenting å leve for, eller, livet deres er så hardt, at det rett og slett ikke er noe vits. Er det så vanskelig forstå? Hadde du giddet å leve under slike forhold, uten noen som helst grunn?

Lenke til kommentar

prøv og husk at mange av de som lever i fattigdom aldri har kjent noe annet liv enn det.. feks. en fattig familie i afrika har aldri kjent den luksusen vi har kjent på, og de savner det derfor ikke SÅ sterkt som vi kanskje tror de gjør..

 

Hadde vi derimot blitt tvunget til å leve i den fattigdommen imorgen, så hadde vi blitt helt desperate og ikke klart oss lenge.. fordi vi er vant med å kunne mette de fleste behovene vi har..

 

Har man smakt på luksuslivet slik vi har, ja da vet man hva fattigdom virkelig kan bety.. Men har man levd i det hele livet, så blir det jo ens virkelighet og man tilpasser seg etter forholdene..

 

 

Lurer på hva som hadde skjedd med Paris Hilton hvis hun var tvunget til å leve mitt liv.. jeg er ikke fattig, men heller ikke rik.. hadde hun orket det i lengden siden hun er vant med superluksus? :p

 

De fattige finner andre verdier og meninger med livet,,, verdier som vi mistet på veien :ermm:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
prøv og husk at mange av de som lever i fattigdom aldri har kjent noe annet liv enn det.. feks. en fattig familie i afrika har aldri kjent den luksusen vi har kjent på, og de savner det derfor ikke SÅ sterkt som vi kanskje tror de gjør..

8681822[/snapback]

Nei, men jeg mener folk i krigssoner og sånt. Det er nok værre for en fattig familie i Afghanistan, enn i Afrika.

Lenke til kommentar
prøv og husk at mange av de som lever i fattigdom aldri har kjent noe annet liv enn det.. feks. en fattig familie i afrika har aldri kjent den luksusen vi har kjent på, og de savner det derfor ikke SÅ sterkt som vi kanskje tror de gjør..

8681822[/snapback]

Nei, men jeg mener folk i krigssoner og sånt. Det er nok værre for en fattig familie i Afghanistan, enn i Afrika.

8681946[/snapback]

 

 

ja, mener du folk som har det godt og som plutselig blir bombet? mulig de skjønner at det var mennesker som bombet dem og at de ikke gir ansvaret over på Gud for disse handlingene..

Lenke til kommentar
ja, mener du folk som har det godt og som plutselig blir bombet?  mulig de skjønner at det var mennesker som bombet dem og at de ikke gir ansvaret over på Gud for disse handlingene..

8682041[/snapback]

Herregud, les hva jeg skrev. Det er akkurat at det ikke Gud som er tingen. Hvis Gud blir motbevist, vil disse menneskene skjønne at det ikke er noen vits å leve under disse forferdelige omstendighetene.

Lenke til kommentar
Herregud, les hva jeg skrev. Det er akkurat at det ikke Gud som er tingen. Hvis Gud blir motbevist, vil disse menneskene skjønne at det ikke er noen vits å leve under disse forferdelige omstendighetene.

8682086[/snapback]

 

har liten tro på at Gud kommer til å bli motbevist for og si det sånn... kommer nok aldri til å skje... og hvis det finnes fattige folk som ikke tror på Gud, så har de jo familie eller andre gleder i livet.. man finner gleder i livet på mange måter, eller er du under inntrykket av at ikke-troende fattigfolk går hele dagen "uff, jeg hater å leve, jeg vil dø nå, livet har ingen mening, håper jeg blir truffet av en bombe" ... ? og ett menneske kan overleve bare i håpet på at livet skal bli bedre..

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Jeg har flere ganger forsøkt å få tråden inn på rett spor. Spørsmålene som skal debatteres er utførlig definert, og flere av debatantene har forsøkt å følge tråden. Dessverre har dette her gått fulstendig OT. Man diskuterer nå Guds herlighet, fred på jord og kristelig snillisme. Jeg forsøkte så sent som i post 45 å få deabatten på rett kjøl, uten hell. Jeg navngir ingen og ønsker ingen reaksjoner for OT, men jeg ønsker tråden stengt. Jeg har kontaktet moderator om mitt ønske og jeg takker for diskusjonen for denne gang. Om dere andre ønsker å diskutere videre så start en ny tråd. Vi møtes nok igjen rundt andre teamaer. :)

Lenke til kommentar
har liten tro på at Gud kommer til å bli motbevist for og si det sånn...

8682146[/snapback]

 

Det stemmer, nettopp fordi det ikke finnes noe "bevis" for gud i utgangspunktet; som betyr at gud ikke kan motbevises.

 

Påstander om gud kan motbevises så lenge det finnes forsøk på bevis i påstandene.

 

"Gud er blå." -- Kan ikke motbevises så lenge gud ikke viser seg.

"Gud eksisterer." -- Kan ikke motbevises så lenge gud ikke viser seg.

"Gud helbreder mennesker i dag." -- kan motbevises, fordi man kan sjekke menneskene og finne forklaringene, forutsatt at man har alle de nødvendige prøvene før og etter den antatte helbredelsen.

 

"Gud svarer på bønner" -- kan motbevises gjennom statistikk (Ingen bønn i noen sammenheng virker bedre enn et tilfeldig valg) og logisk ressonement; alle i alle religioner påstår at noen av bønnene deres blir oppfylt.

 

Noe som i seg selv indikerer at det ikke finnes en gud, da alt bibelen påstår som kan indikere at gud eksisterer viser seg å ikke stemme overens med virkeligheten.

 

-------------

 

Okstad:

 

angående liv i fattigdom...

 

Hvorfor pokker skal man *la vær* å ta selvmord fordi det finnes et bedre liv etter dette?

Kristne bruker kun det de selv ønsker, så selvmord fører fremdeles til himmelen.

 

Når dette livet er det eneste er det mye større grunn til å leve, da alt man gjør har en betydning, og da man aldri kan være sikker på at man *ikke* får det bedre.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Trådstarter har informert om misnøye med korleis denne tråden har gått. Den har mista fokus og gått off-topic. Tråden blir stengt.

 

Ta kontakt med oss så vil det bli vurdert om den kan åpnast igjen. :)

 

Reaksjoner tas på PM eller ved å rapportere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...