Gå til innhold

Kristnes "enerett" på bibelvers. Dobbeltmoral?


Anbefalte innlegg

  at man har ett hjerte som dunker og en kropp som fungerer som normalt.. hadde ikke en blind mann gjort ALT for å kunne sitte foran pc`n og lese slik du gjør nå? det jeg vil frem til er at vi har det faktisk bedre enn vi tror mange av oss,, vi setter bare ikke pris på det.. bare at du kan gå og ta deg no mat når du er sulten, se på tv, snakke, høre osv,, det hadde vært lykke for en annen, men ikke no big deal for deg eller meg... vi har faktisk utallig mange grunner til å være lykkelige, vi bare skjønner ikke hva lykke er før det er for sent mange ganger..

8659698[/snapback]

Ja, jeg er enig i den. Men veldig ofte er også lykken kortvarig. Alt som har en god start har en destruktiv ende. Jo mere man verdsetter en ting, jo verre får man det også til slutt, men man har i det minste levd et godt liv og fått mest mulig ut av det.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg er enig i den. Men veldig ofte er også lykken kortvarig. Alt som har en god start har en destruktiv ende. Jo mere man verdsetter en ting, jo verre får man det også til slutt, men man har i det minste levd et godt liv og fått mest mulig ut av det.

8659763[/snapback]

 

 

Men kan man velge å være lykkelig eller glad? det tror jeg ihvertfall :) og hva legger du i det at alt som starter bra har en destruktiv endelse..?

 

Jeg tror nok at man kan ta ett valg og få opp øya og se hvor godt man faktisk har det til vanlig,, til tross for bekymringer og hverdagslig slit.. du har sikkert ligget i senga og vært syk, kastet opp eller med høy feber og tenkt "hvis jeg bare kunne få sluppet dette så hadde jeg blitt glad".. men glemmer det fort når du endelig har blitt frisk igjen.. hva med å huske den takknemmeligheten av at du feks. kan reise deg opp av stolen og gå hvor du vil.. er mange som ALDRI kan gjøre det, og som hadde gjort ALT for å bare kunne få gjort det en gang..

 

jobba med en jente som hadde cerebral parese som gikk i 9 klasse.. hun måtte spørre meg gjennom en datamaskin som var fastmontert på rullestolen hennes, om jeg kunne gi henne litt vann i munnen.. det hadde hun aldri klart og gjort på egenhånd.. og når hun fikk vannet i munnen så hostet hun og brakk seg fordi det var så vanskelig for henne og svelge det lille vannet hun fikk.. hørtes ut som om hun druknet! Hun hjalp meg se hvor heldig jeg/vi faktisk er.. :thumbup: sette pris på "vanlige ubetydelige" ting som kroppen vår feks.. :) av henne lærte jeg meg en dyrebar lekse.. :yes:

 

Sette pris på gavene vi får fra Gud :love:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
...og hva legger du i det at alt som starter bra har en destruktiv endelse..?

Destruktiv, som i at noe destrueres/ødelegges/tar slutt. "Tar slutt" er vel et uttrykk jeg burde ha brukt, men destruktiv kan like godt brukes. Så det jeg mente var at det gode har alltid en ende. Det man legger krav på i livet er ikke på permanent basis, vi skal si farvel til alt det gode en gang.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig i den. Men veldig ofte er også lykken kortvarig. Alt som har en god start har en destruktiv ende. Jo mere man verdsetter en ting, jo verre får man det også til slutt, men man har i det minste levd et godt liv og fått mest mulig ut av det.

8659763[/snapback]

 

 

Men kan man velge å være lykkelig eller glad? det tror jeg ihvertfall :) og hva legger du i det at alt som starter bra har en destruktiv endelse..?

 

Jeg tror nok at man kan ta ett valg og få opp øya og se hvor godt man faktisk har det til vanlig,, til tross for bekymringer og hverdagslig slit.. du har sikkert ligget i senga og vært syk, kastet opp eller med høy feber og tenkt "hvis jeg bare kunne få sluppet dette så hadde jeg blitt glad".. men glemmer det fort når du endelig har blitt frisk igjen.. hva med å huske den takknemmeligheten av at du feks. kan reise deg opp av stolen og gå hvor du vil.. er mange som ALDRI kan gjøre det, og som hadde gjort ALT for å bare kunne få gjort det en gang..

 

jobba med en jente som hadde cerebral parese som gikk i 9 klasse.. hun måtte spørre meg gjennom en datamaskin som var fastmontert på rullestolen hennes, om jeg kunne gi henne litt vann i munnen.. det hadde hun aldri klart og gjort på egenhånd.. og når hun fikk vannet i munnen så hostet hun og brakk seg fordi det var så vanskelig for henne og svelge det lille vannet hun fikk.. hørtes ut som om hun druknet! Hun hjalp meg se hvor heldig jeg/vi faktisk er.. :thumbup: sette pris på "vanlige ubetydelige" ting som kroppen vår feks.. :) av henne lærte jeg meg en dyrebar lekse.. :yes:

 

Sette pris på gavene vi får fra Gud :love:

8659829[/snapback]

Hva med hun med CP? Hva slags "gave" har hun fått fra Gud?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan bryte inn litt her. :)

De aller fleste av oss, både kristne og ikke kristne lever vårt liv slik Melisma sier her:

Min tro er slik at så lenge man prøver sitt beste på å være god og snill, og være ett godt medmenneske, så har man liksom gjort sitt beste
Det er vel og bra, men for kristne er det en bibel som er rettesnoren for disse handlingene. Bibelen består av både GT og NT. Store deler av GT er satt ut av spill fordi den ikke passer inn i vår hverdag. Mitt spørsmål har hele tiden vært:Skal vi bare plukke opp fra bibelen det som gagner vår sak, eller skal vi ta til oss alt? Hva er viktig og hva er uvesentlig og det viktigste av alt; hvem skal sortere materialet?

Jeg har gjentatte ganger etterlyst svar på disse spørsmålene. Melisma, du er en modig og hjertegod kvinne(?) som innlater deg på denne diskusjonen, og dine motiver blir overhodet ikke trukket i tvil. Jeg selv har de samme tankene som deg og jeg har selv det samme Gudssynet som deg, men spørsmålene mine blir likevel stående ubesvart. Dette er ikke et "lurespørsmål" for å teste de kristnes gudsfrykt, men en ren teologisk spørssmålsstilling. Det er sikkert flere gode hoder der ute som godt kunne plukke opp hansken, men lar det være. Hvis vi ikke kommer på skinnene igjen så får vi heller lukke tråden. Så kan vi heller gå til "hedningene" og diskutere: "Tror du seriøst på Gud" eller "Gi meg en god grunn til å tro på Gud" Dette er jo svart/hvitt- spørsmål som kanskje er lettere å besvare siden vi kan sitte på barrikadene istedet for å diskutere innenfra.:)

Gaidaros

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Hva med hun med CP? Hva slags "gave" har hun fått fra Gud?

8661491[/snapback]

 

 

Hun har jo fått livet i gave hun også, selvom hennes liv er totalt forskjellig fra mitt så tror jeg på at alle har en mening med hvorfor de er her.. Hun finner lykke i helt andre ting som jeg bare tar for gitt.. Vi har alle en oppgave og en mening å fylle ut med livet vårt.. Det tror nå jeg ihvertfall :) og lære av andre er utrolig viktig..

Lenke til kommentar
Hva med hun med CP? Hva slags "gave" har hun fått fra Gud?

8661491[/snapback]

 

 

Hun har jo fått livet i gave hun også, selvom hennes liv er totalt forskjellig fra mitt så tror jeg på at alle har en mening med hvorfor de er her.. Hun finner lykke i helt andre ting som jeg bare tar for gitt.. Vi har alle en oppgave og en mening å fylle ut med livet vårt.. Det tror nå jeg ihvertfall :) og lære av andre er utrolig viktig..

8663667[/snapback]

 

Da kan du begynne med å lære at flesteparten av menneskene i verden i dag har aldri opplevd noe som helst kjærlighet fra gud. For alle som sulter eller som lever i fattigdom eller i krigsherjede land (hvor mange? over 50% tipper jeg) er livet et helvete på jord og det er en evig kamp om å overleve til morgendagen som blir akkurat like ille. Sorry, men gud har aldri eksistert og verden er langt fra et rosenrødt paradis hvor alle har sin spesielle plass, kom deg ut fra boblen din.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kan bryte inn litt her. :)

De aller fleste av oss, både kristne og ikke kristne lever vårt liv slik Melisma sier her:

Min tro er slik at så lenge man prøver sitt beste på å være god og snill, og være ett godt medmenneske, så har man liksom gjort sitt beste
Det er vel og bra, men for kristne er det en bibel som er rettesnoren for disse handlingene. Bibelen består av både GT og NT. Store deler av GT er satt ut av spill fordi den ikke passer inn i vår hverdag. Mitt spørsmål har hele tiden vært:Skal vi bare plukke opp fra bibelen det som gagner vår sak, eller skal vi ta til oss alt? Hva er viktig og hva er uvesentlig og det viktigste av alt; hvem skal sortere materialet?

Jeg har gjentatte ganger etterlyst svar på disse spørsmålene. Melisma, du er en modig og hjertegod kvinne(?) som innlater deg på denne diskusjonen, og dine motiver blir overhodet ikke trukket i tvil. Jeg selv har de samme tankene som deg og jeg har selv det samme Gudssynet som deg, men spørsmålene mine blir likevel stående ubesvart. Dette er ikke et "lurespørsmål" for å teste de kristnes gudsfrykt, men en ren teologisk spørssmålsstilling. Det er sikkert flere gode hoder der ute som godt kunne plukke opp hansken, men lar det være. Hvis vi ikke kommer på skinnene igjen så får vi heller lukke tråden. Så kan vi heller gå til "hedningene" og diskutere: "Tror du seriøst på Gud" eller "Gi meg en god grunn til å tro på Gud" Dette er jo svart/hvitt- spørsmål som kanskje er lettere å besvare siden vi kan sitte på barrikadene istedet for å diskutere innenfra.:)

Gaidaros

8662051[/snapback]

 

Jeg mener jeg svarte deg på dette i ett tidligere innlegg der du spurte om det samme :) da svarte jeg noe lignende som : Jeg ser ikke noe galt i det å velge ut fra bibelen det man har lyst til å tro på eller føler passer med din måte å tro på.. ser ikke helt hva som er galt med det? Man tror jo på det man vil, eller er ikke det lov? blir det falskt på en måte? prøver bare å skjønne hva dere mener :yes:

 

Kan jeg stole såpass mye på at forfatterne av bibelen ikke lot sine meninger/fordommer komme i veien for å skrive ned den hele og fulle sannheten? eller kan jeg heller velge ut det som passer med mitt bilde av Gud og velge ut hvilken vei jeg vil gå her i livet og tro på det jeg vil uten at noen skal dømme meg... ?

 

Hvis feks. en av bibelens forfattere HATET sjokolade, så kanskje han skrev det ned at sjokolade var en ond ting.. skal jeg da leve hele livet mitt uten å spise sjokolade? han var jo tross alt bare ett menneske.. akkurat som meg og deg.. Men hadde Gud kommet til meg og sagt at sjokolade er ondskapen sjøl.. DA hadde lagt vekk snickersen for godt..

 

Ja, det var ett tåpelig eksempel, men håper dere skjønner hva jeg mener :) Jeg vil ikke leve livet mitt etter andre sine meninger eller fordommer hvis de ikke stemmer med mitt hjerte.. :love:

Lenke til kommentar
Har Gud gitt henne like mye å glede seg over som du har? Hvorfor/hvordan/hvorfor ikke?

8663695[/snapback]

 

 

Jeg tror på at alle og en på denne planeten har en mening,, alt fra meg og deg til en løvetann i veikanten.. Hun har en mening og Gud har en plan for henne.. Det beste jeg kan gjøre er å sette pris på at jeg fikk bli kjent med henne, og jeg tok til meg alle smilene hennes og latteren hennes.. Jeg så kjærlighet i øynene hennes, og det gav meg utrolig mye :love: jeg takker Gud for at hun finnes..

 

Hun sa "tusen takk" hver gang jeg tok på henne skoene, hun fant glede i små ting som jeg aldri har sett noe glede i.. At hun har CP er det en mening med.. det tror jeg på! Hvem er jeg til å dømme at Gud har skapt noe som vi mennesker mener er ett dårlig resultat? Han elsker henne og hun er ett av Han`s barn.. :yes:

Lenke til kommentar
Da kan du begynne med å lære at flesteparten av menneskene i verden i dag har aldri opplevd noe som helst kjærlighet fra gud. For alle som sulter eller som lever i fattigdom eller i krigsherjede land (hvor mange? over 50% tipper jeg) er livet et helvete på jord og det er en evig kamp om å overleve til morgendagen som blir akkurat like ille. Sorry, men gud har aldri eksistert og verden er langt fra et rosenrødt paradis hvor alle har sin spesielle plass, kom deg ut fra boblen din.

8663706[/snapback]

 

jeg kan ikke si hvorfor verden er slik den er, men jeg kan tro at det er en mening med alt dette.. og det tror jeg på :yes: samtidig så tenker jeg,, er det Gud eller mennesker med fri vilje som har skapt denne fattigdommen og harde levekårene? Er det ikke en fruktbar jord vi lever på med mat til alle?? Gud skapte ikke penger, gjeld osv.. skal vi kanskje se litt på oss selv før vi retter pekefingern mot Gud og Han`s intensjoner?

Lenke til kommentar
^^ haha. Det viser bare hvor naiv man blir av å bo i Norge.

 

Når hun er 30 år, tror du fortsatt du får et smil når du må hjelpe henne på med skoene? Eller tror du hun syns det er ganske kjipt at hun fikk utdelt CP-planen til gud?

8664032[/snapback]

 

 

Det kan jeg umulig svare på.. Det får tiden vise.. men uansett om hun blir en sint person eller noe annet så er det fortsatt en mening med at hun har CP.. selvom man har gått igjennom mye fælt, så mister man ikkke sin mening med å eksistere for det..

Lenke til kommentar

Hvorfor må det være en mening at hun har cp? Hvor får du dette fra? Fordi det står i en bok som ble skrevet for 2000 år siden som du selv sier at du plukker ut og tror på det som passer deg best? Er ikke det fryktelig arrogant og ignorant? Kan det være at hun bare var uheldig og slett ikke har noen mening i livet?

 

Er dere naive mennesker som går gjennom livet i den tro at det må være noe større mening bak alt for å føle dere som en del av noe? For at dere ikke tåler det fakta at når dine ~80 år av 14 MILLIARDER år i universet er over, så er det slutt? Det eneste vi er er et biologisk produkt som har utviklet seg i 5 mrd år. Det er ingen mening med det, det bare er.

Lenke til kommentar
Hvorfor må det være en mening at hun har cp? Hvor får du dette fra? Fordi det står i en bok som ble skrevet for 2000 år siden som du selv sier at du plukker ut og tror på det som passer deg best? Er ikke det fryktelig arrogant og ignorant? Kan det være at hun bare var uheldig og slett ikke har noen mening i livet?

 

Er dere naive mennesker som går gjennom livet i den tro at det må være noe større mening bak alt for å føle dere som en del av noe? For at dere ikke tåler det fakta at når dine ~80 år av 14 MILLIARDER år i universet er over, så er det slutt? Det eneste vi er er et biologisk produkt som har utviklet seg i 5 mrd år. Det er ingen mening med det, det bare er.

8664226[/snapback]

 

Jeg får det fra troen min på Gud og at Han har en plan med oss alle :yes: og for meg så er det riktig å plukke ut det jeg tror på og legge vekk det andre som ikke stemmer med mitt bilde og som jeg mener har fått ett menneskelig preg over seg..

 

like riktig det er for deg å ikke tro, så er det like riktig for meg å tro på Gud :)

Lenke til kommentar

Jeg prøver å skjønne opplegget med å ha sin egen tro og så videre, men det er pokker ta ikke lett!

Men det finnes mennesker som plukker ut "verre" biter fra bibelen enn du gjør, Melisma.

 

Men blir ikke dette en veldig diffus religion, om alle skal plukke ut det de mener er riktig? Har du i det hele tatt rett til å kalle deg kristen, og trofast til din religion når du gjør dette? Hva mener Kirken om dette? Holder det å bare si: "Jeg har tro på Gud", for å kalle seg kristen?

Om person A plukker ut første halvdel av bibelen som riktig, og person B siste halvpart; betyr ikke det at hele bibelen bare kan forkastes?

 

Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å skjønne opplegget med å ha sin egen tro og så videre, men det er pokker ta ikke lett!

Men det finnes mennesker som plukker ut "verre" biter fra bibelen enn du gjør, Melisma.

 

Men blir ikke dette en veldig diffus religion, om alle skal plukke ut det de mener er riktig? Har du i det hele tatt rett til å kalle deg kristen, og trofast til din religion når du gjør dette? Hva mener Kirken om dette? Holder det å bare si: "Jeg har tro på Gud", for å kalle seg kristen?

Om person A plukker ut første halvdel av bibelen som riktig, og person B siste halvpart; betyr ikke det at hele bibelen bare kan forkastes?

 

Jeg bare spør.

8665285[/snapback]

 

 

for meg så er det ikke diffust, jeg kalle meg selv kristen fordi jeg tror på den kristne Gud og Jesus, og bibelen generelt sett... eneste jeg gjør er å velge vekk de historiene jeg ikke tror på, nettopp fordi det er menneskers tolkning eller oppfatning av det som skjedde..

 

om andre mener at jeg ikke er kristen nok fordi jeg ikke følger akkurat det samme som de gjør eller følger bibelen som er skrevet av mennesker til punkt og prikke, så javel.. da syns de det :) det må de få lov til tenker jeg da.. viktigste for meg er at jeg vet hva jeg tror på og at jeg prøver å leve livet mitt på best mulig måte og være en god samaritan for andre igjen :thumbup:

 

jeg trenger ikke stå til ansvar for noen andre enn meg selv og Gud,, min tro er MIN tro og ingen kan fortelle meg hva jeg skal tro på eller kalle meg :) det gjelder også meg,, jeg har ikke noe jeg skulle hatt sagt på hva naboen tror på eller hva han kaller seg,, det får være opp til han og bestemme :yes:

Lenke til kommentar

Grei nok holdning det Melisma, så lenge man ikke misjonerer eller støtter misjonering.

 

Å forkaste voldshistorien er sikkert noe andre som ønsker å framstå som god ønsker; Tyskland skulle sikkert likt å forkaste Holocaust og de kristne gjerne kristningen og religionsfrihetsmordet av Norge.

(Vikingene for øvrig hadde religionsfrihet.)

 

Men når man helt uten kildekritikk eller sunn fornuft forkaster alt man ikke liker -- så sitter man sjeldent tilbake med sannheten.

 

Dersom man ser på kultur i år 0 vil bibelen stemme godt overens med menneskenes verdenssyn på rettferdighet og moral -- fordi bibelen ble skrevet og guden funnet opp av menneskene.

 

I dag passer ikke guden eller bibelen fordi den er for voldelig -- man kan i alle fall ikke lese hele bibelen for barn.

Lenke til kommentar

Melisma, din Gud er slik jeg ser det ikke noen gud. Det er virkeligheten du kjenner. Ditt bilde av gud er menneskeverd, humanisme og kjærlighet. Det er de samme følelsene, moralen og etikken som jeg og de fleste andre har. Men vi kaller det ikke for gud. Jeg tror verden blir enklere å forholde seg til når man har forkastet gud og kan tenke helt selv. Når man slipper å lete etter en mening i det meningsløse.

Lenke til kommentar
Jeg tror verden blir enklere å forholde seg til når man har forkastet gud og kan tenke helt selv. Når man slipper å lete etter en mening i det meningsløse.

8669203[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis sant. Tenk deg om Gud ble motbevist. Tenk deg alle de fattige folka som har null mening med livet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...