Gå til innhold

Kristnes "enerett" på bibelvers. Dobbeltmoral?


Anbefalte innlegg

Og i Bibelen står det at homofili er en synd. Derfor er kristne imot homofili.

8641586[/snapback]

I bibelen står det også at du kan steine naboen din for den minste ting, side om side med homofilihetsen. Hvorfor gjelder homofilinektelsen mens alt det andre regnes som gammeldags og utrangert? Hvem har valgt ut hva som skal gjelde og hva som ikke skal gjelde. Det nytter lite å komme med argumenter om at ditt og datt står i bibelen, men annet ditt og datt (som også står i bibelen) skal vi bare overse. Det er dette som er mitt spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, i bunn og grunn så følger kristne bibelen i den forstand at det er en hellig bok. Men kan man dømme kristne etter hva som noen mennesker skrev ned i bibelen for mange år siden??

 

eller kan man heller tenke at de aller aller fleste av de kristne idag er oppegående og smarte mennesker. Man skjønner forskjellen mellom rett og galt selvom man er kristen da..

 

Syns det blir ille når man skal bruke bibelen som en pekepinn på hvordan alle kristne er liksom :hmm:

Lenke til kommentar
I bibelen står det også at du kan steine naboen din for den minste ting, side om side med homofilihetsen. Hvorfor gjelder homofilinektelsen mens alt det andre regnes som gammeldags og utrangert? Hvem har valgt ut hva som skal gjelde og hva som ikke skal gjelde. Det nytter lite å komme med argumenter om at ditt og datt står i bibelen, men annet ditt og datt (som også står i bibelen) skal vi bare overse. Det er dette som er mitt spørsmål?

8641747[/snapback]

 

 

Det er vel opp til ett hvert menneske å velge ut hva de vil leve etter og tror på..

 

Kan sammenligne det med rykter og sladder da feks... noe av ryktene tror man på og andre ikke..

 

Samme prinsippet gjelder vel med hva som står i bibelen.. Ingen som kan bestemme hva noen skal tro på..

Lenke til kommentar

En ting har vi alle mennesker felles; Ingen klarer å fatte eller å finne noe bevis på guds eksistens, hvis det er den type tro vi snakker om. Verken mindre intelligente eller høyttenkende filosofer nå eller i fortiden har funnet noe som tilsier at guds eksistens er noe å tro på. Så hvordan kan vi tro uten å tro for å si det på en litt vrien måte? :tease:

Lenke til kommentar
En ting har vi alle mennesker felles; Ingen klarer å fatte eller å finne noe bevis på guds eksistens, hvis det er den type tro vi snakker om. Verken mindre intelligente eller høyttenkende filosofer nå eller i fortiden har funnet noe som tilsier at guds eksistens er noe å tro på. Så hvordan kan vi tro uten å tro for å si det på en litt vrien måte?  :tease:

8643027[/snapback]

 

 

vel, min tro på Gud er basert på den verden vi lever i og alt det vakre ved den. Alle dyrene og menneskene rundt meg, og mirakelet som skjedde da det første hjertet her på jorden begynte og slå.. :)

 

Kjærligheten i verden er Gud`s gave til oss, barna Han`s.. DET tror jeg med hele mitt hjerte :love:

Lenke til kommentar
vel, min tro på Gud er basert på den verden vi lever i og alt det vakre ved den. Alle dyrene og menneskene rundt meg, og mirakelet som skjedde da det første hjertet her på jorden begynte og slå.. :)

 

Kjærligheten i verden er Gud`s gave til oss, barna Han`s.. DET tror jeg med hele mitt hjerte  :love:

8643096[/snapback]

Det er veldig rart, alt i verden er så bra, jepp. Det er for godt til å være sant, kanskje derfor så mange nyter livet sålenge det varer :roll:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
vel, min tro på Gud er basert på den verden vi lever i og alt det vakre ved den. Alle dyrene og menneskene rundt meg, og mirakelet som skjedde da det første hjertet her på jorden begynte og slå.. :)

 

Kjærligheten i verden er Gud`s gave til oss, barna Han`s.. DET tror jeg med hele mitt hjerte  :love:

8643096[/snapback]

Det er veldig rart, alt i verden er så bra, jepp. Det er for godt til å være sant, kanskje derfor så mange nyter livet sålenge det varer :roll:

8643143[/snapback]

 

 

Ja, man BURDTE nyte hver dag. Det er så mye man ikke setter pris på.. meg inkludert.. jobber masse om dagen med å sette pris på det livet Gud har gitt meg.. jeg lever og puster, men har ikke satt pris på det før i det siste.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg mener også å huske at forklaringen var at dette var fra gamletestamentet, og var dermed ikke gjeldene.

8639525[/snapback]

De ti bud er også fra gammeltestamentet, men de gjelder vel fortsatt, eller er de bare veiledende?

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Det er vel opp til ett hvert menneske å velge ut hva de vil leve etter og tror på..

Samme prinsippet gjelder vel med hva som står i bibelen.. Ingen som kan bestemme hva noen skal tro på..

8642220[/snapback]

Vel, :hmm: bibelen legger slett ikke opp til noen demokratisk utvelgelse. Ifølge Gud selv så skal du vel brenne i helvete, bli svidd av svoveldunster, få dine førstefødte desimert, avlingene spist opp og ellers en masse andre ufyselige ting (dette er ikke ordrett og ikke utvalg) dersom du ikke følger HANS ord. Det er altså ikke opp til deg å velge hva du skal plukke ut fra bibelen og følge, men HAN. Heller er det ikke opp til deg å velge vekk deler av bibelen fordi den retningen passer deg best å følge. Bibelen , og spesielt GT er ganske så diktatorisk. Spørsmålet blir igjen: Hvem har valgt vekk de delene som ikke passe inn i vår moderne hverdag?

Tro meg, jeg har de samme tankene om sjelefred, fred på jord og glede over Hans skaperverk som deg, men jeg undrer meg likevel, jeg. Grunnen til at jeg debatterer på denne måten er at ved å sette tingene på spissen så håper jeg å få mine meddabatanter til å tenke selv og trekke egne konklusjoner. Da slipper vi kanskje slike populistiske og lettvinte referanser som nedenfor:

 

Og i Bibelen står det at homofili er en synd. Derfor er kristne imot homofili. Jeg har ingenting i mot homser, det er homofili jeg har noe i mot.

 

Og hvis vi skal være helt pissetrengt nøyaktige så er det vel de homofile som skal straffes med døden. Det er slettes ikke den homofile praksisen som blir irrettesatt av Herren. Det med å la de homofile overleve slik min meddebattant ovenfor hevder er en moderne human praksis. Spørsmålet mitt blir igjen: Hvem har valgt vekk Guds bokstav og innført ny praksis?

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

vel, jeg mener ihvertfall at bibelen er menneskeskrevet og at alle disse "fordømningene" om at du skal brenne hos han med høygaffel`n bare er menneskets ord og tanker/meninger/fordommer, ikke Gud sin vilje.

 

Eneste jeg tror på er at Gud er god tvers igjennom og han sin tilgivelsesgrens er ganske så stor. Og jeg bruker bibelen som en veiledning for hvordan jeg vil leve og være mot andre. Er man god og snill så får man det godt med seg selv. Vi er alle Gud`s barn og Han vil at vi skal ha det godt og være snille mot resten av barna Han`s. Det tror jeg på ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg må bare spørre: Hvorfor skriver du at "kan man steine h*n da?" hele tiden? Det står ingen steder i Bibelen at man skal steine folk helt uten videre.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
hva mener du nå..  kan du utdype det litt mer?  :yes:  :)

8658321[/snapback]

Ok, så du sier at bibelen er menneskeskapt. Det er jo nesten sant, men i følge kristne, sånn som deg selv, er den kun menneskeskrevet. Nå... Den er menneskeskrevet, men hva med alle lovene? Fordi den er skrevet NED lenge etter at lovene ble funnet opp betyr ikke at de blir ugyldige. Hvis du ser på lovene som kun vennlige oppfordringer til å få et bedre og mer moralsk liv betyr det at du ikke kan utføre en synd som sender deg til helvete.

 

Disse lovene har Gud satt, og enten skal du følge dem eller brenne i evig smerte. Du kan ikke bare si "Nei, dette høres dumt ut så den velger jeg bort.", for sånn fungerer det ikke. De kristne har en plikt til å følge Bibelen til en hver punkt og prikke ellers havner de i helvete.

 

Ja, man BURDTE nyte hver dag. Det er så mye man ikke setter pris på.. meg inkludert.. jobber masse om dagen med å sette pris på det livet Gud har gitt meg.. jeg lever og puster, men har ikke satt pris på det før i det siste..  :thumbup:

8643411[/snapback]

Denne synes jeg var litt morsom, sorry om noen ser på dette som et angrep: Hvorfor burde man nyte hver dag? Kommer man ikke til himmelen der man kan nyte evigheten?

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre: Hvorfor skriver du at "kan man steine h*n da?" hele tiden? Det står ingen steder i Bibelen at man skal steine folk helt uten videre.

8658414[/snapback]

Jeg har vel heller ikke sagt at de kan stenes helt uten videre heller. Hva er poenget ditt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ok, så du sier at bibelen er menneskeskapt. Det er jo nesten sant, men i følge kristne, sånn som deg selv, er den kun menneskeskrevet. Nå... Den er menneskeskrevet, men hva med alle lovene? Fordi den er skrevet NED lenge etter at lovene ble funnet opp betyr ikke at de blir ugyldige. Hvis du ser på lovene som kun vennlige oppfordringer til å få et bedre og mer moralsk liv betyr det at du ikke kan utføre en synd som sender deg til helvete.     Disse lovene har Gud satt, og enten skal du følge dem eller brenne i evig smerte. Du kan ikke bare si "Nei, dette høres dumt ut så den velger jeg bort.", for sånn fungerer det ikke. De kristne har en plikt til å følge Bibelen til en hver punkt og prikke ellers havner de i helvete.

 

Det er nettopp det jeg mener med at den er skrevet av mennesker. Det er mennesker som har antydet at man skal brenne hvis man ikke lever etter disse lovene. Er ikke Gud som har skrevet den, men menneskets tolkninger om det Gud ville ha ment.

 

Min tro er slik at så lenge man prøver sitt beste på å være god og snill, og være ett godt medmenneske, så har man liksom gjort sitt beste. Man klarer faktisk ikke å yte mer enn sitt beste. Jeg gjør feil og synder ofte, men jeg lærer av det og forsøker bedre neste gang. Jeg kan ikke gjøre mer enn det!.. og det jeg velger ut fra bibelen tar jeg som gode råd fra ett annet menneske, kunne like godt vært en kompis eller en psykiater om du skjønner.. om jeg skulle fulgt bibelen til punkt og prikke så blir det som å tilbe forfatterene av bibelen.. og det for meg blir feil..

 

 

Denne synes jeg var litt morsom, sorry om noen ser på dette som et angrep: Hvorfor burde man nyte hver dag? Kommer man ikke til himmelen der man kan nyte evigheten?

 

 

Livet har vi fått i gave av Gud, det mener nå jeg ihvertfall.. og det er opp til hver og en av oss og bruke denne tiden på å gjøre det vi ønsker.. vi er født med fri vilje, og spm blir jo hvordan vi utøver denne fri viljen.. Velger man å drepe osv, ja da misbruker man livets gave og frarøver offerets liv og sjanse til å gjøre det han/hun ønsker å gjøre her på jorden. Da har man jo drept ett av Gud`s barn...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det er nettopp det jeg mener med at den er skrevet av mennesker. Det er mennesker som har antydet at man skal brenne hvis man ikke lever etter disse lovene. Er ikke Gud som har skrevet den, men menneskets tolkninger om det Gud ville ha ment.

 

Min tro er slik at så lenge man prøver sitt beste på å være god og snill, og være ett godt medmenneske, så har man liksom gjort sitt beste. Man klarer faktisk ikke å yte mer enn sitt beste. Jeg gjør feil og synder ofte, men jeg lærer av det og forsøker bedre neste gang. Jeg kan ikke gjøre mer enn det!.. og det jeg velger ut fra bibelen tar jeg som gode råd fra ett annet menneske, kunne like godt vært en kompis eller en psykiater om du skjønner..  om jeg skulle fulgt bibelen til punkt og orikke så blir det som å tilbe forfatterene av bibelen.. og det for meg blir feil..

Hva skal kristne basere livet sitt på da, om de ikke skal basere det på Bibelen? Hvordan skal vi vite hva Gud egentlig vil da? Bibelen er det nærmeste man kommer til å kunne tilbe den allmektige skaperen (å nei, jeg snakker som en religiøs, bah). Hvis man skal si at den er feil fordi det er mennesker som har skrevet den blir jo helt feil. Skal man følge kristendommens ideologi må man følge Bibelen, fordi den er den eneste skriften kristendommen har.

 

Livet har vi fått i gave av Gud, det mener nå jeg ihvertfall.. og det er opp til hver og en av oss og bruke denne tiden på å gjøre det vi ønsker.. vi er født med fri vilje, og spm blir jo hvordan vi utøver denne fri viljen.. Velger man å drepe osv, ja da misbruker man livets gave og frarøver offerets liv og sjanse til å gjøre det han/hun ønsker å gjøre her på jorden. Da har man jo drept ett av Gud`s barn...

8659140[/snapback]

Om man dreper "et av Guds barn" som du sier, gir man dem en gave. Livet på jorden suger, og i himmelen kan man gjøre hva man vil, når man vil, for alltid. Ville ikke en god og elskende Gud gitt oss en ny sjanse?
Lenke til kommentar
Hva skal kristne basere livet sitt på da, om de ikke skal basere det på Bibelen? Hvordan skal vi vite hva Gud egentlig vil da? Bibelen er det nærmeste man kommer til å kunne tilbe den allmektige skaperen (å nei, jeg snakker som en religiøs, bah). Hvis man skal si at den er feil fordi det er mennesker som har skrevet den blir jo helt feil. Skal man følge kristendommens ideologi må man følge Bibelen, fordi den er den eneste skriften kristendommen har.

8659214[/snapback]

 

jeg kan bare snakke utifra meg selv da, og jeg syns bibelen gir en god pekepinn på hvem Gud er og Jesus.. Men man skal ikke tro alt man leser tenker jeg.. men jeg velger ut det jeg vil tro på og som stemmer med min tro av hvem Gud er og Han`s vilje.. Blir som når man leser Se og Hør.. man får en pekepinn på hvem kjendisene er og at de eksisterer, men tror ikke alt man leser om dem for det.. det er jo journalistene sine historier..

 

Om man dreper "et av Guds barn" som du sier, gir man dem en gave. Livet på jorden suger, og i himmelen kan man gjøre hva man vil, når man vil, for alltid. Ville ikke en god og elskende Gud gitt oss en ny sjanse?

8659214[/snapback]

 

hva mener du med ny sjanse? :hmm: og drap er jo å frarøve offerets gave igjen.. "du skal ikke slå ihjel" ... Og om man synes at livet på jorden suger, ja da har man en del å jobbe med.. jeg har selv vært der og kan nok tenke tanken noen ganger den dag i dag, men jobber masse med meg selv for å slukke den tanken.

 

men samtidig så har jeg liksom den inne at alt skjer for en grunn.. så hva vet jeg egentlig.. er litt forvirra på den faktisk,, ikke helt funnet ut av det enda :)

Lenke til kommentar
jeg kan bare snakke utifra meg selv da, og jeg syns bibelen gir en god pekepinn på hvem Gud er og Jesus.. Men man skal ikke tro alt man leser tenker jeg.. men jeg velger ut det jeg vil tro på og som stemmer med min tro av hvem Gud er og Han`s vilje.. Blir som når man leser Se og Hør.. man får en pekepinn på hvem kjendisene er og at de eksisterer, men tror ikke alt man leser om dem for det.. det er jo journalistene sine historier..

Blir neppe det samme. Er du kristen skal du tro på alt i Bibelen. Ellers, i følge den, kommer du til helvete. Sorry, det er den harde sannheten. Tror du at Gud skapte verden? Hvis ja, blir det ikke helt idiotisk å si at reglene Gud har satt for oss, i den samme boken hvor det står han skapte verden, ikke er rette, fordi mennesker skrev den boken. Bibelen er jo Guds ord, så man kan jo ikke bare tro på det ene og forkaste det andre.

 

La oss si jeg blir nazist. Jeg hater jøder, men har ingenting i mot negre. Hvis jeg da skal bli nazist så må jeg vel også begynne å hate negrer og andre raser, hvis ikke er jeg rett og slett ikke en nazist.

 

hva mener du med ny sjanse?  :hmm:    og drap er jo å frarøve offerets gave igjen.. "du skal ikke slå ihjel" ... Og om man synes at livet på jorden suger, ja da har man en del å jobbe med.. jeg har selv vært der og kan nok tenke tanken noen ganger den dag i dag, men jobber masse med meg selv for å slukke den tanken.

8659402[/snapback]

Ja, jeg synes livet på jorden suger. Tentamener, sure lærere, sure sjefer, sure foreldre, folk som dauer på gata, frykt for terror, filmer med David Hasselhoff og kaffetraktere som tar fyr.

 

Det eneste som ikke får meg til å trekke ut kontakten er de små øyeblikkene, som jeg har lært meg å nyte.

Lenke til kommentar
Blir neppe det samme. Er du kristen skal du tro på alt i Bibelen. Ellers, i følge den, kommer du til helvete. Sorry, det er den harde sannheten. Tror du at Gud skapte verden? Hvis ja, blir det ikke helt idiotisk å si at reglene Gud har satt for oss, i den samme boken hvor det står han skapte verden, ikke er rette, fordi mennesker skrev den boken. Bibelen er jo Guds ord, så man kan jo ikke bare tro på det ene og forkaste det andre.

 

La oss si jeg blir nazist. Jeg hater jøder, men har ingenting i mot negre. Hvis jeg da skal bli nazist så må jeg vel også begynne å hate negrer og andre raser, hvis ikke er jeg rett og slett ikke en nazist.

8659530[/snapback]

 

Bibelen er Gud`s ord, sier mennesker.. men jeg kan simpelthen ikke tro på disse fordommene som har blitt skrevet. Det stemmer ikke med mitt bilde av hvem Gud er, og det henger ikke på greip for og si det sånn.. og ingen kan nekte for at det er mennesker som har skrevet den. Ergo så blir det folks tro om hva Guds vilje er..

 

jeg tror på det gode, fordi Gud er god.. men samtidig tro jeg på miraklene og slike ting som er skevet i den, fordi jeg tro at det faktisk skjedde.. men det er nå min tro da.. Om noen velger å tro annet så er jo det helt greit :yes: jeg kan ikke si at det du tror er feil" osv.. alle har jo sin egen tro eller ikke-tro.. fri vilje...

 

ja, jeg kaller meg selv kristen, uansett om andre mener noe annet om meg. spiller ingen rolle. Jeg vet hva jeg tror på og står for. :)

 

Ja, jeg synes livet på jorden suger. Tentamener, sure lærere, sure sjefer, sure foreldre, folk som dauer på gata, frykt for terror, filmer med David Hasselhoff og kaffetraktere som tar fyr.

 

Det eneste som ikke får meg til å trekke ut kontakten er de små øyeblikkene, som jeg har lært meg å nyte.

8659530[/snapback]

 

 

Hææ? David Hasselhoff er jo kongelig da! han er tøffingen sjøl :p

 

Livet er dessverre sånn at andre må lide fordi andre mennesker velger å gå en vei som resulterer i å skade andre.. Det beste vi kan gjøre mener jeg er å lære av det og også å bruke den kunnskapen til å lære andre igjen..

 

Livet går opp og ned hele tiden,, man jakter på og være lykkelig hele tiden, men man glemmer og sette pris på at alt man faktisk har allerede.. mye vil ha mer for å si det sånn..

 

at man har ett hjerte som dunker og en kropp som fungerer som normalt.. hadde ikke en blind mann gjort ALT for å kunne sitte foran pc`n og lese slik du gjør nå? det jeg vil frem til er at vi har det faktisk bedre enn vi tror mange av oss,, vi setter bare ikke pris på det.. bare at du kan gå og ta deg no mat når du er sulten, se på tv, snakke, høre osv,, det hadde vært lykke for en annen, men ikke no big deal for deg eller meg... vi har faktisk utallig mange grunner til å være lykkelige, vi bare skjønner ikke hva lykke er før det er for sent mange ganger..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...