Gå til innhold

Hvert tredje program piratkopi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Undersøkelsen hevder at piratkopiert programvare i 2006 utgjorde et samlet tap for utviklerne på 40 milliarder dollar - en økning på 15 prosent fra året før.

 

Huff :hmm: Det var ikke lite penger de hadde tapt!

8623775[/snapback]

 

Tapt og tapt. De hadde tapt det dersom den piratkopierte programvaren hadde vært kjøpt, noe som slettes ikke trenger være sant.

8623879[/snapback]

 

Akkurat det blir vel strengt tatt det samme som å si at du tjener så mye på å drikke deg full hver dag i syden, fordi det er så billig. :whistle:

Lenke til kommentar
Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

8624001[/snapback]

 

Var prisen 1000 kr pr stk og noen stjal 5 stk så hadde du jo tapt 5000 uansett.

Det sies også at "ikke alle ville kjøpt" nei greit nok men en del ville kjøpt varen og de som ikke kjøpte den måtte klare seg uten.

Poenget blir uansett at brukerne erverver seg en vare på ulovlig/uærlig vis og bruker den elendige unnskyldningen: "ja men jeg ville ikke kjøpt den uansett" for å unnskylde seg, dette er tåpelig,ja rett og slett en feig uttalelse for å rettferdiggjøre at en driver med ulovlige ting for å erverve seg noe andre eier :no::no::no:

8624060[/snapback]

 

Analogien er ugyldig da det ikke er noen som tar eplet, de kopierer det.

8624224[/snapback]

 

 

Men den som selger eplene mister en potensiell kjøper.

Lenke til kommentar

Dette er oppløftende tall for åpen kildekode-miljøet. :D

De viser at det er et enormt marked for gratis og billig programvare, hele 35% av verdensmarkedet om man skal tro undersøkelsen. Eller sagt på en annen måte: Åpen kildekode har et potensielt marked som er omtrent 7 ganger større enn det er i dag.

 

Siden piratkopiering er ulovlig (og dumt av mange andre grunner), så bør det være en stor fordel å hjelpe BSA med å få redusert piratkopieringen. Dvs. å få de som likevel ikke har råd til å kjøpe dyr programvare til å velge gratis eller billig programvare fremfor piratkopier.

 

Tenk så mye renere samvittighet mange nåværende piratkopierere kunne fått og hvor bra de frie programmene kan bli dersom de får hele 7 ganger større kundegruppe (med tilsvarende mange nye utviklere og oversettere). :thumbup: (som om ikke fri programvare allerede er veldig bra)

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant og spurt en representant for MS og andre disse spørsmålene:

 

- Vil du helst at noen kopierer din programvare, eller at de kopierer en konkurrent sin?

 

- Vil du helst at noen kopierer din programvare, eller at de bruker gratis alternativer?

 

- Vil du helst at noen kopierer din programvare, enn at de ikke bruker noensomhelst form for programvare som ligner på din?

 

Hadde du spurt disse spørsmålene til en representant for et større programvareselskap hadde han valgt alternativ 1 hver gang. Uten tvil. De er klar over at piratkopiering er en kjempefordel for dem. Det er gratis PR for programvaren deres. Problemet er at de ikke kan offisielt si at det er OK å piratkopiere fordi da ville det moralske hinderet, for de som kjøper programvaren nå, praktisk talt forsvinne...Så det er litt catch 22 for programvareselskapene det her.

 

You can't live with it, and you can't live without it.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Tenk så mye renere samvittighet mange nåværende piratkopierere kunne fått og hvor bra de frie programmene kan bli dersom de får hele 7 ganger større kundegruppe (med tilsvarende mange nye utviklere og oversettere). :thumbup: (som om ikke fri programvare allerede er veldig bra)

8624646[/snapback]

 

Tror du virkelig at de som har piratkopier har dårlig samvittighet av den grunn...Så lenge det er mulighet for og få tak i piratkopier så vil det bli brukt og de som laster ned og bruker disse tenker nok ikke at de får en dårlig samvittighet av den grunn da... ;) Tror nok det finnes piratkopier hos de fleste pc brukerene her på forumet...De som nekter høyest er vel de som har flest tipper jeg.... :yes::thumbup:

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

8624001[/snapback]

 

Var prisen 1000 kr pr stk og noen stjal 5 stk så hadde du jo tapt 5000 uansett.

Det sies også at "ikke alle ville kjøpt" nei greit nok men en del ville kjøpt varen og de som ikke kjøpte den måtte klare seg uten.

Poenget blir uansett at brukerne erverver seg en vare på ulovlig/uærlig vis og bruker den elendige unnskyldningen: "ja men jeg ville ikke kjøpt den uansett" for å unnskylde seg, dette er tåpelig,ja rett og slett en feig uttalelse for å rettferdiggjøre at en driver med ulovlige ting for å erverve seg noe andre eier :no::no::no:

8624060[/snapback]

 

Analogien er ugyldig da det ikke er noen som tar eplet, de kopierer det.

8624224[/snapback]

 

 

Men den som selger eplene mister en potensiell kjøper.

8624473[/snapback]

 

software er copy uannsett.

40 milliarder dollar?

når fortjenesten per produkt er så ekstremt, jevner det seg ut.

leste nettopp at vista har solgt 40 millioner enheter,

tviler på at billgate er missfornøyd :!:

for noen er det dumt å betale så mye for nytteverdien foruten å

eie bedrift. dette fører til piratvirksomhet.

Lenke til kommentar
Piratkopiering av programvare er ikke tyveri. Tyveri blir det hvis man fjerner noe. Når man kopierer lar man originalen bli igjen urørt. Derimot kan piratkopiering bryte med andre lover, som brudd på copyright og åndsverk. Så vidt jeg husker slo høyesterett i USA det fast at det ikke er tyveri, uten at jeg kan vise kilden her og nå. Retten i Norge er vel ikke noe strengere enn i USA på dette punktet, antar jeg. Representanter for bransjen i Norge sier riktignok at slikt er tyveri, men de er da helt på jordet.

8624184[/snapback]

Kunne ikke vert mer enig :D

 

Dessuten, folk som piratkopierer større programmer ville nok sikkert ikke (i de fleste tilfeller) kjøpt programmet orginalt. På den måten blir det vel kansje litt feil å si at de har tapt 40 milliarder dollar. Og bare tenk på hvor mye de tjener!

 

Edit: Skrive feil.

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar
Husker ikke hvor jeg hørte det, men jeg syntes det var morsomt når noen sammenlignet lignende tapstall med å selge epler: Tenk deg at du har et tre med epler, og sier at du skal selge dem for 1000kr stykke. Om noen kommer på epleslang og tar fem epler vil du da ha tapt 5000kr?

 

Jeg lurer forresten på hva som betegnes som piratkopiert programvare. Steve Ballmer ville vel kanskje si at Linux er piratwindows siden den bryter så mange patenter(ifølge dem). Og det er jo bransjens egne tall, dette?

8624001[/snapback]

 

Var prisen 1000 kr pr stk og noen stjal 5 stk så hadde du jo tapt 5000 uansett.

Det sies også at "ikke alle ville kjøpt" nei greit nok men en del ville kjøpt varen og de som ikke kjøpte den måtte klare seg uten.

Poenget blir uansett at brukerne erverver seg en vare på ulovlig/uærlig vis og bruker den elendige unnskyldningen: "ja men jeg ville ikke kjøpt den uansett" for å unnskylde seg, dette er tåpelig,ja rett og slett en feig uttalelse for å rettferdiggjøre at en driver med ulovlige ting for å erverve seg noe andre eier :no::no::no:

8624060[/snapback]

 

Analogien er ugyldig da det ikke er noen som tar eplet, de kopierer det.

8624224[/snapback]

 

Og hvordan kan det være uskyldig all den tid du bryter loven ved å gjøre det :hmm:

Det er ille at folk piratkopierer,men det er faktisk enda værre at de ikke har baller til å stå for sin ugjærning,men heller søker lettvinte unnskyldninger for å "pynte" på sin samvittighet om den finnst da :thumbdown:

Lenke til kommentar

Norge ligger rundt snittet... 29% i 2006, og utviklingen sier at det blir mindre piratkopiering (minket jevnt siden 2003)

 

Sverige 26%, Zimbabwe 91%, Azerbaijan 94%, Armenia 95%. Tall for 2006

 

Bare følg kilden så står hele listen der.

Lenke til kommentar
Og hvordan kan det være uskyldig all den tid du bryter loven ved å gjøre det  :hmm:

Det er ille at folk piratkopierer,men det er faktisk enda værre at de ikke har baller til å stå for sin ugjærning,men heller søker lettvinte unnskyldninger for å "pynte" på sin samvittighet om den finnst da  :thumbdown:

8625295[/snapback]

 

Den som har råd og evner til å betale for programvare burde selvsagt gjøre det.

 

Det vi diskuterer er faktisk tap for programvareselskap når det foregår piratkopiering. Det er de rene propagandaløgnene som kommer fra disse undersøkelsene som vi er uenig i. Resultatet av slike undersøkelser vil muligens ende opp i at DRM og lignende "beskyttelse" vil bli godkjent av forbrukerrettighetsforkjempere og regjeringer som styrer landet. Og dette med grunnlag i tall fra undersøkelser som har faret med regelrett løgn. Det er veldig dårlig nytt for oss forbrukere.

 

Syns du det er så flott?

 

Du må se på det litt større bildet enn bare den enkeltes kopiering av beskyttet materiale.

Lenke til kommentar
Det er de rene propagandaløgnene som kommer fra disse undersøkelsene som vi er uenig i. Resultatet av slike undersøkelser vil muligens ende opp i at DRM og lignende "beskyttelse" vil bli godkjent av forbrukerrettighetsforkjempere og regjeringer som styrer landet. Og dette med grunnlag i tall fra undersøkelser som har faret med regelrett løgn.

8625697[/snapback]

Du burde lese den faktiske undersøkelsesrapporten. Det er omskrivingen til media som fremstiller korrelasjonen mellom piratkopiering og tapt fortjeneste som et 1:1 forhold. I rapporten skriver de at forholdet i praksis (etter en del undersøkelser, bla bla bla) viser seg å være lineært. Men allikevel er det ikke et 1:1 forhold.

 

Sagt på en annen måte; en viss prosentdel av de som piratkopierer, ville kjøpt de samme programmene dersom det ikke var mulig å kopiere de, og dette skriver de i rapporten også. Det er som sagt media sin vrangfremstilling av denne informasjonen som er i ferd med å ødelegge for forbrukerne.

 

 

[Edit] Glemte et par ord, bare :)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
Men den som selger eplene mister en potensiell kjøper.

8624473[/snapback]

 

Tullprat. I følge din tankegang har alle produkter mer enn 4 milliarder potensielle kjøpere. En potensiell kjøper er en som både har anledning til å kjøpe noe, ønske om å kjøpe den bestemte varen, og prioriterer å sette av penger til det. Hvor mange % av Photoshop-kopiererne tror du faller innenfor dette?

Lenke til kommentar
Du burde lese den faktiske undersøkelsesrapporten. Det er omskrivingen til media som fremstiller korrelasjonen mellom piratkopiering og tapt fortjeneste som et 1:1 forhold. I rapporten skriver de at forholdet i praksis (etter en del undersøkelser, bla bla bla) viser seg å være lineært. Men allikevel er det ikke et 1:1 forhold.

 

Sagt på en annen måte; en viss prosentdel av de som piratkopierer, ville kjøpt de samme programmene dersom det ikke var mulig å kopiere de, og dette skriver de i rapporten også. Det er som sagt media sin vrangfremstilling av denne informasjonen som er i ferd med å ødelegge for forbrukerne.

 

 

[Edit] Glemte et par ord, bare :)

8625822[/snapback]

 

Fra pressemeldingen:

A new study reveals that 35% of the software installed in 2006 on personal computers (PCs) worldwide was obtained illegally, amounting to nearly $40 billion in global losses due to software piracy.

 

Hva som står i selve undersøkelsesrapporten er irrelevant så lenge pressemeldingen fra selskapet (som faktisk GJORDE undersøkelsen) vrir på sannheten. Folk flest leser bare nyhetene, ikke forskningsresultater.

Lenke til kommentar

Okey, jeg har vel kanskje programmer på pc'n til en verdi av ca 30.000. Såkalte "kreative programmer"

Men da er spørsmålet hvor mange av dem jeg hadde kjøpt hvis jeg ikke hadde lastet dem ned. Jo det skal jeg si deg: Null!

 

Dette har i gjengjeld gjort at jeg har blitt hekta på det jeg driver med. Og det er ingen tvil om at jeg kommer til å kjøpe programmene hvis jeg begynner å tjene penger.

 

Ergo: Adobe, 2d3 og Autodesk tjener penger på meg...

Lenke til kommentar

Tipper en ganske stor del av alt pirat programvare kun er der pga tilgjengelighet. Hadde det ikke vært for internett hadde den vært vesentlig lavere.

 

Mesteparten av all programvare jeg har er lastet ned og dette nettopp fordi det er enkelt og greit (og gratis), slipper å bestille / løpe i butikken for å få tak i det.

 

Finnes som regel gratis programvare som gjør nesten samme jobben som de fleste programmer, men folk flest vil jo ha det beste å så lenge det er gratis er den saken grei.

 

F.eks Photoshop o.l hvor mange pc'er i norge hadde hatt slike programmer instalert om man var nødt til å kjøpe dem? Ganske få samenlignet med idag

 

Jeg laster ned med god samvittighet jeg :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...