Gå til innhold

Hvert tredje program piratkopi


Anbefalte innlegg

Finnes som regel gratis programvare som gjør nesten samme jobben som de fleste programmer, men folk flest vil jo ha det beste å så lenge det er gratis er den saken grei.

8627138[/snapback]

 

Photoshop er ikke best fordi at det koster noe...det er en myte som burde bli avskaffet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vært interessant og spurt en representant for MS og andre disse spørsmålene:

 

- Vil du helst at noen kopierer din programvare, eller at de kopierer en konkurrent sin?

8624994[/snapback]

Ja, men dette har faktisk Microsoft uttalt allerede. Det er noen måneder siden - en toppsjef (tror det var Bill Gates) sa akkurat dette. Hvor var nå den artikkelen igjen... kanskje jeg finner den. Nyheten gikk i hvertfall verden rundt og mange med meg fikk litt bakoversveis, fordi dette er jo langt på vei godkjenning av slik kopiering fra Microsofts side!

 

Personlig har jeg ingen piratkopierte programmer i bruk. Jeg bruker fri programvare 100% nå, men kan godt tenke meg å kjøpe brukslisens på et program dersom jeg trenger det. Da jeg brukte Windows (og før det DOS) kjøpte jeg shareware-lisenser og hyllevarelisenser på programvare for mange, mange, titusener kroner. I løpet av 25 år har det sikkert blitt 200.000 tilsammen - men så drev jeg som IT-konsulent noen år også da og trengte mye rart til businessen. Men det er egentlig veldig deilig å ha hoppet av den kjøpekarusellen og nå bruke fri programvare istedet. :)

Lenke til kommentar

En retail versjon av Windows Vista Ultimate koster pr. i dag 4595,- Kroner på komplett.no. Dette er helt urimelig dyrt og koster nesten like mye som man kan få en ny PC uten skjerm for.

 

Ultimate har f.eks Dream Scenes som ikke finnes i noen av de andre versjonene. I tillegg må man ha Retail versjonen om man skal ha lov å flytte lisensen til andre maskiner/hovedkort ved en senere anledning. En OEM versjon som er langt billigere binder seg jo til et respektivt hovedkort.

 

Hvem gidder å bruke 4595,- Kroner på et operativsystem? Ikke mange vil jeg tro. Og det at Microsoft prøver å beskytte programvaren sin mot piratkopiering gjør bare det hele mer provoserende. Og jo mer de jobber mot piratkopiering, jo flere er det som vil prøve å knekke beskyttelsen deres. Dessuten er kopibeskyttelse i mange tilfeller en stor irritasjon for folk som faktisk har kjøpt programvaren. På Windows Vista må man faktisk ringe og aktivere om man har installert den nok mange ganger. Entusiaster reinstallerer ofte Windows.

 

Hadde de fjernet denne teite aktiverings skiten og senket prisen med 80% prosent så hadde de kanskje fått flere kjøpere!

 

Det finnes cracker til Vista som fungerer utmerket. Det finnes redigerte bioser til mange typer hovedkort som gjør at man kan aktivere mot et lokalt OEM sertifikat på harddisken, slik at man aldri trenger å aktivere over nett eller ringe Microsoft. Så jeg skjønner ikke at Microsoft gidder å bruke masse ressurser og penger på å kopibeskytte alt, for det finnes bestandig en løsning så lenge det er snakk om programvare. Nei, senk prisene og få bort alt som heter telefon-aktivering! Ingen er interessert i å ringe en person som snakker uforståelig gebrokkent for å få aktivert noe man har betalt mange tusen kroner for, bare for å få den til å fungere fordi man har reinstallert x antall ganger!

 

Dessuten tror jeg Microsoft tjener sinnsykt mye penger på å selge OEM lisenser til PC-produsenter. Og her fraskriver også Microsoft seg all support og overlater den til PC-produsentene.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Folk flest leser bare nyhetene, ikke forskningsresultater.

8626100[/snapback]

Nettopp mitt poeng. Dersom litt flere folk (deriblant politikere) hadde lest forskningsresultater i stedet for bare "Readers Digest" utgaven, hadde en del allmenne oppfatninger (for ikke å snakke om lovgivning) vært annerledes. Dette gjelder ikke bare piratkopiering, men erfaringsmessig en stor andel av det som står i media.

 

Er det ikke merkelig at alt som står i media er sant, bortsett fra de sakene du selv har førstehånds kjennskap til? :p

Lenke til kommentar
Finnes som regel gratis programvare som gjør nesten samme jobben som de fleste programmer, men folk flest vil jo ha det beste å så lenge det er gratis er den saken grei.

8627138[/snapback]

 

Photoshop er ikke best fordi at det koster noe...det er en myte som burde bli avskaffet

8627415[/snapback]

Nei, det er best fordi det faktisk er det!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...