Gå til innhold

Del dine gode biff-tips


Anbefalte innlegg

Det er kanskje flere som setter pris på å tømme sparegrisen og rive i en skikkelig biff av og til? Big Horn står høyt i kurs her i huset, men der har man sjelden råd til å gå, samt at man blir jo så mett av den bittelille kjøttklumpen at man ikke klarer å gå derifra, derfor vil man kanskje lære seg å lage den ultimate biff-middagen hjemme.

Kom med dine tips til å få måltidet perfekt, enten det er rå, medium, stekt på 50 grader i en uke, svidd på grill, poteter, pommes frites, fløtegratinerte, grønnsaker, saus og alt annet som måtte funke.

 

mvh

Grandis-kokken :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp et stykke godt kjøtt. mørbrad, ytre eller indrefilet.

Stykk det opp i passe store stykker. La det romtempere seg.

Strø salt og pepper over, svi av i Olje i rykkende varm panne.

Du bruker olje fordi du ikke vil ha smør smak på kjøttet, rapsolje er å anbefalle.

Pakk kjøttstykket inn i bacon og sett det i ovnen på 180grader i ca 10min.

Kjenn på kjøttet når det er ferdig, desto hardere det er , det mere stekt er det. Øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar

big horn.. namnam.. god biff... har forresten bearnaise saus oppskrift til deg.. fikk den av en dude som jobbe på bighorn i oslo

 

5 eggeplommer

500g margarin \smør , liker du smørsmak, velger du smør

3ss estragon i lake elle 2ss tørket estragon

3ss worchester saus

1/2 ts piffi

 

ha egga i en bolle, med alt anne stæsj , (utenom smør ), kjør dette med stavmixer eller du kan vispe deet GODT , varm smør i micro eller gryte

,ha så i litt smør 1/10 kanskje, rør godt, ha i litt til, rør godt, slikt gjør du til du har fått en fin og god konsistens på sausen, og for all del, IKKE kok opp sausen for å gjøre den varm, la den vær rundt 50-60 grader ved servering..

 

varm smør i micro eller gryte

Lenke til kommentar

Et par tips fra en uutdannet luring som jeg har snappet opp fra andre:

 

Trykk på kinnet ditt (der det er mykest). Det er samme konsistens som en ytrefiletskive stekt medium. Hake er medium, panne er gjennomstekt. God tommelfingerregel.

 

Om du mistenker at biffen er sieg (spesielt flatbiff og mørbrad) kan det hjelpe på mørheten pluss at det smaker utrolig digg å ha en skive kiwi på under marineringen, stekingen og hvilen. Om saften kommer seg godt gjennom kjøttet blir det mørere og får en nydelig syrlighet.

Lenke til kommentar
Mange gode tips her, litt av hvert som må prøves.

 

PingvinKnut: Dette kan man muligens mekke en god peppersaus av? Det må jeg hvertfall teste neste gang. :)

8629435[/snapback]

kjør på med litt hel pepper ( 5-sort pepper )

litt oksebuljong i tillegg til fløten i i den samme panna, så får du en kanll saus..

Lenke til kommentar
Et par tips fra en uutdannet luring som jeg har snappet opp fra andre:

 

Trykk på kinnet ditt (der det er mykest). Det er samme konsistens som en ytrefiletskive stekt medium. Hake er medium, panne er gjennomstekt. God tommelfingerregel.

 

8629603[/snapback]

 

Har et litt bedre tips som ikke byr på så mye ansiktsløing :p

 

Bruk tommelen. Når handa bare ligger flat så er det rå, flytt tommelen til langefingeren og kjenn på tommelkjøttet? ( dårlig ord :p ) , da er den medium, tommelen helt bort til lillefingeren , da er kjøttet godt stekt/dødt.

Lenke til kommentar

Den desidert beste biffen får Du av entrecote,og den skal være av KU.

Smaken av ku entrecote kan ikke overgåes av hverken indrefilet eller noe annet. Jeg har opp gjennom årene solgt tusenvis av disse.

Kjøttet inneholder 70-75 % veske og skal derfor svis på sterk varme på begge sider for å bevare saftighet og smak, etterstek så på svak varme til du får den rette stekegrad som du liker.

En god saus lager du av finstrimlet rød og grønn paprika samt schampinon i skiver som svisses raskt i pannen (til det blir mykt)mens biffen hviler, tilsett 3 dl. fløte og la dette surre sammen til fløten tykner, helt mot slutten tilsettes 3-4 ss. conac.

Ha et smakelig måltid og en fin 17 mai til dere alle.

Den gamle slakter

Lenke til kommentar

Entrecôte:

 

La biffen være romtemperert. Gni den inn med salt og pepper.

 

Kjør stekeplaten opp på i nærheten av høyeste temperatur (går den til 6, velg 5; til 10, velg 8 osv).

Ha i smør og la det smelte ordentlig.

Sleng biffen oppi og la den steke på denne temperaturen ca 1.5 minutt på hver side.

 

Ta biffen ut og ta pannen av stekeplaten. Sett varmen på ca halvparten av maksimum og vent et par minutter. Legg biffen tilbake i stekepannen og la den ligge der et minutt før du setter pannen tilbake på platen.

 

Nå kan du steke den til du selv syntes den er passe (stikk fingeren borti den for å sjekke hvordan den er stekt. Jeg liker min mellom blodig og medium).

 

Etter at den er ferdig tar du den ut av pannen, setter den på en oppvarmet tallerken og legger litt aluminiumsfolie over. Vent i 5 minutter før du begynner å skjære i biffen; lar du den hvile vil den holde på væskene og være saftig og fin.

Lenke til kommentar

Verdens beste biff-saus lagde jeg på onsdag! Første gang jeg smakte den var på en restaurant i Belgia, hvor jeg bestillte en indrefilet av "belgisk blå" med Roquefort-saus. Det er noe av det beste jeg har smakt!

 

du trenger:

Creme Fraice (eller fløte hvis det er det man har)

Blåmuggost a la Norzola eller Blue Costello (eller liknende)

Salt og Pepper

 

 

Når biffen(e) er ferdigstekt, legges de på en tallerken siden må de hvile et minutt eller to. Da tar man den varme panna litt vekk fra platen (med stekekraften og det hele), og har i en passelig mengde Creme Fraice. Når den har blitt flytende, har man i skiver av osten, slik at den smelter raskt. Smak til med krydder.

 

Denne sausen er så sinnsykt lett å lage, og smaker vidunderlig. Kona mi hater blåmuggost, men denne sausen synes hun er kjempegod!

 

PS: Dette er Belgisk Blå

belgian.blue.jpg

Lenke til kommentar

Først skla biffen peppres med nykvernet pepper. Så pleier jeg å varme opp en tørr panne til den er skikkelig varm, og svir begge sidene av entecoten på begge sider før varmen senkes til ganske lavt. En schvær smørklatt hives oppi som biffen bades i, stekeskyen brukes som saus til tilbehøret. Biffen saltes først etter steking, slik at saltet ikke trekker ut fukt (les: smakfull kjøttsaft) før steking. Serveres med stekt sjampngjong, pommes noisettes og rikelig med barbeque-saus av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at man steker på høy temperatur først er såvidt jeg har forstått for å hindre at saltet tørker ut kjøttet, det engelske uttrykket for en slik operasjon er "to seal". Har sett flere anerkjente kokker som salter før de steker.

 

Men skal ikke prøve å hindre noe som helst, man vet gjerne selv hva som funker aller best for seg og sine.

Lenke til kommentar
Litt av grunnen til at man steker på høy temperatur først er såvidt jeg har forstått for å hindre at saltet tørker ut kjøttet, det engelske uttrykket for en slik operasjon er "to seal". Har sett flere anerkjente kokker som salter før de steker.

 

Men skal ikke prøve å hindre noe som helst, man vet gjerne selv hva som funker aller best for seg og sine.

8653774[/snapback]

 

Såvidt jeg har fått med meg er grunnen til at man først steker kjøtt "hard" ikke for å forsegle overflaten, men for å skape en såkalt Maillard-reaksjon som rett og slett setter smak på kjøttet.

 

The Maillard reaction occurs when the denatured proteins on the surface of the meat recombine with the sugars present. The combination creates the "meaty" flavor and changes the color. For this reason, it is also called the browning reaction. The Maillard reaction occurs most readily at around 300° F to 500° F. When meat is cooked, the outside reaches a higher temperature than the inside, triggering the Maillard reaction and creating the strongest flavors on the surface. In the early twentieth century, Louis-Camille Maillard happened upon what came to be known as the Maillard reaction when he was trying to figure out how amino acids linked up to form proteins. He discovered that when he heated sugars and amino acids together, the mixture slowly turned brown. (fra denne siden)

 

Det ser mer delikat ut også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...