Gå til innhold

Del dine gode biff-tips


Anbefalte innlegg

hvis du svir av en biff.. og lar den hvile , og du tar en rå biff og lar den hvile like lenge.. så ser du jo at den som er stekt , kommer det mest saft ut av.. , du kan jo f.eks, legge biffen rett i stekeovnen i 10min, så ser du jo det at det ikke kommer noe særlig med kjøttsaft ut av den, men den smaker ikke like godt som når den er stekt i panne.. ,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når saften fra biffen begynner å piple ut er den ferdig.

 

Prøv det her.

 

Svi av en biff, stek den nesten ferdig i ovenen hvil den i 5 min. Del den

 

Stek en biff nesten ferdig i ovnen, hvil den i 5 min. Del den.

 

Hvem er mest saftig?

 

Jo Biffen som er svidd av. Dette er noe jeg gjør til vanlig altså nesten vær dag. Så jeg kan nok påberope meg rett på dette.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Du svir av kjøttet fordi det skal holde på saften.

Enkelt og greit.

 

Så hvorfor veier en biff som er stekt medium-rare mer enn en som er gjennomstekt? Jo, fordi når du steker kjøttet så siler saften ut. Det er den freselyden du hører. Man hører det spesielt godt om man ikke har mye fett i pannen.

 

Prøv det her.

 

Svi av en biff, stek den nesten ferdig i ovenen hvil den i 5 min. Del den

 

Stek en biff nesten ferdig i ovnen, hvil den i 5 min. Del den.

 

Hvem er mest saftig?

 

Jo Biffen som er svidd av. Dette er noe jeg gjør til vanlig altså nesten vær dag. Så jeg kan nok påberope meg rett på dette.

 

Om biffen du har først stekt i panne er saftigest er det fordi kjernetemperaturen på kjøttet ender opp som lavere. En ovn er sikkert en god del varmere og vil sannsynligvis gi en jevnere steking enn det man får i panna. Jo høyere varme og lengere tid du steker, jo mer saft renner ut. Ulempen ved å steke noe ved veldig høy temperatur er at kjøttet "spenner" seg sammen, noe som betyr at man alltid må la kjøttet hvile slik at ikke det lille som er igjen av saft renner ut.

 

Hvor får man kjøpt Jack Daniels saus?

Jeg har sett litt i noen butikker,men finner den ikke..

 

Finnes vel sikkert en oppskrift eller 2 på the holy Internet?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jack Daniels-sausen ser ut til å kun være tilgjengelig i grillsesongen.

 

I dag ble det et flott 200g-stykke hvitløkskrydret mørbradbiff. Medium stekt, saftig og litt crispy.

Tilbehøret bestod av noen ovnsbakte tomater fyllt med Jarlsberg og litt kryddersmør, samt stekt champignon.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

min måte å steke biff er vel ganske lik som alle andres:

 

* hvile i noen min i rom temp

* varme stekeplaten på det varmeste, mens biffen hviler.

* mye pepper og salt på biffen

* en stor smør klatt i stekeplata

* Legge biffen i stekeplata og snu den når du ser at det ferdig stekte delen kryper opp mot 1/4 - 1/6 av siden på biffen

* Du tar ut biffem når du ser at det samme skjer på den andre siden.

* hvile i et par min

 

Jeg liker min blodig og ca medium. Liker du mer stekt så er det bare å la den ferdigstekte biten krype lengre opp. Og bruk mye smør ellers så brenner biffen. Blir smøret for tynt / oppbrukt så legger jeg på mer smør før jeg snur den. Pleier som regel ikke å gjøre det.

 

Tilbehør:

 

hjemmelagd pomfrit. (eller pommes frites om du er kresen på det):

 

* kok opp van i en kjele, salt det litt

* del opp en potet slik at du får pomfrit som er på str med fingrer, ca 1cm

* kok pomfritten slik at de er halv kokte, usikker på hvor lang tid, tar det litt på følelsen, men regner med at det holder 1-2 min. Brukt gjerne sånn rist man bruker til pinnekjøtt.

* ta ut pomfritten og tørk av all vannet, la dem kjøle seg helt ned.

* Sett frityr kokeren på det varmeste og stek dem til dem er brune.

 

Saus: Peppersaus, ingen over eller ved siden av spør du meg for biff. Her pleier jeg og ta snarveien ved å kjøpe Toro sin, men skal prøve å lage en hjemmelagd saus neste gang.

 

Pomfritten pleier jeg å lage samtidig med biffen og det samma gjelder sausen.

Lenke til kommentar
Jack Daniels-sausen ser ut til å kun være tilgjengelig i grillsesongen.

 

I dag ble det et flott 200g-stykke hvitløkskrydret mørbradbiff. Medium stekt, saftig og litt crispy.

Tilbehøret bestod av noen ovnsbakte tomater fyllt med Jarlsberg og litt kryddersmør, samt stekt champignon.

 

Det var triste greier :thumbdown: Får glede meg til grillsesongen da :)

Var på Friday's i Bergen og spiste Jack Daniels Steak, den var så vanvittig god,var ikke engang særlig sulten,men alt gikk ned likevel.

Jeg orker ikke lage sauser og sånn selv,så får greie meg med andre ferdigsauser til sommeren kommer,skal prøve en BBQ saus imorgen til biffen min

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en veldig godt biff-måltid

 

Entrecôte med bearnaise og stekte poteter.

 

Biffen stekte jeg fort i god varme med salt og pepper på, så hadde jeg oppi en dash med olje, en hvitløksbåt som var delt opp i 4 og en kvast rosmarin og glaserte biffen med dette. Deretter var det en skive brie på og inn i ovnen i noen minutter mens jeg stekte ferdigkokte mandelpoteter (med skall) sammen med rosmarinen, hvitløken og en del salt.

 

Servert med Nordlandspils :D

Lenke til kommentar
* varme stekeplaten på det varmeste, mens biffen hviler.

* mye pepper og salt på biffen

* en stor smør klatt i stekeplata

 

Smør + sterk varme er ikke en god kombinasjon. Smøret blir ødelagt og setter smak på kjøttet. Mye bedre å bruke olje først, så hive i en klatt smør på toppen av biffen etter du snur den første gang.

 

For øvrig er sous vide-ytrefilet over lengre tid absolutt å anbefale. Gjerne ikke så aktuelt for allmuen, men folk som kjenner en kokk bør få dem til å prøve det. Ytrefilet vakuumpakkes, hives i vannbad på ca. 60 grader og ligger der i flerfoldige timer. Resultat = saftig, mørt kjøtt som er medium tvers gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...