Gå til innhold

Lut lei sure kunder


Anbefalte innlegg

Neida. Det man gjør om en kunde oppfører seg helt urimelig, er å forklare rolig og enkelt situasjonen for kunden, og gir han/hun seg ikke, bare avslutte med ditt absolutt beste bredeste selgersmil og "Men da får du ha en fortsatt nyyyydelig dag da!"

 

(Etterpå får du skryt av alle de andre kundene i nærheten som også irriterte seg over den sure kunden, og tro meg, det varmer skikkelig!)

8632177[/snapback]

Stemmer det, stiller meg fullt og helt bak den :thumbup:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Pleier som regel å si "kan jeg få" og smiler så ofte jeg har mulighet når jeg er inne på butikker. Sier også "ha en fortsatt god dag" når jeg går. Har fått mange smil tilbake pga. det.

 

Nytter ikke å være sur og grinete og spre dette videre til resten av butikken. Smil og hver glad og verden smiler tilbake :p

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i servicebransjen i mange år og møtt min dose med bedritne folk. Den første villfarelsen gjesten har er at "Kunden alltid har rett", noe som er tull. Den andre er at når gjesten ikke ser meg (servitøren) tror h*n at jeg sitter på pauserommet med fingeren dypt inni nesa mens jeg leser avisa. Noen mennesker har ikke mentalkapasitet nok til å skjønne at de faktisk ikke er de eneste gjestene jeg har.

 

Jeg sluttet til slutt, for jeg orket ikke mer møkkafolk. Jeg har blitt truet med både voldtekt og drap, jeg har løpt etter gjester som stikker av med inventaret, jeg har dyttet gjester ut døra, mens de holder på å kle av seg buksene fordi de skal på do. Jeg har nektet samme person fem ganger i løpet av en kveld, jeg har fått kjeft pga røykeloven, bedt om å overse skjenkeloven, jeg har vasket spy, jeg har fått krav om bordservering trass i at vi hadde diskservering, rasende kunder forlater lokalet i harnisk fordi bikkja deres (uansett størrelse) ikke var velkommen hos oss osv etc mm.

 

Det forundrer meg at folk tror de kan si hva som helst til meg (servitøren) når de har to pils innabords. Sosiale antenner og almenn høflighet er forsvunnet som dugg for solen.

 

Mange folk lever også i den villfarelse om at utesteder har serveringsplikt. Bare for å gjøre det klart (til de av dere som måtte tro det): Nei, det har de ikke - de har serveringsrett og kan dermed velge hvilke gjester de vil ha. Jeg har nektet å servere ei dame fordi hun var ufordragelig, jeg har nektet ei anna servering fordi hun skjelte meg ut. Jeg har nektet en hel gruppe fordi en mann var ufin og kalte meg "hore" og han nektet å forlate selskapet.

 

Forbanna møkkafolk, forbanna møkkajobb. Aldri mer!!!!

Lenke til kommentar

Sånn for å komme med en liten motvekt til et par her, så jobber jeg med masse kunder hver dag jeg også, og elsker jobben min :).

 

Og, det er LENGE mellom hver kunde som er frekk, i forhold til alle de som oppfører seg og kanskje i tillegg takker for god service.

 

Og det skal alle ha tusen takk for, leser noen denne tråden og vet de er blant de som prøver å være ekstra trivelige i butikk, så skal dere ha tusen takk fra meg personlig :).

Lenke til kommentar
Jobber man på et sted man serverer mat, så er ikke kunden bare frekk og jævlig, han er sulten også. Gjerne sammen med kone og barn som har arvet akkuratt de samme "gode kvalitetene"  :roll:

8634950[/snapback]

 

Haha, you name it! De spør hvor lang tid der er til de får mat, sier du det som det er spør de etter to min, legger du på et par min så blir de sure fordi det er for lenge (noe det faktisk ikke er).

 

Men, det finnes alltid gode stamkunder som gjør dagen lysere alltid :) Det beste som finnes er når jeg står kjempestresset på jobb, med mange bestillinger, og det kommer en av de lokale bærende med de skittne tallerkene. Det er jo noe de absolutt ikke må, men det er jo en fantastisk fin gest til meg :)

Lenke til kommentar

Hehehehe..kunders relasjon til tid, er absolutt 100% relativ ja. Husker jeg hadde en fyr som klagde på min avdelingsleder fordi han hadde venta i over en halvtime i kø for å få hjelp.

 

Hvorpå min avdelingsleder sier: "Beklager, men her har vi faktisk bare hatt oppe i 10 minutter, og de første 5 var det tomt her!".

 

Ops :p.

 

For ikke å snakke om fyren som sendte oss regning på parkeringsbot han hadde fått på senterparkeringen (maks 2 timer kan man stå der) - og mente det var fordi han brukte så lang tid på å få hjelp hos oss.

 

Vi fant ut hva han hadde kjøpt, sjekka overvåkningskameraene, og sendte tilbake:

 

"Du kom inn i butikken xx:yy, du dro xx:yy (20 min etterpå). Vi betaler ikke."

 

:p

Lenke til kommentar

Etter to år på to forskjellige statoilstasjoner (ålesund og nå oslo) kunne jeg kommet på mange premieeksempler på kunder som ikke eier hverken folkeskikk, forståelse eller tålmodighet. Den verste typen er definitivt personer som har konflikter ellers i dagliglivet og finner ikke annet å la det gå utover enn de bak kassa. Gjerne en mann på 40-50 år med mercedes og slips, som er så selvsikker at han allerede har satt siste spikeren i humørkista si for flere tiår siden. De leter etter noe å pirke på og lager rabalder og kaos over dette foran så mange andre kunder som mulig. De som banner og skriker på vei ut døra er greit, men de som nekter å gå og bare står og kverulerer på hvert eneste forsøk på en høflig beklagelse får vær så god og vente på securitas-vakta mens vi ignorerer de helt. Moro å se hvor rød og illsint de blir i trynet når vi ikke lar det gå innpå oss. Matcher nesten det røde slipset.

 

Når det gjelder tennplugger og andre ting som 95% av bensinstasjonene langs veiene ikke har, så er dette daglig leders valg. Jeg vet bare om én bensinstasjon som har tennplugger til bil. Et par andre har til mopeder. Ingen på denne jord kan kreve at den bak kassa skal vite hvilken type olje som passer til en BMW 320d, men det er igjen daglig leders ansvar å sørge for at den ansatte vet hvor han skal finne dette. Man skal ha brosjyrer, registre og andre veiledninger for å finne riktig type til riktig bil lett tilgjengelig. Ikke alle bensinstasjoner har dette og da står han bak kassa der som et spørsmålstegn og må ta smellen fra kunden selv om det er daglig leders feil. Stasjonen jeg jobber på nå er heldigvis godt organisert, så vi har alt vi trenger tilgjengelig og alle ansatte vet enten svaret på strak arm eller finner det ved å bla gjennom et par sider.

 

Jeg er jo også selvfølgelig kunde på bensinstasjoner ofte, og jeg irriterer meg grønn når jeg gjennomskuer feilene og manglene til de ansatte. Hadde sånne blitt ansatt på min stasjon hadde jeg sørget for å få de sparket med en gang. Vi får mange søknader hver uke til vår stasjon, og ikke 1/10 engang er kvalifisert. Det krever mer enn å pipe inn varer og levere kvittering. Vi har ansatt flere som har måtte blitt sparket bare et par uker senere etter vår tenners gnissel og fortvilelse. Den bak kassa står der av én eneste grunn og det er å hjelpe kunden (ikke kundene, men kunden. Viktig å se på de som personer, noe de gjerne er). Jeg har selv gått ut i kulden for å skifte dekk uten å få noe betalt for det, men da bare fordi det ikke har vært noen andre kunder til stede. Når noen kommer og spør om hjelp til å skifte lyspære, noe som skjer daglig, spør jeg hvilken bil det er. Er det en eldre bil så er det null problem, men er det en ny en som jeg vet er innkapslet i plast og rustning så sier jeg pent at jeg ikke har mulighet til å ta på meg noe ansvar og beklager at jeg ikke tør å risikere skade i motorrommet. Alle skjønner dette.

 

Det er så utrolig mye mer jeg kunne fortalt, men det blir for drøyt. Spør gjerne. Er det noe jeg kan så er det service ;)

 

edit: kan legge til at jeg bare har et par måneder igjen i den "bransjen", og gleder meg til å være ferdig. Skal bli godt med en skikkelig utfordrende og godt betalt jobb.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i mange av beskrivelsene her, fra bak kassen :)

 

Når det gjelder på bensinstasjoner så har eg full forståelse for at ikke alle enhver bak kassen vet hvilke lyspærer eller andre reservedeler eg skal ha. Derfor sørger eg enten for å besøke en bensinstasjon med verksted innenfor verkstedets egne åpningstider, eller så tilbyr eg meg selv å bla igjennom katalogene de har for å finne rett del. De har tross alt andre kunder og at eg ikke vet hva eg skal ha er ikke noe eg skal belaste dem med urimelig arbeid for(urimelig er dersom det er andre kunder som også trenger hjelp, eller om de overhode ikke vet hva eg snakker om engang). En bensinstasjon i dag har ikke bare et lite utvalg med reservedeler, men de har også såpass mye andre varer(bla dagligvarer) at det ikke er så rart at det blir vanskelig å vite mye om alt.

 

Men når det kommer til resturanter så skjønner eg ikke hvorfor ikke flere rydder opp etter seg. Eg mener, man kommer til et nyvasket og ryddig bord(eller forventer det) men går ofte i fra en svinesti? Eg skjønner at det ofte kan være en del av servicen, men når lokalene er fulle av folk og servitørene stresser livet av seg for å verte opp folk så er det en liten innsats fra kundens side som ofte kan bety mye for de ansatte. Der hvor eg er født og oppvoks var dette veldig naturlig for de fleste. Her eg bor nå lurer folk på hva som er galt med meg når eg rydder bordet etter meg.

 

Men dette var jo kanskje litt i ytterkant av offtopic :)

Lenke til kommentar

Tja, for å svare på den med reatauranten; det er ikke meningen at man skal stable serviset sitt, da dette gjerne gjør det vanskeligere for personalet som gjerne har egne metoder for å få med seg mest mulig. Å stable på egen måte kan være hindrende for servitørene.

 

Når det gjelder innholdet i butikker og liknende så er prisene der tilpasset at det er personale som skal ha betalt i forretningen, man betaler altså ekstra for servicen og da må man kunne forvente at de i hvertfall kan de mest grunnleggende tingene. Om det er arbeidsgiver eller ansatt som er skyld i dette skal jeg ikke si noe om, men det burde (fra arbeidsgivers side) alltid være noen med generell kunnskap om det meste i enhver forretning til enhver tid.

Lenke til kommentar
*snipp*

8619344[/snapback]

 

Ble litt opphengt i dette, men har dere noe særlig tilbakemeldinger fra kontrollørene som besøker dere fra tid til annen? Vet at et firma driver med "mystery shopping" hos dere, så om tilstanende var dårlige hos dere, så ville man sett det der. Samme gjelder statoil forsåvidt :)

 

Uansett; I for mange butikker har ingen lyst å si hei eller ha det til meg, selv om jeg smiler og gjør det ovenfor dem. Det gir ikke meg videre lyst å komme tilbake eller være spesielt hyggelig ovenfor dem.

Så jeg tror neppe kundene har så mye feil til tider. Men det er alltid untak; da jeg satt i kassen i en matvareforretning, så var det vanvittig mange som ikke greide å si hei eller ha det, og folk som ble rasende fordi prisen var 2 kr feil i kassen. (jeg løste jo situasjonen med å sjekke tilfellet, refundere pengene og si beklager bryderiet med en høffelig tone) men dette var ikke alltid nok for personen som mente jeg var inkompetent.

Lenke til kommentar
Prøver alltid å være snill og grei når jeg handler eller gjør andre ting der jeg møter ansatte. Det jeg meker godt er når de ansatte i kassa ikke sier en dritt når jeg kommer eller drar fra kassa. Selv om de sitter der i mange timer så  burde de hvertfall kunne hilse.

8637149[/snapback]

 

tror jeg startet med å si "god dag" eller hei, etter hvert så gav jeg opp og sa hei til de fleste,men et mindre tall av kundene greide å svare tilbake.

Dog gir det gode følelser når kunder der gjennkjenner meg nå for tiden og smiler til meg hehe.

Lenke til kommentar

jobbet en kort periode på ica maxi, og hadde en pen herremann i dress og slips der som skulle ha seg noe lam. Etter han hadde oppholdt meg i ti minutter for å få vite alt mulig rart om 'lofotlam', så kom han med "nei jeg tror jeg tar det som er på tilbud istedenfor jeg" og gikk derifra uten så mye som en implisert 'takk' for strevet.

 

ellers må jeg si jeg har all respekt for de som arbeider i serviceyrker, ser selv hvor jævlige noen kunder er, og hadde det vært meg bak kassa hadde de gått på huet og ræva ut, uansett om det hadde kostet meg jobben eller ei.

 

her på sunnmøre(til tross for en eller annens dårlige erfaringer med de - må bare unnskylde på vegne av de. :p) er folk flest ganske så hyggelig og tålmodige som regel. tror det varierer ganske mye fra region til region, alt etter hva som er normen/kulturen der.

Lenke til kommentar
Men når det kommer til resturanter så skjønner eg ikke hvorfor ikke flere rydder opp etter seg. Eg mener, man kommer til et nyvasket og ryddig bord(eller forventer det) men går ofte i fra en svinesti? Eg skjønner at det ofte kan være en del av servicen, men når lokalene er fulle av folk og servitørene stresser livet av seg for å verte opp folk så er det en liten innsats fra kundens side som ofte kan bety mye for de ansatte. Der hvor eg er født og oppvoks var dette veldig naturlig for de fleste. Her eg bor nå lurer folk på hva som er galt med meg når eg rydder bordet etter meg.

8636754[/snapback]

Om man bør rydde opp etter seg kommer vel an på om restauranten har "tilrettelagt" for det. Hvis en kafé har egne "ryddestasjon" og tydelig skiltet om at her rydder man etter seg så rydder man selvsagt :) Men på "finere" restauranter er det ingen vits i å gjøre det, der betaler man uansett ekstra for den servicen man får, som inkluderer at man slipper å rydde etter seg :cool: Jeg har til og med opplevd at betjeningen har blitt fornærmet (skulet stygt på meg) når jeg hjalp til med å rydde opp på en finere restaurant.

Lenke til kommentar
Om man bør rydde opp etter seg kommer vel an på om restauranten har "tilrettelagt" for det. Hvis en kafé har egne "ryddestasjon" og tydelig skiltet om at her rydder man etter seg så rydder man selvsagt :) Men på "finere" restauranter er det ingen vits i å gjøre det, der betaler man uansett ekstra for den servicen man får, som inkluderer at man slipper å rydde etter seg :cool: Jeg har til og med opplevd at betjeningen har blitt fornærmet (skulet stygt på meg) når jeg hjalp til med å rydde opp på en finere restaurant.

8640319[/snapback]

 

Naturligvis. Man går ikke på Teaterkafeen og spiser for så å hjelpe til med å rydde opp :)

Lenke til kommentar

Deilig å lese lignende erfaringer med sure/uoppdragne kunder. Jobber selv i kassa på stor matbutikk, og det kommer mange rare folk innom.. Blant annet ei som sa til meg "ta deg et smilekurs - det hjelper."

Jeg smiler og sier hei, men jeg sitter ikke der med et glis mens jeg skal slå inn 20-30 varer og det står kø i alle kassene.

 

Har blitt mer bevisst på å være en grei kunde etter at jeg begynte å jobbe i butikk selv :) Det syns jeg er greit, f. eks at jeg pakker raskere og er klar med penger og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...