Gå til innhold

Linux om 2-5 år?


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller bare ha en fil, jeg kan klikke på, for så få installert det.

 

Det har man da. Slutt med tullet nå.

8604932[/snapback]

Hva har jeg gått glipp av? dette pakkeprogrammet (synaptec?).

Hvis det har kommet etter ca midten av i vinter en gang, skal jeg bøye meg, men sisste linux distroen jeg prøvde i vinter var ikke så enkel.

8605105[/snapback]

 

Hvilken distro var det? Synaptic, og grafiske pakkebehandlere generelt, er ikke akkurat nytt.

 

Bruker du en distro som opensuse, ubuntu, fedora e.l. vil du ha tilgang på deb/rpm osv pakker som veldig enkelt kan installeres gjennom et grafisk grensesnitt. Dessuten er jo terminalen også en fryd å bruke, hvis du tar deg litt tid til å sette deg inn i den. Foruten dette kan du jo sjekke ut "autopackage" konseptet, som gjør det enkelt og grafisk installere programmer uavhengig av distro. Ellers er cnr.com godt på gang, så jeg nei, jeg vil ikke akkurat si at det å installere programmer i linux er et stort problem - tvert i mot er det ofte et større problem i windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har jeg gått glipp av? dette pakkeprogrammet (synaptec?).

Hvis det har kommet etter ca midten av i vinter en gang, skal jeg bøye meg, men sisste linux distroen jeg prøvde i vinter var ikke så enkel.

8605105[/snapback]

Jeg skjønte ikke halvparten av språket i innlegget ditt, skal jeg være ærlig. Men du har tydligvis gått glipp av både Synaptic, Legg til/fjern og at man kan dobbeltklikke .deb pakker, som for eksempel denne:

http://www.skype.com/go/getskype-linux-deb

Lenke til kommentar
Hva har jeg gått glipp av? dette pakkeprogrammet (synaptec?).

Hvis det har kommet etter ca midten av i vinter en gang, skal jeg bøye meg, men sisste linux distroen jeg prøvde i vinter var ikke så enkel.

8605105[/snapback]

Jeg skjønte ikke halvparten av språket i innlegget ditt, skal jeg være ærlig. Men du har tydligvis gått glipp av både Synaptic, Legg til/fjern og at man kan dobbeltklikke .deb pakker, som for eksempel denne:

http://www.skype.com/go/getskype-linux-deb

8605154[/snapback]

synaptic jeg mente. fungerer ikke det slik at man først må laste ned en fil, finne den i synaptic, og så installere det?

Det med .deb pakken kan vel stemme det, men hvorfor brukes det da andre formater, som man må insstallere "tungvindt"?

 

Nå kjører ikke jeg linux, så får ikke teste det, men får ta dere på ordet ;)

 

Men dette er vel nok OT, og dere har vel eid meg nok nå? :p

Lenke til kommentar
synaptic jeg mente. fungerer ikke det slik at man først må laste ned en fil, finne den i synaptic, og så installere det?

8605228[/snapback]

 

Nei.

 

Når du sier at det hender at pakker må installeres på en tungvindt måte, er det mulig at du har vært ute for å compile fra source - dette er noe som vanligvis er veldig enkelt, om du tar det litt tid til å forstå hva det er. :)

 

Grunnen til at pakker distribueres på denne måten, er at man da kan installere dem på et hvilket som helst system, mens .deb pakker er forbehold Ubuntu osv...

Lenke til kommentar
synaptic jeg mente. fungerer ikke det slik at man først må laste ned en fil, finne den i synaptic, og så installere det?

Det med .deb pakken kan vel stemme det, men hvorfor brukes det da andre formater, som man må insstallere "tungvindt"?

 

Nå kjører ikke jeg linux, så får ikke teste det, men får ta dere på ordet ;)

 

Men dette er vel nok OT, og dere har vel eid meg nok nå? :p

8605228[/snapback]

Jepp, begynner å bli vel OT nå.

 

Men Ubuntu-måten å installere programmer på er gjennom deb-pakker, det får man enten lastet ned og installert automatisk via Synaptic/apt-get ved noen klikk, eller man kan laste ned og installere deb uavhenig av apt-get.

 

Hvorfor de som lager programmer ikke har med .deb-pakker må du nesten spørre dem om, men noe av problemet med Linux er at det er flere distribusjoner. Derfor legger noen ut kildekoden eller en universal binærfil. Men dette er ikke Ubuntu-måten eller andre distribusjoner som SuSE og Redhat å gjøre det på. Forøvrig kan jeg nevne at man også kan kompilere kildekoden i Windows, men det hender aldri at det ikke blir laget en .exe-fil til Windows, fordi 90 % bruker Windows. Og dessverre så er det fortsatt en del leverandører som tror at alle Linux-brukere blir tent av å kompilere kildekoden.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Lol; virker som om det er en som bør konsentrere seg litt mindre om den planten en ikke skal forby :!:

 

--------------

 

Dell gjør akkurat hva de vil, verken mer eller mindre. Når de bestemte seg for å følge forslaget som fikk mest oppslutning så skyldes det kun at de anså gode muligheter til å tjene penger. Jeg er overbevist om at største hardware leverandør i USA kun foretar seg ting etter massive undersøkelser. I det øyeblikket dette ikke går som ønsket(som forrige gang) så vil de trekke seg raskt ut. Dette er tross alt hele hensikten med selskapet. Vi får håpe de selger som ønsket!

 

Virker som mange fokuserer på store tall som 50% osv – uten at dere har sagt det så mener jeg at slike tall ikke er noe interessant i seg selv. Det viktigste må være å passere det ”magiske” tallet som gjør brukermassen av Linux til et attraktivt mål for kommersielle aktører(drivere/programmer), samt at dette vil ha en informativ effekt på dem som ikke kjenner til Linux – alle burde i alle fall kjenne til valget. Hva dette tallet er vet jeg ikke.

 

En forutsetning for dette er at Linux må bli enda mer brukervennlig, tenker her på installasjon og enkelte oppgaver. Føler mange overvurderer den kunnskapen og (ikke minst) ønsket hos den store brukermassen av Windows til å lære noe nytt innen data. Det er ikke uten grunn at IE er den mest utbredte nettleseren, tross alle dårlige prestasjoner fra den så langt. Eksempelet mitt har ikke full verdi siden man ikke ”sparer” penger på å skifte nettleser – noe man gjør i forhold til Vista både i form av lisens og hardware, men jeg tror det sier mye for det.

 

Men hvem vet; i dag overleverte jeg orginal Ubuntu cdplate til en som jeg for noen måneder tilbake aldri ville ha trodd i det hele tatt kunne tenke seg og sett på platen! Mye god omtale i media, tilsvarende negativt for Vista – er vel begrunnelsen for det.

Lenke til kommentar

Har selv merket større åpenhet for linux. Venner og bekjente har hørt om Ubuntu og er drit lei av Windows og virus og annet tullball og vil prøve noe nytt. Heldigvis har jeg en del Ubuntu CD-er liggende som jeg gir til alle som lover å prøve å sette seg inn i Ubuntu!

Men en av spørsmålene jeg ofte hører er "Går det ann å spille i linux?". Der ser jeg et problem.

De fleste spill er laget for Windows-plattformen, og ikke alle kan emuleres med Wine.

Det ser jeg på som et stort problem ved tanke på alle de som bruker PCen nesten hovedsakelig til å spille med!

Lenke til kommentar

Hvis Linux får spillutviklerne litt mer på sin side tror jeg at antall Linux-installasjoner kommer til å eksplodere. Men det krever en viss brukermasse for noe slikt egentlig skal kunne skje.

 

Bruker egentlig ikke programmer som Wine og Crossover selv, men er jo egentlig ingen gamer selv da. Går mest i programmering, og er er jo Linux allerede kjempemessig! :)

 

Har sett litt på utviklingen av Linux og hvordan ting skal gjøres lettere og ser ganske tydelig at utviklingen mot et lettere Linux for nybegynnere er ganske rask og effektiv :D.

 

Gleder meg til neste versjon av Fedora, de er jo blitt litt pressa av Ubuntu til å komme med noe nytt og "revolusjonerende"

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Lol; virker som om det er en som bør konsentrere seg litt mindre om den planten en ikke skal forby :!:

 

--------------

 

Dell gjør akkurat hva de vil, verken mer eller mindre. Når de bestemte seg for å følge forslaget som fikk mest oppslutning så skyldes det kun at de anså gode muligheter til å tjene penger. Jeg er overbevist om at største hardware leverandør i USA kun foretar seg ting etter massive undersøkelser. I det øyeblikket dette ikke går som ønsket(som forrige gang) så vil de trekke seg raskt ut. Dette er tross alt hele hensikten med selskapet. Vi får håpe de selger som ønsket!

 

Virker som mange fokuserer på store tall som 50% osv – uten at dere har sagt det så mener jeg at slike tall ikke er noe interessant i seg selv. Det viktigste må være å passere det ”magiske” tallet som gjør brukermassen av Linux til et attraktivt mål for kommersielle aktører(drivere/programmer), samt at dette vil ha en informativ effekt på dem som ikke kjenner til Linux – alle burde i alle fall kjenne til valget. Hva dette tallet er vet jeg ikke.

 

En forutsetning for dette er at Linux må bli enda mer brukervennlig, tenker her på installasjon og enkelte oppgaver. Føler mange overvurderer den kunnskapen og (ikke minst) ønsket hos den store brukermassen av Windows til å lære noe nytt innen data. Det er ikke uten grunn at IE er den mest utbredte nettleseren, tross alle dårlige prestasjoner fra den så langt. Eksempelet mitt har ikke full verdi siden man ikke ”sparer” penger på å skifte nettleser – noe man gjør i forhold til Vista både i form av lisens og hardware, men jeg tror det sier mye for det.

 

Men hvem vet; i dag overleverte jeg orginal Ubuntu cdplate til en som jeg for noen måneder tilbake aldri ville ha trodd i det hele tatt kunne tenke seg og sett på platen! Mye god omtale i media, tilsvarende negativt for Vista – er vel begrunnelsen for det.

8605997[/snapback]

Bedrifter gjør mye rart som ikke direkte kan knyttes til verdikjeden til produktene deres. Det er for eksempel ikke noen direkte sammenheng mellom verdiskapning for Narvesen og at det står narvesen skrevet over brystet på RBK-spillerne når de spiller kamp... Mye handler om merkevare bygging.

 

Ideastorm var måten Dell skulle komme seg ut av den negative omtalen som kom etter avsløringen av kartellavtalen med Intel. Da Ideastorm ble nedstemt av open source og GNU/Linux idéer, hadde de egentlig ikke noe annet valg enn å fullføre... Selvsagt tror de at de kommer til å tjene mye penger på det. Men ikke nødvendigvis direkte gjennom salg av Linux-maskiner. Men gjennom at de har fått enormt mye gratis omtale og positiv markedsføring i media etter at dette ble kjent. - Hvilken retning tror du omtalen ville tatt hvis Dell plutselig bestemte seg for å ikke gjennomføre det som kom ut av Ideastorm? Eller plutselig hadde snudd etter å først ha sagt at de vil lansere GNU/Linux for massene. Gjør de det i dag vil Ideastom slå fullstendig feil og de vil oppleve mye ekstra negativ omtale.

 

Det vil ikke si at Dell ikke kan trekke seg fra Linux-engasjementet i framtiden om noen år. Men de er nok tvunget til å gjennomføre det nå og se hvor det tar dem. Hvis de tjener en del penger direkte på salget av Linux-maskiner vil de fortsette med det. Hvis ikke kommer de til å slutte med det, men ikke før det har gått et par år.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har selv merket større åpenhet for linux. Venner og bekjente har hørt om Ubuntu og er drit lei av Windows og virus og annet tullball og vil prøve noe nytt. Heldigvis har jeg en del Ubuntu CD-er liggende som jeg gir til alle som lover å prøve å sette seg inn i Ubuntu!

Men en av spørsmålene jeg ofte hører er "Går det ann å spille i linux?". Der ser jeg et problem.

De fleste spill er laget for Windows-plattformen, og ikke alle kan emuleres med Wine.

Det ser jeg på som et stort problem ved tanke på alle de som bruker PCen nesten hovedsakelig til å spille med!

8606204[/snapback]

Jeg tror ikke spillerne spiller noen stor roller for adopteringen av GNU/Linux. Spillerne utgjør jo bare rundt 10-15% av PC-markedet.

 

Det er fullt mulig å lage spill for GNU/Linux og det finnes allerede en del. Hvis profesjonelle miljø for alvor begynner å bruke GNU/Linux, vil spill-segmentet følge etter.

 

Hva må til før Linux blir et velgodt alternativ for mamma, pappa og lillebror?

 

Du må finne flere eksentriske milliardærer som Mark Shuttleworth som synes det er gøy å sløse bort alle pengene sine.

8606707[/snapback]

Mark Shuttleworth er en slu rev, skal jeg si deg. Vent 10 år, så skal du nok se avkastning på de 100mill han har innvestert i Cannoncial. Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Mye handler om merkevare bygging.

Selvsagt, og når jeg her snakker om lønnsomhet så tenker jeg totalsummen/generelt. Jeg vil anta at dette har skapt en massiv mediaomtal med tilsvarende reklameeffekt. Verdien i dette skal ikke undervurderes(se bare på telefonselskapet Chess som sliter for tiden etter at all gratis mediaomtale har forsvunnet). Omatalen de har fått kan ikke engang penger gi deg. Men likefullt; uten at totalsummen tilsier det så handler heller ikke Dell – det burde være rimelig klart for enhver. Men ikke missforstå meg – det er ubetinget positivt at de forsøker, uansett hvordan det måtte gå.

 

Ellers er jeg enig at spillerene er en overvurdert hindring her, disse finner man først og fremst hos konsollene som gjør det betydelig bedre enn pcen for tiden. De fleste bruker ikke maskinen til den type ”tunge” spill som du sikter til(men klart, for dem som faktisk gjør det er Linux pga manglende spill et dårlig alternativ, i allefall som eneste OS).

 

Kan nevne at BBC i en artikkel nylig skrev at Linux har 6% av desktop markedet, som strider mot det Dell sa.

 

(Litt artig med Kaffenils som er en skikkelig ms fanboy - men man ser han her inne rimelig ofte he he Det er vel ikke lenge før han innser hvor bra og brukervennlig Linux er).

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Mark Shuttleworth er en slu rev, skal jeg si deg. Vent 10 år, så skal du nok se avkastning på de 100mill han har innvestert i Cannoncial.

 

Cannoncial kommer nok aldri til å tjene noe på selve Ubuntu, men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Mark Shuttleworth er en slu rev, skal jeg si deg. Vent 10 år, så skal du nok se avkastning på de 100mill han har innvestert i Cannoncial.
Cannoncial kommer nok aldri til å tjene noe på selve Ubuntu, men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu.

8606856[/snapback]

Hvis du utvikler et produkt som du tjener penger på å selge support til, så tjener du penger direkte på hvordan produktet virker. - Dess bedre produkt, dess flere brukere, dess mer behov for kundestøtte. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

"Cannoncial kommer nok aldri til å tjene noe på selve Ubuntu":

Fordi de ikke tar seg betalt for lisenser, det vil for altid være 100% gratis.

 

"men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu."

Som brukerstøtte særlig for firma som bruker dem som server OS.

Lenke til kommentar
Mark Shuttleworth er en slu rev, skal jeg si deg. Vent 10 år, så skal du nok se avkastning på de 100mill han har innvestert i Cannoncial.
Cannoncial kommer nok aldri til å tjene noe på selve Ubuntu, men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu.

8606856[/snapback]

Hvis du utvikler et produkt som du tjener penger på å selge support til, så tjener du penger direkte på hvordan produktet virker. - Dess bedre produkt, dess flere brukere, dess mer behov for kundestøtte.

8606887[/snapback]

 

Bedre produkt = mindre behov for brukerstøtte ? :p

Lenke til kommentar
Mark Shuttleworth er en slu rev, skal jeg si deg. Vent 10 år, så skal du nok se avkastning på de 100mill han har innvestert i Cannoncial.
Cannoncial kommer nok aldri til å tjene noe på selve Ubuntu, men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu.

8606856[/snapback]

Hvis du utvikler et produkt som du tjener penger på å selge support til, så tjener du penger direkte på hvordan produktet virker. - Dess bedre produkt, dess flere brukere, dess mer behov for kundestøtte.

8606887[/snapback]

 

Bedre produkt = mindre behov for brukerstøtte ? :p

8607039[/snapback]

Tror ikke det er mange privatpersoner som kjøper kundestøtte for $250-$750 pr år. Bedrifter kjøper ikke kundestøtte fordi de trenger hjelp med å installere e.l. De kjøper kundestøtte for å sikre høy oppetid.

 

At kundene får mindre behov for å ringe er bare positivt for Cannonical, da de kan behandle flere kunder for mindre ressurser... dvs høyere avkastning. ;)

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
"men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu."

Som brukerstøtte særlig for firma som bruker dem som server OS.

8606893[/snapback]

 

Er det nødvendig å gjenta det jeg sier?

8607501[/snapback]

Hvis du ser etter så ser du at HavarN sitt innlegg er redigert, han skrev først "Hæ?" fordi han ikke forstod hva du mente...

Lenke til kommentar

Dette blir litt reprise av hva jeg allerede har sagt i en annen tråd ett sted.

 

Etter å ha lest denne artikelen: http://www.catb.org/~esr/writings/world-do...nation-201.html , se bort i fra at den handler om å få Linux til å bli det dominerende 64bit OS innen 2008, det er ikke det som er viktig/interresant. Den artikelen belyser en del utfordringer for Linux, og jeg mener de er like aktuelle for 32bit som 64bit desktop utfordringen. Kort fortalt så summerer det seg opp til at folk flest ønsker at ting skal fungere "out of the box", og spesiellt favoritt programmene deres.

 

Artikelen tar opp iTunes som ett eksempel, det fungerer ikke på Linux uten at man er nødt til å gjøre noen "grep". Som nevnt i den andre tråden så er ikke dette Linux sin feil, men at Apple ikke har utviklet iTunes for Linux. Men det blir likevel ett problem for Linux fordi jeg tror folk flest ikke er interresert i å "fikle" litt i Linux og iPod'en sin slik at det fungerer smertefritt. Dette beskriver det ganske bra:

It isn't what we can do that matters, it's what we can't do — which is supply a legal iTunes client that works out of the box as seamlessly as Apple's own software. Technically, this would be easy; it's the threat of lawsuits that makes it hard.

Som nevnt i en annen post over så tror jeg Linux er nødt til å nå ett magisk tall av markedsandeler slik at selvskaper som Apple, spill indusrien og andre ser Linux som ett lønnsomt OS å utvikle programmer for. Eller at patenter, lover og regler blir mer åpne for at andre kan utvikle løsninger der hvor andre ikke vil.

 

Jeg tror at det store flertallet av pc/mac brukere vektlegger så "banale ting" som at f.eks iTunes fungere eller ikke.

 

MP3 problematikken blir jo løst i 2010, så da blir det ett mindre "out of the box" problem løst. Ellers så ser det ut til at flere større aktører går helt eller delvis over til open source, f.eks Sun med Java, noe som burde sørge for bedre programvare og støtte. Hva som skjer på multimediafronten i årene fremover, spesielt med tanke på DRM og propitære løsninger, tror jeg vil ha en stor betydning for Linux. For mange propitære løsninger som ikke støtter Linux (out of the box) tror jeg vil bli en kjepp i hjulet for å få flere til å bytte.

Bedre støtte for åpne standarder hos andre programvarehust og innholdsleverandører vil også hjelpe.

Hvordan Dell sin Linux satsning (uannsett bakgrunn for hvorfor de gjør det) vil nok også ha en stor påvirkning på Linux sine markedsandeler. Her får folk muligheten til å få Lilnux ferdig innstallert, slik at de slipper å tenke på dette selv. Det er jo ikke noen forskjell å snakke om når det kommer til å innstallere Linux (har kun innstallert Fedora 5, 6 og Ubuntu 6.10 selv) og Windows. Men for mange så er det sikkert en skremmende tanke og innstallere ett helt OS.

Hvor bra/dårlig Vista kommer til å gjøre det i tiden fremover er nok en faktor man må ta med. Blir Vista Millenium II så kan nok Linux og Mac glede seg :D

Linux trenger vel også mer medieomtale, og spesiellt i "ikke it relaterte kanaler", slik at flere blir oppmerksomme på alternativene. Ikke bare Linux som OS, men også hvilke programmer alternativer som er tilgjengelige og hvor mye bedre/dårligere de er osv

 

Så om 2-5 år så tror jeg Linux er enda mer brukervennlig enn i dag, har større brukermasse, men statusen er vel fortsatt ganske lik dagens. Folk er "vanedyr", og vaner tar lang tid å endre.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"men kommer til å tjene penger på ting rundt Ubuntu."

Som brukerstøtte særlig for firma som bruker dem som server OS.

8606893[/snapback]

Er det nødvendig å gjenta det jeg sier?

8607501[/snapback]

Hvis du ser etter så ser du at HavarN sitt innlegg er redigert, han skrev først "Hæ?" fordi han ikke forstod hva du mente...

8607587[/snapback]

Ja, beklager det. Skjønte egentlig hva han skrev, men man skal egentlig ikke skrive så korte upresise (provoserende) svar, så jeg følte jeg måtte redigere det. For meg er det helt opplagt at Cannoncial tjener penger direkte på Ubuntu og kvaliteten til Ubuntu.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette blir litt reprise av hva jeg allerede har sagt i en annen tråd ett sted.

 

Etter å ha lest denne artikelen: http://www.catb.org/~esr/writings/world-do...nation-201.html , se bort i fra at den handler om å få Linux til å bli det dominerende 64bit OS innen 2008, det er ikke det som er viktig/interresant. Den artikelen belyser en del utfordringer for Linux, og jeg mener de er like aktuelle for 32bit som 64bit desktop utfordringen. Kort fortalt så summerer det seg opp til at folk flest ønsker at ting skal fungere "out of the box", og spesiellt favoritt programmene deres.

 

Artikelen tar opp iTunes som ett eksempel, det fungerer ikke på Linux uten at man er nødt til å gjøre noen "grep". Som nevnt i den andre tråden så er ikke dette Linux sin feil, men at Apple ikke har utviklet iTunes for Linux. Men det blir likevel ett problem for Linux fordi jeg tror folk flest ikke er interresert i å "fikle" litt i Linux og iPod'en sin slik at det fungerer smertefritt. Dette beskriver det ganske bra:

It isn't what we can do that matters, it's what we can't do — which is supply a legal iTunes client that works out of the box as seamlessly as Apple's own software. Technically, this would be easy; it's the threat of lawsuits that makes it hard.

Som nevnt i en annen post over så tror jeg Linux er nødt til å nå ett magisk tall av markedsandeler slik at selvskaper som Apple, spill indusrien og andre ser Linux som ett lønnsomt OS å utvikle programmer for. Eller at patenter, lover og regler blir mer åpne for at andre kan utvikle løsninger der hvor andre ikke vil.

 

Jeg tror at det store flertallet av pc/mac brukere vektlegger så "banale ting" som at f.eks iTunes fungere eller ikke.

 

MP3 problematikken blir jo løst i 2010, så da blir det ett mindre "out of the box" problem løst. Ellers så ser det ut til at flere større aktører går helt eller delvis over til open source, f.eks Sun med Java, noe som burde sørge for bedre programvare og støtte. Hva som skjer på multimediafronten i årene fremover, spesielt med tanke på DRM og propitære løsninger, tror jeg vil ha en stor betydning for Linux. For mange propitære løsninger som ikke støtter Linux (out of the box) tror jeg vil bli en kjepp i hjulet for å få flere til å bytte.

Bedre støtte for åpne standarder hos andre programvarehust og innholdsleverandører vil også hjelpe.

Hvordan Dell sin Linux satsning (uannsett bakgrunn for hvorfor de gjør det) vil nok også ha en stor påvirkning på Linux sine markedsandeler. Her får folk muligheten til å få Lilnux ferdig innstallert, slik at de slipper å tenke på dette selv. Det er jo ikke noen forskjell å snakke om når det kommer til å innstallere Linux (har kun innstallert Fedora 5, 6 og Ubuntu 6.10 selv) og Windows. Men for mange så er det sikkert en skremmende tanke og innstallere ett helt OS.

Hvor bra/dårlig Vista kommer til å gjøre det i tiden fremover er nok en faktor man må ta med. Blir Vista Millenium II så kan nok Linux og Mac glede seg :D

Linux trenger vel også mer medieomtale, og spesiellt i "ikke it relaterte kanaler", slik at flere blir oppmerksomme på alternativene. Ikke bare Linux som OS, men også hvilke programmer alternativer som er tilgjengelige og hvor mye bedre/dårligere de er osv

 

Så om 2-5 år så tror jeg Linux er enda mer brukervennlig enn i dag, har større brukermasse, men statusen er vel fortsatt ganske lik dagens. Folk er "vanedyr", og vaner tar lang tid å endre.

8607703[/snapback]

Mange av disse ut av boksen problemene stammer jo fra lovgivningen i USA. - Som er sterkt preget av MS og Apple (bl.a.) sin lobbyvirksomhet. Hvis du bor i USA og skal installere DVD-avspillingsbiblioteker eller mp3-støtte må du jo svare på at du godtar at du gjør noe ulovlig hvis du installerer det... Det skremmer nok mange brukere der borte. - Deres eneste måte å komme rundt det på der borte er å kjøpe Linspire som er den eneste distroen som har gydlige lisenser til å selge distroen inkludert disse codecene. (De fikk det da de gjorde en avtale med Microsoft om å slutte å bruke Lindows navnet).

 

Hvis du ikke bor i USA kan du jo bare bruke andre alternativer enn de som er rettet mot USA...

 

Linux Mint er Ubuntu basert og kommer med dvd-codecer, flash, osv ut av boksen. distrowatch

 

Sabayon er gentoo basert og kommer med dvd-dekoding, støtte for proprietære codecer, proprietære drivere og en del annet proprietært ut av boksen... Men er Gentoo basert.

 

Så det finnes alternativer for den som vil ha mest mulig ut av boksen.

 

Så har du jo Ubuntu Gamers Edition og Ubuntu Ultimate.

 

Av disse har jeg bare prøvd Sabayon selv. Men du ser, det finnes alternativer for out-of-the box folk også.

 

Jeg mener at det kanskje blir feil å rette seg etter USA i disse spørsmålene. Det er bedre å skrive på nedlastingssiden at distroen ikke kan benyttes i USA på grunn av lovgivningen. (Kanskje gi ut en egen USA versjon uten codecer osv).

 

 

 

Så tror jeg også den 64-bit utledningen blåser opp iTunes voldsomt. Det er ikke så mange som bruker eller bryr seg om iTunes at det betyr noe som helst. Gtkpod-aac gir deg den ipod-støtten du trenger.

 

 

Når det gjelder Vista så tror jeg ikke det er noen trussel for GNU/Linux. Folk migrerer vanligvis fra Windows (enten det er Vista, XP, eller ME) til Linux. - Har ennå ikke hørt om noen som har migrert andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...