Gå til innhold

Linux om 2-5 år?


Anbefalte innlegg

Jeg satt å tenkte på en ting. Har prøvd og observert det økende fokuset på Linux og spesielt Ubuntu den siste tiden. Og jeg kom til å tenke på. Hvilke utvikling ser vi for oss Linux vil ha i årene fremover? Finnes det noen tall på antall brukere osv?

Ubuntu har jo i den siste tiden flyttet linux nærmere oss vanlige brukere, og dette vises spesielt gjennom nå Dell sin innføring av linux som OS på sine maskiner.

 

Jeg kan gjerne se for meg at Linux fremover vil ha en liknende utvikling som Firefox har hatt, om mulig seinere og treigere. Men at jeg kan se for meg at om x(/xx) år så finnes det en 6-10% av markedet med linux på dataen.

 

Hva tror du?

Hva må til før Linux blir et velgodt alternativ for mamma, pappa og lillebror?

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux distroer har alltid kjempet for å ta igjen windows og mac os, men nå som de begynner å legge seg på lik linje ser vi at utviklingen fort kan dra forbi de propieritære. Jeg tror innovasjonen som kommer fra open source miljøet vil bli det sterke selgepunktet som kommer til å lede til større markedsandel.

 

Det er vanskelig å si hvor linux er om et par år, men først er det et par småting, som f.eks x.org, som må ta igjen de store aktørene i stabilitet. Heldigvis er utviklingen og releasene fortløpende. Herlig.

Lenke til kommentar

Linux generelt har kommet en lang vei de 3 årene jeg har fulgt med og det er en fryd å se at de fleste problemene jeg har sett har blitt løst, selv om det fremdeles henger igjen noen områder hvor linux stiller ganske svakt, selv om det for det meste dreier seg om manglende 3.parts støtte. Bruken og fokuset av/på linux har også økt betraktlig selv om jeg tror fokuset har økt mer enn antall brukere.

 

Jeg tviler på at linux bruken vil øke veldig dramatisk de neste 2 årene, men uten å vite verken dagens antall brukere eller økningsfarten er det vanskelig å si noe sikkert. Spennede med dells linux satsning som effektivt vil feie bort mye av inkompatibliteten på hardware siden. Man vil i tillegg kunne si noe om markedsandelen (selv om jeg frykter at dell ikke vil selge alt for mange ubuntu-pc'er med det første).

 

På 5 års sikt vil nok markedet ha fått en mer markant dreining. Microsoft vil nok miste betydlige markedsandeler, både til mac og til linux. Mac har jo allerede klart å spise ganske mye ( http://mac1.no/node/4916 ) og det er ingen spesiel grunn til at ikke linux kan gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Linux har som sagt gjort store fremskritt de siste årene i nybegynnervennlighet, og har nå fått innpass hos Dell som nå i Mai vil begynne å selge PCer med preinstallert Ubuntu. Jeg vil si at folk allerede kan bruke operativsystemet, men at folk har vanskeligheter å riste av seg preeksponerte løsninger, som Windows. Ubuntu ut av boksen vil ha de fleste funksjonene voksne personer bruker PCer for, føre regnskap, sende epost o.l.

 

Installasjon av codecer, drivere og andre programmer er uansett en teknikk som må læres uansett platform, og er på mange måter lettere i systemer som Ubuntu en de er i Windows. Det at folk kan det i windows går tilbake til det at de allerede har lært det, ikke at det innledningsvis er noe enklere enn Linux.

 

Jeg vil si at Linux allerede er klar for hverdagsbrukeren, men folk som allerde er tilknyttet til Windows vil nok trenge at det er enklere enn Windows for at de skal ta seg tid til å gå over til en slik platform, og det er vel et slikt image Mac spiller litt på når de vil vinne publikum. At ting bare fungerer og trenger minimum av kunnskap fra brukerens side, selv om det ikke nødvendigvis er sant.

 

Min prediksjon er at Linux sine nybegynnervennlige distribusjoner må gjøre inntog på flere fronter, som skoler og små bedrifter før den for fullt vil gjøre innmarsj i de tusen hjem.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Jeg har sett flere markedsanalyser som antar at Linux-bruken på desktop i dag på verdensbasis er 10%. Så 10% om 5 år mener jeg er en pessimistisk spådom, Rattlebattle.

 

Siden GNU/Linux vanligvis lastes ned/gis bort gratis og ikke selges er det også umulig å finne eksakte numre for en markedsandel.

 

De beste "målingene" vi har i dag ble gjort av IDC i 2002 og da var visst markedsandelen på 2.8% på Desktop.

 

I 2003 økte antall solgte linux-lisenser med 34%.

 

I følge distrowatch statistikken har interessen for distrowatch steget jevnt med 77% i gjennomsnitt pr år mellom 2002-2006.

 

Hvis vi legger oss på den pessimistiske linjen:

Antar at gratis-delen av markedet følger salgslinjen...

 

Vil jeg ut fra disse tallene tro at linux i dag har 10-12% reell markedsandel på skrivebordet. - Og at den vil stige mot 50% i 2012. Se vedlagt regneark.

linux_adoption.pdf

Lenke til kommentar

På verdensbasis brukes Linux av 3,5% av desktop maskinene skal vi tro Dell(analyse de foretok i forbindelse med avtalen ang Ubuntu). Jeg har ikke noe problemer med å tro på det tallet, tviler sterkt på at Dell ville basere en så viktig avgjørelse på uriktige tall.

Lenke til kommentar

Tror ikke linux kommer til å "eksplodere" før det blir mere brukervennlig.

Jeg veit om mange som såvidt greier å bruke windows, og har store problemer med å installere programmer der, og på linux vil dette bli enda fler, da folk må gjøre det tekstbasert...

Lenke til kommentar
Tror ikke linux kommer til å "eksplodere" før det blir mere brukervennlig.

Jeg veit om mange som såvidt greier å bruke windows, og har store problemer med å installere programmer der, og på linux vil dette bli enda fler, da folk må gjøre det tekstbasert...

8604856[/snapback]

 

Må gjøre det tekstbasert? Skal si du følger med i tiden... :roll:

Lenke til kommentar
Tror ikke linux kommer til å "eksplodere" før det blir mere brukervennlig.

Jeg veit om mange som såvidt greier å bruke windows, og har store problemer med å installere programmer der, og på linux vil dette bli enda fler, da folk må gjøre det tekstbasert...

8604856[/snapback]

 

Må gjøre det tekstbasert? Skal si du følger med i tiden... :roll:

8604865[/snapback]

detta andre programmet fikk jeg f*** meg ikke til å funke :p

og da ble det "enklere" å gjøre det tekstbasert i konsollen.

 

Jeg vil heller bare ha en fil, jeg kan klikke på, for så få installert det.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Tror ikke linux kommer til å "eksplodere" før det blir mere brukervennlig.

Jeg veit om mange som såvidt greier å bruke windows, og har store problemer med å installere programmer der, og på linux vil dette bli enda fler, da folk må gjøre det tekstbasert...

8604856[/snapback]

 

Må gjøre det tekstbasert? Skal si du følger med i tiden... :roll:

8604865[/snapback]

detta andre programmet fikk jeg f*** meg ikke til å funke :p

og da ble det "enklere" å gjøre det tekstbasert i konsollen

8604872[/snapback]

 

Jeg foretrekker å gjøre det meste i terminalen egentlig, da jeg synes det går mye fortere. Poenget er bare at i dag kan _veldig_ mye gjøres med et grafisk grensesnitt, akkurat som i windows.

Lenke til kommentar
Det regnes at det er ca. 30 millioner brukere i dag.

8604794[/snapback]

I følge den Mac-ad parodien på youtube?

 

Den tar utgangspunkt i de IDC tallene jeg henviser til for 2002: 2.8% og ~ 1mrd maskiner i verden. Altså rimelig gamle tall.

Lenke til kommentar
På verdensbasis brukes Linux av 3,5% av desktop maskinene skal vi tro Dell(analyse de foretok i forbindelse med avtalen ang Ubuntu). Jeg har ikke noe problemer med å tro på det tallet, tviler sterkt på at Dell ville basere en så viktig avgjørelse på uriktige tall.

8604824[/snapback]

Jeg tror ikke Dell hadde mye valg egentlig, ettersom de lanserte Ideastorm og det førte fram slik det gjorde... Jeg tviler på at de gjorde noen stor markedsundersøkelse på dette. - Talll for USA vil nok være langt lavere enn for resten av verden uansett, særlig på grunn av at både Mac og MS er amerikanske bedrifter og på grunn av lovgivningen der borte.

 

Det regnes at det er ca. 30 millioner brukere i dag.

8604794[/snapback]

I følge den Mac-ad parodien på youtube?

8604918[/snapback]

Nei, har lest det et annet sted.

8605003[/snapback]

Stammer nok uansett fra samme kilde.
Lenke til kommentar

Jeg vil heller bare ha en fil, jeg kan klikke på, for så få installert det.

 

Det har man da. Slutt med tullet nå.

8604932[/snapback]

Hva har jeg gått glipp av? dette pakkeprogrammet (synaptec?).

Hvis det har kommet etter ca midten av i vinter en gang, skal jeg bøye meg, men sisste linux distroen jeg prøvde i vinter var ikke så enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...