Gå til innhold

Linux om 2-5 år?


Anbefalte innlegg

Er klar over at mange av problemene hovedsakelig gjelder USA, men dette kommer ikke alltid godt frem i diverse artikeler som omtaler Linux. Da kan det være lett for at det oppstår ett bilde av det er slik "i hele verden". MS (og andre) har vel også prøvd/prøver/ønsker å få til tilsvarnede pattentregler i EU som i USA, er ikke så veldig opptattert på dette området. Så det er en mulighet for det kan bli "USA regler" andre steder i verden også, hvis ikke denne saken har blitt lagt død i EU da.

 

Bra at det finnes Linux distro'er som har god ut av boksen støtte, var ikke klar over disse selv. Med unntak av Ubuntu så har ikke mange andre Linux distro'er fått veldig mye omtale/oppmerksomhet (som jeg har fått med meg). Da kan lett bli en oppfattning av at Linux = den mest populære/omtalte distro'en. Det at det finnes så mange forskjellige distro'er er vel både en styrke og en svakhet for Linux. Styrke ved at du kan få det som passer deg best, svakhet ved at det kan skape forvirring blandt de som ikke er så veldig it interresert, eller ønsker å sette seg så veldig inn i forskjellene osv.

 

Det er ikke så mange som bruker eller bryr seg om iTunes at det betyr noe som helst

Det er ikke helt poenget. iTunes blir brukt som ett eksempel på at det er viktig at favoritt programmet fungerer med en gang. For andre kan det være Photoshop, mobil synkronisering, program X eller program Y.

Men iTunes er ett god eksempel, for i USA så har iPod ca 75% markedsandel av mp3 spiller markedet, og store andeler ellers i verden. Så en dokumentar på Discovery om iPod, og amerikanere bruke i snitt $100 (tror jeg det var) på ekstra utstyr til sin iPod, og det ble påstått at iPod eiere ikke kommer til å erstatte sin iPod med det første når de har investert en god del penger i spiller og ekstra utstyr.

Det samme kan vel også sies om at når en har lært seg ett program godt, så er ikke så veldig mange interresert i å lære seg noe annet når det de har oppfyller deres behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan skifte favoritt programmer.

 

Det er mange som har ipod. Har det selv, men har aldri kjøpt en sang på iTunes. Har også lest et sted at dette var et problem for Apple, fordi det var under 1% (eller noe slikt) av de som hadde kjøpt iPod som hadde kjøpt en sang på iTunes. Blant de som hadde kjøpt var det veldig få som hadde kjøpt mer enn én låt. ipod forøvrig fungerer helt fint både med gtkpod og rhythmbox. Med gtkpod kan man også kopiere spor ut fra ipoden og inn på harddisken, noe man ikke kan med Apples iTunes klient.

Lenke til kommentar

Men det er vel noen som strengt talt er avhengige av å kjøpe mp3 gjennom iTunes ettersom de ikke vet noe annet eller er for redd for å bli tatt. Men som HavarN sier så finnes det veldig god støtte til å overføre filer fra ipod på linux. Jeg har selv testet rockbox på ipoden min (4 gen) som fungerte utmerket. Å skifte bootloader og programmvare på ipoden er vel kanskje ikke det mor og far driver med men det viser jo at Linux har muligheter :)

Lenke til kommentar

Bare kom på en idè. Hadde det ikke vært lurt å utviklet et program eller metode for å automatisk gjøre open source programvare til f.eks .deb ?

 

Altså at du bare limte f.eks inn kildekoden i et program og så lagde den en .deb fil av det? Eller er det ikke så enkelt?

Lenke til kommentar
Men det er vel noen som strengt talt er avhengige av å kjøpe mp3 gjennom iTunes ettersom de ikke vet noe annet eller er for redd for å bli tatt.

Jo hadde det bare vært mulig å kjøpe mp3-filer gjennom iTunes så, men man får ikke kjøpt annet enn disse DRM-kryperte greiene....

Og det finnes da heldigvis masse andre muligheter for å kjøpe musikk enn via iTunes.

Lenke til kommentar
Hvis Linux får spillutviklerne litt mer på sin side tror jeg at antall Linux-installasjoner kommer til å eksplodere. Men det krever en viss brukermasse for noe slikt egentlig skal kunne skje.

 

Bruker egentlig ikke programmer som Wine og Crossover selv, men er jo egentlig ingen gamer selv da. Går mest i programmering, og er er jo Linux allerede kjempemessig!  :)

 

Har sett litt på utviklingen av Linux og hvordan ting skal gjøres lettere og ser ganske tydelig at utviklingen mot et lettere Linux for nybegynnere er ganske rask og effektiv :D.

 

Gleder meg til neste versjon av Fedora, de er jo blitt litt pressa av Ubuntu til å komme med noe nytt og "revolusjonerende"

8606625[/snapback]

 

 

For å være ærlig: Spill betyr relativt lite i den store sammenhengen. Kansje som en pådriver for å få dumme folk med for mye penger^H^H^H^H^H^H^H^H gamere til å bruke masse penger på å betateste den nyeste hardwaren til 10x fornuftig pris, slik at vi andre kan kjøpe nest-nyeste generasjon og få noe som funker 100% (i allefall 90%...) uten å bli ribbet for det :p

 

Selv er jeg fysikkstudent, og det er merkelig hvordan linux brer om seg. Vil tippe omtrent 50% markedsanndel hos folka jeg kjenner... Tror jeg har sett én vista-installasjon, og fyren som har den irriterer seg grønn over alle feilene... Nå er dette er relativt teknisk miljø, og de fleste programmene vi bruker er laget for unix. SSH er også en Veldig Fin Ting...

Lenke til kommentar
Bare kom på en idè. Hadde det ikke vært lurt å utviklet et program eller metode for å automatisk gjøre open source programvare til f.eks .deb ?

 

Altså at du bare limte f.eks inn kildekoden i et program og så lagde den en .deb fil av det? Eller er det ikke så enkelt?

8613256[/snapback]

Det finnes mange programmer for å lage deb-filer fra kildekode, men ikke så mange (om noen) grafiske. Det er mange programmer som gjør litt forskjellige ting, og du må legge til ting manuelt, finne dependencies og build-dependencies etc.

 

Jeg prøvde å lage et program for å automatisere dette en gang (og hadde laginga av et GUI i bakhodet), men jeg måtte gi opp, blei for vanskelig og for mye å sette seg inn i..

Lenke til kommentar

Linux har kommet LANGT de siste årene mener jeg..

Nå er jeg ikke sikker på om dette stemmer, men første gang jeg hørte om linux er vel en 4 år siden nå. Og den store grunnen til at vi ikke gikk lenger, var på grunn av at det var nesten umulig og innstalere skriver mente kompisen min. Det kan hende mine fakta er feil. Men om så er sant, så har jo linux kommet langt. Personlig bruker alle i familien min linux, og det fungerer i grunn kjempeflott. Var på tur igår og innstalere linux til han også. Men det stoppet når jeg tenkte på MSN. Uansett, og si at linux vil fortsette og øke framover er klart. Det blir stadig mer snakk om det, og det blir stadig flere brukere. Så er spørsmålet om økningen vil stoppe engang ? At MS windows og Apple os x vil være der er helt klart. Det store spørsmålet er hvor mye en hver vil ha til slutt. Og jeg skal være så smilende glad som en fisk i rent vann om linux har 10% av markedsandelen om 5 år..

Lenke til kommentar

Her i gården har mamma og pappa brukt Linux de siste 2 årene. Først Fedora og nå Xubuntu. De trenger ikke stort annet enn muligheten til å spille kortspill og firefox, eventuelt legge inn noen bilder fra digitalkameraet.

 

Trur nok Linux for lengst er klar for den vanlige mann i gata. Men folk er redd for forandring, hadde det vært muligheten til å få rattet på andre siden av bilen, så vil jeg nok tru de fleste ville holdt seg til den gode gamle venstre siden.

Lenke til kommentar
Her i gården har mamma og pappa brukt Linux de siste 2 årene. Først Fedora og nå Xubuntu. De trenger ikke stort annet enn muligheten til å spille kortspill og firefox, eventuelt legge inn noen bilder fra digitalkameraet.

 

Trur nok Linux for lengst er klar for den vanlige mann i gata. Men folk er redd for forandring, hadde det vært muligheten til å få rattet på andre siden av bilen, så vil jeg nok tru de fleste ville holdt seg til den gode gamle venstre siden.

8616697[/snapback]

 

Bra sagt! Tror ikke min far hadde likt ubuntu ettersom han såvidt klarer å navigere seg i XP

Lenke til kommentar

Det der ville jeg tatt med en stor klype salt. Utelukker ikke at de kommer til å gjøre det, men er ingen garanti akkurat at en reklamemann sier ett eller annet på en Linux-messe.

Uansett er det nok et tegn på at AMD ønsker å gjøre noe med den håpløse situasjonen til Linux-kundene sine så fremtiden ser noe lysere ut.

I mellomtiden får vi heller kjøpe grafikk fra Intel, som jo allerede har opensource drivere eller fra Nvidia for de som trenger noe kraftig.

Lenke til kommentar
Var på tur igår og innstalere linux til han også. Men det stoppet når jeg tenkte på MSN.

8615149[/snapback]

 

Hva mente du med det? Er han sterkt avhengig av funksjonene i MSN? I så fall installerer du aMSN til ham.

8616666[/snapback]

 

Har ikke akuratt god erfaring med amsn og ubuntu. Dessuten er han veldig avhengig av funksjonene i MSN som webkam. Og å få webkameraet hannes til og fungere er en jobb jeg ikke gidder og påta meg engang.

Lenke til kommentar
Var på tur igår og innstalere linux til han også. Men det stoppet når jeg tenkte på MSN.

8615149[/snapback]

 

Hva mente du med det? Er han sterkt avhengig av funksjonene i MSN? I så fall installerer du aMSN til ham.

8616666[/snapback]

 

Har ikke akuratt god erfaring med amsn og ubuntu. Dessuten er han veldig avhengig av funksjonene i MSN som webkam. Og å få webkameraet hannes til og fungere er en jobb jeg ikke gidder og påta meg engang.

8624500[/snapback]

Trenger han en funksjon som ikke dekkes så forstår jeg deg godt. Men har du sett på "Monkey Messenger", den skal både ha støtte for webkamera og voice, her er hjemmesiden, du finner det ikke i Synaptic men det er lagt ut på getdeb her. Selv har jeg begynt å bruke Pidgin og er godt fornøyd.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Var på tur igår og innstalere linux til han også. Men det stoppet når jeg tenkte på MSN.

8615149[/snapback]

Hva mente du med det? Er han sterkt avhengig av funksjonene i MSN? I så fall installerer du aMSN til ham.

8616666[/snapback]

Har ikke akuratt god erfaring med amsn og ubuntu. Dessuten er han veldig avhengig av funksjonene i MSN som webkam. Og å få webkameraet hannes til og fungere er en jobb jeg ikke gidder og påta meg engang.

8624500[/snapback]

Web-kameraet mitt funker uten at jeg har trengt å gjøre noe annet enn å plugge det inn og trykke på send web-kamera i amsn eller kopete.

 

Ikke den store jobben altså.

Lenke til kommentar
Var på tur igår og innstalere linux til han også. Men det stoppet når jeg tenkte på MSN.

8615149[/snapback]

Hva mente du med det? Er han sterkt avhengig av funksjonene i MSN? I så fall installerer du aMSN til ham.

8616666[/snapback]

Har ikke akuratt god erfaring med amsn og ubuntu. Dessuten er han veldig avhengig av funksjonene i MSN som webkam. Og å få webkameraet hannes til og fungere er en jobb jeg ikke gidder og påta meg engang.

8624500[/snapback]

Web-kameraet mitt funker uten at jeg har trengt å gjøre noe annet enn å plugge det inn og trykke på send web-kamera i amsn eller kopete.

 

Ikke den store jobben altså.

8625093[/snapback]

 

Hehe, da har vel du et webkamera som et godt støttet. Han har akuratt samme webkamera som meg, og jeg har enda ikke fått mitt til og fungere. Og sitter nå vel enda og fikler med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...