Gå til innhold

Compal m/Santa Rosa (LES 1.POST!)


Har din Compal vært inne til reperasjon?  

185 stemmer

  1. 1. Har din IFL90(+) vært på reperasjon?

    • Ja
      31
    • Nei
      62
    • Har ikke IFL90(+)
      92
  2. 2. Har din IFT100 vært inne til reperasjon?

    • Ja
      9
    • Nei
      14
    • Har ikke IFT100
      162


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke Turbo Memory egentlig allerede i Vista? Er det slik at Vista uten Turbo Memory spiser en bit av rammen for å kunne starte raskt, og med Turbo Memory bruker av den rammen?

8980694[/snapback]

Jeg leste en artikkel her om dagen om nettopp dette med Windows Vista og hvordan den bethandler RAM-en. I Vista prøver operativsystemet å bruke all ram som er tilgjengelig. Dermed vil du til enhver tid ha kun få MB med ram ledig. Den har altså begynt å behandle RAM som cache-minne. Målet er altså å bruke all ram-en til enhver tid. Poenget med dette er at ledig ram er ubrukt ram og tap i ytelse.

 

Vista vil selvfølgelig ikke laste inn tilfeldige programmer, filer og dokumenter i ram-en din. Den vil analysere databruken din, altså hvilke programmer du bruker når, hvor ofte disse programmene brukes osv. Etter å ha funnet et mønster i databruken din vil den automatisk laste inn de mest sannsynlige programmene du kan komme til å bruke i ram-en. Dermed vil Vista kunne laste inn for eksempel Photoshop raksere enn før da den allerede har programmet på ram-en og slipper å lese fra harddisken.

 

Hvis man har kjøpt med turbominne vil Vista også ta i bruk dette til mellomlagring for raskere oppstart av programmer. Da spesielt Vista i seg selv. Håper dette ga mening og at du skjønnte litt mer hvordan Vista fungerer nå. :)

Lenke til kommentar

Mange vil nok mene at 4GB er å overdrive siden det er svært få programmer som krever så mye. Selv har jeg kjøpt med 4GB minne, og tror det vil bli ganske så bra. At Vista har 4GB minne tilgjengelig å mellomlagre på betyr jo bare bedre ytelse. Så det er sikkert greit.

 

En annen ting. Du behøver slett ikke å ha 64 bits Windows for å utnytte all ram-en. Dette kan du fint utnytte ved å enable Physical Address Extension. Om dette gir like god ytelse av ram som ved 64 bits vet jeg ikke, men det finner man vel ut. Idag er 32 bits Windows (Både XP og Vista) langt mer kompitabel med det som finnes av drivere, programmer og spill. Om 64 bits skulle vise seg å bli mye bedre senere går det fint ann å kjøpe en 64 bits lisens av Microsoft til en billig penge (Siden du har 32 bits fra før).

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Hmm.. Så dere har betalt 1500,- (?) for ekstra ram?

 

Og jeg har betalt 500,- for et SD minnekort på 2GB med 22mb read/write.

 

Føler dere litt snytt nå eller? :p

 

(Minnekort kan brukes på samme måte som RAM når det gjelder "turbocatching" av minne)

 

Edit: Detaljfeil.

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Vel, intern ram er vel en hel del kjappere enn eksterne minnekort. Med mindre jeg tar helt feil her.

8980882[/snapback]

 

Intern minnekortleser ja? Går for akkurat det samme.

 

Edit: 4GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 2GB) [+1363,-]

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar
Jeg sendte mail 16 ellerno... da fikk jeg som svar at den skulle bli bygget 20 juni. Og så ringte jeg 20 eller 21 og da fikk jeg beskjed om at det var 2 juli. Greit at det skal ta tid, men burde ikke være for vanskelig å anslå når det blir.
Det var ikke det at du spurte om leveringstid på IFL90 og glemte å ta med +'en da? 20.juni kan vel passe med release av IFL90 (uten +)?

 

Eller kan det være at 20.juni var rundt da 1.parti ble sendt ut? Og at du rett og slett ikke fikk plass i det partiet?

 

- Amund

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar :)

 

Edit: Vurderer å gå over fra IFL90 til IFL90+... Bestilte IFL90 som sagt 09.5, om jeg bestiller IFL90+ istedet, når vil jeg få den ca?

8977873[/snapback]

Du kan risikere å havne i tredje pulje. Andre pulje sendes ut den 9. juli omtrent. Men leveringsdato på tredje pulje er enda ikke fastsatt tror jeg. Er ingen som vet noe enda.

8978668[/snapback]

 

Skulle ikke være noe farlig enda. Multicom regnet med å ha nok PCer i 1-2 uker til. Det har bare gått et par dager siden dette ble sagt. Men OBS! De er tomme for WXGA-skjermer, så hvis man ønsker levering i 2. parti må man ta WSXGA-skjerm...

 

- Amund

Lenke til kommentar
Bare en tanke: Legg ut linker til driver/software nedlastning i første post?

 

Siden dette mest sansynligvis forblir det "offisielle Compal m/Santa Rosa" emnet fremover.

 

Edit: shit, dobbeltpost. Srry!

8980164[/snapback]

 

Send meg PM'er med linker så skal jeg legge de ut jeg... :)

 

- Amund

Lenke til kommentar

Men hvordan var dette med minnekort(flash)/usb-sticker og utnyttelse i forhold til intern ram. Jeg husker jeg leste et sted at Vista kun utnyttet en fjerdedel av plassen i forhold til ditt interne ram. Så om du hadde la oss si 2GB intern ram ville du kun kunne utvide med et flashkort/usb-stick på 512MB ram. Baaah, finner ikke link i farten.

Lenke til kommentar
Greit nok, har ikke en LCD skjerm.

8980179[/snapback]

 

Hehe, jeg må helt ærlig si at jeg ikke ser forskjell, har hatt 42" HD plasma til 40k koblet til med DVI og en 26" HD LCD-TV koblet til med VGA og jeg så ikke noen forskjell når jeg spilte av et par HD filmer.

8980192[/snapback]

 

Har en del med skjermen å gjøre, min lg 204wt eller noe (20") sleit stort med kontrasten og fargene med vga mens med dvi er det som om jeg har sett lyset. Skal aldri ha en maskin med vga igjen, det er først nå jeg er fornøyd med skjermen. Og som sagt jo høyere oppløsning og skjermstørrelse jo mer synes det. Men dette er veldig skjermavhengig

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...