Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sluttet å drikke melk, konsekvenser?


ZenCo

Anbefalte innlegg

I de siste 2-3 månedene har jeg sluttet å drikke melk fullstendig. Jeg vet at jeg spiser melkeproduketer hver eneste dag, men har sluttet å drikke vanlig H-melk fra glass. Jeg har bare ikke lyst på lengre.

 

Hvilke konsekvenser vil dette ha for meg? Jeg er 15 år, og midt i vekstperioden i livet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget få, om noen. Kumelk er for kalver, men Tine har prestert det kunststykket å over lang tid innbille den norske befolkningen at det også er fullstendig essensielt for mennesker. Det er ikke usunt, selv drikker jeg kanskje en halvliter H-melk til dagen, men på ingen måte er melk uunværlig. Bare du får i deg næringen du fikk gjennom melk på en annen måte, så skal det gå fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Melkeprodukter av ku er unødvendig og unaturlig for mennesket å få i seg.

 

Du skriver du får i deg andre meieriprodukter, så da trenger du ikke bekymre deg for at du har droppet melken. Du kunne naturligvis med fordel droppe alt meieri, men kanskje greit å vente til du har mer oversikt over hva du spiser.

Lenke til kommentar

Nei, han sier selv at han får i seg andre melkeprodukter hver eneste dag, da er det ingen fare for tenner og skjellet.

 

Har aldri drukket melk og spiser heller ikke melkeprodukter enda, jeg lever enda og melken er overrated. Til og med ekspertene girlfighter om hvor nødvendig det er.

Lenke til kommentar

kan ikke se de helt store risikoene med å ikke drikke melk, eller spise produkter av melk. har hatt melkeallergi hele livet, ikke tatt noen tilskudd av den typen på 15 år ca. kan ikke si at jeg har noen som helst problemer som følge av det.

så lenge man har et variert kosthold går det meste bra

Lenke til kommentar

Det skjer vel ingenting.

Jeg har aldri drukket melk, og sluttet med det tidlig på barneskolen.

Er ikke mange glassene med melk jeg har drukket etter det. de sisste 5, er det kanksje 2-3 glass... unntatt cornflakes, sjokolademelk og sånt...

 

Men så lenge du spiser andre melkeprodukter regelmessig, så er det ikke noe stress.

 

Melk er vondt.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at for mye kalsium er unødvendig når du har blitt eldre en 8 år:\

 

Uansett så tror jeg du vill merke mindre, men ett glass melk når du er tørst er jævlig godt!!

8585295[/snapback]

Kalsium er nødvendig gjennom hele livet. Men det er ikke noe vanskelig i få dekket dette behovet.

 

Og en annen litt morsom ting er at så mange sier ”drikk melk for skjelettet”.

Dette er litt morsomt pga Norge er det landet i verden som drikker mest melk pr innbygger, men vi er også på toppen når det gjelder Osteoporose (beinskjørhet). Dette er pga i Norge så er det ganske høyt antall av personer som for i seg for lite av D-vitamin. D-vitamin er nemlig helt essensielt for opptak av kalsium i tarmen.

Ergo kan man drikke så mye melk man bare klarer, men har du ikke tilgang på nok d-vitamin, har det ikke noe å si for skjelettet ditt.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Du kan ta kalsium og magnesium piller for å få det du mister via å ikke drikke melk. Tar det selv, fordi jeg ikke tåler melk eller melkeprodukter

8587740[/snapback]

Jeg kan heller ikke ha melk, sluttet med det da jeg fant det ut, det var i slutten av barneskolen eller begynnelsen av ungdomskolen, husker ikke helt, og jeg er sjeldent syk og føler meg igrunnen relativt frisk.

Aldri brydd meg om noe kalsium eller magnesium heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...