Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sluttet å drikke melk, konsekvenser?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Jeg tåler ikke melk. Så jeg gidder ikke press i meg unødvenig mye av det. Greier ikke unngå alle melkeprodukter da. Er jo så glad i ost og slikt :) . Finnes jo andre typer jeg kan spise. Men det gidder jeg bare ikke,for så ekstremt er det ikke.

8591081[/snapback]

Vita Hjertegod Gulost er ekstrem sunn hvitost, med bare sunne planteoljer fra raps og solsikke, hvis du vil spise mye ost uten å få det mettede fettet :cool: Den er også veldig enkel å skjære med osthøvel, som å skjære i smør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke drikker melk (fordi du ikke vil eller ikke tåler det) bør du ta noe tilseting for kalsium som du ikke får i deg.

 

Personelig klarer jeg meg ikke gjennom dagen vis jeg ikke får i meg mine obligatoriske glass melk til maten. 1 liter melk på vel 1 dag er ikke utenkelig for min del.

Lenke til kommentar
Du kan ta kalsium og magnesium piller for å få det du mister via å ikke drikke melk. Tar det selv, fordi jeg ikke tåler melk eller melkeprodukter

8587740[/snapback]

Jeg kan heller ikke ha melk, sluttet med det da jeg fant det ut, det var i slutten av barneskolen eller begynnelsen av ungdomskolen, husker ikke helt, og jeg er sjeldent syk og føler meg igrunnen relativt frisk.

Aldri brydd meg om noe kalsium eller magnesium heller.

8590551[/snapback]

 

Er lurt å ta det altså, er null stress med fem piller om dagen. Hjelper ialfall med å holde alt som trenger kalsium velfungerende og oppegående :)

Lenke til kommentar
Er lurt å ta det altså, er null stress med fem piller om dagen. Hjelper ialfall med å holde alt som trenger kalsium velfungerende og oppegående :)

8599033[/snapback]

Hva kan skje om jeg ikke tar det, eller hvordan merker man det?

Kanskje jeg har mangel på det, bare jeg aldri har reagert på det...

Lenke til kommentar
Dette er litt morsomt pga Norge er det landet i verden som drikker mest melk pr innbygger, men vi er også på toppen når det gjelder Osteoporose (beinskjørhet). Dette er pga i Norge så er det ganske høyt antall av personer som for i seg for lite av D-vitamin. D-vitamin er nemlig helt essensielt for opptak av kalsium i tarmen.

8587652[/snapback]

Jeg drikker laktoseredusert melk av et eller annet slag (tine kanskje? flotte blomster på kartongen), og den har tilsatt D-vitamin. Jeg tror enkelte andre melkesorter også har dette.
Lenke til kommentar
Er vel litt mettet fett i osten og?

 

Kan vel umulig klare å lage en ost uten mettet fett. . .

 

Melk er bra det, inneholder mye proteiner :D Hele 33g pr 1l kartong.

8591770[/snapback]

3g pr 100g for å være nøyaktig nesten ikke nevneverdig. Men det er ikke bare dette som teller, de andre typene er også viktig.

 

Når det gjelder melka så har den positive såvel som negative aspekter, slik som de fleste meieriprodukter har, noen veier opp mere enn andre. Selv drikker jeg skummet melk og noen ganger cultura til frokostblandingen, gjør godt for mage og fordøyelse.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Jeg drikker laktoseredusert melk av et eller annet slag (tine kanskje? flotte blomster på kartongen), og den har tilsatt D-vitamin. Jeg tror enkelte andre melkesorter også har dette.

8602624[/snapback]

Ja det er vell et par typer som er tilsatt D-vit, de har vell endelig skjønt at vi ikke har noe nytte av kalsiumet uten. :)

Lenke til kommentar

Drikker ekstra lett, den er også tilsatt D-vitamin =)

Begynte å drikke melk igjen for 1mnd sia.

Eneste jeg har lakt merke til er at viss jeg drikker ett glass om morgnene og ett om kvelden er jeg ikke fult så sliten og trøtt når jeg skal stå opp dagen etterpå... men om det er melka sin skyld, vet jeg ikke :p

Lenke til kommentar

Melk er kun et behov for kroppen når man er spebarn. Da trenger man morsmelk. Senere så fører melk heller til negative ting enn gode ting. Hvis man skal drikke melk bør man ihvertfall kutte ut den fete H-melken og begynne med veldig uttynnet, kanskje skummet melk.

 

De sier melk er så sundt, og menneskene i Norge er de som drikker mest melk i hele Europa, og det sies også at melk forebygger beinskjørhet, men Norge er også det landet i Europa som har mest beinskjørhet. Hvorfor dette?

 

Hvetemel, melk, kaffe og annet usundt bør vi kutte ut. Det gjør PH-verdien i kroppen surere, og vi blir fortere og mer alvorlig syk. Jobb med kostholdet, spis sundt, EN lørdag i uken, og du klarer deg fint.

Lenke til kommentar
De sier melk er så sundt, og menneskene i Norge er de som drikker mest melk i hele Europa, og det sies også at melk forebygger beinskjørhet, men Norge er også det landet i Europa som har mest beinskjørhet. Hvorfor dette?

8621610[/snapback]

Hvis du lurer på dette skrev jeg svaret i en post på første siden.

Men kan jo ta det kjapt, det er pga at vi får for lite D-vit og grunnen til dette igjen er hovedsaklig mangel på sollys.

Lenke til kommentar
De sier melk er så sundt, og menneskene i Norge er de som drikker mest melk i hele Europa, og det sies også at melk forebygger beinskjørhet, men Norge er også det landet i Europa som har mest beinskjørhet. Hvorfor dette?

8621610[/snapback]

Hvis du lurer på dette skrev jeg svaret i en post på første siden.

Men kan jo ta det kjapt, det er pga at vi får for lite D-vit og grunnen til dette igjen er hovedsaklig mangel på sollys.

8622493[/snapback]

Du kan ikke si at det er grunnen.

Det jeg mener er at ut i fra så mye melk som vi nordmenn drikker så burde vi ikke hatt så mye beinskjørhet om dette forebygger det.

Lenke til kommentar

Kroppen må ta opp kalsium og gjøre seg nytte av den for at det skal forebygge noe som helst. Får man for lite D-vitamin, så tar ikke kroppen opp kalsium. Og hva er hovedkilden til D-vitamin? Sol. Dess mindre sol, dess mindre D-vitamin. Da er det strengt tatt ingen fordel å bo i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...