Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sluttet å drikke melk, konsekvenser?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Melk er en vanlig kilde til blant annet kalsium som styrker skjellettet. Få i deg kalsiumen på en annen måte, så går dette så bra, så.

8606353[/snapback]

Omtrent halve jordens befolkning er ikke i stand til å ta opp kalsium fra melk, så de er dermed allerede avhengige av andre kalsiumskilder. Ikke la deg lure til å tro at melk er den eneste sanne rene kilde til kalsium og evig lykke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er viktig med mye kalk i bena, og det får dy mye av med Melk

8643643[/snapback]

 

Jeg liker ikke melk, men har sterke ben. Jeg får i meg melk på andre måter som i frokostblanding, youghurt osv... Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok i løpet av en dag

Lenke til kommentar
det er viktig med mye kalk i bena, og det får dy mye av med Melk

8643643[/snapback]

 

Jeg liker ikke melk, men har sterke ben. Jeg får i meg melk på andre måter som i frokostblanding, youghurt osv... Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok i løpet av en dag

8643663[/snapback]

Et par glass om dagen dekker behovet. Det er ikke mye melk som skal til.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden her, men jeg har litt info å komme med iallefall.

 

En ting folk ofte glemmer er magnesium.

Melk har 9 ganger så mye kalsium som magnesium, mens Norvegia gulost har hele 32 ganger mer.

 

Mangel på magnesium kan føre til mangel av andre mineraler som kalsium og kalium fordi magnesium kreves for å opprettholde "pumper" som regulerer elektrolyttbalansen innenfor og utenfor cellene.

 

Påstanden om at kalsium alltid hemmer opptaket av magnesium fra tarmen og omvendt, er ikke korrekt så lenge det ikke er mer enn omkring åtte ganger mer kalsium enn magnesium i måltidene. Dette kan imidlertid skje hvis man spiser store mengder melkeprodukter og ikke spiser nok magnesiumholdige matvarer som bladgrønne vekster, nøtter og frø. I noen tilfeller kan et for lavt kalsiumnivå i blodet faktisk økes ved å ta magnesiumtilskudd fordi dette mineralet kreves som kofaktor for å danne vitamin D og parathormon (PTH). Vitamin D er nødvendig for å suge opp kalsium fra tarmen, mens PTH mobiliserer kalsium fra skjelettet, slik at konsentrasjonen i blodet holdes konstant.

 

De som spiser mye melkeprodukter, anbefales å ta tilskudd av magnesium, men ikke av kalsium.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Melkeprodukter av ku er unødvendig og unaturlig for mennesket å få i seg.

Kva mat- og drikkevarer er naturleg for mennesket å få i seg med unntak av morsmjølk?

8586561[/snapback]

øh?

 

Kjøtt og fisk, menneskene har jaktet siden tidenes morgen for å få mat.

Bær, grønnsaker, frukt og andre ting som vokser på trær og i mark.

 

Derimot å suge på tissetassen til kua høres vel ikke så naturlig ut. Kuas melk er jo bare for kalveunger. Hvorfor skal mennesker drikke det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...